2014 A3 1,6 tdi, regenerer ved opstart når klima er tændt

Alt vedr. udstødningsystemer
Besvar
Momo1p
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26. feb 2020, 15:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

2014 A3 1,6 tdi, regenerer ved opstart når klima er tændt

Indlæg af Momo1p » 27. dec 2023, 09:20

Hej :-).
Min A3 1,6 tdi CLHA fra 2014 begynder at regenere når jeg starter bilen, men kun hvis klimaanlæget er tændt. Slukker jeg for klima, så stopper regenerering og den falder ned på de normale omdreninger. Tænder jeg klima igen, så går den op på 1000rpm og påbegynder regenering. Det høres og mærkes tydeligt. Har ingen fejlkode. Kan ikke helt finde ud af, hvad det går ud på. Den gør det kun når bilen er kold. Så snart bilen er driftsvarm, så sker det ikke. Ellers regenerere den normalt.

Har uden held søgt efter andre der har oplevet noget lignende, desværre uden held. Kan det være noget udstødningstemperatursensor der driller ?
Senest rettet af Momo1p 27. dec 2023, 13:04, rettet i alt 3 gange.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenere ved opstart når klima er tændt

Indlæg af HansH » 27. dec 2023, 09:36

Hmm..... hævet omdrejningstal i tomgang er ikke nødvendigvis lig med ---> regen.

Lyder det tænkeligt at den hæver tomgang for at trække klimakompressoren ? Det ville jo stemme fint med din observation mht om klima er on/off.

Den eneste måde du kan være 100% sikker på at aktiv regen er iværksat er ved at have noget udstyr tilsluttet som kan udlæse værdier fra motorstyringen.
Det kunne være VCDS eller OBD11 ... eller en fastmonteret PolarFIS.

Der er en række forudsætninger der skal være opfyldt før aktiv regen startes.
På min gamle 2013 Passat startede den først når:
- motorolietemp var >80 grader
- konstant omdr.tal >2000 o/m

Dvs - hvis du blot koldstarter din bil, og tænder klimaet .... og derefter mener du observerer at den omgående starter en aktiv regen, så siger jeg ... den tror jeg ikke på :)

P.s.: en defekt udstødningstemp.sensor ville sætte en fejlkode i motorstyringen og tænde den gule lampe for motor ("tyk helikopter") i instrumentet.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
mojoMomo1p
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Momo1p
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26. feb 2020, 15:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenere ved opstart når klima er tændt

Indlæg af Momo1p » 27. dec 2023, 09:43

HansH.

Jeg er med på, at hævet tomgang ikke er lig med regenerering.
Det giver fint mening, det du skriver, men det er noget den lige er begyndt på. Hvis det blot var pga kompressoren, så havde den vel altid gjort sådan?. og hvorfor skulle den kun gøre det, når bilen er kold?

Den opfører sig præcist som når den aktivere regenerering. hæver omdrejninger til 1000rpm, samme lyd og brummen, og lugten af regenerering. Omdrejningerne forbliver på de 1000 rpm indtil bilen er driftsvarm eller har regenereret "færdigt".
Det lyder fjollet, jeg kan godt høre det, men det er hvad der sker. Har ikke haft monteret noget udstyr, desværre. Har ikke den slags til rådighed.

Momo1p
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26. feb 2020, 15:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenere ved opstart når klima er tændt

Indlæg af Momo1p » 27. dec 2023, 09:45

Den meldte fejl på en udstødningstemp. sensor i Juni måned. Jeg var desværre ude og rejse, fik sendt min 18 årige bror på værksted, der blot slettede fejlen, og har ikke haft nogen fejlmeldningen igen siden. Derfor jeg gættede på temp. sensor

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: A3 1,6 tdi, regenere ved opstart når klima er tændt

Indlæg af HansH » 27. dec 2023, 09:50

Okay..
Tja, jeg kan ikke forklare hvorfor den pludselig er begyndt på at hæve tomgangen nu. Hvis det kun skulle være for at trække den klimakompressor der altid har været der, så er det jo underligt ... :)

Motorstyringen kan potentielt fremrykke aktiv regenerering til at starte tidligere end de normale tærskelværdier der skal opnås.
Men det sker kun hvis den er virkelig presset. Dvs at dit DPF har opnået en fyldningsgrad hvor det vurderes at systemet er ved at stoppe helt til, og du derfor er på vej i et nødprogram.
Men hvis det var tilfældet, så ville du allerede forinden have været mødt af den gule advarselslampe for partikelfilter i instrumentet. Og den antager jeg at du ikke har set ?

Men vi kommer det nok ikke nærmere end gætværk herinde. Der skal diagnoseudstyr på ... som også ville kunne udlæse fyldmængderne sod/aske i dit DPF, samt hvornår der sidst er regeneret (den har kørestrækning og tid siden sidste regen).
These users thanked the author HansH for the post:
Momo1p
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenere ved opstart når klima er tændt

Indlæg af HansH » 27. dec 2023, 09:51

P.s.: Nu spørger jeg bare lige for en sikkerheds skyld ......... Den er vel ikke blevet optimeret hos en tuner ? For det er ikke alle der kan finde ud af at lave en tuningsfil der også sikrer at partikelfilterets housekeeping kører som det skal.
These users thanked the author HansH for the post:
Momo1p
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Momo1p
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26. feb 2020, 15:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenere ved opstart når klima er tændt

Indlæg af Momo1p » 27. dec 2023, 10:08

Netop. At den lige er begyndt på det, er det der bekymrer mig. Har ikke fået noget advarlseslampe for partikelfilter og bilen har ikke været i nødprogram.
Den gør det kun når bilen er kold, hvilket gør det endnu mere mystisk.
Bilen foretager stadig den "almindelige" regenering, når jeg kører langt.

Bilen er hverken optimeret eller har fået EGR OFF.

Du har ret i, at der nok skal noget diagnoseudstyr på.
Hvis der er nogle i københavn eller omegn, der har lyst til at måle lidt på den, så skriv endelig, så betaler jeg gerne for ulejligheden :-).

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13249
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3212 times
Been thanked: 4543 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenere ved opstart når klima er tændt

Indlæg af HansH » 27. dec 2023, 10:09

Momo1p skrev:
27. dec 2023, 10:08
Du har ret i, at der nok skal noget diagnoseudstyr på.
Hvis der er nogle i københavn eller omegn, der har lyst til at måle lidt på den, så skriv endelig, så betaler jeg gerne for ulejligheden :-).
Tjek.
Du kan også selv aktivt opsøge en vagcars bruger, ved at klikke på knappen "VCDS kort" i toppen af siden. Send en PB til et par stykker i din nærhed og se om det er bid ....
These users thanked the author HansH for the post:
Momo1p
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenerer ved opstart når klima er tændt

Indlæg af Charlimike » 29. dec 2023, 17:33

Det er meget normalt at tdi”er køre med forhøjet omd. ved koldt vejr, indtil maskinerier er helt opvarmet. Der har intet med regenerering at gøre.
Det gøres for lave ekstra strøm, og samme sker også om sommeren i meget varmt vejr. Omd falder når hvis klima/blæser sættes på off.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Momo1p
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26. feb 2020, 15:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenerer ved opstart når klima er tændt

Indlæg af Momo1p » 2. jan 2024, 09:25

Charlimike skrev:
29. dec 2023, 17:33
Det er meget normalt at tdi”er køre med forhøjet omd. ved koldt vejr, indtil maskinerier er helt opvarmet. Der har intet med regenerering at gøre.
Det gøres for lave ekstra strøm, og samme sker også om sommeren i meget varmt vejr. Omd falder når hvis klima/blæser sættes på off.
Har aldrig oplevet det om sommeren, men det er da godt at høre, at det er en normal ting.
Hvorfor lyder den så som om, at den regenerere og ryger lidt mere ?

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenerer ved opstart når klima er tændt

Indlæg af Charlimike » 2. jan 2024, 11:20

Momo1p skrev:
2. jan 2024, 09:25
Charlimike skrev:
29. dec 2023, 17:33
Det er meget normalt at tdi”er køre med forhøjet omd. ved koldt vejr, indtil maskinerier er helt opvarmet. Der har intet med regenerering at gøre.
Det gøres for lave ekstra strøm, og samme sker også om sommeren i meget varmt vejr. Omd falder når hvis klima/blæser sættes på off.
Har aldrig oplevet det om sommeren, men det er da godt at høre, at det er en normal ting.
Hvorfor lyder den så som om, at den regenerere og ryger lidt mere ?
Nok bare kondens. Du kan gå ind i dit infotainment system og se om bilen regenerere.
Under forbrug, status start/stop system vil den vise årsager til hvorfor start/stop ikke er i brug. En af dem er “startet motor
Nødvendigt, sluk ikke motor” eller sådan noget lignende, og den besked kommer kun ved regenerering.

Hvad sker der hvis du køre en længere tur, og starter bilen næste morgen?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Momo1p
Helt nyt medlem
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26. feb 2020, 15:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: 2014 A3 1,6 tdi, regenerer ved opstart når klima er tændt

Indlæg af Momo1p » 3. jan 2024, 11:35

Charlimike skrev:
2. jan 2024, 11:20
Nok bare kondens. Du kan gå ind i dit infotainment system og se om bilen regenerere.
Under forbrug, status start/stop system vil den vise årsager til hvorfor start/stop ikke er i brug. En af dem er “startet motor
Nødvendigt, sluk ikke motor” eller sådan noget lignende, og den besked kommer kun ved regenerering.

Hvad sker der hvis du køre en længere tur, og starter bilen næste morgen?

Den funktion har mit ret skrabede infotainment system desværre ikke.

Der sker intet ekstraordinært. Bilen kører som den skal.
Når bilen rammer de 90 grader, så falder den til de normale 7-800 omdrejninger.
Hvad tænker du da ?

Besvar

Tilbage til "Udstødning"