Dårlig kobling

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
ChrisMH
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. apr 2009, 19:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Dårlig kobling

Indlæg af ChrisMH » 11. sep 2009, 20:28

Har tidligere oprettet et emne vedr. min kobling, hvor jeg fik svaret at sådan skulle den være..

Problemet er at den ved tilkobling til 1 gear vibrerer rigtig meget, og hvis jeg slipper den for hurtigt går bilen ud, så jeg synes jeg bliver mega træt i benet ved kø kørsel, fordi jeg nærmest hele tiden skal sidde og spænde for ikke at tabe den så bilen går ud, det var især slemt da jeg var til spanien i sommers, og jeg holdte i laaaaaaange køer ned gennem tyskland og frankrig..

Kan man ikke indstille den eller skifte noget så den glider bedre ind i 1 gearet, ville være super fedt... Har læst noget om at den har et "dødpunkt" som enten ligger for højt eller for lavet, og det skulle kunne ændres, nogle som ved lidt mere om det?

På den gamle Audi, der slipper man sgu bare stille og rolig, og så triller den bare roligt afsted, den kan man ikke få til at gå ud.... Er dog også en benziner..

Men de Ford jeg kører på jobbet, der kan jeg bare slippe koblingen stille og roligt uden at røre speeder, kan også slippe den forholdsvis hurtigt uden at den går i stå, og en dejlig blød kobling, i forhold til min..

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af GolfTDI » 11. sep 2009, 20:45

Jeg går ud fra det er din leon vi snakker om.
Hvis pedalen hopper ved tilkobling er din kobling færdig. Der er ikke andet at gøre end sætte en ny på.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

ChrisMH
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. apr 2009, 19:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af ChrisMH » 11. sep 2009, 20:55

Det vil jeg mene den gør, og hvis jeg f.eks prøver at sætte den i 2 gear, mens jeg ruller meget langsomt, så rumler den helt vildt, og så nærmest bliver koblet til i et hug.. Kan ikke bare koble roligt til, for den bliver ved med at hugge og vibrerer, indtil jeg bare slipper, og så kommer der eet hug når den kobler til.

Ville ikke mene det burde være nødvendigt at jeg skal helt ned og holde stille, sætte den i 1 gear for at køre videre...

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af GolfTDI » 11. sep 2009, 20:58

Altså uden at have prøvet bilen vil jeg sige du har en defekt kobling. Måske ville det være en god ide at få en vurdering af en bilkyndig fra den ende af landet.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

ChrisMH
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. apr 2009, 19:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af ChrisMH » 11. sep 2009, 20:59

Ja, selvfølgelig :)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dårlig kobling

Indlæg af i-s » 11. sep 2009, 21:14

ChrisMH skrev:Ja, selvfølgelig :)
Kender det ... Min nu 9 mdr gamle kobling er også defekt. Hopper også ved igangsætning og pedalen er blev stram. Så der kommer en ny på (igen) om 2 uger.
Fuck... hvor jeg træt af de lortekoblinger. Og det var endda en original der kom i sidst og den har kun kørt 15.000 km .. færdig ...
Nu kommer der en Sachs i, så må vi se om det er bedre.
/Søren.

ChrisMH
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 22. apr 2009, 19:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af ChrisMH » 11. sep 2009, 21:27

i-s skrev:
ChrisMH skrev:Ja, selvfølgelig :)
Kender det ... Min nu 9 mdr gamle kobling er også defekt. Hopper også ved igangsætning og pedalen er blev stram. Så der kommer en ny på (igen) om 2 uger.
f***... hvor jeg træt af de lortekoblinger. Og det var endda en original der kom i sidst og den har kun kørt 15.000 km .. færdig ...
Nu kommer der en Sachs i, så må vi se om det er bedre.
Er Sachs gode koblinger?

Jeg ved ikke hvad min har, men nu har jeg søgt lidt rundt på nettet og læst omkring andre med samme problemer, og der siges koblinger og svinghjul som ikke er afbalanceret...

Danny Salling
Nyt medlem
Indlæg: 355
Tilmeldt: 20. jun 2008, 22:03
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jyderup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af Danny Salling » 12. sep 2009, 00:45

Laver Lük ikke også gode koblinger?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Dårlig kobling

Indlæg af Sorens2 » 12. sep 2009, 02:50

Hva med svinghjulet ?
Er det et dualmass sætter jeg mine penge her.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af GolfTDI » 12. sep 2009, 07:14

Et svinghjul plejer ikke at få pedalen til at hoppe. Så vil den nærmere støje. De originale koblinger jeg har set til vw har altid været enten sachs eller luk. Hvad der er bedst tør jeg ikke sige. Det er vist lige ringe.
I-S hvis dit svinghjul ikke er en sachs tror jeg du for svært ved at sætte en sachs kobling i. Hvis den er original kan du da få den på garanti?
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dårlig kobling

Indlæg af i-s » 14. sep 2009, 16:05

Danny Salling skrev:Laver Lük ikke også gode koblinger?
Jeg har en billig LUK til salg om ca. 14 dage :lol:
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dårlig kobling

Indlæg af i-s » 14. sep 2009, 16:13

Glintborg skrev:Et svinghjul plejer ikke at få pedalen til at hoppe. Så vil den nærmere støje. De originale koblinger jeg har set til vw har altid været enten sachs eller luk. Hvad der er bedst tør jeg ikke sige. Det er vist lige ringe.
I-S hvis dit svinghjul ikke er en sachs tror jeg du for svært ved at sætte en sachs kobling i. Hvis den er original kan du da få den på garanti?
Ok. Spurgte bare hos Mekonomen og de havde en Sachs som skulle passe i.
Garanti min bare ... Det var en original kobling som jeg selv købte og fik monteret på ikke-aut værksted.
Har snakket med VW. Da de ikke har monteret vil de ikke tage den. Værkstedet vil heller ikke, fordi jeg selv kom med den.
Så VW siger, at jeg er velkommen til at komme med bilen. Hvis det er koblingen og der ikke er genbrugt skruer og der ikke er uoriginale dele indblandet, så vil de dække materialerne. Alternativ kan jeg få taget koblingen ud og komme med den, så vil erstatte det. Dvs. hvis det f.eks er trykpladen, så vil de give en ny trykplade.
Værkstedet siger det modsatte. Jeg kan komme med bilen - hvis de har monteret noget forkert, så dækker de det.

Så nu står det der. Sagen var faktisk gået i stå. Så vi kommer nok ikke nogen vegne uden bilen bliver skildt ad. Jeg har en kammerat, som faktisk fik skiftet kobling på samme tid som mig i en bil tilsvarende (hans er bare en 03'er) og den kører rigtig godt. Han fik en Sachs i og jeg tror kun der er det halve pedaltryk ift min LUK. Så hvis den skal skildes ad, så gider jeg ikke have en LUK igen. Jeg er bare så træt af den kobling lige nu.

Til historien hører, at det uaut værksted monterede et nyt org. svinghjul sidst + en ny uorg. koblingscylinder, for de sagde det var defekt. Men de afviser det kan være noget af det, som gør det.
/Søren.

Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af aabm » 14. maj 2010, 08:20

Hvor er det deprimerende at læse at jeg ikke er alene i denne onde-koblings-verden! :cry:
Jeg har lige skrevet i et andet forum, vedr. det med om man må sætte originalt svinghul i og anden kobling fx. fra FTZ eller Mekonom... Der svarede en at det skulle være det samme mærke.
Så mit projekt er at finde et sted hvor jeg kan få en billigt og få min fantastiske fusker mek. til at sætte den i.
Det er nemlig også noget med at det nye svinghjul jeg fik sat i kan gå i stykker ved at køre med en slidt kobling.
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

UdstyrsFreak
Nyt medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 27. jun 2008, 08:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af UdstyrsFreak » 14. maj 2010, 09:00

Jeg har den samme huggende fornemmelse i koblingen på min Audi A6 2.0TDI. Specielt om morgenen når den er kold er det meget slemt. Hvad mon sådan et koblingskift koster hos en uaut. mekaniker ?
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 Avant 2.0 TDI, 2007
VW Golf 4 - 1.9 TDI, 2002
VW Golf 1 - 1.8 Cabriolet, 1991

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Dårlig kobling

Indlæg af i-s » 14. maj 2010, 10:17

UdstyrsFreak skrev:Jeg har den samme huggende fornemmelse i koblingen på min Audi A6 2.0TDI. Specielt om morgenen når den er kold er det meget slemt. Hvad mon sådan et koblingskift koster hos en uaut. mekaniker ?
ca. 5000 vil jeg skyde på.

Min gør det mindre og mindre efterhånden.

Lidt irriterende, især når der ligger en service meddelse fra vw/audi til de aut. værksteder på at det er et kendt problem. I service meddelsen står der, at det skyldes uheldig slid på koblingsbelægningerne, at koblingen godt kan ruske lidt når motoren er kold og især i fugtig vejr. Der står desuden, at det ikke kan betegnes som en fejl og hvis kunden er meget vanskelig og der stadig er garanti på bilen, så kan forhandleren søge om at få en ny kobling betalt af fabrikken.

Jeg har snakket med 2 forskellige mekanikere om min. De siger begge, at MÅSKE bliver det mindre hvis man prøver med en anden kobling. De siger også, at da det ikke er ret meget synes de bare jeg skal køre med det. Det er så det jeg gør ...

Jeg ved ikke hvad vw/audi mener med at belægningerne er uheldig slidt, eller måske oversætter jeg det forkert. Den eksakte tyske tekst er: Ungünstige Reibwerte des Kupplungsbelags.
Måske kører jeg bare for meget morfar kørsel.
/Søren.

Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af aabm » 14. maj 2010, 19:19

Det er lidt interessant du (i-s) nævner morfar-stil til sidst... Jeg har i de sidste par måneder oplevet det blev mere og mere et problem, men så havde jeg sovet over mig til en nattevagt. Det resulterede i en meget :twisted: vild kørsel, hvilket jeg normalt ikke har :roll: . Efterfølgende har der næsten ikke været noget hakken?! koblingen er da stadig stram, men slet ikke som før...
god weekend!
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af aabm » 19. maj 2010, 02:15

Nu skal i høre :!: Jeg var hos FDM i dag og fik lavet en specialtest (til 420kr for et kvarters arbejde :shock: ) og de sagde at grunden til min kobling rusker og hakker er ikke, at den er slidt men at den er skæv... Hvis man så ikke skifter den slider man ydermere svinghjulet, og da jeg lige har fået skiftet svinghjulet må jeg´nok få skiftet koblingen. :roll: monster træls, men rart endelig at få en forklaring på hvorfor bilen hakker de første 10min. af kørslen og ikke bare fedter som en alm. slidt kobling.
god dag til alle!
Anders
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

detskodaløwn
Nyt medlem
Indlæg: 244
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lunderskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Dårlig kobling

Indlæg af detskodaløwn » 19. maj 2010, 09:10

Min skoda har egentlig altid rusket i koblingen, og har hver eneste gang fået at vide at det er normalt.
Den glider ikke på nogen måde, og føles heller ikke hård.
Hvis man giver den lidt omdrejninger ved igang sætning virker det heller ikke så slemt.

Nu får det lov at holde så længe det kan, så ryger der enkeltmasse svinghjul og ny kobling på når/hvis det er.
Vh Michael Pagh

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Dårlig kobling

Indlæg af Sorens2 » 19. maj 2010, 21:31

Jeg kan godt skifte den for dig.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af aabm » 20. maj 2010, 20:52

:D
Nu skal i høre en rigitg lykkelig slutning på køb af brugt passat med defekt kobling...
Jeg har lidt længere oppe i dette forum, beskrevet hvordan jeg også har haft en kobling og svinghjul som hakker ved igangsættelse, og et VW-værksted havde skiftet svinghjulet men ikke koblingen :x
Jeg sendte derfor et brev til Autohuset-Vestergaard i Kolding, hvor jeg købte bilen Juli 2009, omkring min frustrationer (+ FDM test af kobling). De havde som sagt allerede betalt for svinghjulet for omkring 7 mdr, siden. Alligevel har de så meget stil og sindsyg god service at de tilbyder mig at få skiftet koblingen, hvis jeg bare betaler halvdelen af koblingens pris - altså små 2000kr ;)
Det er sku go' service!!!
Min næste bil bliver også købt hos dem! :)
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af aabm » 26. maj 2010, 19:34

Så fik jeg min bil tilbage fra VW-værkstedet - Ebbe Sørensens automobiler i Fåborg... igen haltede det her med professionel service - jeg afleverede bilen kl. 07.30 som aftalt og får som det sidste af vide at de ringer når den er færdig eller også skal jeg bare komme inden de lukker. Da jeg kommer kl 16.00 er de ikke færdige med at samle den :x Så jeg må køre hjem igen i en af deres låne biler.
Men da jeg så endelig fik den var der ingen tvivl om det har hjulpet med at få skiftet koblingen! :D Nu er den nem at starte i 1. gear, den hakker ikke mere når den er kold og den er mere blød i alle gearskift :!:
Det kunne ha' været helt interessant at se om det i virkeligheden hele tiden bare har været koblingen og svinghjulet slet ikke havde behøvet at blive skiftet!? :roll:
mange glade VAG hilsner til alle!
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

rwangaa
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 7. nov 2018, 10:43
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig kobling

Indlæg af rwangaa » 15. maj 2019, 17:11

Bare nysgerrig, for min touran driller også lidt. Har fået skiftet kobling, men ikke nyt svinghjul. Hvordan tester FDM om det hele er i orden uden at skille lortet ad? :roll:

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Dårlig kobling

Indlæg af Sorens2 » 16. maj 2019, 02:30

Tåbeligt kun at skifte den ene del.
Man må håbe de har erfaring.
Jeg ka godt ta en lytter på den.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Besvar

Tilbage til "Transmission"