ij6210 skrev:Er det en fordel at vælge U-Tune? Dvs. så man selv kan køre den oprindelige fil tilbage?
Og hvis man får lavet EGR off - bliver det så til EGR on hvis man via U-Tune lægger den oprindelige fil tilbage, eller har de to ting ikke noget med hinanden at gøre?
Jeg har det godt i maven med selv at kunne flashe min tilbage til standard i løbet af 10-15 min.
Man ved alrig hvornår der kunne blive brug for det. Min bil er længe ude over garantien (4½ år), så det er ikke noget issue. Det giver mig bare en tryg følelese at af være i kontrol, på en eller anden måde.
Desuden er det jo lynhurtigt at få lavet noget om.
Thomas mailer bare en ny fil med de ønskede ændringer, hvorefter man lægger den nye fil i uTune - og går ud og sætter stikket i, og så er det lagt i bilen.
Man behøver ikke køre et sted hen, aftale tid osv. - men laver det i sin egen garage.
Senest opdagede jeg at min ECU var kodet til VMAX=210. Bilen trak fint og jævnt op til 210 (altså reel hastighed via ECU - speedovisning godt 220) - og så var det som om den ramte en mur. Det kunne jeg ikke rigtig forstå, da det føltes underligt. Jeg slog det hen med at det nok var noget turbo, udstødningstemp eller lign der var blevet for høj, og derfor havde den af sikkerhedsårsager koblet fra.
Men det viste sig altså at være en parameter i en tilpasningskanal i ECU, som man ikke kan ændre selv med VCDS.
Men tuneren kan fikse den.
Så Thomas mailede ny fil med VMAX=OFF og et kvarter senere var den lagt i bil.
Det synes jeg er handy.
Og korrekt - EGR on/off er en del af tuningsfilen, så hvis du får lavet en tuningsfil med EGROFF, og du via uTune flasher tilbage til standard, så sætter du også EGR tilbage til standard - dvs EGRON.