Vi overvejer at købe en ny billig Skoda Octavia Combi Active med motoren 1,2 TSI 86HK, som går fra 0 til 100 på 12,2 sek.
Motoren vil være sløv, så vi overvejer at få den chiptunet. VAG laver præcis den samme motor med 110HK, så det vil være oplagt at få den tunet til det, og så vil den gå fra 0-100 på 10,3 sek.
Det er klart at det er ulovligt at lave denne chiptuning, men er følgende punkter rigtig forstået:
1. Det sker ingen fysiske ændringer på motoren, det er kun softwaren der ændres.
2. Hvis de skal finde ud af det til syn skal de direkte udlæse data fra motoren, hvilket de aldrig gør.
3. Når synshallen ikke nemt kan finde det, så kan politiet heller ikke
4. Det vil ikke give flere reparationer på bilen, da motoren også er lavet som en 110HK udgave
5. En Skoda Octavia Combi Active har samme bremser m.m., som en Octavia Combi Ambition, så den vil nemt kunne klare en større motor.
6. Forsikringen vil naturligvis ikke forsikre en tunet bil, men i tilfælde af ulykke vil de aldrig finde ud af at bilen er tunet.
7. Motorgarantien vil naturligvis forsvinde.
Er følgende 7 punkter korrekt, og er der flere punkter der også bør overvejes?
Jeg er i tvivl om gearkassen vil blive mere belastet? En 1,2 TSI 86HK leveres med 5 gear, hvor en 1,2 TSI 110HK leveres med 6 gear.
Chiptuning af 1,2 TSI 86HK i Octavia
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6451 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Chiptuning af 1,2 TSI 86HK i Octavia
Selvfølgelig kan de finde ud af det, og i tilfælde af uheld vil de også kigge efter ændringer i bilen. Ved service kan de også se at der ligger en anden software i den. Det kræver selvfølgelig at de tjekker.
Men når du nu er ude i noget der får garantien til at bortfalde, hvorfor så ikke købe en bil der er et år eller to gammel med den motor du gerne vil have, hvis det er fordi du synes den bliver for dyr med en større motor fra ny?
1. Korrekt
2. De kan også rulle bilen, hvilket de sandsynligvis heller ikke gør, men hvis udledningen afviger kan de måske finde ud af det?
3. De får bare bilen rullet ved mistanke.
4. Det er der ingen garantier for, der kan være små fysiske forskelle på motorerne.
5. Aner det ikke, men du skriver selv at gearkassen er anderledes?
6. Det finder de som sagt nemt ud af.
7. Motoren og resten af drivlinen for det vil være hårdere belastet end det var tiltænkt
Køb den rigtige bil med den rigtige motor fra starten, det vil betale sig i længden, også når du skal sælge.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men når du nu er ude i noget der får garantien til at bortfalde, hvorfor så ikke købe en bil der er et år eller to gammel med den motor du gerne vil have, hvis det er fordi du synes den bliver for dyr med en større motor fra ny?
1. Korrekt
2. De kan også rulle bilen, hvilket de sandsynligvis heller ikke gør, men hvis udledningen afviger kan de måske finde ud af det?
3. De får bare bilen rullet ved mistanke.
4. Det er der ingen garantier for, der kan være små fysiske forskelle på motorerne.
5. Aner det ikke, men du skriver selv at gearkassen er anderledes?
6. Det finder de som sagt nemt ud af.
7. Motoren og resten af drivlinen for det vil være hårdere belastet end det var tiltænkt
Køb den rigtige bil med den rigtige motor fra starten, det vil betale sig i længden, også når du skal sælge.
Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2769
- Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 63 times
Re: Chiptuning af 1,2 TSI 86HK i Octavia
Syntes at det virker lidt tosset(sorry) at købe en bil med for lille motor og for lidt udstyr, når man allerede på forhånd ved at det ikke dur. Gør det fornuftige, køb den rigtige model, med den rigtige motor, istedet for at kaste penge efter en nødløsning. har du ikke råd til den der giver mest mening, så køb en brugt. Dine mange indlæg vedr. dette bilkøb beviser jo et eller andet sted at det ikke er den rigtige. Ville aldrig æde så mange kompromisser ved et bil køb, så hellere vælge Brugt ell. købe den jeg gerne vil have, med det udstyr jeg vil have. tror at du vil ærgre dig over at skulle køre i noget i de næste 4-6 år der er et 100% kompromis.
-
- Medlem
- Indlæg: 750
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 170 times
- Been thanked: 121 times
Re: Chiptuning af 1,2 TSI 86HK i Octavia
1,2 TSI får 130 heste efter tuning, uanset om den er født med 86 eller 110 heste.
Jeg har selv en 2011 Octavia 1,6 TDI, der er tunet til 145 heste i stedet for 105.
Havde jeg købt en 2,0 TDI i stedet, ville den sikkert også være blevet tunet, bare til 180 heste, fordi måden en tunet motor bliver ved at trække er så fed.
Jeg har selv en 2011 Octavia 1,6 TDI, der er tunet til 145 heste i stedet for 105.
Havde jeg købt en 2,0 TDI i stedet, ville den sikkert også være blevet tunet, bare til 180 heste, fordi måden en tunet motor bliver ved at trække er så fed.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1729
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 690 times
Re: Chiptuning af 1,2 TSI 86HK i Octavia
Tilslutter mig tidligere svar.
Dine efterhånden adskillige tråde om emnet viser jo ret tydeligt, at du forsøger at finde argumenter for at købe noget, som du allerede på forhånd er klar over, ikke er det du ønsker!
Som andre også har skrevet er den skrabede løsning sikkert den billigste. Men forskellen vil jo ikke være forskellen i nypris. Dels fordi at værditabet eksempelvis halverer værdien i løbet af ca. 4 år og dels fordi en skrabet model, formentlig ikke vil være særlig efterspurgt som brugt. (så en forskel i nypris på 30k, vil formentlig være en reel forskel på omkring 10-15k efter 4 år)
Personligt ville jeg undgå så skrabet en model, det er både et trist køretøj i brug og ikke en særlig attraktiv vare at sælge som brugt (så brugtprisen vil være derefter).
Så hellere en brugt, eller evt. en godt udstyret Fabia Combi efter min mening
Dine efterhånden adskillige tråde om emnet viser jo ret tydeligt, at du forsøger at finde argumenter for at købe noget, som du allerede på forhånd er klar over, ikke er det du ønsker!
Som andre også har skrevet er den skrabede løsning sikkert den billigste. Men forskellen vil jo ikke være forskellen i nypris. Dels fordi at værditabet eksempelvis halverer værdien i løbet af ca. 4 år og dels fordi en skrabet model, formentlig ikke vil være særlig efterspurgt som brugt. (så en forskel i nypris på 30k, vil formentlig være en reel forskel på omkring 10-15k efter 4 år)
Personligt ville jeg undgå så skrabet en model, det er både et trist køretøj i brug og ikke en særlig attraktiv vare at sælge som brugt (så brugtprisen vil være derefter).
Så hellere en brugt, eller evt. en godt udstyret Fabia Combi efter min mening
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Chiptuning af 1,2 TSI 86HK i Octavia
+1 Helt enig, køb det rigtige bil fra starten, hvis det kroner og øre vi er ude i, så købe en demo eller en lettere brugt bil. Det bliver du meget gladere for i længden. En bil med et fornuftigt udstyr er også langt nemmere at sælge når du en gang skal det. Jeg personlig, ville gå uden om en skrabet bil i brugthandel, og det tror jeg rigtig mange vil.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10863
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1887 times
Re: Chiptuning af 1,2 TSI 86HK i Octavia
Been there, done that. Jeg købte en fabriksny Octavia 1.6 Classic Combi i 2011, fordi den var meget billig, og fordi vi skulle bruge en stationcar. Kom fra en Octavia 2009 1.4 TSI "liftback" Ambition.
Jeg brugte en del tid på at eftermontere elementært udstyr (aflæggerum, kørecomputer, fartpilot, højttalere i bagdørene, tågelygter foran bla.) men blev træt af den sløje motor og de skrabede detaljer (fx gearknop/rat i ren plastic), så den blev solgt efter under et år, til fordel for en meget let brugt Superb.
I dit tilfælde ville jeg gå efter en Octavia 1.0 TSI DSG Style med ACC. Den er dyrere, ja, men du vil glæde dig over en bedre motor, automatgear, ACC, klima og de mange andre små ting, der er skrabet helt væk i en Active. Desuden er 1.2 TSI kun med 5-trins gearkasse, og den er sløvere, tørstigere og noget mere støjende end 1.0´eren.
Jeg brugte en del tid på at eftermontere elementært udstyr (aflæggerum, kørecomputer, fartpilot, højttalere i bagdørene, tågelygter foran bla.) men blev træt af den sløje motor og de skrabede detaljer (fx gearknop/rat i ren plastic), så den blev solgt efter under et år, til fordel for en meget let brugt Superb.
I dit tilfælde ville jeg gå efter en Octavia 1.0 TSI DSG Style med ACC. Den er dyrere, ja, men du vil glæde dig over en bedre motor, automatgear, ACC, klima og de mange andre små ting, der er skrabet helt væk i en Active. Desuden er 1.2 TSI kun med 5-trins gearkasse, og den er sløvere, tørstigere og noget mere støjende end 1.0´eren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 14. dec 2018, 21:50
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Chiptuning af 1,2 TSI 86HK i Octavia
Har ilagt software i en tsi86 1,2 16v octavia 5e, og den har 131hk/218nm på 95oktan.
Kører upåklageligt 7-9-13 og koster 40000,- mindre end tsi150 1,4 16v
Kører upåklageligt 7-9-13 og koster 40000,- mindre end tsi150 1,4 16v