Alt vedr. tuning af dieselmotorer
-
trs
- Nyt medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af trs » 26. apr 2014, 10:27
elgiganten skrev:Min cr er lige så hurtig varm med egr delete som uden.... det er fis i en hornlygte det andet.... der sidder jo køler der køler egr luft når den er aktiv..... jeg kan ikke se nogen forskel i opvarmning.... selv her i vinter var den ret hurtig varm.....
Hmm. Sån oplevender jeg det bare ikke.
Om det hænger sammen med min er med fyr og derfor bla. Ikke bruger brødristeren ved jeg ikke.
Vandpumpen på fyret døde kort før egr mod. Så det er prøvet før og efter egr.
Men hov. Passer der stadig udstødning gennem egrkøleren? For den bidrager til at varme vandet.
-
i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
-
Has thanked:
553 times
-
Been thanked:
921 times
-
Kontakt:
Indlæg
af i-s » 28. apr 2014, 12:19
trs skrev:elgiganten skrev:Min cr er lige så hurtig varm med egr delete som uden.... det er fis i en hornlygte det andet.... der sidder jo køler der køler egr luft når den er aktiv..... jeg kan ikke se nogen forskel i opvarmning.... selv her i vinter var den ret hurtig varm.....
Hmm. Sån oplevender jeg det bare ikke.
Om det hænger sammen med min er med fyr og derfor bla. Ikke bruger brødristeren ved jeg ikke.
Vandpumpen på fyret døde kort før egr mod. Så det er prøvet før og efter egr.
Men hov. Passer der stadig udstødning gennem egrkøleren? For den bidrager til at varme vandet.
Det giver ingen mening. EGR er først aktiv når motoren er driftvarm.
Indtil videre oplever jeg heller ingen forskel i opvarmningstid.
/Søren.
-
Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
2 times
Indlæg
af Uffe » 28. apr 2014, 12:56
i-s skrev:
Det giver ingen mening. EGR er først aktiv når motoren er driftvarm.
Indtil videre oplever jeg heller ingen forskel i opvarmningstid.
Er du sikker på at det er tilfældet?
Jeg tror EGR er tændt meget kort efter du starter motoren. Længe inden den er driftvarm. Jeg tror der er en timer på motorstart, og når den er løbet ud, så starter EGR funktionen op - jeg tror ikke den kigger på kølevandstemperaturen...
Det nemmeste er jo at teste det ved at hive vakuum slangen af EGR ventilen og starte på kold motor - får du MAF fejl øjeblikkeligt så er det fordi EGR aktiverer ved koldstart.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
trs
- Nyt medlem
- Indlæg: 422
- Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
0
Indlæg
af trs » 28. apr 2014, 13:09
Det er nok bare mig der er fuld så.- eller pga. fyret.
Uffe taler om en helt anden motor...
Uanset så går den godt
-
i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
-
Has thanked:
553 times
-
Been thanked:
921 times
-
Kontakt:
Indlæg
af i-s » 28. apr 2014, 13:29
Uffe skrev:i-s skrev:
Det giver ingen mening. EGR er først aktiv når motoren er driftvarm.
Indtil videre oplever jeg heller ingen forskel i opvarmningstid.
Er du sikker på at det er tilfældet?
Jeg tror EGR er tændt meget kort efter du starter motoren. Længe inden den er driftvarm. Jeg tror der er en timer på motorstart, og når den er løbet ud, så starter EGR funktionen op - jeg tror ikke den kigger på kølevandstemperaturen...
Det nemmeste er jo at teste det ved at hive vakuum slangen af EGR ventilen og starte på kold motor - får du MAF fejl øjeblikkeligt så er det fordi EGR aktiverer ved koldstart.
Måske er driftvarm overdrevet. Om ikke andet så er det temperaturen i indsugningen der bestemmer hvornår EGR er aktiv. EGR's funktion er netop at sænke forbrændstemperaturen.
Jeg kikkede engang i VCDS under start og det er ihvertfald ikke aktiv når motoren er helt kold.
Vacuum slange
Det er vist historie ... Det har da altid været elektrisk på 2.0 TDI CR.
Her er en god video om EGR:
http://youtu.be/K0QAvF2PLsY
Og en link til hvor du kan se det er temperaturen i indsugningen der bruges:
http://www.dieselnet.com/tech/engine_egr_control.php
/Søren.
-
i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
-
Has thanked:
553 times
-
Been thanked:
921 times
-
Kontakt:
Indlæg
af i-s » 28. apr 2014, 13:37
/Søren.
-
Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
2 times
Indlæg
af Uffe » 28. apr 2014, 18:16
i-s skrev:
Måske er driftvarm overdrevet. Om ikke andet så er det temperaturen i indsugningen der bestemmer hvornår EGR er aktiv. EGR's funktion er netop at sænke forbrændstemperaturen.
Jeg kikkede engang i VCDS under start og det er ihvertfald ikke aktiv når motoren er helt kold.
Vacuum slange
Det er vist historie ... Det har da altid været elektrisk på 2.0 TDI CR.
Her er en god video om EGR:
http://youtu.be/K0QAvF2PLsY
Og en link til hvor du kan se det er temperaturen i indsugningen der bruges:
http://www.dieselnet.com/tech/engine_egr_control.php
Ah jeg vidste ikke det var nødvendigt i europa at bruge elektrisk EGR ventil endnu... jaja mig og mine gamle PD hakkere
Jeg kunne ikke ud af artiklen finde hvordan systemet aktiveres og styres, det link i artiklen var kun for medlemmer - kan ske du kan kopiere en bid tekst ud så jeg er med?
Tak.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
-
Has thanked:
553 times
-
Been thanked:
921 times
-
Kontakt:
Indlæg
af i-s » 28. apr 2014, 20:28
Øhhhh ... Forstår ikke lige. Jeg er ikke medlem af noget derinde.
/Søren.
-
Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
-
Has thanked:
0
-
Been thanked:
2 times
Indlæg
af Uffe » 29. apr 2014, 11:28
Der er et ekstra link derinde, som viste artiklens yderligere indhold et par sider længere omme. Der stod jeg skulle være medlem for at læse det
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
-
Has thanked:
553 times
-
Been thanked:
921 times
-
Kontakt:
Indlæg
af i-s » 29. apr 2014, 11:56
Uffe skrev:Der er et ekstra link derinde, som viste artiklens yderligere indhold et par sider længere omme. Der stod jeg skulle være medlem for at læse det
Nå okay, men jeg kan ikke se mere end dig. Er ikke medlem derinde.
/Søren.