1.6 TDI - afleveringssyn

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
hrjonas
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej

1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af hrjonas » 17. feb 2019, 07:51

Hej med jer

Jeg ved, at en leaset bil bliver tjekket en masse ved afleveringssyn. Her vil de opdage en chiptuning.

Er der nogle chiptunere, der kan lave bilen tilbage til standard, så de ikke opdager det ved afleveringssyn? Jeg synes jeg har læst noget om bl.a. checksums, der skal stemme, ellers kommer der et rødt flag.

Så, er der nogen chiptunere, der er så skarpe, at de kan omgå de tjek, der bliver foretaget til et afleveringssyn?

Svar venligst kun, hvis du positivt VED noget om ovenstående, fx i kraft af at være chiptuner eller mekaniker på et VAG værksted.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 5802
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Har Takket: 274 gange
Blevet takket: 701 gange

Re: 1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af HansH » 17. feb 2019, 08:50

Altså - det jeg VED, er at de chiptunere JEG kender lidt til (=Landberg og Rittersport) kan begge uden problemer lægge standard software i en bil.
Og det uanset hvor den er blevet chippet.
Så hvis jeg var dig, ville jeg bare gå til din foretrukne tuner (ham der har tunet den i sin tid f.eks.?) og spørge om han ikke lige kan fikse den lille sag.

På teknikken:
Checksum er et tal der altid skal stemme, når du lægger nyt software i bilens ECU. Og det er uanset om det er standard software eller om det er chippet software. Hvis ikke det tal stemmer sammen med resten, så nægtes indlæsning ganske enkelt.

Dét tal der fortæller om der har været indlæst nyt software i ECU'en, er flash counteren. Den opdateres med +1 hver gang man loader software i ECU'en, og det er uanset om det er standard eller chippet software.
Dvs uanset hvad du gør på nuv. tidspunkt, så vil din flash counter komme til at stå på et eller andet +++ tal, når du afleverer den efter leasingudløb.
Dette tal er ikke et fældende bevis, da det lige så godt kunne være aut. værksted der har lagt opdateringer på i bilens levetid.
Meeen... det sker alligevel ikke ret tit, så hvis flash counter står på f.eks. 6, så er det et meget, meget kraftigt indicium på at bilen har været chippet.

Og det kan du ikke komme af med.
Hvis bilen har været chippet, så vil flash counter være talt op på nuv. tidspunkt, og den vil tælle +1 igen når du får lagt standard sw i.
Disse brugere har takket brugeren HansH for indlægget:
DanielB12
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

hrjonas
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej

Re: 1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af hrjonas » 18. mar 2019, 20:52

HansH skrev:
17. feb 2019, 08:50
Altså - det jeg VED, er at de chiptunere JEG kender lidt til (=Landberg og Rittersport) kan begge uden problemer lægge standard software i en bil.
Og det uanset hvor den er blevet chippet.
Så hvis jeg var dig, ville jeg bare gå til din foretrukne tuner (ham der har tunet den i sin tid f.eks.?) og spørge om han ikke lige kan fikse den lille sag.

På teknikken:
Checksum er et tal der altid skal stemme, når du lægger nyt software i bilens ECU. Og det er uanset om det er standard software eller om det er chippet software. Hvis ikke det tal stemmer sammen med resten, så nægtes indlæsning ganske enkelt.

Dét tal der fortæller om der har været indlæst nyt software i ECU'en, er flash counteren. Den opdateres med +1 hver gang man loader software i ECU'en, og det er uanset om det er standard eller chippet software.
Dvs uanset hvad du gør på nuv. tidspunkt, så vil din flash counter komme til at stå på et eller andet +++ tal, når du afleverer den efter leasingudløb.
Dette tal er ikke et fældende bevis, da det lige så godt kunne være aut. værksted der har lagt opdateringer på i bilens levetid.
Meeen... det sker alligevel ikke ret tit, så hvis flash counter står på f.eks. 6, så er det et meget, meget kraftigt indicium på at bilen har været chippet.

Og det kan du ikke komme af med.
Hvis bilen har været chippet, så vil flash counter være talt op på nuv. tidspunkt, og den vil tælle +1 igen når du får lagt standard sw i.
Tusind tak for svar. Bilen er ikke tunet, og bliver det nok heller ikke. Venter til jeg køber een i stedet ☺️

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 821
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej

Re: 1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af _Jensen » 18. mar 2019, 22:49

Jeg vil på ingen måde være bekymret, som i overhoved ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Mvh John
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"