DIY keramisk coating

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

DIY keramisk coating

Indlæg af MBM1000 » 13. apr 2019, 17:30

er dette noget man selv kan udføre eller er det riski
skal til at rense min bil helt ned og give den en frisk lakforsegling, men tænkte om jeg skulle prøve en coating istedet.
jeg har IKKE mulighed for at lave det inde i en carport.
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: DIY keramisk coating

Indlæg af BrianB » 13. apr 2019, 17:47

En super nem og relativ effektiv løsning vil være en wetcoat som bare sprayes på og skylles af. Fx Carpro Hydro2 Lite - holder typisk et par måneder.

Hvis det skal være en rigtig coating som naturligvis er bedre og holder markant længere, så findes "begynder-venlige" coatings som fx Carpro CQuartz 3.0 UK. Hvis du følger vejledningen (se evt. på Youtube) så kan man sagtens udføre sådan en omgang selv. Det er ikke optimalt at påføre udendørs, og du skal i hvert fald sikre at det ikke påføres i direkte sollys, og at det påføres ved en optimal temperatur (minimum 5 grader, helst lidt mere) og på en dag uden vind, så der ikke blæser noget op på lakken som du tværer ind.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: DIY keramisk coating

Indlæg af MBM1000 » 13. apr 2019, 18:05

BrianB skrev:
13. apr 2019, 17:47
En super nem og relativ effektiv løsning vil være en wetcoat som bare sprayes på og skylles af. Fx Carpro Hydro2 Lite - holder typisk et par måneder.

Hvis det skal være en rigtig coating som naturligvis er bedre og holder markant længere, så findes "begynder-venlige" coatings som fx Carpro CQuartz 3.0 UK. Hvis du følger vejledningen (se evt. på Youtube) så kan man sagtens udføre sådan en omgang selv. Det er ikke optimalt at påføre udendørs, og du skal i hvert fald sikre at det ikke påføres i direkte sollys, og at det påføres ved en optimal temperatur (minimum 5 grader, helst lidt mere) og på en dag uden vind, så der ikke blæser noget op på lakken som du tværer ind.
ok så noget der er til at have med at gøre?
Bruger wetcoat efter hver vask, så dette kender jeg, men hvert år får bilen nyt bundlag som indtil videre har været traditionel lakforsegler.
Men en keramisk coating er vel lang bedre end alm. lakforsegler?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: DIY keramisk coating

Indlæg af BrianB » 13. apr 2019, 18:12

Jeg er på ingen måde ekspert, men efter min bedste overbevisning så jo - keramisk coating er generelt set en bedre løsning end lakforsegler, såfremt det påføres korrekt og på en lak der er forbehandlet ordentligt. Det holder længere, er mere UV-resident og skidt/fugleklatter etc. hæfter dårligere på lakken.

Hvis du vil have en konkret anbefaling til en video omkring Carpro CQuartz og hvordan det påføres, så er det her den bedste video i min optik: https://www.youtube.com/watch?v=byKcYsEyWGk

Generelt kan alt hans indhold anbefales. Han er super dygtig, konkret og ikke mindst fantastisk til at forklare hvad/hvordan/hvorfor.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: DIY keramisk coating

Indlæg af MBM1000 » 13. apr 2019, 18:15

jeg ville ikke være nervøs hvis jeg kunne gøre det inde på et værksted som alle som regel benytter i disse videoer,
Men mit forbehold er når det skal udføre i min indkørsel under åben himmel.
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: DIY keramisk coating

Indlæg af BrianB » 13. apr 2019, 18:20

Hvis du som minimum kan stå i skygge på en vindstille dag, så bør det ikke være umuligt at få et godt resultat trods alt - men det er virkelig ikke optimalt.

Har du ikke en nabo, familiemedlem eller lign. med en garage eller værksted du kan låne? Jeg kan se du bor i Nordsjælland, kan man ikke bare stikke naboen en flaske Amarone og spørge om de lige vil bakke én af Porscherne ud et par timer? :)
These users thanked the author BrianB for the post:
Syndicate
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: DIY keramisk coating

Indlæg af MBM1000 » 13. apr 2019, 18:42

BrianB skrev:
13. apr 2019, 18:20
Hvis du som minimum kan stå i skygge på en vindstille dag, så bør det ikke være umuligt at få et godt resultat trods alt - men det er virkelig ikke optimalt.

Har du ikke en nabo, familiemedlem eller lign. med en garage eller værksted du kan låne? Jeg kan se du bor i Nordsjælland, kan man ikke bare stikke naboen en flaske Amarone og spørge om de lige vil bakke én af Porscherne ud et par timer? :)
:D Kender ingen med porsche eller garage.
kun alm. overdækning. men tænker ikke dette gør en forskel så længe det er overskyet når det skal udføres?

Jeg kan se i videoerne at det skal påføres og tørres af hurtigt derefter, men det er måske hærdingsprocessen der tager tid?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: DIY keramisk coating

Indlæg af larslyn » 13. apr 2019, 20:05

Jeg har ikke carport, garagen er desværre blevet bygget om til et værelse :D , så jeg har købt en 3x3 pavillion jeg bruger når jeg polere bilver, måske du skulle investere i sådan en der hurtigt foldes ud

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: DIY keramisk coating

Indlæg af BrianB » 13. apr 2019, 20:50

MBM1000 skrev:
13. apr 2019, 18:42
BrianB skrev:
13. apr 2019, 18:20
Hvis du som minimum kan stå i skygge på en vindstille dag, så bør det ikke være umuligt at få et godt resultat trods alt - men det er virkelig ikke optimalt.

Har du ikke en nabo, familiemedlem eller lign. med en garage eller værksted du kan låne? Jeg kan se du bor i Nordsjælland, kan man ikke bare stikke naboen en flaske Amarone og spørge om de lige vil bakke én af Porscherne ud et par timer? :)
:D Kender ingen med porsche eller garage.
kun alm. overdækning. men tænker ikke dette gør en forskel så længe det er overskyet når det skal udføres?

Jeg kan se i videoerne at det skal påføres og tørres af hurtigt derefter, men det er måske hærdingsprocessen der tager tid?
Ifølge de officielle vejledninger så hedder det nul regn de første 24 timer, og ingen shampoovask de efterfølgende 7 dage. Men det er nok sat højt, for at producenten er på den sikre side - især hvis du slutter af med en gang wetcoat ovenpå den keramiske coating, så bør det fint holde. Har læst om flere der har kørt rundt efter 8-10 timer uden de har oplevet problemer.

Men for at være sikker, så gør det når der ikke er meldt regn i et par døgn efter såfremt den kun kan stå ude efterfølgende. :)
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Besvar

Tilbage til "Detailing"