Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1790
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 21. aug 2019, 18:21

GranTurismo skrev:
21. aug 2019, 14:45
claussor skrev:
21. aug 2019, 14:08
Hænger sammen gør det vel ikke.
Bemærk at jeg skrev OFTE.... og kig så bagefter i skemaerne. Det er tilfældet ved stage 2, stage 2*, stage 3 og stage 4.
claussor skrev:
21. aug 2019, 14:08
Hvis en DQ250 eller 381 kan nøjes med ændrede limiters for at tillade mere ydelse ændrer du ikke på gearkassens måde at arbejde på og øger derved ikke pres/slid.
Jamen det er jo ikke altid tilfældet. På f.eks. Polo GTI som har 2,0 TSI med 200 Hk så overstiger den chippet de 410 Nm og så bør man vælge Stage 2 eller højere. Og det indebærer øget koblingstryk på DQ250.

Jeg tror du ser lidt forkert på det mht pres/slid. Man øger jo netop koblingstrykket for at reducere slid på koblingerne.
Fascinerende når en DQ250 fint håndterer en chippet 2.0 TDI uden ekstra pres på koblinger.

Ja man øger trykket. Trykket i systemet. Du mener det er gratis? Men ok. DQ200 er vejen frem så. Den er bare fantastisk med software. Ironi kan forekomme.

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 421 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af _Jensen » 21. aug 2019, 18:50

DQ200 er lige til at lukke op og skide i :mrgreen:

Længe leve DQ381 8-)
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af Charlimike » 21. aug 2019, 19:05

Der er meget forskel på forskellige versioner af en dsg gearkasse, navnligt software og andre hw forskellige gør der svært at rate dem ens mht moment. Nogle dq250 er det ikke nødvendigt at lave en dsg fil med henblik på at motoren for “lov” at lave fuld effekt, gerne 2.0 tdi 150, men de fleste kræver som minimum ændring af limiters. TCU”en har meget at sige når bilen skal præstere, den har lige godt det sidste ord. Man optimere gearkassen samtidig for at den kan håndtere det ekstra moment. Hårdhed af fil (koblingstryk mm) ændres efter behov.

Mht 2.0 tsi gen3b miller cycle, så er 260hk 420-430nm nok pt det man skal stile efter.
Landberg er netop gået igang med udvikling. Husk på at Thomas oppe i nord er alene om sw udviklingen.

Dq381 skal også have dsg fil ifm optimering.
These users thanked the author Charlimike for the post (total 2):
claussorGranTurismo
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 23. aug 2019, 02:20

claussor skrev:
21. aug 2019, 18:21
Fascinerende når en DQ250 fint håndterer en chippet 2.0 TDI uden ekstra pres på koblinger.

Ja man øger trykket. Trykket i systemet. Du mener det er gratis? Men ok. DQ200 er vejen frem så. Den er bare fantastisk med software. Ironi kan forekomme.
Du har nok ret og TVS tager fejl... :mrgreen:

Så fordi TVS også øger koblingstrykket på Stage 2, Stage 2*, Stage 3 og Stage 4 på DQ250 og DQ381, så er DQ200 vejen frem? Jeg har lidt svært ved at følge din logik... ;)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 23. aug 2019, 02:28

_Jensen skrev:
21. aug 2019, 18:50
DQ200 er lige til at lukke op og skide i :mrgreen:

Længe leve DQ381 8-)
Hvis man får en mandagsmodel, så er det ikke sikkert at DQ381 lever sååå længe endda...

viewtopic.php?f=73&t=143763
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1790
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 23. aug 2019, 11:54

GranTurismo skrev:
23. aug 2019, 02:20
claussor skrev:
21. aug 2019, 18:21
Fascinerende når en DQ250 fint håndterer en chippet 2.0 TDI uden ekstra pres på koblinger.

Ja man øger trykket. Trykket i systemet. Du mener det er gratis? Men ok. DQ200 er vejen frem så. Den er bare fantastisk med software. Ironi kan forekomme.
Du har nok ret og TVS tager fejl... :mrgreen:

Så fordi TVS også øger koblingstrykket på Stage 2, Stage 2*, Stage 3 og Stage 4 på DQ250 og DQ381, så er DQ200 vejen frem? Jeg har lidt svært ved at følge din logik... ;)
Nu behøver man jo ikke få TVS på sin bil jo. Udgangspunktet er det samme. DQ200 er rated til 250nm. Dvs en del under vådkoblingerne. Hvis du mener software med øget tryk udligner den forskel så er det jo fint. Vi må bare være uenige.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5577
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af GranTurismo » 23. aug 2019, 12:09

claussor skrev:
23. aug 2019, 11:54
Nu behøver man jo ikke få TVS på sin bil jo. Udgangspunktet er det samme. DQ200 er rated til 250nm. Dvs en del under vådkoblingerne. Hvis du mener software med øget tryk udligner den forskel så er det jo fint. Vi må bare være uenige.
Den 7-trins som sidder i Leon 2,0 TSI er DQ381 . Du bliver ved med at ævle om DQ200. Der er en lang tråd om DQ200, hvor du allerede har skrevet 286 indlæg. Kan vi ikke flytte debatten om DQ200 derover, så trådstarter kan fokusere på sit indkøb af en Leon 2,0 TSI?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1790
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Chiptuning af Seat Leon 1.8 - 2.0 TSI

Indlæg af claussor » 23. aug 2019, 12:32

GranTurismo skrev:
23. aug 2019, 12:09
claussor skrev:
23. aug 2019, 11:54
Nu behøver man jo ikke få TVS på sin bil jo. Udgangspunktet er det samme. DQ200 er rated til 250nm. Dvs en del under vådkoblingerne. Hvis du mener software med øget tryk udligner den forskel så er det jo fint. Vi må bare være uenige.
Den 7-trins som sidder i Leon 2,0 TSI er DQ381 . Du bliver ved med at ævle om DQ200. Der er en lang tråd om DQ200, hvor du allerede har skrevet 286 indlæg. Kan vi ikke flytte debatten om DQ200 derover, så trådstarter kan fokusere på sit indkøb af en Leon 2,0 TSI?

Det var dig der kommenterede på min post der indeholdt ironi og vendte den rundt og stillede spørgsmålet om DQ200 var at foretrække. Det var det jeg svarede på. Hvad jeg har gjort i den anden tråd har jeg holdt ude af denne men du fortsætter med at trække det ind i debatten. Jeg har ikke flere kommentarer. Vil bare sige fed motor at få i sin Leon og gearkasse 2.0 TSI kombi.

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"