Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
spejdermanden
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 22. jun 2008, 18:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af spejdermanden » 2. jun 2010, 19:58

Hej.

Jeg har en octavia fra 2005 med 1,9 tdi pd 105 hk.
Jeg fik skiftet svinghjul og kobling for ca 1,5 år siden ved autoriseret skoda værksted.
Her inden for det sidste år er koblingen begyndt at ruske i 1 gerar ved igangsætning. Efter de første 5 km forsvinder problemet. Men her kommer det mærkelige så.
Jeg har observer at problemet kun er der når det har regnet/fugtig vejr.
Er der nogen der kan give en forklaring på det?
Der kan vil ikke komme regnvand/kondens tin til koblingen.
Er der nogen som har nogle bud.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 2. jun 2010, 22:09

spejdermanden skrev:Hej.

Jeg har en octavia fra 2005 med 1,9 tdi pd 105 hk.
Jeg fik skiftet svinghjul og kobling for ca 1,5 år siden ved autoriseret skoda værksted.
Her inden for det sidste år er koblingen begyndt at ruske i 1 gerar ved igangsætning. Efter de første 5 km forsvinder problemet. Men her kommer det mærkelige så.
Jeg har observer at problemet kun er der når det har regnet/fugtig vejr.
Er der nogen der kan give en forklaring på det?
Der kan vil ikke komme regnvand/kondens tin til koblingen.
Er der nogen som har nogle bud.
Det er belægningen der suger lidt fugt. Kendt problem. Det står også i VW's system.
VW (Skoda) mener ikke selv det er en fejl. Lev med det eller forsøg med en anden kobling, uden der er garanti for at det hjælper.
/Søren.

mrverybig
Medlem
Indlæg: 1192
Tilmeldt: 18. jun 2008, 07:44
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: kerteminde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af mrverybig » 3. jun 2010, 05:59

ja det lyder rigtigt - min
touran gør det samme - det føles faktisk som om koblingsskiven slår lidt / er lidt skæv men det forsvinder efter ganske kort tid som om det "brænder" af
Men hvorfor er det kun touranen der har det sådan og ikke den gamle Passat 3B - er koblingen mere beskyttet på den eller er man begyndt at lave koblingsbelægningen i et mere fugtfølsomt materiale ??

regards

viggo
Touran 2,0TDI 140hk BMT 2012 - 591.000 km Touran 2,0TDI IQ 2019 - 200.000 km
VW Polo 1,6 TDI BMT 2012 - 270.000 km Passat 1,9TDI 90 hk + det løse 1997 - 660.000 km - Skoda Fabia 1,4 TDI combi 2008 - 300.000 km ( solgt )vw Passat 2,0 TDI 2008 - 354.000 ( solgt )
vw Golf 7 2019 1,5 TSI 82.000 km Golf 3 1,8 90 hk - 1992 ( solgt ! ) Touran 2,0 TDI 136 hk 2003 Touran 1,9 TDI 105hk 2006 820.000 km + 1303 1974 ( sønnens )
Polo 6N 1,0 1995 VW Move UP 2013 ( datterens )

spejdermanden
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 22. jun 2008, 18:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af spejdermanden » 13. jun 2010, 12:23

Okay, Så er det vel ikke noget garantien dækker. Fik koblingen skiftet for ca 1,5 år siden.
vw har godt nok ikke været for heldig med de koblinger. Det er som sagt kun når der fugtig i vejret.
Hvad skal man regne med for sådan et kobling skift, kan det gøres for 5000 kr.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 13. jun 2010, 14:57

spejdermanden skrev:Okay, Så er det vel ikke noget garantien dækker. Fik koblingen skiftet for ca 1,5 år siden.
vw har godt nok ikke været for heldig med de koblinger. Det er som sagt kun når der fugtig i vejret.
Hvad skal man regne med for sådan et kobling skift, kan det gøres for 5000 kr.
Jeg kørte forbi ude hos vw i mandags og spurgte. De sagde, man skulle skifte både svinghjul og kobling. Han gav mig en overslagspris på 15.000 kr.
/Søren.

jesper3a
Nyt medlem
Indlæg: 227
Tilmeldt: 11. jul 2008, 19:48
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland christiansfeld
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af jesper3a » 13. jun 2010, 18:32

Hvis det er noget du skal have lavet kunne du evt. spørge "æ man fra Blans"=NORN efter en pris på sådan en reperation yderst kompetent og dygtig mekaniker

spejdermanden
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 22. jun 2008, 18:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af spejdermanden » 13. jun 2010, 19:55

15.000 kr. det var da godt nok noget af en udskrivning. Var det et problem de havde hørt om før?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 13. jun 2010, 21:03

spejdermanden skrev:15.000 kr. det var da godt nok noget af en udskrivning. Var det et problem de havde hørt om før?
Tror jeg. Værkføren gabte næsten og kikkede på sit ur imens han fortalte om det. Det er selvfølgelig overdrevet, men han kørte ikke mange hundrede meter før dommen var klar.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 13. jun 2010, 21:28

Blot for at tilføje: Jeg kunne ikke få dem til at sige det er en fejl. Det højeste han ville strække sig til at sige var, at der ikke er 2 koblinger der føles ens.

Men altså grunden til jeg kørte til vw er, at jeg fik min skiftet (svinghjul + kobling) hos et uaut. værksted for 1½ år siden. Der er stort set været problemer siden. Grunden til at jeg kørte til vw i sidste uge, er fordi det er gået lidt i hårdknude med det uaut værksted. Så jeg skulle bruge en diagnose fra en udenforstående. Værkføren derude sagde, at hvis jeg havde fået det lavet hos dem, så ville de skifte den på garantien (Der er 2 års garanti på org. dele købt i DK).

Så nu kontakter jeg det uaut værksted igen i den løbende uge. Nu skal der ske noget. Gider simpelthen ikke det ruskeri mere.

Jeg ville have dem til at lave et stykke papir med, hvad der var fejl på. De gav mig så et stykke papir hvor der står, at hvis bilen skal af med den smule ruskeri der er ved igangsætning, så skal svinghjul og kobling skiftes.
Arrrgghh, altså ikke en klar besked. Måske er jeg bare hysterisk .... ellers bliver jeg det.
/Søren.

spejdermanden
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 22. jun 2008, 18:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af spejdermanden » 14. jun 2010, 21:25

Okay, det var godt nok mange penge.
Men jeg må nok hellel få gjort noget ved det.
Har til september er koblingen/svinghjulet 2 år gammel.
Men jeg ved ikke helt hvordan de vil teste det, for det er jo kun når det er fugtig i vejret. Kan man evt. se det med en tester?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 14. jun 2010, 21:49

spejdermanden skrev:Okay, det var godt nok mange penge.
Men jeg må nok hellel få gjort noget ved det.
Har til september er koblingen/svinghjulet 2 år gammel.
Men jeg ved ikke helt hvordan de vil teste det, for det er jo kun når det er fugtig i vejret. Kan man evt. se det med en tester?
Nej, det er det trælse. Eneste måde at komme nærmere på, er at pille gearkassen af og se. Og så er det ikke engang altid man kan se hvad årsagen er. Nok også derfor vw siger de vil skifte begge dele.

Jeg har i dag snakket med det uaut værksted igen, hvor jeg fik det lavet. Min skal derud i næste uge, så vil de tage gearkassen og kikke på det.

Hvis din 2 års rep garanti udløber til september, så klag endelig nu. Jeg kan fortælle dig, at der i vw systemet står, at de skal holde kunderne hen når de kommer med et problem som dit. Netop koblingsruskeri i fugtig vejr er vist en klassiker. Men der står også, at ved vedholdende (læs besværlige) kunder, så kan forhandleren søge vw om penge til reparationen. Ikke at du skal fremføre det, men jeg synes du skal lægge en slagplan. For du vil helt sikkert blive forsøgt spist af med en snak.
Så sørg også for at klage skriftlig ! Når de har kikket på det første gang, så forlang at de skriver et stykke papir med hvad fejlen er. Lad være med at sige nå ja, jeg kan godt se i ikke kan finde fejlen når den kun er der i fugtig vejr. Vedhold, at det er deres problem at fremprovokere fejlen, hvis den ikke lige gør det den dag du er der.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 21. jun 2010, 16:35

Har lige snakket med værkstedet for en time siden. Bilen er skildt ad nu og de siger det ser ud som nyt. De har kikket på både kobling og svinghjul og kan ikke se hvad det er som fejler. Så der må nyt svinghjul og kobling til.
Så værkføren hos VW - Tang biler i holstebro havde ret for et par uger siden. Der er ikke andet at gøre end at skifte begge dele igen, for han sagde netop at man som regel ikke kan se det når det er adskilt.
I får lige en raport igen når den er samlet. Så skulle det køre som en drøm (krysser fingre !!!) :roll:
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 22. jun 2010, 17:55

Update: Var ude og kikke i dag. De mener ikke at svinghjulet fejler noget. Derimod har de fundet 2-3 steder hvor trykpladen har en lille forhøjning. Man kan også se hvis man kikker godt efter, at belægningen har kørt mod dem. Det lyder voldsomt, men det faktisk rigtig svært at se.
Så deres konklusion er: Ny kobling, men ikke et nyt svinghjul.
Så der er bestilt en ny Sachs kobling til den. Synes ikke jeg gider forsøge mig igen med LUK.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 24. jun 2010, 19:06

Update: Fik bilen retur i dag. Samme svinghjul, men ny Sachs kobling. Det må siges at være en klar forbedring. Så godt kørte den sidste LUK kobling aldrig, så indtil videre tegner det godt.
Har kørt 80 km i dag og bilen kører som en drøm.
/Søren.

spejdermanden
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 22. jun 2008, 18:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af spejdermanden » 2. jul 2010, 15:24

Så har jeg lige snakket med værkføren på.
Han vil da gerne kigge på bilen, jeg kunne bare sætte den ned til dem i 3 dage.
Så sagde jeg, at jeg kunne jo ikke garanter at fejlen ville være der, nå vejret er som der er lige nu.
Men så sagde han at så kunne de ikke rigtig gøre noget. Han havde aldrig hørt om fejlen.

Så nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gøre, skal måske bare håbe på regnvejr hele sommeren!

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 2. jul 2010, 15:35

spejdermanden skrev:Så har jeg lige snakket med værkføren på.
Han vil da gerne kigge på bilen, jeg kunne bare sætte den ned til dem i 3 dage.
Så sagde jeg, at jeg kunne jo ikke garanter at fejlen ville være der, nå vejret er som der er lige nu.
Men så sagde han at så kunne de ikke rigtig gøre noget. Han havde aldrig hørt om fejlen.

Så nu ved jeg ikke rigtig hvad jeg skal gøre, skal måske bare håbe på regnvejr hele sommeren!
Okay ... har aldrig hørt om det før. Er han lige gået ud af 10 klasse :roll:
Jeg har en kollega, hvis passat gør som din. Han har en aftale med værkstedet på mandag om at få kikket på det. Hans blev skiftet sidst for små 1½ år siden også.
Det er så et uaut værksted, men jeg kan da lige skive når jeg får snakket med ham engang i næste uge hvad udfaldet blev.
/Søren.

spejdermanden
Nyt medlem
Indlæg: 297
Tilmeldt: 22. jun 2008, 18:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af spejdermanden » 2. jul 2010, 20:28

Okay, jeg er spændt på hvad din kammerat får at vide.
Jeg skulle selv bevise at der var en fejl, men som sagt kunne jeg stille den ned til dem og håbe på regn.

Kadir
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 1. jul 2010, 14:05
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af Kadir » 6. jul 2010, 01:27

Hej

Hvad er det for et pjat de værksteder ævler om, når vi kunder siger der er fejl på bilen så må de da tro på os, og jeg kan heller ikke forstå dem at de behandler kunderne som nogen fjolser, de tjener sku penge på os, så jeg synes de skal snart ta sig sammen.

Jeg har også købt en bil for ca. 2 mdr siden har papir på at at der er udskiftet (ombytning) automatgearkasse som koster 17.000 + moms = ca. 21.000,- også står der gearkasse udskiftet uden garanti hvad er det for noget bøvl.

De siger at de har lavet bilen til en forhandler som er moms registreret så derfor kunne de godt udføre noget arbejde uden garanti.

Ved ikke om det nu passer men har kontaktet dem igen og igen, og nu vil de gerne kigge på den og fortælle mig hvad fejlen kunne være men de siger stadig hvis det viser sig at der er noget galt med kassen vil de ikke stå for det og jeg skulle selv betale.

gearkassen skiftet 01.06.2010 ja det er rigtigt det er kun få mdr siden.

Og ja uden garanti står der på papiret
kan høre jer sige " sådan noget sludder" men
jeg synes også der er noget helt galt..

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af i-s » 6. jul 2010, 07:39

Kadir skrev:Hej

Hvad er det for et pjat de værksteder ævler om, når vi kunder siger der er fejl på bilen så må de da tro på os, og jeg kan heller ikke forstå dem at de behandler kunderne som nogen fjolser, de tjener sku penge på os, så jeg synes de skal snart ta sig sammen.

Jeg har også købt en bil for ca. 2 mdr siden har papir på at at der er udskiftet (ombytning) automatgearkasse som koster 17.000 + moms = ca. 21.000,- også står der gearkasse udskiftet uden garanti hvad er det for noget bøvl.

De siger at de har lavet bilen til en forhandler som er moms registreret så derfor kunne de godt udføre noget arbejde uden garanti.

Ved ikke om det nu passer men har kontaktet dem igen og igen, og nu vil de gerne kigge på den og fortælle mig hvad fejlen kunne være men de siger stadig hvis det viser sig at der er noget galt med kassen vil de ikke stå for det og jeg skulle selv betale.

gearkassen skiftet 01.06.2010 ja det er rigtigt det er kun få mdr siden.

Og ja uden garanti står der på papiret
kan høre jer sige " sådan noget sludder" men
jeg synes også der er noget helt galt..
Hvis arbejdet er lavet for en momsreg. virksomhed, så kan det sagtens være lavet "uden garanti". Købeloven gælder kun for handel med private. Din mulighed er egentlig at forsøge, at gøre krav gældende overfor sælger.
/Søren.

Morfar
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:04
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kobling rusker ved kold motor (1,9 tdi pd fra 2005)

Indlæg af Morfar » 29. jul 2010, 21:44

i-s skrev: Det er belægningen der suger lidt fugt. Kendt problem. Det står også i VW's system.
.......
Havde lidt af det på min Golf 4 - Men efter en ferietur sydpå med 3500 km i op til 37C er det holdt helt op igen.
Der var en del bjergkørsel både op og ned af stejle bjergveje.
Det passer jo godt med at det er fugt, og varmen har fordampet hvad der har måttet være i koblingen...!
Inden det startede holdt jeg i en periode mere ude end i carport som jeg normalt gør.... det passer også godt med vand/fugt.
Golf IV 1,9 TDI

Besvar

Tilbage til "Transmission"