A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
enebacken
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. feb 2010, 12:31
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af enebacken » 17. feb 2010, 16:04

Hej.!

Min gamle audi A3ér fra 1997 som er udstyret med en 1.6 benzin motor, er begyndt at sige lyde fra gearkassen, det skal siges at alt virker som det skal indtil videre, men det lyder som om at der er to tandhjul som skraber mod hinanden, og det er særligt højt når den er i gear, træder man så koblingen ned, holder det næsten op, det sammen gældere når den er i frigear, der er heller ikke noget når motoren trækker, men holder man den i gear, og slipper speederen, så er der ingen tvivl om at der er noget galt, det sammen gælder hvis man prøver at sætte den i gear, særligt 2 gear, så kommer den også med lyde..........

Håber nogle kan komme med nogle af deres erfaringer.!

PS, Tager det lang tid at afmonteret en gearkasse på en A3, og er der noget som man særligt skal tage højde for, gå jo udfra at man kan tage den ud, uden at motoren skal med.!

Hilsen Jan

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af norn » 17. feb 2010, 21:42

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=111

gaerkassen kan sagtens tages ud uden at motoren tages ud

hvis du rubber neglene og har værktøjet så tar det under en time at ta gaerkassen ud
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

enebacken
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. feb 2010, 12:31
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af enebacken » 18. feb 2010, 17:48

Dejligt at høre at det kan gøres for "mig" på et par timer hver vej, ellers har du vel ikke en ide til havde der kan være galt med min gearkasse, jeg ved heller ikke om min beskrivelsen er god nok, men jeg kan tilføje at det virker som om at den ikke siger noget, hvis jeg holder den over 3000 omdrejninger, og så slipper speederen, tilgengæld er der masser af lyd ved 1500- 2000 omdrejninger når jeg slipper speederen.! og der er en mellem ting mellem to tandhjul som skraber mog hinanden og så en roterene klong klong klong lyd, lidt svært at beskrive med ord...............

Hilsen Jan

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af Gubbi » 18. feb 2010, 22:02

1.6 liters udgaven er kendt for at kunne gå i stykker.

de er desværre knap så holdbare.

gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

enebacken
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. feb 2010, 12:31
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af enebacken » 24. feb 2010, 17:44

Hej igen.

Er der nogle som kender lejre nr. på de lejre som sider i gearkassen, har fået oplyst af et gearrenoverings firma, at jeg kunne købe et sæt for ca. 2500 kr men tænkte på at de bør kunne købes løse hos SKF eller ligene leverandør? er der nogle som kan hjælpe her, min audi er en som sagt en A3 1.6 fra 97 8L model.

Hilsen Jan

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af norn » 24. feb 2010, 18:01

bare smut ned til vw og køb dem - der koster de vel det halve
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

enebacken
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. feb 2010, 12:31
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af enebacken » 24. feb 2010, 19:42

Ja og jeg har spurt, og jeg få en pris i morgen, det var bare hvis der lige var en som havde lejre nr. liggende og lige kunne sige, hvor man kunne købe dem for så tro jeg at jeg kunne halvere igen, og det ville jo ikke gøre noget, man er jo flexsibel...........

Hilsen jan

Superbil
Nyt medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af Superbil » 25. feb 2010, 09:15

Hejsa

Jeg havde selv en Golf IV 1.6 fra 98, som jeg tror benytter den samme gearkasse som din. En dag jeg var ude og køre gav den en høj og grim metal lyd, og havde derefter meget svært ved at skifte i 2 gear. Jeg fik splittet gearkassen af, og fandt ud af at der var røget et par store nitter, så jeg gav grøn lys til, at min mekanikeren ven bare skulle begynde at renovere den med nye nitter / lejer. Efter at have brugt en masse tid og penge (2-3.000 kr.), satte vi den på igen, men den kørte aldrig ordentlig igen, så det endte med at jeg købte en "ny" gearkasse hos en hugger for ca. 5.000 kr.
Så man skal passe på med, at bruge for mange penge og tid på at forsøge at lave den gamle igen - nogle gange er det billigere bare at sætte en "ny" på.

Mvh.
Superbil

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: A3 1.6 fra 97 Gearkasse siger lyde.....

Indlæg af norn » 25. feb 2010, 09:30

Superbil skrev:Hejsa

Jeg havde selv en Golf IV 1.6 fra 98, som jeg tror benytter den samme gearkasse som din. En dag jeg var ude og køre gav den en høj og grim metal lyd, og havde derefter meget svært ved at skifte i 2 gear. Jeg fik splittet gearkassen af, og fandt ud af at der var røget et par store nitter, så jeg gav grøn lys til, at min mekanikeren ven bare skulle begynde at renovere den med nye nitter / lejer. Efter at have brugt en masse tid og penge (2-3.000 kr.), satte vi den på igen, men den kørte aldrig ordentlig igen, så det endte med at jeg købte en "ny" gearkasse hos en hugger for ca. 5.000 kr.
Så man skal passe på med, at bruge for mange penge og tid på at forsøge at lave den gamle igen - nogle gange er det billigere bare at sætte en "ny" på.

Mvh.
Superbil

nu har jeg efterhånden lavet rigtig mange af de gaerkasser der
og i langt de fleste tilfælde ender det altså med godt resultat

selvf. er der tilfælde hvor man må sande at det ikke kan / kunne svare sig - men det er altså kun enkeltstående tilfælde
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Besvar

Tilbage til "Transmission"