Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Sorens2 » 22. sep 2014, 21:14

Ny beregning af afgift.
Ahhh rolig nu.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

melander1980
Medlem
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 2. jun 2009, 19:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af melander1980 » 23. sep 2014, 04:42

Sorens2 skrev:Ny beregning af afgift.
Ahhh rolig nu.
Hvis du ændrer din bil, så den får specifikationer lig modellen dyrere, så jo Billede
Med venlig hilsen
Martin

Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!

reeckmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 21. aug 2012, 17:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af reeckmann » 23. sep 2014, 06:28

okay.... tak for svar....

Mærkeligt at vi skal leve i sådan et forbudsland...
Audi A4 Avant (B7) 2,0 TFSI

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af HansH » 23. sep 2014, 07:17

reeckmann skrev:tak for svar til jer, MEN hvad er så konsekvensen hvis man bliver "opdaget" i at køre med chiptuning? Når i nu alle gør det, så kan det åbenbart ikke rigtig straffes??
Jeg har svagt for mig, at nogen forsikringsselskaber forhøjer præmien hvis bilen i deres optik er en "sportsmodel". Og i den kategorisering indgår antallet af HK.

Dengang vi var unge og (måske) kørte på ulovlig knallert, kan jeg huske at min far tordnede over at ansvarsforsikringen ikke dækkede hvis knallerten var ulovlig. Eller - de dækkede i første omgang, men så rejste de regreskrav mod forsikringstager efterfølgende. I tilfælde af personskade er ansvarsdækningen store beløb.

Det hed sig at der var foretaget "konstruktionsmæssige" ændringer på knallerten. Og det var ulovligt.

Jeg har ingen anelse om der kunne ligge noget lign. forsikringsmæssigt i forhold til at øge effekten på sin bil.... Udover de - er det 20% ? - man lovligt må øge effekten uden at den skal godkendes/synes på ny.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Roeden » 23. sep 2014, 07:30

Forsikringen skal jo kunne henføre effektforøgelsen som værende en væsentlig faktor i ulykke/skade

Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Tonny » 23. sep 2014, 07:30

Sorens2 skrev:Ny beregning af afgift.
Ahhh rolig nu.
Principielt, men måske usandsynligt. Men hvis du tager en Seat Leon FR 150TDI og chipper den til 184TDI så har du (igen) principielt lavet en identitetsændring og skal svare afgift af det. Det kan jo være du rendte i ham her :D
Vedhæftede filer
7712693-52fb9b3720bec.jpg
7712693-52fb9b3720bec.jpg (22.38 KiB) Vist 1028 gange

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Tonny » 23. sep 2014, 07:31

Roeden skrev:Forsikringen skal jo kunne henføre effektforøgelsen som værende en væsentlig faktor i ulykke/skade

Roeden
Det tror jeg nu afhænger af hvad der står i din police ;)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Sorens2 » 23. sep 2014, 08:30

Vi er enige om at man må¨tune sin bil alt det man vil her i DK?
Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurerener for meget.
20% reglen er kun ved motorskifte.
Feks. fra en 1.9 TDI til en R32.
Det er ikke lovligt.

Så at skulle svare afgift af en chiptuning kommer nok ikke til at ske.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af HansH » 23. sep 2014, 08:36

Hmm... denne tekst er vel egentlig ganske klar i mælet, som jeg læser det.
Hvis man ikke oplyser om en chiptuning ved syn, og det dermed ikke påføres reg.attesten, kan bilen ikke betragtes som lovligt synet.

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Ko ... uning.aspx
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Sorens2 » 23. sep 2014, 08:39

Det er godt nok noget af en skræmmekampagne de har der.
Går man frem efter den må jeg lukke biksen i morgen. :D
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af HansH » 23. sep 2014, 08:50

Sorens2 skrev:Det er godt nok noget af en skræmmekampagne de har der.
Går man frem efter den må jeg lukke biksen i morgen. :D
Det må være med dette ligesom med andre love - det er op til den enkelte om man vil løbe risikoen ved at træde mere eller mindre på den anden side af stregen, i forhold til det skrevne. I sidste ende står man selv til ansvar for sine beslutninger.

Men i forhold til betænkningerne omkring afgiftsberegning, hvad må man/må man ikke osv., så burde dette skriv fra Trafikstyrelsen give svar på hvordan bestemmelserne er omkring tuning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af pattmann » 23. sep 2014, 13:31

Sorens2 skrev: Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurener for meget.

Og det ligger heller ikke lige til højrebenet, hvad ville en chip tuning koste, hvis den reelt skulle kunne overholde det?
Oettinger tog 25k, men så fik man også monteret en anden ladeluftkøler.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af kimhemm » 23. sep 2014, 13:44

Sorens2 skrev:Vi er enige om at man må¨tune sin bil alt det man vil her i DK?
Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurerener for meget.
20% reglen er kun ved motorskifte.
Feks. fra en 1.9 TDI til en R32.
Det er ikke lovligt.

Så at skulle svare afgift af en chiptuning kommer nok ikke til at ske.
Husk der er to instanser i dette i DK der skal tages hensyn til

Synshallen vurderer om bilen er lovlig, men opkræver ikke nogen afgift.

SKAT vurderer om bilen har skiftet identitet og det så udløser en ny afgift. Bare tag det klassiske eksempel med en Golf IV 1.8 sugemotor med 125 HK. Der må du afgiftsfrit lægge en 1.8T med 150 HK i og den kan synes og godkendes med konstruktive ændringer. Skifter du så også bremserne mener SKAT til gengæld den skiftet identitet til en GTI og det udløser afgift

Åndssvagt system :roll:
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

melander1980
Medlem
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 2. jun 2009, 19:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af melander1980 » 23. sep 2014, 13:54

Mener det er Lasse O herinde fra, som fik en skrivelse fra Skat, at hans bil ikke skiftede identitet ved opgradering fra FR til Cupra bremser. Har selv haft en kopi af selv samme dokument, men kunne ikke finde det på DB
Med venlig hilsen
Martin

Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Kevinff » 23. sep 2014, 14:29

Hvad så hvis man smider en Cupra motor i en FR med dsg? Det udløser vel en højere afgift?

Brugeravatar
Jonas_R
Nyt medlem
Indlæg: 405
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Jonas_R » 23. sep 2014, 14:37

Fra skat.dk
Motortuning

Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor. I forhold til registreringsafgift gælder der ikke nogen procentgrænse for effektforøgelsen ved motortuning på den originale- eller senere ilagt tilsvarende motor. Vær dog opmærksom på, at der i medfør af anden lovgivning kan gælde en maksimal grænse for effektforøgelsen.

Det er SKATs opfattelse, at det generelt for alle typer motortuning gælder, at når det har karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlige indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil det blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.

Det er SKATs opfattelse, at hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet. Se bl.a. afgørelsen SKM2013.612.BR.

Eksempler på motortuning/-ombygning:
En Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator) bliver monteret med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af andre stempler, indsprøjtningssystem mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct. Der er her tale om en motorombygning, der medfører afgiftspligt. Hvis det kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct.
En Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor bliver tunet på følgende måde
Der drejes 1,7 mm. af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5: 1.
Indsugningsmanifold bliver ombygget/ændret for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg bliver monteret.
Garrat Volvo Turbo bliver monteret.
Intercooler bliver monteret. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.

En Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l. motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren bliver tunet på følgende måde
Krumtap bliver udskiftet, slaglængde 95,7 m.m.
Andre plejlstænger.
Kompression bliver øget til 11: 1.
Indsprøjtningsdyseer bliver ombyttet med MB C 220 dyser.
Benzintryksregulator bliver ombyttet.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning er 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte.
Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.

En Audi S3 1,8 T Quattro, årgang 1999, er forsynet med en motor af typen APY, med en slagvolumen på 1781 ccm. Motorens effekt er opgivet til 154kw, svarende til 209,44 hk. Bilen er fabrikken udstyret med turbo, intercooler og indsprøjtning.
Motoren ønskes monteret med anden og større turbolader (GT30 turbolader). Det skønnes, at effektforøgelsen er ca. 38 %.

Der foretages i den forbindelse følgende ændringer:

Turbolader af typen GT30, med større dimension og kapacitet
Udskiftning af kobling bestående af koblingsplade/trykfod/udrykkerleje
4 stemplet bremsekalibre og bremseskiver med større dimension
Udstødnings- og indsugningmanifold
Større intercooler (én frontmonteret i stedet for to sidemonterede)
Andre indsprøjtningsdyser
Motorstyring
SKAT har truffet afgørelse om, at en sådan motortuning ikke medfører afgiftspligt. Heller ikke selv om der samtidig sker udskiftning af original kobling til en stærkere kobling, og der monteres 4-stemplede bremsekalibre med tilhørende skiver foran.
Så nej en chiptuning kan ikke udløse ekstra afgift, da det jo ikke på nogen måde kan henstilles til en motorombygning jævnfør deres egne eksempler.

jokskilove
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 64 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af jokskilove » 23. sep 2014, 18:23

Men en chiptuning er stadig en konstruktiv ændring, hvilket kræver dokumentation af forurening, brændstofforbrug og støj.

Jeg har ikke noget problem med chiptuning. Jeg har et problem med, at vi har en lovgivning, der ikke håndhæves. De private synshaller slipper alt igennem (eller lukker øjnene for det). Forsikringsselskaberne noterer godt nok om bilen er chiptunet (de behøver selvfølgelig ikke lege moralens vogtere), men jeg tvivler på at de forlanger en registreringsattest, hvor ændringerne er påført. Myndighederne kunne få masser af sager, hvis de brugte bare en halv time på vagcars. Og jeg er en idiot, fordi jeg vil have at tingene skal være efter bogen og min 2.0 tfsi'er ikke er modificeret, selvom den skriger på en chiptuning!
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af Sorens2 » 23. sep 2014, 18:29

Der vil altid være regelryttere og der vil altid være folk der ikke helt overholder alt.

Jeg hører nok lidt til den sidste del af os der har det sjovere.
Vedhæftede filer
download (1).jpg
download (1).jpg (49.38 KiB) Vist 880 gange
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

jokskilove
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 64 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af jokskilove » 23. sep 2014, 18:41

Og heldigvis for det :) Det er da sjaw at læse tuningstråde! Jeg forstår bare ikke, at man kan have en så latterligt restriktiv lovgivning, når man ikke har nogen intentioner om at håndhæve den.
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af kimhemm » 23. sep 2014, 18:48

jokskilove skrev:Men en chiptuning er stadig en konstruktiv ændring, hvilket kræver dokumentation af forurening, brændstofforbrug og støj.

Jeg har ikke noget problem med chiptuning. Jeg har et problem med, at vi har en lovgivning, der ikke håndhæves. De private synshaller slipper alt igennem (eller lukker øjnene for det). Forsikringsselskaberne noterer godt nok om bilen er chiptunet (de behøver selvfølgelig ikke lege moralens vogtere), men jeg tvivler på at de forlanger en registreringsattest, hvor ændringerne er påført. Myndighederne kunne få masser af sager, hvis de brugte bare en halv time på vagcars. Og jeg er en idiot, fordi jeg vil have at tingene skal være efter bogen og min 2.0 tfsi'er ikke er modificeret, selvom den skriger på en chiptuning!
De skulle hellere lave en lov der kunne testes og godkendes noget enklere

Som det er idag kan du godt få tunet din bil, men det kræver en tur til Tyskland eller Sverige for at få lavet de nødvendige test og få tingene godkendt.

Alle ville få meget mere ud af at der blev lavet nogen regler så dem der ville tune deres biler kunne gøre det lovligt hvis man kunne få dem testet for støj og forurening herhjemme. Det ville gøre at de useriøse på markedet som laver elendige tuninger bliver sorteret fra og de seriøse står igen. Samtidig ville forsikringsselskaber få at vide hvis man ville optimere sin bil og fabrikanterne få besked om evt tuning så man kunne tage hensyn til det hvis folk kom med en nedslidt kobling lige før garantien løber ud osv osv osv
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

magre
Medlem
Indlæg: 681
Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg - DK
Has thanked: 155 times
Been thanked: 114 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af magre » 23. sep 2014, 19:07

jokskilove skrev:Jeg forstår bare ikke, at man kan have en så latterligt restriktiv lovgivning, når man ikke har nogen intentioner om at håndhæve den.
+1

Det er lige her at kæden den også springer af for mit vedkommende ... :evil:
Tesla Model Y Performance, kongeblå :mrgreen:
[Afleveret] Opel Crossland :?
[Solgt] Skoda Superb Combi Elegance 3.6 FSI V6 4x4 DSG 3T Billede
[Solgt] Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI DSG 1Z Billede

jokskilove
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 64 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af jokskilove » 23. sep 2014, 20:39

kimhemm skrev:
jokskilove skrev:Men en chiptuning er stadig en konstruktiv ændring, hvilket kræver dokumentation af forurening, brændstofforbrug og støj.

Jeg har ikke noget problem med chiptuning. Jeg har et problem med, at vi har en lovgivning, der ikke håndhæves. De private synshaller slipper alt igennem (eller lukker øjnene for det). Forsikringsselskaberne noterer godt nok om bilen er chiptunet (de behøver selvfølgelig ikke lege moralens vogtere), men jeg tvivler på at de forlanger en registreringsattest, hvor ændringerne er påført. Myndighederne kunne få masser af sager, hvis de brugte bare en halv time på vagcars. Og jeg er en idiot, fordi jeg vil have at tingene skal være efter bogen og min 2.0 tfsi'er ikke er modificeret, selvom den skriger på en chiptuning!
De skulle hellere lave en lov der kunne testes og godkendes noget enklere

Som det er idag kan du godt få tunet din bil, men det kræver en tur til Tyskland eller Sverige for at få lavet de nødvendige test og få tingene godkendt.

Alle ville få meget mere ud af at der blev lavet nogen regler så dem der ville tune deres biler kunne gøre det lovligt hvis man kunne få dem testet for støj og forurening herhjemme. Det ville gøre at de useriøse på markedet som laver elendige tuninger bliver sorteret fra og de seriøse står igen. Samtidig ville forsikringsselskaber få at vide hvis man ville optimere sin bil og fabrikanterne få besked om evt tuning så man kunne tage hensyn til det hvis folk kom med en nedslidt kobling lige før garantien løber ud osv osv osv
Kimhemm som transportminister!
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt

melander1980
Medlem
Indlæg: 1283
Tilmeldt: 2. jun 2009, 19:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kgs. Lyngby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af melander1980 » 23. sep 2014, 21:18

Kimhemm er ren!!
Med venlig hilsen
Martin

Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.

Indlæg af hansen123 » 23. sep 2014, 22:19

pattmann skrev:
Sorens2 skrev: Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurener for meget.

Og det ligger heller ikke lige til højrebenet, hvad ville en chip tuning koste, hvis den reelt skulle kunne overholde det?
Oettinger tog 25k, men så fik man også monteret en anden ladeluftkøler.
Vi tilbyder chiptuning originalt til volvo, med syn og skrivelse af konstruktive ændringer og alt der nu skal til af papir arbejde og der lå prisen på noget der minder om 10-15k alt efter model.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"