Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af larslyn » 11. apr 2016, 19:34

når jeg skal tørre bilen af mellem sealant og voks f.eks. har jeg til nu brugt poorboys spray'n'wipe, men hvad bruger i andre, er der andre mærker jeg bør prøve?


hvad bruger i som smørremiddel når i clay'er?
bruger dodo juice born slippy, men igen, er der andet jeg bør prøve

hvad bruger i til tjære? bruger pt. valet pro citrus, men vil jo gerne have input, det kunne jo være at der er et vidundermiddel jeg ikke kender til :)

hvad med fælgrens?
bruger det ikke selv, da jeg synes mine er ok at holde, men knægten vasker sjældent sine så derfor ville det være fedt med noget der tog bremsestøv osv.

Brugeravatar
Fits
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 25. jun 2009, 15:41
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølgod - 6870
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af Fits » 11. apr 2016, 21:36

Bruger kun forsegler, så der kan jeg ikke hjælpe dig.

Der findes sindssyg mange tar removers, og jeg ville nok bare tage den billigste. Alternativt kan WD40 også bruges.

Til fælge bruger jeg FinishKare 1000P, som jeg synes er rigtig godt. Den skulle kunne tåle højere temperatur end normal voks. Det vigtigste i forhold til fælge er dog bremseklodser i min optik.

Edit: Kan se du skriver fælgrens og ikke forsegler Det med bremseklodser holder dog stadig :)
Skoda Superb 1.8 TSI -2018
Seat Mii 1.0 -2017

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af larslyn » 12. apr 2016, 05:58

Fits skrev:
Edit: Kan se du skriver fælgrens og ikke forsegler Det med bremseklodser holder dog stadig :)
jep, er med på at klodserne har noget at sige, det er kun rens jeg er ude på...
har brugt fælgvoks på mine egne

LogoZ
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 6. nov 2014, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 15 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af LogoZ » 12. apr 2016, 06:37

Jeg bruger ingen ting mellem forsegler og voks. Tørre kun forsegleren af efter et par timers tørre tid og lader den derefter hærde i min 12 timer til næste dag. Derefter voks. Bruger Poorboys EX-P og Nattys Blå.

Til smøremiddel til clay bruger jeg bare alm. autoshampoo Poorboys Super Slick blandet op i en sprayflaske, og rigeligt af det.

Bruger den samme som dig. Virker ganske fint. Sprayer det på hvis det er slemt. Vasker bilen ned med Poorboys Bio APC bagefter for at fjerne alt fedt inden poleringen.

Bruger pt. Valet Pro Bilberry wheel cleaner men har også brugt Sonax. Syntes det virker meget ens. Bruger bare samme forsegler og voks som til bilen til fælgene også. Det holder OK. Men det er lagt fra hver gang det er nødvendigt med fælgrens.
_________________________________
2020 Ibiza FR, 115HK, DSG, Full LED
2022 Volvo V60 T6 Recharge Inscription, 340hk

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af larslyn » 12. apr 2016, 07:28

LogoZ skrev:Jeg bruger ingen ting mellem forsegler og voks. Tørre kun forsegleren af efter et par timers tørre tid og lader den derefter hærde i min 12 timer til næste dag. Derefter voks. Bruger Poorboys EX-P og Nattys Blå.
problemet for mig er bare, at jeg lader den hærde længere tid, og at jeg ofte er nødt til at køre imellem de to arbejdsgange, samt at der ofte vil være kommet noget støv/skidt på så det er for mig nødvendigt med en eller andes aftørring inden voks...

tak for input

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af larslyn » 12. apr 2016, 07:29

larslyn skrev:
LogoZ skrev:Jeg bruger ingen ting mellem forsegler og voks. Tørre kun forsegleren af efter et par timers tørre tid og lader den derefter hærde i min 12 timer til næste dag. Derefter voks. Bruger Poorboys EX-P og Nattys Blå.
problemet for mig er bare, at jeg lader den hærde længere tid, og at jeg ofte er nødt til at køre imellem de to arbejdsgange, samt at der ofte vil være kommet noget støv/skidt på så det er for mig nødvendigt med en eller andes aftørring inden voks...
har også tænkt at slick'n'suds må være fint. Dog bruger jeg en anden shampoo i øjeblikket (ads fra uk) men det er nok same-same

tak for input

Brugeravatar
Jepsen
Nyt medlem
Indlæg: 326
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af Jepsen » 12. apr 2016, 08:11

larslyn skrev: hvad bruger i som smørremiddel når i clay'er?
bruger dodo juice born slippy, men igen, er der andet jeg bør prøve
Jeg har prøvet lidt forskellig, men dodo born slippy virker super godt. En sæbe blanding kan også bruges men kræver en vask efter caly bar.
larslyn skrev: hvad bruger i til tjære? bruger pt. valet pro citrus, men vil jo gerne have input, det kunne jo være at der er et vidundermiddel jeg ikke kender til :)
Fjerner kun tjære i forbindelse med polering/voks og bruger faktisk biltema motorrens/koldaffedtning. Lidt skrap, men det virker hurtigt 8-)
larslyn skrev: hvad med fælgrens?
bruger det ikke selv, da jeg synes mine er ok at holde, men knægten vasker sjældent sine så derfor ville det være fedt med noget der tog bremsestøv osv.
Helt klart Valet Pro Bilberry Wheel Cleaner, til pris/effekt. Alternativt sonax, men den er lidt hård ved voks mv. men effektivt hvis man har "glemt" det i et stykke tid :)

Kim B
Nyt medlem
Indlæg: 340
Tilmeldt: 13. aug 2009, 07:04
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Bilklar.dk
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af Kim B » 13. apr 2016, 07:51

Til fælgrens bruger jeg optimum powerclean i ren form, hvorefter jeg enten skyller med vandslange eller sprøjter optimum ferrex på, det tager både bremsestøv(jernpartikler) men også tjære og andre lækre kontaminenter. kan bruges på både fælge og lak og dufter ikke grimt som ex. ironX

Alternativt til tjære, bruger jeg ONR - Optimum no rinse, det er en shampoo der ikke kræver vandslange, da den ikke skal skylles af - meget miljøvenlig og giver mig mulighed for at vaske min bil uanset hvor jeg er. Den shampoo bruger jeg også til clay, hvis bilen skal dybderenses, bruger jeg ferrex til flyverust, det sparer noget tid.

Mellem forsegler og voks bruger jeg ikke noget. Jeg bruger optimum opti-seal forsegler og derefter optimum spray wax. begge skal ikke poleres af, så derfor er det ikke nødvendigt med flere produkter. venter dog lige 1times tid imellem forsegler og voks, bruger som regel tiden til at forsegle eller voks fælge og friske gummi og plast op.

Bruger også nogen gange spray voksen som claylube, hvis det er en fin clay og jeg er sikker på den ikke marrer lakken, så skal jeg kun tørre bilen bagefter, da den samtidig er vokset, forsegler kan så lægges ovenpå, pga. synergieffekten og forseglerens egenskab til at bevæge sig igennem lag, kan den lægge sig under den voks der er brugt ved clay processen. Dette gælder dog KUN opt produkter, kan ikke tale for andres.
I garagen: Passat 3c 1,9tdi variant Trendline 2006

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af larslyn » 14. apr 2016, 05:47

Tak for input, nu har jeg da lidt at gå effter :)
hvem forhandler optimum?

Kim B
Nyt medlem
Indlæg: 340
Tilmeldt: 13. aug 2009, 07:04
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Bilklar.dk
Geografisk sted: Sydsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af Kim B » 14. apr 2016, 20:45

Du kan finde det hos all4cars, bare sig at kim fra vordingborg har sendt dig, så skal de nok sørge godt for dig. Ps. har ikke noget med firmaet at gøre og får ikke provision eller noget. :-)
I garagen: Passat 3c 1,9tdi variant Trendline 2006

EbbeJ
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Bilvask.Nu
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af EbbeJ » 26. apr 2016, 07:25

larslyn skrev:når jeg skal tørre bilen af mellem sealant og voks f.eks. har jeg til nu brugt poorboys spray'n'wipe, men hvad bruger i andre, er der andre mærker jeg bør prøve?


hvad bruger i som smørremiddel når i clay'er?
bruger dodo juice born slippy, men igen, er der andet jeg bør prøve

hvad bruger i til tjære? bruger pt. valet pro citrus, men vil jo gerne have input, det kunne jo være at der er et vidundermiddel jeg ikke kender til :)

hvad med fælgrens?
bruger det ikke selv, da jeg synes mine er ok at holde, men knægten vasker sjældent sine så derfor ville det være fedt med noget der tog bremsestøv osv.
Hej Lars,

Hvorfor tørrer du bilen af mellem forsegling og voks? Er det for at tage støv der har lagt sig pga. 'ventetid'?
Du kan som Kim har foreslået bruge en skyllefri vask, jeg ville dog ikke anbefale dig Optimum No-Rinse i denne sammenhæng, da den efterlader polymer på overfladen. Jeg bruger selv Optimum No-Rinse, og lige så fedt at produktet er, lige så afgørende er det, at man har kendskab til hvad det præcist gør.

Mht. smørremiddel til clay, så vil jeg faktisk anbefale dig at bruge konventionel pH-neutral shampoo blandet i demineraliseret vand. Jeg har prøvet en del forskelligt igennem årene, og det er en meget fin løsning.

Mht. tjære, så skal du have et opløsningsmiddelsbaseret produkt. Silikonefjerner er relativt billigt, og klarer opgaven til u.g.

Fælgene kan klares med IronX eller Sonax fælgrens. Begge pH-balancerede. IronX'en er den mest effektive, når vi specifikt taler fastbrændt bremsestøv.


Jeg har de fleste af ovenstående produkter på lager, smid mig en personlig besked hvis jeg skal være behjælpelig med noget. Ellers kan de findes diverse steder på nettet.


Venligst,

Ebbe

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af larslyn » 26. apr 2016, 19:06

EbbeJ skrev: Hvorfor tørrer du bilen af mellem forsegling og voks? Er det for at tage støv der har lagt sig pga. 'ventetid'?
Jeg bruger selv Optimum No-Rinse, og lige så fedt at produktet er, lige så afgørende er det, at man har kendskab til hvad det præcist gør.

Mht. smørremiddel til clay, så vil jeg faktisk anbefale dig at bruge konventionel pH-neutral shampoo blandet i demineraliseret vand. Jeg har prøvet en del forskelligt igennem årene, og det er en meget fin løsning.

Mht. tjære, så skal du have et opløsningsmiddelsbaseret produkt. Silikonefjerner er relativt billigt, og klarer opgaven til u.g.

Fælgene kan klares med IronX eller Sonax fælgrens. Begge pH-balancerede. IronX'en er den mest effektive, når vi specifikt taler fastbrændt bremsestøv.


Jeg har de fleste af ovenstående produkter på lager, smid mig en personlig besked hvis jeg skal være behjælpelig med noget. Ellers kan de findes diverse steder på nettet.
Tak for input Ebbe

Ja det er mest støv, som jeg tidligere skrev er det oftest sådan at jeg vasker/clayer/affedter og hvis jeg kan nå det polerer og giver den poor boys sealant den 1.dag og dagen efter giver jeg den voks, men oftest er jeg nødt til at benytte bilen imellem sealant og voks, så derfor vil jeg gerne lige køre den over med "noget" inden jeg smørre voks på den :-)

mht. fælgrens, så skal den nok være så effektiv som muligt til knægtens fælge :mrgreen:

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af Sace » 26. apr 2016, 20:00

larslyn skrev:
Tak for input Ebbe

Ja det er mest støv, som jeg tidligere skrev er det oftest sådan at jeg vasker/clayer/affedter og hvis jeg kan nå det polerer og giver den poor boys sealant den 1.dag og dagen efter giver jeg den voks, men oftest er jeg nødt til at benytte bilen imellem sealant og voks, så derfor vil jeg gerne lige køre den over med "noget" inden jeg smørre voks på den :-)

mht. fælgrens, så skal den nok være så effektiv som muligt til knægtens fælge :mrgreen:
Hvis det sidder virkeligt fast har jeg nogle gange brugt Poorboys Spray & Rinse. Det er skrapt og med syre, så det fjerner alt voks etc. Til gengæld er det effektivt. Har brugt det flere gange til at redde fælge og endda hjulkapsler som aldrig har været vasket.

Til min egen bruger jeg ligesom mange andre her Valet Pro fælgrensen, og så en Poorboys Wheel sealant til at forsegle fælgene med. Det har fungeret godt for mig, men ofte er fælgrens ikke nødvendigt. Til gengæld er en god børste guld værd :)
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Hvilken spray'n'wipe + lidt andre råd søges

Indlæg af larslyn » 27. apr 2016, 16:17

Sace skrev:
larslyn skrev:
Tak for input Ebbe

Ja det er mest støv, som jeg tidligere skrev er det oftest sådan at jeg vasker/clayer/affedter og hvis jeg kan nå det polerer og giver den poor boys sealant den 1.dag og dagen efter giver jeg den voks, men oftest er jeg nødt til at benytte bilen imellem sealant og voks, så derfor vil jeg gerne lige køre den over med "noget" inden jeg smørre voks på den :-)

mht. fælgrens, så skal den nok være så effektiv som muligt til knægtens fælge :mrgreen:
Hvis det sidder virkeligt fast har jeg nogle gange brugt Poorboys Spray & Rinse. Det er skrapt og med syre, så det fjerner alt voks etc. Til gengæld er det effektivt. Har brugt det flere gange til at redde fælge og endda hjulkapsler som aldrig har været vasket.

Til min egen bruger jeg ligesom mange andre her Valet Pro fælgrensen, og så en Poorboys Wheel sealant til at forsegle fælgene med. Det har fungeret godt for mig, men ofte er fælgrens ikke nødvendigt. Til gengæld er en god børste guld værd :)
jeg bruger slidte tennissokker til mine fælge, det virker fint (og med 2 teenage-drenge i huset bliver der slidt mange :lol: )

jeg har aldrig brug for andet end vand og alm. sæbe på mine egne... har også brugt poorboys wheel

Besvar

Tilbage til "Detailing"