Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Ny beregning af afgift.
Ahhh rolig nu.
Ahhh rolig nu.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Medlem
- Indlæg: 1283
- Tilmeldt: 2. jun 2009, 19:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Hvis du ændrer din bil, så den får specifikationer lig modellen dyrere, så joSorens2 skrev:Ny beregning af afgift.
Ahhh rolig nu.
Med venlig hilsen
Martin
Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!
Martin
Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 72
- Tilmeldt: 21. aug 2012, 17:56
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
okay.... tak for svar....
Mærkeligt at vi skal leve i sådan et forbudsland...
Mærkeligt at vi skal leve i sådan et forbudsland...
Audi A4 Avant (B7) 2,0 TFSI
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13244
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Jeg har svagt for mig, at nogen forsikringsselskaber forhøjer præmien hvis bilen i deres optik er en "sportsmodel". Og i den kategorisering indgår antallet af HK.reeckmann skrev:tak for svar til jer, MEN hvad er så konsekvensen hvis man bliver "opdaget" i at køre med chiptuning? Når i nu alle gør det, så kan det åbenbart ikke rigtig straffes??
Dengang vi var unge og (måske) kørte på ulovlig knallert, kan jeg huske at min far tordnede over at ansvarsforsikringen ikke dækkede hvis knallerten var ulovlig. Eller - de dækkede i første omgang, men så rejste de regreskrav mod forsikringstager efterfølgende. I tilfælde af personskade er ansvarsdækningen store beløb.
Det hed sig at der var foretaget "konstruktionsmæssige" ændringer på knallerten. Og det var ulovligt.
Jeg har ingen anelse om der kunne ligge noget lign. forsikringsmæssigt i forhold til at øge effekten på sin bil.... Udover de - er det 20% ? - man lovligt må øge effekten uden at den skal godkendes/synes på ny.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Roeden
- Medlem
- Indlæg: 1103
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 70 times
- Been thanked: 70 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Forsikringen skal jo kunne henføre effektforøgelsen som værende en væsentlig faktor i ulykke/skade
Roeden
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Principielt, men måske usandsynligt. Men hvis du tager en Seat Leon FR 150TDI og chipper den til 184TDI så har du (igen) principielt lavet en identitetsændring og skal svare afgift af det. Det kan jo være du rendte i ham herSorens2 skrev:Ny beregning af afgift.
Ahhh rolig nu.
- Vedhæftede filer
-
- 7712693-52fb9b3720bec.jpg (22.38 KiB) Vist 1028 gange
- Tonny
- Admin
- Indlæg: 9368
- Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
- Has thanked: 264 times
- Been thanked: 666 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Det tror jeg nu afhænger af hvad der står i din policeRoeden skrev:Forsikringen skal jo kunne henføre effektforøgelsen som værende en væsentlig faktor i ulykke/skade
Roeden
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Vi er enige om at man må¨tune sin bil alt det man vil her i DK?
Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurerener for meget.
20% reglen er kun ved motorskifte.
Feks. fra en 1.9 TDI til en R32.
Det er ikke lovligt.
Så at skulle svare afgift af en chiptuning kommer nok ikke til at ske.
Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurerener for meget.
20% reglen er kun ved motorskifte.
Feks. fra en 1.9 TDI til en R32.
Det er ikke lovligt.
Så at skulle svare afgift af en chiptuning kommer nok ikke til at ske.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13244
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Hmm... denne tekst er vel egentlig ganske klar i mælet, som jeg læser det.
Hvis man ikke oplyser om en chiptuning ved syn, og det dermed ikke påføres reg.attesten, kan bilen ikke betragtes som lovligt synet.
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Ko ... uning.aspx
Hvis man ikke oplyser om en chiptuning ved syn, og det dermed ikke påføres reg.attesten, kan bilen ikke betragtes som lovligt synet.
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/Ko ... uning.aspx
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Det er godt nok noget af en skræmmekampagne de har der.
Går man frem efter den må jeg lukke biksen i morgen.
Går man frem efter den må jeg lukke biksen i morgen.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13244
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Det må være med dette ligesom med andre love - det er op til den enkelte om man vil løbe risikoen ved at træde mere eller mindre på den anden side af stregen, i forhold til det skrevne. I sidste ende står man selv til ansvar for sine beslutninger.Sorens2 skrev:Det er godt nok noget af en skræmmekampagne de har der.
Går man frem efter den må jeg lukke biksen i morgen.
Men i forhold til betænkningerne omkring afgiftsberegning, hvad må man/må man ikke osv., så burde dette skriv fra Trafikstyrelsen give svar på hvordan bestemmelserne er omkring tuning.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Sorens2 skrev: Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurener for meget.
Og det ligger heller ikke lige til højrebenet, hvad ville en chip tuning koste, hvis den reelt skulle kunne overholde det?
Oettinger tog 25k, men så fik man også monteret en anden ladeluftkøler.
Altea FR tfsi.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
- kimhemm
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7492
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: vagtuning.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Husk der er to instanser i dette i DK der skal tages hensyn tilSorens2 skrev:Vi er enige om at man må¨tune sin bil alt det man vil her i DK?
Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurerener for meget.
20% reglen er kun ved motorskifte.
Feks. fra en 1.9 TDI til en R32.
Det er ikke lovligt.
Så at skulle svare afgift af en chiptuning kommer nok ikke til at ske.
Synshallen vurderer om bilen er lovlig, men opkræver ikke nogen afgift.
SKAT vurderer om bilen har skiftet identitet og det så udløser en ny afgift. Bare tag det klassiske eksempel med en Golf IV 1.8 sugemotor med 125 HK. Der må du afgiftsfrit lægge en 1.8T med 150 HK i og den kan synes og godkendes med konstruktive ændringer. Skifter du så også bremserne mener SKAT til gengæld den skiftet identitet til en GTI og det udløser afgift
Åndssvagt system
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
-
- Medlem
- Indlæg: 1283
- Tilmeldt: 2. jun 2009, 19:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Mener det er Lasse O herinde fra, som fik en skrivelse fra Skat, at hans bil ikke skiftede identitet ved opgradering fra FR til Cupra bremser. Har selv haft en kopi af selv samme dokument, men kunne ikke finde det på DB
Med venlig hilsen
Martin
Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!
Martin
Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Hvad så hvis man smider en Cupra motor i en FR med dsg? Det udløser vel en højere afgift?
- Jonas_R
- Nyt medlem
- Indlæg: 405
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Fra skat.dk
Så nej en chiptuning kan ikke udløse ekstra afgift, da det jo ikke på nogen måde kan henstilles til en motorombygning jævnfør deres egne eksempler.Motortuning
Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor. I forhold til registreringsafgift gælder der ikke nogen procentgrænse for effektforøgelsen ved motortuning på den originale- eller senere ilagt tilsvarende motor. Vær dog opmærksom på, at der i medfør af anden lovgivning kan gælde en maksimal grænse for effektforøgelsen.
Det er SKATs opfattelse, at det generelt for alle typer motortuning gælder, at når det har karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlige indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil det blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.
Det er SKATs opfattelse, at hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet. Se bl.a. afgørelsen SKM2013.612.BR.
Eksempler på motortuning/-ombygning:
En Opel Kadett 2,0, årgang 1989 med 8 ventilet topstykke (med karburator) bliver monteret med et 16 ventilet topstykke fra en model 2,0 GSI. Motorblokken til de to forskellige topstykker er ens. Dette kræver imidlertid montering af andre stempler, indsprøjtningssystem mv. Effektforøgelsen overstiger 20 pct. Der er her tale om en motorombygning, der medfører afgiftspligt. Hvis det kun er nødvendigt at udskifte topstykket samt montering af indsprøjtningssystemet, vil dette kun medføre afgiftspligt, hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct.
En Volvo 245 DL med B 21 A, 100 DIN HK karburatormotor bliver tunet på følgende måde
Der drejes 1,7 mm. af stemplerne for at sænke kompressionen til 7,5: 1.
Indsugningsmanifold bliver ombygget/ændret for at gøre plads til indsprøjtningsdyser.
Komplet indsprøjtningsanlæg bliver monteret.
Garrat Volvo Turbo bliver monteret.
Intercooler bliver monteret. Effektforøgelse ca. 40 pct. til 140 DIN HK.
Ovenstående betragtes som afgiftsfri motortuning, også selv om der var fræset/boret huller i topstykket til indsprøjtningsdyserne.
En Mercedes Benz C 180 årg 1994 med en 1,8 l. motor med 122 DIN HK - drejningsmoment 170 Nm. Motoren bliver tunet på følgende måde
Krumtap bliver udskiftet, slaglængde 95,7 m.m.
Andre plejlstænger.
Kompression bliver øget til 11: 1.
Indsprøjtningsdyseer bliver ombyttet med MB C 220 dyser.
Benzintryksregulator bliver ombyttet.
Den udskiftede krumtap (med større slaglængde) samt andre plejlstænger medfører en forøgelse af motorvolumen til 2,2 l. Effekt efter ombygning er 145 DIN HK. Der er tale om en motorombygning, der sidestilles med reglerne for motorskifte.
Da effektforøgelsen imidlertid er under 20 pct., medfører dette eksempel ikke afgiftspligt.
En Audi S3 1,8 T Quattro, årgang 1999, er forsynet med en motor af typen APY, med en slagvolumen på 1781 ccm. Motorens effekt er opgivet til 154kw, svarende til 209,44 hk. Bilen er fabrikken udstyret med turbo, intercooler og indsprøjtning.
Motoren ønskes monteret med anden og større turbolader (GT30 turbolader). Det skønnes, at effektforøgelsen er ca. 38 %.
Der foretages i den forbindelse følgende ændringer:
Turbolader af typen GT30, med større dimension og kapacitet
Udskiftning af kobling bestående af koblingsplade/trykfod/udrykkerleje
4 stemplet bremsekalibre og bremseskiver med større dimension
Udstødnings- og indsugningmanifold
Større intercooler (én frontmonteret i stedet for to sidemonterede)
Andre indsprøjtningsdyser
Motorstyring
SKAT har truffet afgørelse om, at en sådan motortuning ikke medfører afgiftspligt. Heller ikke selv om der samtidig sker udskiftning af original kobling til en stærkere kobling, og der monteres 4-stemplede bremsekalibre med tilhørende skiver foran.
-
- Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 64 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Men en chiptuning er stadig en konstruktiv ændring, hvilket kræver dokumentation af forurening, brændstofforbrug og støj.
Jeg har ikke noget problem med chiptuning. Jeg har et problem med, at vi har en lovgivning, der ikke håndhæves. De private synshaller slipper alt igennem (eller lukker øjnene for det). Forsikringsselskaberne noterer godt nok om bilen er chiptunet (de behøver selvfølgelig ikke lege moralens vogtere), men jeg tvivler på at de forlanger en registreringsattest, hvor ændringerne er påført. Myndighederne kunne få masser af sager, hvis de brugte bare en halv time på vagcars. Og jeg er en idiot, fordi jeg vil have at tingene skal være efter bogen og min 2.0 tfsi'er ikke er modificeret, selvom den skriger på en chiptuning!
Jeg har ikke noget problem med chiptuning. Jeg har et problem med, at vi har en lovgivning, der ikke håndhæves. De private synshaller slipper alt igennem (eller lukker øjnene for det). Forsikringsselskaberne noterer godt nok om bilen er chiptunet (de behøver selvfølgelig ikke lege moralens vogtere), men jeg tvivler på at de forlanger en registreringsattest, hvor ændringerne er påført. Myndighederne kunne få masser af sager, hvis de brugte bare en halv time på vagcars. Og jeg er en idiot, fordi jeg vil have at tingene skal være efter bogen og min 2.0 tfsi'er ikke er modificeret, selvom den skriger på en chiptuning!
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Der vil altid være regelryttere og der vil altid være folk der ikke helt overholder alt.
Jeg hører nok lidt til den sidste del af os der har det sjovere.
Jeg hører nok lidt til den sidste del af os der har det sjovere.
- Vedhæftede filer
-
- download (1).jpg (49.38 KiB) Vist 880 gange
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 64 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Og heldigvis for det Det er da sjaw at læse tuningstråde! Jeg forstår bare ikke, at man kan have en så latterligt restriktiv lovgivning, når man ikke har nogen intentioner om at håndhæve den.
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
- kimhemm
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7492
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: vagtuning.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
De skulle hellere lave en lov der kunne testes og godkendes noget enklerejokskilove skrev:Men en chiptuning er stadig en konstruktiv ændring, hvilket kræver dokumentation af forurening, brændstofforbrug og støj.
Jeg har ikke noget problem med chiptuning. Jeg har et problem med, at vi har en lovgivning, der ikke håndhæves. De private synshaller slipper alt igennem (eller lukker øjnene for det). Forsikringsselskaberne noterer godt nok om bilen er chiptunet (de behøver selvfølgelig ikke lege moralens vogtere), men jeg tvivler på at de forlanger en registreringsattest, hvor ændringerne er påført. Myndighederne kunne få masser af sager, hvis de brugte bare en halv time på vagcars. Og jeg er en idiot, fordi jeg vil have at tingene skal være efter bogen og min 2.0 tfsi'er ikke er modificeret, selvom den skriger på en chiptuning!
Som det er idag kan du godt få tunet din bil, men det kræver en tur til Tyskland eller Sverige for at få lavet de nødvendige test og få tingene godkendt.
Alle ville få meget mere ud af at der blev lavet nogen regler så dem der ville tune deres biler kunne gøre det lovligt hvis man kunne få dem testet for støj og forurening herhjemme. Det ville gøre at de useriøse på markedet som laver elendige tuninger bliver sorteret fra og de seriøse står igen. Samtidig ville forsikringsselskaber få at vide hvis man ville optimere sin bil og fabrikanterne få besked om evt tuning så man kunne tage hensyn til det hvis folk kom med en nedslidt kobling lige før garantien løber ud osv osv osv
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook
-
- Medlem
- Indlæg: 681
- Tilmeldt: 29. nov 2013, 08:25
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg - DK
- Has thanked: 155 times
- Been thanked: 114 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
+1jokskilove skrev:Jeg forstår bare ikke, at man kan have en så latterligt restriktiv lovgivning, når man ikke har nogen intentioner om at håndhæve den.
Det er lige her at kæden den også springer af for mit vedkommende ...
-
- Medlem
- Indlæg: 562
- Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 64 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Kimhemm som transportminister!kimhemm skrev:De skulle hellere lave en lov der kunne testes og godkendes noget enklerejokskilove skrev:Men en chiptuning er stadig en konstruktiv ændring, hvilket kræver dokumentation af forurening, brændstofforbrug og støj.
Jeg har ikke noget problem med chiptuning. Jeg har et problem med, at vi har en lovgivning, der ikke håndhæves. De private synshaller slipper alt igennem (eller lukker øjnene for det). Forsikringsselskaberne noterer godt nok om bilen er chiptunet (de behøver selvfølgelig ikke lege moralens vogtere), men jeg tvivler på at de forlanger en registreringsattest, hvor ændringerne er påført. Myndighederne kunne få masser af sager, hvis de brugte bare en halv time på vagcars. Og jeg er en idiot, fordi jeg vil have at tingene skal være efter bogen og min 2.0 tfsi'er ikke er modificeret, selvom den skriger på en chiptuning!
Som det er idag kan du godt få tunet din bil, men det kræver en tur til Tyskland eller Sverige for at få lavet de nødvendige test og få tingene godkendt.
Alle ville få meget mere ud af at der blev lavet nogen regler så dem der ville tune deres biler kunne gøre det lovligt hvis man kunne få dem testet for støj og forurening herhjemme. Det ville gøre at de useriøse på markedet som laver elendige tuninger bliver sorteret fra og de seriøse står igen. Samtidig ville forsikringsselskaber få at vide hvis man ville optimere sin bil og fabrikanterne få besked om evt tuning så man kunne tage hensyn til det hvis folk kom med en nedslidt kobling lige før garantien løber ud osv osv osv
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt
-
- Medlem
- Indlæg: 1283
- Tilmeldt: 2. jun 2009, 19:17
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Kgs. Lyngby
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Kimhemm er ren!!
Med venlig hilsen
Martin
Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!
Martin
Nuværende: BMW F31 335d X drive og VW UP!
-
- Medlem
- Indlæg: 1081
- Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vanløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 21 times
Re: Chiptunet. Ejere af tunede biller hænges ud på FB.
Vi tilbyder chiptuning originalt til volvo, med syn og skrivelse af konstruktive ændringer og alt der nu skal til af papir arbejde og der lå prisen på noget der minder om 10-15k alt efter model.pattmann skrev:Sorens2 skrev: Man skal bare kunne bevise at den holder, støjer og ikke forurener for meget.
Og det ligger heller ikke lige til højrebenet, hvad ville en chip tuning koste, hvis den reelt skulle kunne overholde det?
Oettinger tog 25k, men så fik man også monteret en anden ladeluftkøler.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles