Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13362
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3260 times
Been thanked: 4617 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 7. mar 2022, 12:57

DanielB12 skrev:
7. mar 2022, 12:56
Er det ikke I Tyskland msn ikke må køre med andre fælge end de typegodkendte?
Det mener jeg du ret i.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 810 times
Been thanked: 702 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 7. mar 2022, 13:15

DanielB12 skrev:
7. mar 2022, 12:56
Er det ikke I Tyskland msn ikke må køre med andre fælge end de typegodkendte?
Alt skal der nærmest ligge godkendelser på - er dog lidt i tvivl om det også gælder fælge. Men stort set alt andet.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3409
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 581 times
Been thanked: 877 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Korreborg » 8. mar 2022, 12:25

Men hvis jeg ikke må lave en konstruktiv ændring uden at få det godkendt og synet. Så må VW vel heller ikke.
Så når VW overskriver ECU så skal bilen vel synes igen. Min GTD blev opdateret med: "vi ændre bare nogle småting"
Går så hjem og slår Aktionsnr. op på nettet, og kan finde lange tråde om noget "ala dieselgate opdatering".
Så jeg fik det rullet tilbage (ikke af VW) = Den er jo også konstruktivt ændret, selvom den køre med den motorstyringsversion den er leveret med fra fabrikken. Det giver jo INGEN mening.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13362
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3260 times
Been thanked: 4617 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 8. mar 2022, 12:29

Korreborg skrev:
8. mar 2022, 12:25
Men hvis jeg ikke må lave en konstruktiv ændring uden at få det godkendt og synet. Så må VW vel heller ikke.
Så når VW overskriver ECU så skal bilen vel synes igen. Min GTD blev opdateret med: "vi ændre bare nogle småting"
Går så hjem og slår Aktionsnr. op på nettet, og kan finde lange tråde om noget "ala dieselgate opdatering".
Så jeg fik det rullet tilbage (ikke af VW) = Den er jo også konstruktivt ændret, selvom den køre med den motorstyringsversion den er leveret med fra fabrikken. Det giver jo INGEN mening.
Hvis man ser sådan på det at :
"konstruktiv ændret" == hvis checksum er forskellig fra dét VW siger den skal være
... så er stregen i sandet helt utvetydig.

Og det er jo tydeligtvis sådan myndighederne har valgt at fortolke det.

Og når der lægges et image i der kommer nede fra førerbunkeren ... well, så er checksum jo OK.
Og dermed ikke en konstruktiv ændring qua ovenstående definition.
Og dermed er din IKKE konstruktivt ændret efter tilbagerulning, da den blev flashet med et originalt image fra VW.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3409
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 581 times
Been thanked: 877 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Korreborg » 8. mar 2022, 13:17

HansH skrev:
8. mar 2022, 12:29
Og dermed er din IKKE konstruktivt ændret efter tilbagerulning, da den blev flashet med et originalt image fra VW.
Men da VW opdatere den, så forventer deres computer vel at finde Version XX på mit gamle stelnr.
Men efter tilbagerulning til YY, så ser computeren vel YY hvor der burde stå XX = ændret.

Og mener ikke den holder i retten, at VW så pr definition selv må styre motorstyringen. Det er et symptom på at myndighederne ikke har muligheden for selv at teste.
Enten er den konstruktivt ændret, eller også er den ikke :D = Det er en omgang rod. En omgang forældet rod.
Software er i min verden ikke konstruktiv, og man bør få det testet ved retten. Hvis det eneste bevis der kan fremlægges er et "flag" i et computer program, så håber jeg satme da at de taber.

Og hvad med vores nye elbiler. Min er har lige fået ændret måden lane assist, og one pedal drive virker på.
De har ændret hvordan den bremser. Men det er ikke en konstruktiv ændring.
Men hvis jeg vælger at få 100hk mindre i min RS6, fordi den er lige vild nok. Så skal bilen konfiskeres??? Det holder ikke i min verden.

Køber jeg performance upgrade til min Polestar, så modtager jeg en opdatering OTA, og et brev med papirer hvor jeg skal køre til syn. Der er ikke ændret andet end noget software som giver 68hk mere, men her skal den synes? :roll:
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

martinta
Medlem
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 810 times
Been thanked: 702 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 8. mar 2022, 13:22

Korreborg skrev:
8. mar 2022, 13:17
HansH skrev:
8. mar 2022, 12:29
Og dermed er din IKKE konstruktivt ændret efter tilbagerulning, da den blev flashet med et originalt image fra VW.
Men da VW opdatere den, så forventer deres computer vel at finde Version XX på mit gamle stelnr.
Men efter tilbagerulning til YY, så ser computeren vel YY hvor der burde stå XX = ændret.
Den der vil jeg ikke mene holder i retten.

Så hvis du har fået rullet version XX på og mekanikeren laver en eller anden fejl, så det ikke lykkedes og du nu faktisk er på YY. Du ryger så i kontrol og de finder version XX Som er fra VW selv, så har du nu skylden.

Det vil ikke give meget mening i min verden, medmindre den logger at den har været rullet på, og er rullet tilbage efter nogle dage (kan være den log er der)

PhillOS
Medlem
Indlæg: 763
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af PhillOS » 8. mar 2022, 13:31

Korreborg skrev:
8. mar 2022, 13:17
HansH skrev:
8. mar 2022, 12:29
Og dermed er din IKKE konstruktivt ændret efter tilbagerulning, da den blev flashet med et originalt image fra VW.
Men da VW opdatere den, så forventer deres computer vel at finde Version XX på mit gamle stelnr.
Men efter tilbagerulning til YY, så ser computeren vel YY hvor der burde stå XX = ændret.

Og mener ikke den holder i retten, at VW så pr definition selv må styre motorstyringen. Det er et symptom på at myndighederne ikke har muligheden for selv at teste.
Enten er den konstruktivt ændret, eller også er den ikke :D = Det er en omgang rod. En omgang forældet rod.
Software er i min verden ikke konstruktiv, og man bør få det testet ved retten. Hvis det eneste bevis der kan fremlægges er et "flag" i et computer program, så håber jeg satme da at de taber.

Og hvad med vores nye elbiler. Min er har lige fået ændret måden lane assist, og one pedal drive virker på.
De har ændret hvordan den bremser. Men det er ikke en konstruktiv ændring.
Men hvis jeg vælger at få 100hk mindre i min RS6, fordi den er lige vild nok. Så skal bilen konfiskeres??? Det holder ikke i min verden.

Køber jeg performance upgrade til min Polestar, så modtager jeg en opdatering OTA, og et brev med papirer hvor jeg skal køre til syn. Der er ikke ændret andet end noget software som giver 68hk mere, men her skal den synes? :roll:
Du blander tingene lidt sammen nu.

OTA opdateringer fra fabrikanten selv er naturligvis ikke en ulovlig konstruktiv ændring. Fordi det er godkendt og stadig falder under den typegodkendelse som fabrikanten har på pågældende bil.

Hvis du af 3. part får pillet ved din ECU af den ene eller anden grund, så er det en ulovligt konstruktiv ændring. Om det stå er fordi den checksum ikke stemmer, den forurener mere eller mindre er lige gyldigt, som jeg tolker loven så handler det alene om at den typegodkendelse ikke længere er gyldig.

Og det synes jeg sgu er i orden. Hvis man vil have den Audi med 450hk, så må man (i vores afgiftsplagede land) nu engang punge ud, og ikke bare nøjes med at købe den billige model og så chippe/tune/smide større turbo på, alt sammen på bekostning af miljøet.

ordnung muss sein
These users thanked the author PhillOS for the post:
Hallas
.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13362
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3260 times
Been thanked: 4617 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 8. mar 2022, 13:37

Korreborg skrev:
8. mar 2022, 13:17
Men da VW opdatere den, så forventer deres computer vel at finde Version XX på mit gamle stelnr.
Men efter tilbagerulning til YY, så ser computeren vel YY hvor der burde stå XX = ændret.
Der hører en checksum til hver software version VW frigiver.

Da din bil forlader fabrikken er det med sw version 2011 (bare for at sige noget). Til den version hører en checksum X.
Da de lægger din dieselgate opdatering på, lægges der software version 3011 på. Til den version hører checksum Y.
Da du får den rullet tilbage til 2011, får du samtidig også checksum X tilbage.

Pengene passer lige så fint.
Hvis din ECU køres igennem tjek på aut. værksted, vil tester sige - "OK - den indeholder vores sw version 2011. Har den så også checksum X? Ja det har den! All good"

Man skal bare forstå, at en checksum hører til software versionen .... ikke til den fysiske ECU, hvis det var dét du tænkte.
These users thanked the author HansH for the post:
PhillOS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Medlem
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 26. apr 2021, 07:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 810 times
Been thanked: 702 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af martinta » 8. mar 2022, 13:40

HansH skrev:
8. mar 2022, 13:37
Korreborg skrev:
8. mar 2022, 13:17
Men da VW opdatere den, så forventer deres computer vel at finde Version XX på mit gamle stelnr.
Men efter tilbagerulning til YY, så ser computeren vel YY hvor der burde stå XX = ændret.
Der hører en checksum til hver software version VW frigiver.

Da din bil forlader fabrikken er det med sw version 2011 (bare for at sige noget). Til den version hører en checksum X.
Da de lægger din dieselgate opdatering på, lægges der software version 3011 på. Til den version hører checksum Y.
Da du får den rullet tilbage til 2011, får du samtidig også checksum X tilbage.

Pengene passer lige så fint.
Hvis din ECU køres igennem tjek på aut. værksted, vil tester sige - "OK - den indeholder vores sw version 2011. Har den så også checksum X? Ja det har den! All good"

Man skal bare forstå, at en checksum hører til software versionen .... ikke til den fysiske ECU, hvis det var dét du tænkte.
Kan være jeg misforstår hans indlæg, men tror han mener om VW logger hvilken version der burde ligge der. Så hvis VW har "opdateret" til at nu kører du version 3011, så er det registreret, og de så tjekker om det er den du kører med efterfølgende.

Altså, ikke på om du har pillet i Image, men egentlig blot om du kører med en anden version end VW har registreret.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13362
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3260 times
Been thanked: 4617 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 8. mar 2022, 13:48

martinta skrev:
8. mar 2022, 13:40
Kan være jeg misforstår hans indlæg, men tror han mener om VW logger hvilken version der burde ligge der. Så hvis VW har "opdateret" til at nu kører du version 3011, så er det registreret, og de så tjekker om det er den du kører med efterfølgende.

Altså, ikke på om du har pillet i Image, men egentlig blot om du kører med en anden version end VW har registreret.
Jamen det tror jeg sagtens at man kan tænke sig at de gør, og at det er check #2 i processen .. :)

Men ud fra korreborg's indlæg, stod det ikke klart for mig, om han havde 100% fod på hvordan checksum opstår, og hvordan den er uløseligt parret sammen med sw versionen.
Derfor jeg brugte krudt på at forsøge at præcisere dette.

Men det kan sagtens være jeg bare misforstod det hele :) Spørgsmålet om hvorvidt de ikke blot tjekker at det er et originalt VW image der ligger der, men også at det er det forventede image .... er relevant nok.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
PhillOSmartinta
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3409
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 581 times
Been thanked: 877 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Korreborg » 8. mar 2022, 13:58

Men hvis ovenstående er rigtigt, så vil de jo heller ikke kunne se om en bil har været tunet?
Altså ruller man tilbage til original version "2011", så har bilen jo original checksum og alt er godt :)

Men humlen = Jeg syntes det er latterligt. Flash counters og what ever bør i min verden ikke kunne bruges som bevis for noget som helst.
Det bør sgu være muligt for VW eller Politiet for den sags skyld at se om EGR er slået til eller fra, og om bilen laver 150 eller 180hk. Og der det tilfældet, så skal man selvfølgelig have et rap over nallerne, da man har gjort noget ulovligt. Og det har man godt vist.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13362
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3260 times
Been thanked: 4617 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 8. mar 2022, 14:03

Korreborg skrev:
8. mar 2022, 13:58
Men hvis ovenstående er rigtigt, så vil de jo heller ikke kunne se om en bil har været tunet?
Altså ruller man tilbage til original version "2011", så har bilen jo original checksum og alt er godt :)
Det er korrekt forstået.
Du kan køre chippet i 5 år, og så få den rullet tilbage til std hos tuner inden den sælges ... og bilen vil fremstå lige så lovlig som hvis den aldrig havde været chippet.
Det er sådan det fungerer.

Sagen er jo bare, at hvis du i chippet tilstand bliver stoppet af Martin's kollegaer ude på vejen, så får du aldrig chancen for at rette op på noget.
Jerri kommer og kører bilen direkte til det aut. værksted politiet har aftale med.
Og du hører først fra dem igen, når du får et brev med to store afkrydsningsfelter:
1 = indkøb fabriksny ECU med korrekt sw version fra das Vaterland
2 = skrot bilen

Jeg tror godt myndighederne er fuldstændig klar over, at hvis du bare fik lov at få den bil hjem til dig selv natten over, og så bare en instruks om at møde op på aut værksted næste morgen, så har du alle muligheder for at slette dine spor.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 8. mar 2022, 14:26

HansH skrev:
8. mar 2022, 14:03
Det er korrekt forstået.
Du kan køre chippet i 5 år, og så få den rullet tilbage til std hos tuner inden den sælges ... og bilen vil fremstå lige så lovlig som hvis den aldrig havde været chippet.
Det er sådan det fungerer.
Hvis dem der chipper ved hvad de laver, så ja. For normalt bliver nogle af max værdierne også gemt og disse værdier vil ligge udenfor normal område, hvis bilen er chippet.

Så vidt jeg har læst, så er det ikke alle der er i stand til at neutraliserer disse værdier.

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 947
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 128 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Dikal » 8. mar 2022, 14:40

Nu ved jeg ikke, hvor meget der pilles i ECU'en med de forskellige ting.
Kan se Cult nævner fartpilot osv på en ældre bil, som vist var forberedt på det.

Men hvad med en spritny bil, som eksempelvis ikke er forberedt til anhængertræk/andet.
Vi har jo alle set, hvad Rene/Cartrends laver for VW/Audi/andre direkte på helt nye biler, da de ikke selv kan/har tid.
Er Rene/Cartrends aut. værksted? Eller kan kunderne her få problemer ude i fremtiden?
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13362
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3260 times
Been thanked: 4617 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af HansH » 8. mar 2022, 14:59

Dikal skrev:
8. mar 2022, 14:40
Er Rene/Cartrends aut. værksted? Eller kan kunderne her få problemer ude i fremtiden?
Cartrends er en af VW godkendt eftermarkedspartner, og har således (mod klækkelig betaling) adgang til de online systemer og processer førerbunkeren stiller til rådighed for på autoriseret vis at kunne pille ved sagerne.
Det er mig bekendt noget man ansøger om, og så skal man godkendes nede i Wolfschanze. Og det er René.

@Watcher - ret mig gerne.

Med component protection, secure gateway, SWAP koder og hvad det ellers hedder, har VW barrikaderet sig bag en mur af sikkerhed, så de har hånd i hanke med hvem der ændrer noget i bilerne.
Jeg tror det er et skridt i retning af at bilerne lige langsomt bliver mere autonome. Der er nødt til at være en sikkerhed for, at Gunnar hjemme i garagen ikke får ændret nogen kodninger eller nogle adaptionskanaler, så bilen bliver "usikker".

Jeg synes at .... det er et eller andet sted et validt argument.
Men hvis vi taler sikkerhed, så kan Gunnar stadig selv skifte bremsevæske på sin bil, og køre ud af garagen med noget der ikke er luftet ordentligt ud, og med deraf følgende...
Så man kan sige, at de har forbedret sikkerheden omkring softwaren.

Derudover har det så også med ret stor effektivitet kvalt hobbyisternes muligheder for f.eks. selv at eftermontere et træk på sin bil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 8. mar 2022, 16:09

Dikal skrev:
8. mar 2022, 14:40
Nu ved jeg ikke, hvor meget der pilles i ECU'en med de forskellige ting.
Kan se Cult nævner fartpilot osv på en ældre bil, som vist var forberedt på det.

Men hvad med en spritny bil, som eksempelvis ikke er forberedt til anhængertræk/andet.
Vi har jo alle set, hvad Rene/Cartrends laver for VW/Audi/andre direkte på helt nye biler, da de ikke selv kan/har tid.
Er Rene/Cartrends aut. værksted? Eller kan kunderne her få problemer ude i fremtiden?
I dag er der efter hvad jeg har hørt over 70 forskellige styreenheder i bilen. Og ecu der tager sig af motoren er bare en af dem. Og det er denne du ikke må overskride med nyt software.

Når de monterer alm. kendt udstyr er der jo ikke behov for at overskride ecu, man skal vel bare kode, at det er tilstede. Dvs. Man ændre nogle variable/værdier.

Problemet opstår vel først hvis bilen ikke er født med eller forberedt til f.eks fartpilot og man så er nødt til at overskride noget af softwaren i bilen.

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 852 times
Kontakt:

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Watcher » 8. mar 2022, 20:06

HansH skrev:
Dikal skrev:
8. mar 2022, 14:40
Er Rene/Cartrends aut. værksted? Eller kan kunderne her få problemer ude i fremtiden?
Cartrends er en af VW godkendt eftermarkedspartner, og har således (mod klækkelig betaling) adgang til de online systemer og processer førerbunkeren stiller til rådighed for på autoriseret vis at kunne pille ved sagerne.
Det er mig bekendt noget man ansøger om, og så skal man godkendes nede i Wolfschanze. Og det er René.

[mention]Watcher[/mention] - ret mig gerne.

Med component protection, secure gateway, SWAP koder og hvad det ellers hedder, har VW barrikaderet sig bag en mur af sikkerhed, så de har hånd i hanke med hvem der ændrer noget i bilerne.
Jeg tror det er et skridt i retning af at bilerne lige langsomt bliver mere autonome. Der er nødt til at være en sikkerhed for, at Gunnar hjemme i garagen ikke får ændret nogen kodninger eller nogle adaptionskanaler, så bilen bliver "usikker".

Jeg synes at .... det er et eller andet sted et validt argument.
Men hvis vi taler sikkerhed, så kan Gunnar stadig selv skifte bremsevæske på sin bil, og køre ud af garagen med noget der ikke er luftet ordentligt ud, og med deraf følgende...
Så man kan sige, at de har forbedret sikkerheden omkring softwaren.

Derudover har det så også med ret stor effektivitet kvalt hobbyisternes muligheder for f.eks. selv at eftermontere et træk på sin bil.
Altså hvis jeg laver konstruktive ændringer såsom træk så omregger jeg jo også bilen bagefter hos SKAT da jeg også har tilslutningsaftale til motorstyrelsen.

Alle de aktioner/opdateringer vag gruppen laver kan jeg også lave såfremt man kender aktionskoden, men det kan man jo så læse sig til da testeren også giver adgang til TPI’erne. Ligeledes har jeg mit eget importør samt forhandler nr så de jo kan se hvad jeg laver og hvis jeg f.eks prøver at fjerne komponent beskyttelse på en stjålet del, så ved de jo hvor jeg er da det er mit forhandler nr.. men de sku ha kopi af pas, straffeattest osv for at blive godkendt.


Men tilbage til det andet, så tror jeg ikke bare lige at de kan se en bil der f.eks er dieselgate opdateret er blevet neddateret.. odis vil ikke bonge ud på det.. så skal det være fordi mekanikeren ved det sw 9977+ som er dieselgate og det tror jeg ikke den alm mekaniker ved en dyt om..


De har jo sådan set sat en stopper for alm folk samt en masse værksteder kan pille ved kodninger også nu i og med de nye biler jo er SFD beskyttetBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 852 times
Kontakt:

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Watcher » 8. mar 2022, 20:51

Billede
Billede


Smart at man lige reklamere med der lavet egr off, adblue off, dpf off og så skjuler man ikke engang kundens nrplade… det dejligt nemt at finde frem til ejeren som så kan få konfiskeret sin bilBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post:
Kevinff
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

PhillOS
Medlem
Indlæg: 763
Tilmeldt: 1. maj 2012, 18:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 159 times
Been thanked: 249 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af PhillOS » 8. mar 2022, 21:12

Er det kun mig der bliver vanvittig forarget over at man fjernet samtlige af de miljø tiltag der er monteret på sådan en dieselkværn!?
These users thanked the author PhillOS for the post (total 9):
perwmartintaKMDTHYHurtigudjansomPassatg 3cKevinffHallasRIX
.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2362
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 107 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Martin1986 » 8. mar 2022, 23:02

Det skal tilføjes, ar hvis en bil er kørt til autoriseret værksted for undersøgelse og udbedring af det der er fjernet (partikelfilter, katalysator osv), så kan man ikke bare sige at man vil afmelde den, fjerne numnerplader og få kørt den hjem på fejeblad. Det er enten udbedring eller skrot.

Det kan komme til at gøre ondt da.
These users thanked the author Martin1986 for the post (total 2):
HansHKMDTHY
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 399 times
Been thanked: 479 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Monze1980 » 8. mar 2022, 23:40

PhillOS skrev:Er det kun mig der bliver vanvittig forarget over at man fjernet samtlige af de miljø tiltag der er monteret på sådan en dieselkværn!?
Nej, det er decideret svineri, på flere områder.

Og det skal i min optik koste en klækkelig bøde. Både for ejer og dén, der gør det på bilen.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

These users thanked the author Monze1980 for the post (total 3):
HurtigudPassatg 3cKMDTHY
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 63 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 9. mar 2022, 18:42

Ablue Delete... - Hvorfor ???

Varevognen bruger måske 10 liter på 10.000 klimoter - koster ca. 2 kroner literen.
Tror bare jeg drikker en Cola mindre. Og hvad koster Indgrebet ?? - Der skal dæleme køres mange kilometer...
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 628 times
Been thanked: 463 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af KMDTHY » 9. mar 2022, 18:44

Lars - Sound2Vision skrev:
9. mar 2022, 18:42
Ablue Delete... - Hvorfor ???

Varevognen bruger måske 10 liter på 10.000 klimoter - koster ca. 2 kroner literen.
Tror bare jeg drikker en Cola mindre. Og hvad koster Indgrebet ?? - Der skal dæleme køres mange kilometer...
En lastbil bruger noget mere.... og de kører mange kilometer ;) Og så koster det penge at vedligeholde sådan en SCR. Der er mange, nok især fra østen, der ikke vil bruge den slags penge på det... Desværre.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 63 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 9. mar 2022, 18:49

KMDTHY skrev:
9. mar 2022, 18:44
Lars - Sound2Vision skrev:
9. mar 2022, 18:42
Ablue Delete... - Hvorfor ???

Varevognen bruger måske 10 liter på 10.000 klimoter - koster ca. 2 kroner literen.
Tror bare jeg drikker en Cola mindre. Og hvad koster Indgrebet ?? - Der skal dæleme køres mange kilometer...
En lastbil bruger noget mere.... og de kører mange kilometer ;) Og så koster det penge at vedligeholde sådan en SCR. Der er mange, nok især fra østen, der ikke vil bruge den slags penge på det... Desværre.
Ja, GenboVognmanden bruger lidt over 100 liter pr uge pr lastbil tror jeg ca. nok... - Men nu er det jo heller ikke ligefrem en Stor Scania, den blå der fra Øen, et par beskeder siden...
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 628 times
Been thanked: 463 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af KMDTHY » 9. mar 2022, 18:57

Lars - Sound2Vision skrev:
9. mar 2022, 18:49
Ja, GenboVognmanden bruger lidt over 100 liter pr uge pr lastbil tror jeg ca. nok... - Men nu er det jo heller ikke ligefrem en Stor Scania, den blå der fra Øen, et par beskeder siden...
Måske ikke... derfor koster det stadig penge at fixe SCR systemet.... måske tuneren heller ikke kan finde ud af at få det til at spille sammen med SCR og DPF... så bare fjerne det for nemhedensskyld, jeg ved det ikke. Men det lader til at være det første step Brian gør for at booste sin diesel-hakker i dag. Varevognen må udelukkende være for at spare mønt på AdBlue og vedligehold.
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 515.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 852 times
Kontakt:

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Watcher » 9. mar 2022, 19:19

Mange døjer med adblue fejl.. du ka fylde op og så siger den stadig ingen start om 20km osv fordi styremodulet, tanken og alt muligt er defekt, så ligesom med egr/dpf der fejler er løsningen at fjerne det


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post:
KMDTHY
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af perw » 9. mar 2022, 19:29

Watcher skrev:
9. mar 2022, 19:19
Mange døjer med adblue fejl.. du ka fylde op og så siger den stadig ingen start om 20km osv fordi styremodulet, tanken og alt muligt er defekt, så ligesom med egr/dpf der fejler er løsningen at fjerne det


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan være en billigerer løsning, men det er vel ikke løsningen. Man læser tit om fol, hvor egr er sodet til og så er den billige løsningen at kode den fra. Men man sviner nu langt mere, istedet for at renset/en ny egr.
These users thanked the author perw for the post:
Hallas

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 852 times
Kontakt:

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Watcher » 9. mar 2022, 19:39

perw skrev:
Watcher skrev:
9. mar 2022, 19:19
Mange døjer med adblue fejl.. du ka fylde op og så siger den stadig ingen start om 20km osv fordi styremodulet, tanken og alt muligt er defekt, så ligesom med egr/dpf der fejler er løsningen at fjerne det


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det kan være en billigerer løsning, men det er vel ikke løsningen. Man læser tit om fol, hvor egr er sodet til og så er den billige løsningen at kode den fra. Men man sviner nu langt mere, istedet for at renset/en ny egr.
folk går efter den billige løsning.. står du med en 1.2tdi der 30-40.000kr værd og er afhængig af bilen for at kunne komme på arbejde osv, og vw siger til dig det bliver 14.000kr at få den lavet igen, eller man ka betale 1000kr for egroff og så køre bilen igen uden ballade.. vi er enige i at det ikke er miljømæssigt korrekt men når folk står i situationen så tænker de kr/øre..


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 129 times
Been thanked: 33 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Chr-Hj » 9. mar 2022, 21:35

Lars - Sound2Vision skrev:
9. mar 2022, 18:42
Ablue Delete... - Hvorfor ???

Varevognen bruger måske 10 liter på 10.000 klimoter - koster ca. 2 kroner literen.
Tror bare jeg drikker en Cola mindre. Og hvad koster Indgrebet ?? - Der skal dæleme køres mange kilometer...
Er det i 1000l palle tank til 2kr literen :?: ,
For har lige købt og billigst jeg lige kunne finde var 10l til 99kr lidt vildt for købte i sommers 20L til 115kr så det er nok steget, lige så vildt som alt andet.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

Jay-Jay
Nyt medlem
Indlæg: 330
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 132 times
Been thanked: 30 times

Re: Politiet konfiskerer bil med downpipe og tuning

Indlæg af Jay-Jay » 9. mar 2022, 23:17

KMDTHY skrev:
9. mar 2022, 18:44
En lastbil bruger noget mere.... og de kører mange kilometer ;) Og så koster det penge at vedligeholde sådan en SCR. Der er mange, nok især fra østen, der ikke vil bruge den slags penge på det... Desværre.
Men de får det også sværere i fremtiden!

https://www.trafikministeriet.dk/nyhede ... forurening

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"