Side 3 af 3

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 9. jan 2024, 20:09
af Watcher
HansH skrev:
mortenmol skrev:
9. jan 2024, 14:48
Har tuneren gemt den gamle fil?
Jamen det er dét der i givet fald undrer mig lidt .....

De fandt jo frem til at bilen med 99% sikkerhed allerede var tunet da den blev leveret og kom til DCB.
Man må gå ud fra at det er gjort hos <some other tuner> ... som ingen lige ved hvem er.

Normalt kan man ikke udlæse det som allerede er i motorstyringen. Eller - det er for bøvlet.
Det en tuner normaltvis gør, er at overskrive med et nyt image.
Og DCB har selvf overskrevet med deres eget tuningsimage, da de så fik bilen til optimering. Og dermed er "tilstand ved levering" tabt.

Så hvordan DCB i givet fald skulle være i stand til at bringe den tilbage til samme stand som da de fik den ind ... undrer mig lidt.
Lige præcis på 1.6tdi hvis du udlæser via obd får du den fil som ligger i her og nu også hvis den er tunet.. så hvis han har udlæst inden han opdaterede bilen så har han også den gamle tuningsfil.. det andet er virtual read hvor den ser der ligger xxxx sw i som den hiver på en server…


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 9. jan 2024, 20:12
af Watcher
trykfajl skrev: ..
DCB tuning laver rigtigt mange filer, son han, ejeren af kæden, med værksted lige syd for Århus, selv bygger fra bunden. (Hans påstand, det kan jeg hverken be- eller af-kræfte). Han har flere samarbejdsaftaler med værksteder rundt omkring i landet, samt flere franchise forhandlere af tuningsfilerne. Der ud over laver han mange filer for folk i Australien, USA, New Zealand, Østen osv.
..
Tror vist mr world wide har fået ny violin da du kom🫣


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 9. jan 2024, 20:47
af HansH
Watcher skrev:
9. jan 2024, 20:12

Tror vist mr world wide har fået ny violin da du kom🫣


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hahaha... :lol:

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 9. jan 2024, 20:58
af mojo
Underligt som alle tunings firmaet ligner hinanden på hjemmesiden.
Find din bil og du kan såmænd få tunet din John Deere hos både den ene og den anden.
Alle er de bedste.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 9. jan 2024, 23:21
af trykfajl
HansH skrev:
9. jan 2024, 17:39
Okay.. Der er noget jeg ikke kan få til at stemme.

HVIS han har kunnet lægge den fil i, som du købte bilen med, så vil jeg mene det kun være fordi han selv har lavet den tuningsfil på et tidspunkt for tidligere ejer. Altså at det er hans eget værk.
HVIS altså den var tunet ... men det lyder jo til at I er ret sikre på det.

Og som jeg forstår det, så har du altså nu igen bilen som den var ... tunet ... som da du købte den.

Hvis DCB siger at "EGROFF kan give alle muiige problemer", så er det netop et af kendetegnene ved en tuner der ikke har 100% tjek på det. Sorry to say.
Landberg har lavet EGROFF på flere biler end jeg har spist ærter .. inkl 2 af mine egne tidligere. Og det virker 100%.
Når en tuner ikke kan finde ud af at lave EGROFF, så ytrer det sig typisk ved at regenerering ikke kører som det skal, hvilket bevirker at filteret stopper til over tid, og man ender til sidst i nødprogram..
Han sagde ikke, at han ikke kunne slå den fra. Han sagde at det var ulovligt, og at han ikke engang ville gøre det på sin egen.

Han kan gøre det, men vil kun gøre det hvis kunden direkte efterspørge det. Han ville ikke anbefale det.

Han har levet af at Tune biler i, mener han sagde 14 år, og virker nu til at ha’ ret meget styr på det. Han sagde også at Autovirke bare kunne kontakte ham hvis han havde spørgsmål til det udførte arbejde. Derud over sagde han at ligepræcis 1,6 TDI’eren var noget af det nemmeste at Tune.

Men som sagt, jeg ved ikke noget om det, hvilket jo også var grunden til at jeg skrev herinde til at starte med 😊

Bilen kommer oprindeligt fra Nordjylland, og er blevet købt engros af Autovirke som har flere forhandlere de opkøber biler ved, så jeg tror ikke at han har lavet den tunings fil der var i bilen da jeg købte den, det vil nok nærmere være Landberg selv, geografien taget i betragtning.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 9. jan 2024, 23:36
af trykfajl
Så vil jeg da også lige smide et link til Truspilot for DCB Tuning, og i krænkelsen og klageberedskabets højborg Danmark, vil jeg da sige, at det ser ret godt ud for ham.

https://dk.trustpilot.com/review/www.dcb-tuning.dk

Bevars det er ikke på Landberg niveau, men det er da bestem ikke en rating jeg ville være ked af hvis jeg var Jesper 😊

Jeg har følt mig godt behandlet, og har ikke noget ondt at sige om manden eller virksomheden, men jeg kan godt se at der er et stykke vej endnu for at nå op på 9000 5 stjernede reviews som Landberg har.

Jeg tror ikke fejlen skyldes noget som helst der kan tilskrives tuningen, men er overbevidst om at der har været fejl på tankanlæget, nu håber jeg bare at min historie og værkstedets prøve, samt shell’s egne undersøgelser er nok, til at de også påtager sig skylde .

Tror det værste, håber på det bedste 😊

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 9. jan 2024, 23:45
af Monze1980
Hvis der var fejl på tankanlægget, vil det med sikkerhed have ramt andre, og så plejer firmaerne at melde det ud i lokalområdet, så eventuelle tankere, kan informeres og "melde sig" .

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 10. jan 2024, 07:48
af HansH
Det er helt rigtigt at EGROFF er ulovligt.

EGR er lavet for at reducere bilens udledning af finpartikler (NOx).
Det gøres ved at recirkulere en del af udstødningsgassen tilbage ind i indsugningen.
Det har så den uheldige sideeffekt at EGR-komponenterne (ventil og køler) samt indsugning soder til over tid ... og pludselig skal man så til at skifte EGR-ventil.
Især på 1.6TDI CAYC motoren er skift af EGR-ventil og køler en ægte klassiker.

Hvis man lukker EGR-ventilen permanent, lever din motor fremadrettet kun af frisk, ren atmosfærisk luft.

Der var engang en gut der beskrev EGR for mig på denne måde:
"Forestil dig at du skal løbe et marathon. Stik en vandslange i røven på dig selv, og hver 2. gang du suger luft ind, tager du det fra slangen" ...

Jeg kan ikke forstå hvilken grund DCB-manden kan have til at fraråde EGROFF.
På de nyere motorer med latryks-EGR - ja, der giver det ikke særligt meget mening. Men på en gammel højtryks-EGR som EA189'eren ..... der synes jeg det giver super meget mening. Af omtalte årsager.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 10. jan 2024, 07:54
af Watcher
Tuningen er også ulovlig, så om du lave kun tuning, kun egr eller begge = same/same såfremt man blir taget i en kontrol.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 10. jan 2024, 21:02
af Thor-thor
trykfajl skrev:
9. jan 2024, 23:36
.... Jeg tror ikke fejlen skyldes noget som helst der kan tilskrives tuningen, men er overbevidst om at der har været fejl på tankanlæget, nu håber jeg bare at min historie og værkstedets prøve, samt shell’s egne undersøgelser er nok, til at de også påtager sig skylde .
Med forbehold for at vi andre jo ikke helt styr på tidsforløb/udstrækning....
Men du starter ud med en bil der starter og kører uden problemer. Efter en tuning kører den pludselig ikke så godt længere.
Men i stedet for at mene, at årsagen kunne være at en tuner har rodet i motorstyringen (som alt andet lige er kompliceret), så er du overbevist om at fejlen ligger ved Shell, som skulle have forkert brændstof i deres tanke?

Medmindre jeg har misforstået noget, ville kigge lidt mere i retning af tuneren, da det vel var der problemet startede?

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 11. jan 2024, 00:15
af trykfajl
Thor-thor skrev:
10. jan 2024, 21:02
trykfajl skrev:
9. jan 2024, 23:36
.... Jeg tror ikke fejlen skyldes noget som helst der kan tilskrives tuningen, men er overbevidst om at der har været fejl på tankanlæget, nu håber jeg bare at min historie og værkstedets prøve, samt shell’s egne undersøgelser er nok, til at de også påtager sig skylde .
Med forbehold for at vi andre jo ikke helt styr på tidsforløb/udstrækning....
Men du starter ud med en bil der starter og kører uden problemer. Efter en tuning kører den pludselig ikke så godt længere.
Men i stedet for at mene, at årsagen kunne være at en tuner har rodet i motorstyringen (som alt andet lige er kompliceret), så er du overbevist om at fejlen ligger ved Shell, som skulle have forkert brændstof i deres tanke?

Medmindre jeg har misforstået noget, ville kigge lidt mere i retning af tuneren, da det vel var der problemet startede?
Det er muligt at du har misforstået noget, det skal jeg jo ikke kunne sige 😊

Grunden til min mistanke er at der blev fundet Benzin i tanken ved reparationen efter min tur til Aalborg. Eneste sted jeg har tanket inden turen til Aalborg, var da jeg hentede bilen hos forhandleren i Holsted, og på vej hjem tankede ved Shell i Jels. Her tankede jeg bilen fra Halvt fuld til fuld, og er ikke blevet tanket igen inden der bliver konstateret at der er benzin i tanken. Jeg har kvittering fra Shell der bekræfter at jeg har tanket Vpower Diesel.

Hvor skulle det benzin komme fra? Ikke fra tuningsprogrammet i hvert fald 🤣

Det er den eneste ting jeg ikke kan svare på, og noget jeg slet ikke skænkede en tanke, da jeg stod i Aalborg, da troede jeg bare at tuningen havde slået fejl. Bilen kørte perfekt til Aalborg, også efter tuningen. Først dagen efter da bilen er blevet kold, problemet opstår.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 11. jan 2024, 00:17
af trykfajl
Men ja, det er en rodet affære. Så forstår godt det skaber mange spørgsmål, mit hovede har også kredset omkring det her lige siden fejlen opstod, og jeg kan slet ikke slippe det.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 11. jan 2024, 00:34
af trykfajl
1. Afhentning af bil i Holsted
2. Tankning af bil ved Shell i Jels (Vpower Diesel)
3. Køretur til Århus, uden problemer
4. Tuning hos DCB Århus
5. Århus Aalborg, uden problemer
6. Bilen vil ikke starte i Aalborg.
7. Kommer i gang, hoster og hakker, motorbanken, og lyder som om den kun går på 2 cylindre
8. Kim meget forvirret og virkelig træt af situationen.
9. Motoren bliver varm, og kører igen fornuftigt.
10. Kører retur til Sønderjylland, stopper 2 steder undervejs, slukker og tænder bil, opfører sig normalt.
11. Dagen derpå. Bilen opfører sig som i Aalborg
12. Dagen efter igen, samme resultat, reklamere til forhandler
13. Bil til rep. Skift af dyse. Kraftig lugt af benzin.
14. Tank tæmmes og fyldes 3/4 med diesel. Forhandler og værksted afprøver bil og melder den Ok.
15. Henter den, kører hjem, køre fint, tanker igen ved samme tank, samme brændstof, samme pumpe.
16. Bilen har små udsættere på vejen hjem.
17. Dagen derpå, bilen har igen problemer med at starte, men lettere end sidst, lyder ikke godt i tomgang.
18. Kører 500 km over weekenden, som jeg har fået besked på af forhandler, efter snak om at den igen opføre sig mærkeligt og går underligt i motoren.
19. Efter at ha kørt en halv tank op i weekenden, fylder jeg den igen helt op hos Q8 alm diesel. Bilen ændre med det samme motorlyd, og går fuldstændigt som den skal. Kører yderlige 20 km i den, og den køre virkelig godt, trækker jævnt i alle gear, lyder godt i tomgang, og starter perfekt.
20. Starter undersøgelse gennem Shell. Stadig intet svar.
20b. Iht aftale med forhandler kører jeg til DCB og får “ruller” bilen tilbage til det program den havde i da jeg købte den.
21. Bilen starter stadigt fint, kører okay, men har problemer ved alm. stille og roligt kørsel, og hakker meget ved ca. 80 km i timen. Motoren har en tydelig tikkende lyd (ventilklapren) kan høres inde i bilen såvel som udenfor.
22. Efter aftale med forhandler, skal jeg bare blive ved at køre i den, til vi har svar fra Shell.
23. Uanset svar fra Shell, har jeg garanti for at forhandleren vil udbedre fejlen.

Det var sådan nogenlunde forløbet indtil nu.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 12. jan 2024, 20:36
af trykfajl
Shell, har ikke fundet fejl på deres anlæg og har lukket sagen.

Efter en god snak med forhandleren har jeg ladet handlen gå tilbage. Så er desværre ikke blevet meget klogere, og dog 😊 vil tage hver og et råd med mig herfra, fra alle dem der har givet sig tid til at rådgive mig i denne sag.

Tusind tak skal i ha’ og rigtig god weekend.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 12. jan 2024, 20:53
af DanielB12
Imponerende forhandler 😳

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 12. jan 2024, 21:07
af HansH
Enig.
Historien her stiller absolut Autovirke i Holsted i et godt lys, synes jeg.
Den (tråden) kunne næsten lige så vel ligge i subforum 'Erfaring med forhandlere'.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 12. jan 2024, 22:45
af trykfajl
Kunne ikke være mere enig.

De har været ovenud fair hele vejen igen. De har allerede en køber til min gamle bil, som jeg solgte til dem defekt (C4 Blue HDI med urea fejl) så jeg skal ikke engang betale reparations-omkostningerne de har haft i forbindelse, med udbedringen af fejlen, hvis jeg altså køber en anden bil hos dem, hvilket jeg har tænkt mig.

De vil dog ikke presse mig til det, men har tilbudt mig en anden. Så jeg har valget mellem at betale de 8000,- de har haft i reparations omkostninger på min gamle bil, og få den igen, eller få alle mine penge tilbage i forbindelse med køb af anden bil.

Så synes virkelig de har behandlet mig godt.

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 08:23
af mojo
Men så får vi jo aldrig slutningen på historien.
Hvad var fejlen

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 08:25
af HansH
mojo skrev:
13. jan 2024, 08:23
Men så får vi jo aldrig slutningen på historien.
Hvad var fejlen Billede
Haha.. det er rigtigt. En gigantisk løs ende i vagcars-sammenhæng !! :)

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 08:35
af Lau16
Det virker næste for godt til at være sandt...

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 09:23
af DanielB12
Lau16 skrev:
13. jan 2024, 08:35
Det virker næste for godt til at være sandt...
Ja… min første tanke var næsten om det var en over-engineered skjult reklame for bilforhandleren så nærmest urealistisk velkommen, hjælpsom og positiv han har været 😂🤔

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 09:25
af HansH
Lau16 skrev:
13. jan 2024, 08:35
Det virker næste for godt til at være sandt...
Jeg går ud fra du snakker om, at vi skulle have en løs ende på vagcars ....... ?

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 09:27
af Lau16
HansH skrev:
13. jan 2024, 09:25
Lau16 skrev:
13. jan 2024, 08:35
Det virker næste for godt til at være sandt...
Jeg går ud fra du snakker om, at vi skulle have en løs ende på vagcars ....... ?
Ja det kunne det også være ;)

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 10:05
af mojo
Men hvem er det?

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 10:15
af Avantismo
Det lugter langt væk

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 10:20
af HansH
mojo skrev:
13. jan 2024, 10:05
Men hvem er det?Billede
viewtopic.php?p=1920361#p1920361

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 10:23
af mojo
Det var personen med den gigantiske løse ende på vagcars jeg godt vil vide hvem er

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 10:25
af HansH
mojo skrev:
13. jan 2024, 10:23
Det var personen med den gigantiske løse ende på vagcars jeg godt vil vide hvem erBillede
Jamen ... du gav da selv den bold op ? At vi aldrig fandt ud af hvad fejlen på bilen var/er ....
Det er dét jeg kalder en løs ende.
Og det er et helt forum der nu sidder med den løse ende.

Giver det mening ? :)

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 13. jan 2024, 19:37
af trykfajl
Jeg synes faktisk selv at det er lidt frusterende at vi ikke fik løst problemet, for jeg er da også selv nysgerrig på hvad konklusionen på næste reperation ville være, men omvendt er tilliden mellem mand og maskine brudt, og det er sjældent en god ting. Så selv hvis den ville være blevet repareret ville mine tanker nok altid kredse omkring “hvad mon bliver det næste?” Og hvad har ellers taget skade? Jeg tvivler på det har været sundt at køre rundt i den her på det sidste..

Så når alt kommer til alt, er det nok den bedste løsning for mig, ikke for tråden.

Men kan da prøve at høre ham af i morgen, om han vil gi’ mig feedback på hvad fejlen er når de finder den, men kan selvfølgelig ikke lovet noget.

God weekend

Re: Reklamation vedr. tunet Skoda Octavia ‘11

: 19. jan 2024, 15:50
af DangerDane
majbom skrev:
9. jan 2024, 20:07
Kan man ikke tage backup af motorstyringen inden man går i gang?
Det tænker jeg også. Jeg kunne da ihvertfald selv udlæse min egen motorstyring, med noget software og en dongle og så burde det vel også være muligt at smide den samme fil tilbage igen uændret.