Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
RasmusSkov
Medlem
Indlæg: 588
Tilmeldt: 16. sep 2008, 19:40
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af RasmusSkov » 12. mar 2019, 17:52

hej derude.
Jeg er blevet ejer af en touran 1,6 TDI scr med dsg7.
Jeg overvejer at få den chippet ved Landberg.
Men vil høre om der er andre med tilsvarende bil som har fået den chippet som ved dele lidt erfaringer ud? Stor forskel? Følger dsg’en godt med selvom der er lidt flere HK og moment?


Rasmus.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af Charlimike » 14. mar 2019, 21:42

150/310 bør ikke være noget problem hvis tuner sørger for et mildt moment forløb og dsg fil.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
phatass
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 11. aug 2015, 09:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af phatass » 7. nov 2019, 17:46

Jeg lytter lige med her. :)
Kom du længere med dine undersøgelser, Rasmus?
2019 VW Touran 1.6TDi DSG IQ.Drive
2017 VW Up! 1.0MPi
2015 VW Polo BlueGT DSG - ACC, 9" Joying JY-VL131N2, VW Helix P&P, Hertz HSK165/HCX165 [SOLGT]

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af vartaz » 7. nov 2019, 17:46

DQ200?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af Charlimike » 7. nov 2019, 17:58

vartaz skrev:
7. nov 2019, 17:46
DQ200?
Klart, alle 1.6 tdi med dsg er dq200.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af vartaz » 7. nov 2019, 19:10

Så ville jeg slet ikke Tune. De koblinger brækker sig og filer

Brugeravatar
CarstenTS
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 22. okt 2009, 20:00
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af CarstenTS » 21. feb 2020, 21:11

Rittersport fortalte mig, at holder vi os på 300nm, så sker der intet i forhold dsg kassen.

Ydermere sagde han, at man skal glemme alt om at optimere selve kassen
Seat Leon ST 1,2 TSI Style årg. 2014

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af GranTurismo » 21. feb 2020, 23:13

CarstenTS skrev:
21. feb 2020, 21:11
Rittersport fortalte mig, at holder vi os på 300nm, så sker der intet i forhold dsg kassen.

Ydermere sagde han, at man skal glemme alt om at optimere selve kassen
Alternativ kan du få opgraderet softwaren i gearkassen, så den kører med højere koblingstryk. F.eks. TVS Stage 2* som er rated til 350 Nm. Det har jeg i min Polo og nu skifter gearkassen markant bedre end standard og skiftemønstrene gør at den ikke sejtrækker så meget. Det kan klart anbefales.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af GranTurismo » 21. feb 2020, 23:18

vartaz skrev:
7. nov 2019, 19:10
Så ville jeg slet ikke Tune. De koblinger brækker sig og filer
Filer? DQ200 er da den DSG gearkasse som filer mindst ved igangsætning. Dog er der nogle som har problemer med glidende koblinger, men det gør de så også uden bilen er chiptunet. Så hvis gearkassen kører som den skal, så ville jeg ikke være så nervøs for at give den 300 Nm på standard DSG-software.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af vartaz » 21. feb 2020, 23:47

GranTurismo skrev:
21. feb 2020, 23:18
vartaz skrev:
7. nov 2019, 19:10
Så ville jeg slet ikke Tune. De koblinger brækker sig og filer
Filer? DQ200 er da den DSG gearkasse som filer mindst ved igangsætning. Dog er der nogle som har problemer med glidende koblinger, men det gør de så også uden bilen er chiptunet. Så hvis gearkassen kører som den skal, så ville jeg ikke være så nervøs for at give den 300 Nm på standard DSG-software.
Vi enige om det med filen. Dog med den undtagelse at dq250 filer med vilje men er konstrueret sådan at de koblinger holder næsten evigt... dq200 futter koblinger af og glider.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af GranTurismo » 21. feb 2020, 23:56

vartaz skrev:
21. feb 2020, 23:47
GranTurismo skrev:
21. feb 2020, 23:18
vartaz skrev:
7. nov 2019, 19:10
Så ville jeg slet ikke Tune. De koblinger brækker sig og filer
Filer? DQ200 er da den DSG gearkasse som filer mindst ved igangsætning. Dog er der nogle som har problemer med glidende koblinger, men det gør de så også uden bilen er chiptunet. Så hvis gearkassen kører som den skal, så ville jeg ikke være så nervøs for at give den 300 Nm på standard DSG-software.
Vi enige om det med filen. Dog med den undtagelse at dq250 filer med vilje men er konstrueret sådan at de koblinger holder næsten evigt... dq200 futter koblinger af og glider.
Det er måske lige unuanceret nok. Der er NOGLE DQ200 som futter koblinger af og glider. Der er dog også eksempler på nogle som har kørt over 400.000 km på de originale koblinger. Der var en tråd her på forum for nylig, hvor flere havde kørt rigtig mange km. Jeg mener endda at den som havde rundet 400.000 km var en Touran som trådstarters. Det er jo heller ikke alle DQ250 som skal have skiftet mechatronic inden 250.000 km, selvom der har været mange eksempler på det. Nogle runder en halv million uden problemer.

Jeg håber da at mine koblinger holder mange km endnu. Og indtil videre glider den da heller ikke med TVS softwaren, selvom den kører med over 300 Nm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af claussor » 22. feb 2020, 01:03

GranTurismo skrev:
21. feb 2020, 23:18
vartaz skrev:
7. nov 2019, 19:10
Så ville jeg slet ikke Tune. De koblinger brækker sig og filer
Filer? DQ200 er da den DSG gearkasse som filer mindst ved igangsætning. Dog er der nogle som har problemer med glidende koblinger, men det gør de så også uden bilen er chiptunet. Så hvis gearkassen kører som den skal, så ville jeg ikke være så nervøs for at give den 300 Nm på standard DSG-software.
Nu tror jeg det folk mener med at file er at DQ200 ikke kan holde til tuning, da den blot vil file / glide i kobling når den får noget pedal. Og nogle gør det også selvom de ikke er tunede.

Det er alm. kendt at DQ250 filer ved igangsætning både når den er ny, og har kørt 300.000 km. Det er ikke en fejl. Og dem der har købt en vidste det ved prøvekørsel. Så ingen problem i det. Til gengæld holder den fint til langt over 400nm uden at brokke sig eller andet. Og det er vist de færreste DQ250 der får skiftet Mechatronic før 250.000 medmindre vi snakker de første årgange.

1.6 TDI er en fed motor at tune på. Held og lykke med det:)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af GranTurismo » 22. feb 2020, 03:33

claussor skrev:
22. feb 2020, 01:03
Nu tror jeg det folk mener med at file er at DQ200 ikke kan holde til tuning, da den blot vil file / glide i kobling når den får noget pedal. Og nogle gør det også selvom de ikke er tunede.

Det er alm. kendt at DQ250 filer ved igangsætning både når den er ny, og har kørt 300.000 km. Det er ikke en fejl. Og dem der har købt en vidste det ved prøvekørsel. Så ingen problem i det. Til gengæld holder den fint til langt over 400nm uden at brokke sig eller andet. Og det er vist de færreste DQ250 der får skiftet Mechatronic før 250.000 medmindre vi snakker de første årgange.

1.6 TDI er en fed motor at tune på. Held og lykke med det:)
Jeg opfatter file som tilsigtet. Altså at koblingen bliver aktiveret (i både manuelle- og DSG-gearkasser), hvorimod glide er noget der sker uden koblingen er aktiveret.

De anerkendte tunere er ikke nervøse for at give DQ200 300 Nm og det tvivler jeg på at de ville gøre, hvis det ville resultere i at koblingerne begyndte at glide, når den får noget pedal.
De gearkasser som er ramt af glidende koblinger er jo alle motorvarianter, også dem med blot 175 Nm og de gør det nødvendigvis ikke kun med fuld gas. Når trådstarters ikke glider med de 250 Nm den har nu, så tænker jeg at den ikke er ramt af problemet.

Det er nok korrekt at de færreste DQ250 får skiftet mechatronic før 250.000 km. Men det er nok også lige så korrekt, at de færreste DQ200 er ramt af glidende koblinger. DQ200 er nok den dobbeltkoblingsgearkasse som der kører allerflest af i hele verden, så selvfølgelig vil der være nogle med fejl. Det er der også på de øvrige DSG-gearkasser og diverse manuelle gearkasser. Så jeg synes ikke rigtig at der er nogen grund til at nogle bliver ved med at prøve at gøre det til et generelt problem i samtilige tråde, hvor DQ200 bliver nævnt. Hvor mange er der med problemet i DQ200-tråden? 50-100? Og hvor mange DQ200 kører der i Danmark? 50-100.000?

Som sagt ville jeg i trådstarters sko ikke være nervøs, for at øge den fra 250 til 300 Nm, når den tilsyneladende ikke lider af problemet. Men jeg ville være MEGET opmærksom på om den begynder at glide og i så fald straks tage affære (grundjustering ved VW eller installering af tredjepartssoftware).

Held og lykke med tuningen til trådstarter. 20% ekstra kræfter må virkelig være en lækker forøgelse på en stor bil som Touran med 115 Hk fra standard.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1777
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 180 times
Been thanked: 281 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af claussor » 22. feb 2020, 09:15

GranTurismo skrev:
22. feb 2020, 03:33
claussor skrev:
22. feb 2020, 01:03
Nu tror jeg det folk mener med at file er at DQ200 ikke kan holde til tuning, da den blot vil file / glide i kobling når den får noget pedal. Og nogle gør det også selvom de ikke er tunede.

Det er alm. kendt at DQ250 filer ved igangsætning både når den er ny, og har kørt 300.000 km. Det er ikke en fejl. Og dem der har købt en vidste det ved prøvekørsel. Så ingen problem i det. Til gengæld holder den fint til langt over 400nm uden at brokke sig eller andet. Og det er vist de færreste DQ250 der får skiftet Mechatronic før 250.000 medmindre vi snakker de første årgange.

1.6 TDI er en fed motor at tune på. Held og lykke med det:)
Jeg opfatter file som tilsigtet. Altså at koblingen bliver aktiveret (i både manuelle- og DSG-gearkasser), hvorimod glide er noget der sker uden koblingen er aktiveret.

De anerkendte tunere er ikke nervøse for at give DQ200 300 Nm og det tvivler jeg på at de ville gøre, hvis det ville resultere i at koblingerne begyndte at glide, når den får noget pedal.
De gearkasser som er ramt af glidende koblinger er jo alle motorvarianter, også dem med blot 175 Nm og de gør det nødvendigvis ikke kun med fuld gas. Når trådstarters ikke glider med de 250 Nm den har nu, så tænker jeg at den ikke er ramt af problemet.

Det er nok korrekt at de færreste DQ250 får skiftet mechatronic før 250.000 km. Men det er nok også lige så korrekt, at de færreste DQ200 er ramt af glidende koblinger. DQ200 er nok den dobbeltkoblingsgearkasse som der kører allerflest af i hele verden, så selvfølgelig vil der være nogle med fejl. Det er der også på de øvrige DSG-gearkasser og diverse manuelle gearkasser. Så jeg synes ikke rigtig at der er nogen grund til at nogle bliver ved med at prøve at gøre det til et generelt problem i samtilige tråde, hvor DQ200 bliver nævnt. Hvor mange er der med problemet i DQ200-tråden? 50-100? Og hvor mange DQ200 kører der i Danmark? 50-100.000?

Som sagt ville jeg i trådstarters sko ikke være nervøs, for at øge den fra 250 til 300 Nm, når den tilsyneladende ikke lider af problemet. Men jeg ville være MEGET opmærksom på om den begynder at glide og i så fald straks tage affære (grundjustering ved VW eller installering af tredjepartssoftware).

Held og lykke med tuningen til trådstarter. 20% ekstra kræfter må virkelig være en lækker forøgelse på en stor bil som Touran med 115 Hk fra standard.
Jeg er helt enig i din definition af at file. Jeg tror bare det vartaz mente var "glide". Da det jo er det de gør når de ikke kan holde til kræfterne. Det var blot det jeg prøvede at sige.:)

Jeg vil ikke ind på vores evindelige diskution igen, og forsøgte ikke at trække den den vej, det er dig der tolker den sådan. Det var blot din kommentar omkring DQ250 og Mechatronic jeg kommenterede på. Jeg har ikke nævnt kobling og DQ200 problemer overhovedet. Men når du selv bringer det op, så er jeg selvfølgelig uenig med dig i dine synspunkter omkring den gearkasse, men lad det blive ved det.

Men vil blot komme med det indspark at DQ200 kunne ikke holde til 300 nm chippet i min A3. Når jeg smed 95 oktan på kunne den. Så dalede momentet (aflæst med obdeleven) lige akkurat nok til at den ikke gled i koblingen under acceleration. Gearkassen kørte perfekt ellers og selvfølgelig ikke ændret i software. Så grænsen for den jeg havde var omkring de 290.
These users thanked the author claussor for the post:
GranTurismo

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af vartaz » 22. feb 2020, 12:46

GranTurismo skrev:
22. feb 2020, 03:33
claussor skrev:
22. feb 2020, 01:03
Nu tror jeg det folk mener med at file er at DQ200 ikke kan holde til tuning, da den blot vil file / glide i kobling når den får noget pedal. Og nogle gør det også selvom de ikke er tunede.

Det er alm. kendt at DQ250 filer ved igangsætning både når den er ny, og har kørt 300.000 km. Det er ikke en fejl. Og dem der har købt en vidste det ved prøvekørsel. Så ingen problem i det. Til gengæld holder den fint til langt over 400nm uden at brokke sig eller andet. Og det er vist de færreste DQ250 der får skiftet Mechatronic før 250.000 medmindre vi snakker de første årgange.

1.6 TDI er en fed motor at tune på. Held og lykke med det:)
Jeg opfatter file som tilsigtet. Altså at koblingen bliver aktiveret (i både manuelle- og DSG-gearkasser), hvorimod glide er noget der sker uden koblingen er aktiveret.

De anerkendte tunere er ikke nervøse for at give DQ200 300 Nm og det tvivler jeg på at de ville gøre, hvis det ville resultere i at koblingerne begyndte at glide, når den får noget pedal.
De gearkasser som er ramt af glidende koblinger er jo alle motorvarianter, også dem med blot 175 Nm og de gør det nødvendigvis ikke kun med fuld gas. Når trådstarters ikke glider med de 250 Nm den har nu, så tænker jeg at den ikke er ramt af problemet.

Det er nok korrekt at de færreste DQ250 får skiftet mechatronic før 250.000 km. Men det er nok også lige så korrekt, at de færreste DQ200 er ramt af glidende koblinger. DQ200 er nok den dobbeltkoblingsgearkasse som der kører allerflest af i hele verden, så selvfølgelig vil der være nogle med fejl. Det er der også på de øvrige DSG-gearkasser og diverse manuelle gearkasser. Så jeg synes ikke rigtig at der er nogen grund til at nogle bliver ved med at prøve at gøre det til et generelt problem i samtilige tråde, hvor DQ200 bliver nævnt. Hvor mange er der med problemet i DQ200-tråden? 50-100? Og hvor mange DQ200 kører der i Danmark? 50-100.000?

Som sagt ville jeg i trådstarters sko ikke være nervøs, for at øge den fra 250 til 300 Nm, når den tilsyneladende ikke lider af problemet. Men jeg ville være MEGET opmærksom på om den begynder at glide og i så fald straks tage affære (grundjustering ved VW eller installering af tredjepartssoftware).

Held og lykke med tuningen til trådstarter. 20% ekstra kræfter må virkelig være en lækker forøgelse på en stor bil som Touran med 115 Hk fra standard.
Allerflest af i hele verden?
Argh DQ250 er produceret i 15 år hvor dq200 kun i 4 år.... tror andelen er mere i 1 dq200 for hver 5 dq250

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af Tommy » 22. feb 2020, 13:23

Hmm DQ250 kom vist i R32 i 2003... altså 17 år siden.
DQ200 kom i 2008 ifbm 1,4tsi i golf og touran, altså 12 år siden.
These users thanked the author Tommy for the post:
GranTurismo
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Chiptuning af touran 2019 1,6 TDI scr 115 HK - erfaringer søges

Indlæg af GranTurismo » 22. feb 2020, 15:13

[quote=vartaz post_id=1625335 time=1582371975 user_id=25938]
Allerflest af i hele verden?
Argh DQ250 er produceret i 15 år hvor dq200 kun i 4 år.... tror andelen er mere i 1 dq200 for hver 5 dq250
[/quote]
Man skal tænke på at DQ250 kun fås fra mellemklassen og op.

DQ200 fås fra minibilklassen og op til Passat-klassen. Og jeg tror at der bliver solgt mange flere minibiler end de større bilklasser. Derudover er de mest solgte motorstørrelser nok de små som er udstyret med DQ200: 1,0, 1,4, 1,5, 1,8 TSI og 1,6 TDI.

Og som Tommy skriver, så har DQ200 været på markedet i mange år. Min egen er f.eks. fra 2014. Så jeg tror absolut mængden af DQ200 for længst har oversteget DQ250. Idag er næsten alle med vådkobling DQ381. Det er vel efterhånden kun Polo GTI som kan fås med DQ250?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"