1.8T, bankesensor og ladetryk

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Brugeravatar
RpR
Medlem
Indlæg: 1205
Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:00
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

1.8T, bankesensor og ladetryk

Indlæg af RpR » 6. apr 2010, 00:03

Der må sidde nogen erfarne tunere her på forummet der kender lidt til den motorstyring 1.8T'eren er udstyrret med:

Jeg fedter lidt frem og tilbage med justeringen af tændingen via Lemmiwinks, og holder i den forbindelse self' øje med ladetryk og bankesensorer for at have en ide om hvad motoren foretager sig, og så kommer det sjove nemlig:

Så godt som alle jeg har spurgt ad siger man kan avancere tændingen indtil bankesensorerne gir et udslag på 6 - 9 (antal grader den justerer tændingen tilbage så motoren ikke banker, svaret svinger lidt efter hvem jeg spørger), og at der vil være mest effekt dér. Men ifølge VAGCOM så trækker den altså ladetryk såsnart der er det mindste udslag på bankesensorerne, generelt set så ligger den ca 0.1bar lavere med 1.5 graders avancering end med "std" (Turbochip's tændingsmap).

Nu har jeg ikke lige et rullefelt i baghaven, men det burde vel give mest effekt at køre lidt slappere tænding og 0,1bar mere tryk, end 1.5grader avancering og 0.1bar mindre tryk? Og hvis det er tilfældet: Hvorfor pokker trækker den ladetryk for at forhindre at motoren banker, før den trækker tændings avancering?

Brugeravatar
RpR
Medlem
Indlæg: 1205
Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:00
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: 1.8T, bankesensor og ladetryk

Indlæg af RpR » 9. apr 2010, 13:50

Nå, jamen for at svare mig selv, så kom bilen på rullefelt forleden, om den trak ladetryk blev jeg lige klog af, men der var ihvertfald lidt effekttab.
Turbochip har iøvrigt fået nyt indmad til deres rullefelt, så nu er det knap så optimistisk som det ellers har haft ry for.. :P
Det lader til at måle ca. det samme som Natmekanikerens felt gør nu. 222hk med fortænding, 228hk som Turbochip har kørt den ind. Men kurven er noget mere flad og lækker på den med 222hk, hvad mener i?
Billede Billede

i_ipek
Helt nyt medlem
Indlæg: 50
Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: 1.8T, bankesensor og ladetryk

Indlæg af i_ipek » 23. dec 2019, 21:52

Hvis bankesensor er defekt kan den drille ladetrykket?
Døjer med at den svinger i ladetryk ved fuld belast. Har skiftet alt udover bankesensor

Peter B
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 4. feb 2011, 15:12
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: 1.8T, bankesensor og ladetryk

Indlæg af Peter B » 17. jan 2020, 13:03

Hvordan opfører dine lambda tal sig i tomgang?

Er alle dine slanger og ventiler på både vaccum og trykside i orden?

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"