Der må sidde nogen erfarne tunere her på forummet der kender lidt til den motorstyring 1.8T'eren er udstyrret med:
Jeg fedter lidt frem og tilbage med justeringen af tændingen via Lemmiwinks, og holder i den forbindelse self' øje med ladetryk og bankesensorer for at have en ide om hvad motoren foretager sig, og så kommer det sjove nemlig:
Så godt som alle jeg har spurgt ad siger man kan avancere tændingen indtil bankesensorerne gir et udslag på 6 - 9 (antal grader den justerer tændingen tilbage så motoren ikke banker, svaret svinger lidt efter hvem jeg spørger), og at der vil være mest effekt dér. Men ifølge VAGCOM så trækker den altså ladetryk såsnart der er det mindste udslag på bankesensorerne, generelt set så ligger den ca 0.1bar lavere med 1.5 graders avancering end med "std" (Turbochip's tændingsmap).
Nu har jeg ikke lige et rullefelt i baghaven, men det burde vel give mest effekt at køre lidt slappere tænding og 0,1bar mere tryk, end 1.5grader avancering og 0.1bar mindre tryk? Og hvis det er tilfældet: Hvorfor pokker trækker den ladetryk for at forhindre at motoren banker, før den trækker tændings avancering?
1.8T, bankesensor og ladetryk
- RpR
- Medlem
- Indlæg: 1205
- Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:00
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Sønderborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
- Kontakt:
Re: 1.8T, bankesensor og ladetryk
Nå, jamen for at svare mig selv, så kom bilen på rullefelt forleden, om den trak ladetryk blev jeg lige klog af, men der var ihvertfald lidt effekttab.
Turbochip har iøvrigt fået nyt indmad til deres rullefelt, så nu er det knap så optimistisk som det ellers har haft ry for..
Det lader til at måle ca. det samme som Natmekanikerens felt gør nu. 222hk med fortænding, 228hk som Turbochip har kørt den ind. Men kurven er noget mere flad og lækker på den med 222hk, hvad mener i?
Turbochip har iøvrigt fået nyt indmad til deres rullefelt, så nu er det knap så optimistisk som det ellers har haft ry for..
Det lader til at måle ca. det samme som Natmekanikerens felt gør nu. 222hk med fortænding, 228hk som Turbochip har kørt den ind. Men kurven er noget mere flad og lækker på den med 222hk, hvad mener i?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 50
- Tilmeldt: 23. jan 2019, 01:40
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: 1.8T, bankesensor og ladetryk
Hvis bankesensor er defekt kan den drille ladetrykket?
Døjer med at den svinger i ladetryk ved fuld belast. Har skiftet alt udover bankesensor
Døjer med at den svinger i ladetryk ved fuld belast. Har skiftet alt udover bankesensor
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 4. feb 2011, 15:12
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: 1.8T, bankesensor og ladetryk
Hvordan opfører dine lambda tal sig i tomgang?
Er alle dine slanger og ventiler på både vaccum og trykside i orden?
Er alle dine slanger og ventiler på både vaccum og trykside i orden?