AGU motor tuning

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Trojborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. jan 2020, 19:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

AGU motor tuning

Indlæg af Trojborg » 14. jan 2020, 20:45

Hej, jeg har en a3 1.8t AGU (abt tunet)
Lige pt. Laver den 180hk med abt tuning
Har lige monteret 3” downpipe plus der sidder bsr udstødning på

Jeg ville gerne op at lave omkring 250hk

Min tanke var i en opsætning der lyder noget allá dette:
K04-001 turbo
FMIC
4bars benzintryksregulator
Er der andet jeg skulle evt. skulle bruge? Og hvor ville i forslå jeg skulle bestille dele fra? Er lidt ny til tuning så ved ikke helt hvor jeg skal finde alle de dejlige dele:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: AGU motor

Indlæg af HansH » 14. jan 2020, 21:16

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Venligst ret overskriften så den indeholder stikord om spørgsmålet i tråden. Tak.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: AGU motor tuning

Indlæg af Stefan » 17. jan 2020, 12:03

Større dyser - og så passer standardindsugningen vist heller ikke direkte på en K04-001.

Det bliver svært at finde nogen, der kan køre sådan en gammel svend ind. RH motorsport er et godt bud, men jeg er ikke sikker på, så mange andre i landet vil påtage sig den opgave. :)

Du render sikkert også hurtigt ind i, at koblingen bliver træt.

Trojborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. jan 2020, 19:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: AGU motor tuning

Indlæg af Trojborg » 17. jan 2020, 12:50

Snakker med den lokale tuner, han kan godt “chippe” den, med hans udstyr, det tager bare længere tid da det ikke er almindelig obd chipning:)
Hvilke manifold skal jeg have fat i? Og har nogle goder steder jeg kan få fat i gode dele til fornuftige priser:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: AGU motor tuning

Indlæg af MathiasFB » 17. jan 2020, 14:15

Ingen ny manifold.

4 bar er ikke nødvendigt.
RH er den rette til opgaven. De kan også lidt tricks med 3 bar og en “klemme”.

Med mindre den har kørt langt holder koblingen normalt fint.

Regn med ca. 235 HK og 325 NM. Så trækker den fra en R32 af samme årgang.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Trojborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. jan 2020, 19:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: AGU motor tuning

Indlæg af Trojborg » 17. jan 2020, 14:16

Hvad er tricket med den “klemme” der:P


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: AGU motor tuning

Indlæg af kws » 17. jan 2020, 16:44

De klemmer den lidt, så den giver højere tryk. Den skal køres ind på rullefelt, hvis du vil have noget der virker. Og René og Henrik er de helt rigtige til det. (RH Motorsport)

250 hk tror jeg ikke er realistisk. Der er iøvrigt masser af dele tilsalg til de 1.8T. AGU er den rigtige motor af dem. Jeg havde smidt en GT2860RS på og satset på 300 hk. Det koster ikke meget mere når du er igang.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: AGU motor tuning

Indlæg af MathiasFB » 17. jan 2020, 18:34

Ved 300 HK så er man helt sikkert ude i ny kobling, og indmaden i motoren er væsentlig mere presset. Samtidigt passer forrør osv. ikke.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Trojborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 6. jan 2020, 19:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: AGU motor tuning

Indlæg af Trojborg » 18. jan 2020, 00:32

MathiasFB skrev:Ved 300 HK så er man helt sikkert ude i ny kobling, og indmaden i motoren er væsentlig mere presset. Samtidigt passer forrør osv. ikke.
Jeg ved da at agu motoren er den mest holdbare 1.8t som snildt kan holde til 400-500hk og hvorfor skulle forrør ikke passe på? Min 3” downpipe passer da fint, og ville også snildt passe sammen med en k04


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Trojborg for the post:
kws

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: AGU motor tuning

Indlæg af MathiasFB » 18. jan 2020, 10:28

Den holder ikke til 4-500 HK på standard indmad.

Jeg var ikke klar over at GT2860RS passede fuldstændig plug and play på.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: AGU motor tuning

Indlæg af kws » 18. jan 2020, 14:57

Der skal ny udstødningsmanifold på med en GT2860RS lader på.
These users thanked the author kws for the post:
MathiasFB
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: AGU motor tuning

Indlæg af MathiasFB » 18. jan 2020, 16:56

kws skrev:
18. jan 2020, 14:57
Der skal ny udstødningsmanifold på med en GT2860RS lader på.
Det mente jeg også nok.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: AGU motor tuning

Indlæg af Stefan » 20. jan 2020, 10:12

Standarddyser kommer aldrig til at række til 250hk. De er allerede på 85+% DC ved omkring 200hk med standardregulator, når der ikke bruges cowboytricks. Hvis målet er 250hk, så skal de altså skiftes. Under alle omstændigheder er det aldrig fornuftigt at køre lige til grænsen. Så er der ikke noget "headroom", hvis noget går galt.

Med indsugning mener jeg ikke hele manifolden. Den er fin. Det er mere rørføring til luftfilter, MAF osv. der ikke passer direkte fra en K03 -> K04. Der findes vist opgraderinger i silikone, som kan klemmes på en K04, så det er nogenlunde plug and pray.

En anden ting er, at luftmassemåleren i "standardhuset" maxer ud ved omkring 230-240hk (187g/s). For at løse det, kan der skiftes til et større fra fx en VR6, hvilket selvfølgelig kræver at styringen tilpasses herefter.

Så som du kan se, er det noget billigere at opnå 220-230hk end 250. Du kan evt. kontakte RH og spørge, hvad de synes der er mest optimalt for sådan et setup. Det har de jo mere end 20 års erfaring med efterhånden.

ostetyven
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 11. dec 2010, 19:27
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: AGU motor tuning

Indlæg af ostetyven » 15. feb 2020, 16:16

drop 4 bar regulator og køb de rigtige dyser i stedet.. hvis du køber nogle 450 ml bosch ev14 så der stadig hovedrum til 300 hk på 3 bar. og de kan sagtens køre meget lavere antal hk. at hæve benzin trykket er bare en ghetto løsning
VW GOLF IV 1.8T helt std "endnu"

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"