Polering - sommeren er oppe over os...

Alt vedr. klargøring, vask, polering mv.
Besvar
Brugeravatar
Low T
Nyt medlem
Indlæg: 309
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Low T » 14. apr 2009, 21:49

Vejret er begyndt at vise sig fra den gode side, og derfor skal bilen gøres klar til sommerens dejlige vejr. Jeg har derfor planer om at få poleret bilen inden længe, så den står dejlig ny poleret - klar til at kører sommeren i møde..

Men sagen er den, at der er tale om en sort bil, som har en del vaskeridse og lidt andre ridser - så det er en lidt større omgang.

Jeg vil derfor hører om følgene:

- Hvilke produkter vil I vælge til en sort bil (med en del vaskeridser og andre småridser)?
- Hvordan er jeres fremgangs måde?

Det kunne være dejligt hvis nogen lå inde med en lille guide til "Den perfekte polering" ;)
//Thomas

Nuværende bil: Mercedes C220D T Edition C '18

Tidligere: 106 1,6 XSI '94 | Seat Altea 2,0 TDI Sport Up '06 | Audi A3 1,6 Ambition '97 | Golf 4 1,8 Highline '99 | Bora V5 Highline '99 | 206 S16 '03 | Polo 6n2 1,4 16V '00 | Opel Insignia 2,0 CDTI Cosmo '09 | Volvo V40 D2 Momentum '13 | Mercedes A200d Urban DCT '16

Brugeravatar
DeCain
Aktiv medlem
Indlæg: 1784
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:28
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Arden, Nordjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af DeCain » 14. apr 2009, 21:56

Bar spørg Watcher. Han er expert i at få poleret sorte biler :D
Billede
TOURAN 2.0TDI DSG
TIDLIGERE GOLF 2 3.0 VRSÆÆÆJS

Brugeravatar
KristianS
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6760 Domkirkeby
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af KristianS » 14. apr 2009, 21:57

Lidt træls det dèr :?
Selvstændig blikkenslager

www.sommerlundblik.dk
42406242

Brugeravatar
ELSPADEN
Nyt medlem
Indlæg: 435
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af ELSPADEN » 15. apr 2009, 05:49

Wtf er der sket der :?:

Brugeravatar
Anders S
Nyt medlem
Indlæg: 165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 01:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hvidovre
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Anders S » 15. apr 2009, 10:53

Tog Watcher fejl af polerskiven og korn 24 skiven? :o
- Alt sagt før et "men", mister sin betydning.

( Tidligere kendt som mailx )

Jesper
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 17. jun 2008, 14:00
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Jesper » 15. apr 2009, 11:28

Jeg har for ikke længe siden fået en lille guide fra Poleringskongen af dem alle (Gubbi)

Kan poste den her, hvis han lige giver sin tilladelse..?!?

M.v.h.

Jesper

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af holberg19 » 15. apr 2009, 11:36

Liiidt for høje omdrejninger på den polermaskine og deraf for meget varme?

Generelt kan der vel siges at maskine er the way to go hvis man skal have et "lag" af malingen og dermed fjerne de overfladiske vaskeridser. Find en maskine til formålet der ikke kører med for høje omdrejninger og som samtidig er af typen "dual action". Den er lettest at håndtere. Læs lidt her: http://www.detailingworld.co.uk/forum/i ... ishing.pdf

Start med den mindst grove pude samt det mindst grove produkt og arbejd dig opad da det er lidt svært at få malingen tilbage på bilen hvis man kommer for langt i bund...

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Gubbi » 15. apr 2009, 13:07

Jesper skrev:Jeg har for ikke længe siden fået en lille guide fra Poleringskongen af dem alle (Gubbi)

Kan poste den her, hvis han lige giver sin tilladelse..?!?

M.v.h.

Jesper

du copy-paster bare, Jesper :-)

gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

ClausH
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af ClausH » 15. apr 2009, 13:23

Kig lidt på ham her....
Lidt extrem, men bilen bliver pæn 8-)

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... 25,HPNN:da

God fornøjelse !

Mvh,
Claus
Seat Leon 1,8 T, Milltek Cat Back, 19" OZ Supertourismo GT

Leff
Nyt medlem
Indlæg: 415
Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Leff » 15. apr 2009, 16:32

Til min bil bruger jeg noget der hedder Auto Glym Dark??? Ja kan ik lige huske hva det hedder. (astina.dk sælger det, samt andre Autoglym forhandlere)
Men det er noget de har lavet speciel til sorte biler.
Min bil har fået 3 gange(i hånden) med det, i de 1.5år jeg har haft bilen.
Hvis jeg køre den i vaskehal nu, så ser lakken HEEL ny ud, selvom jeg ik har poleret siden sommer.
Selfølgelig er der stadig lidt små buler, og de dybe ridser, men vaskeridserne forsvinder, og den får EKSTREM høj glans.
Det holder også ret godt vil jeg mene. Lakken bliver ihvertfald rigtig lækker bagefter, bilen bliver også mega dejlig at røre ved, sgu svært at lade være med at stå og kæle lidt med den ;)
Men altså, Auto Glym Dark(et eller andet) Er klart det bedste jeg indtil nu har haft i hænderne.

Og ja, hvordan jeg bruger det?
Vasker bilen grundig, og så har jo købt to specielle klude, til polering.
Så kommer jeg et tynd lagt på, poler poler poler, Og når det så er "tørt" Tager jeg den anden klud og tøre det af.
Jeg bruger kun 2 klude til hele bilen.

Når kluden er "Fugtig" af polermiddel, så skal ud kun komme meget tyndelag på, det er MEGET nemmere at arbejde med, og bliver ligeså godt i sidste ende.

Brugeravatar
kriztian
Medlem
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 8. jul 2008, 13:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af kriztian » 15. apr 2009, 17:01

Helt alvorligt, så tror jeg virkelig at den mand bør få stillet en diagnose og komme i psykiatrisk behandling........ :o :shock:
ClausH skrev:Kig lidt på ham her....
Lidt extrem, men bilen bliver pæn 8-)

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... 25,HPNN:da

Brugeravatar
Low T
Nyt medlem
Indlæg: 309
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Low T » 15. apr 2009, 17:35

Jesper skrev:Jeg har for ikke længe siden fået en lille guide fra Poleringskongen af dem alle (Gubbi)

Kan poste den her, hvis han lige giver sin tilladelse..?!?

M.v.h.

Jesper
Det vil jeg meget gerne læse...

Hvis I polerer i hånden, hvordan er fremgangsmåden så?

Grundig bilvask, tørring af bilen, lakrens (?) og polering???

Og giver I bilen flere gange voks/polering?
//Thomas

Nuværende bil: Mercedes C220D T Edition C '18

Tidligere: 106 1,6 XSI '94 | Seat Altea 2,0 TDI Sport Up '06 | Audi A3 1,6 Ambition '97 | Golf 4 1,8 Highline '99 | Bora V5 Highline '99 | 206 S16 '03 | Polo 6n2 1,4 16V '00 | Opel Insignia 2,0 CDTI Cosmo '09 | Volvo V40 D2 Momentum '13 | Mercedes A200d Urban DCT '16

ClausH
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21. jun 2008, 09:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af ClausH » 15. apr 2009, 18:14

Ikke uenig...men han måtta sgu gerne lige give min bil en tur, inden "behandlingen"....Ret extrem.
kriztian skrev:Helt alvorligt, så tror jeg virkelig at den mand bør få stillet en diagnose og komme i psykiatrisk behandling........ :o :shock:
ClausH skrev:Kig lidt på ham her....
Lidt extrem, men bilen bliver pæn 8-)

http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... 25,HPNN:da
Seat Leon 1,8 T, Milltek Cat Back, 19" OZ Supertourismo GT

MichaelVhansen
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 15. apr 2009, 17:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: bilvask.nu
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af MichaelVhansen » 15. apr 2009, 18:49

Det er den flotteste guide - og han ved hvad han taler om, jeg har selv læst den igennem et par gange :)

Ellers så kan man ALTID hive det gamle Paul dalton link op af hatten.. at se hans refference sektion - er ganske enkelt for vildt!

http://www.miracledetail.co.uk/gallery/index.html det "shine" han får i bilerne.. ville jeg give min højre arm for at kunne.
Mvh
Michael V. Hansen
Bilvask.nu leverer bilvask på adressen. Blog om bilpleje Webshop med bilplejeprodukter - her kan du også leje poleringsmaskiner. Jeg har den bedste bilvoks

Brugeravatar
Credde
Nyt medlem
Indlæg: 231
Tilmeldt: 11. jun 2008, 22:34
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Malmö
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Credde » 16. apr 2009, 12:59

MichaelVhansen skrev:Det er den flotteste guide - og han ved hvad han taler om, jeg har selv læst den igennem et par gange :)

Ellers så kan man ALTID hive det gamle Paul dalton link op af hatten.. at se hans refference sektion - er ganske enkelt for vildt!

http://www.miracledetail.co.uk/gallery/index.html det "shine" han får i bilerne.. ville jeg give min højre arm for at kunne.
Han måtte gerne polere min Porsche 8-)
Credde / Christian - Email: Christian(snabela)vagcars.dk -->> Powered by V8 kompressor <<--
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk |
| Alle indlæg vedrørende KØB skal postes i Køb - Købe guide - Alt vedr. køb |

Brugeravatar
Sjeffe
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Sjeffe » 16. apr 2009, 13:28

ClausH skrev:Ikke uenig...men han måtta sgu gerne lige give min bil en tur, inden "behandlingen"....Ret extrem.

Ikke uenig der, men rigtigt. Manden er splittergal. Tænk hvor lang tid det har taget alene at lægge alle de pix ind i et forum topic!!!!
BMW 518 / BMW 520 / Golf VR6 / Golf V5 / Golf 4 GTI Turbo / Audi A4 Avant 1,8 Turbo SE 230 HK/ Golf 6 GTI /

kumse
Nyt medlem
Indlæg: 401
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 20 times

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af kumse » 16. apr 2009, 13:43

Imponerende er det alt sammen....

Men det er somom de bruger vidundermidler? Jeg synes sku ikke jeg kan nå de resultater med Sonax osv.
Hvor får man de gode produkter til menneskepenge her hjemme??
Jeg ku feks godt tænke mig at prøve 3M's men det lader til det er endnu mere eksotisk det "the experts" bruger ??

MichaelVhansen
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 15. apr 2009, 17:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: bilvask.nu
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af MichaelVhansen » 16. apr 2009, 13:55

Kumse - jeg synes da du kan få et ret godt kit til menneskepenge.

HOOOOST min egen shop :)

Ej, der er sgu flere der forhandler ganske udemærkede produkter til gode priser herhjemme.. bare led lidt rundt :) læs evt. om folks erfaringer med de forskellige.. Der kan tit være tid og penge at spare på at researche lidt.
Mvh
Michael V. Hansen
Bilvask.nu leverer bilvask på adressen. Blog om bilpleje Webshop med bilplejeprodukter - her kan du også leje poleringsmaskiner. Jeg har den bedste bilvoks

Brugeravatar
Low T
Nyt medlem
Indlæg: 309
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Low T » 16. apr 2009, 21:53

MichaelVhansen skrev:Det er den flotteste guide - og han ved hvad han taler om, jeg har selv læst den igennem et par gange :)

Ellers så kan man ALTID hive det gamle Paul dalton link op af hatten.. at se hans refference sektion - er ganske enkelt for vildt!

http://www.miracledetail.co.uk/gallery/index.html det "shine" han får i bilerne.. ville jeg give min højre arm for at kunne.
Michael, kan du kortfatte en lile guide / brugervejledning til fremgangsmåden til en polering?

Hvad starter man med, og derefter og derefter......

Det drejer sig om en bil med vaskeridser, og generalt en lidt "træt" lak....
//Thomas

Nuværende bil: Mercedes C220D T Edition C '18

Tidligere: 106 1,6 XSI '94 | Seat Altea 2,0 TDI Sport Up '06 | Audi A3 1,6 Ambition '97 | Golf 4 1,8 Highline '99 | Bora V5 Highline '99 | 206 S16 '03 | Polo 6n2 1,4 16V '00 | Opel Insignia 2,0 CDTI Cosmo '09 | Volvo V40 D2 Momentum '13 | Mercedes A200d Urban DCT '16

Brugeravatar
lune
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:13
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af lune » 17. apr 2009, 06:25

Klippet fra et andet indlæg Michael har lavet

MichaelVhansen skrev:Hej Allesammen.. Min første post herinde - så jeg skal fatte mig i korthed ( haha den glipper HVER GANG! )

Mange spørgsmål, mine statements er fra tid til anden virke absurde, men skyd endeligt igen, hvis jeg tager fejl, eller i mener der er en lettere måde!! Man kan jo altid lære noget :D

Q:
1. Sonax, 3m, autoglym, poorboysworld og alle de andre produkter derude - hvad er bedst, og kan det ene X Y eller Z.....
A:
I min verden, er det ikke produkterne der har hovedskylden når en omgang bilpleje biler noget bras. Det er ofte forkert brug... De typiske fejl, er ..
1.1 For meget produkt ( ex. slibemiddel ) på din pad, gør at produktet ikke virker som det skal, der er for meget glid, og for lidt slib.
Forkerte hårde/bløde pads til produktet du har.
1.2 Grundet ovenstående, bliver produktet ikke nedbrudt som det skal, og fungerer sjovt nok så heller ikke som det skal.
1.3 For hurtigt tempo i maskinen, maskiner som ikke kan hastighedsreguleres gør at produktet bliver banket ned i lakken, og grundet friktion smadrer denne.
1.4 For hurtige skift imellem GROV og lettere slibemidler.. Man kan ikke gå fra GROFT slibemiddel direkte over i en polish - der skal noget imellem.
1.5 Make up produkter, som indeholder alt for mange "fillers" som faktisk bare snyder lakken blank, og når så denne filler fordamper, så står man med resultatet af sin halvdårlige polering igen.

NÅÅÅÅÅ men hvordan så... Her er MIT bud, så kan i bruge den eller kaste den over skulderen, mærkerne af produkter du bruger er selvfølgeligt op til dig selv, selvom jeg selvfølgeligt synes dem jeg forhandler er de bedste! :) Dog er hovedsagen teknikken - ikke produktet, og lysten skal være der.

INDEN POLERING ELLER VOKS - VASK BILEN!!! Du kan se denne video til hvordan du får vasket bilen :) - jeg har selv lavet den, og de steps jeg gennemgår, gør bilen rigtigt godt klar til at blive poleret, husk at nyde musikken!.

http://www.youtube.com/watch?v=S69VMQ8ljrY min film om bilvask

Derefter ville jeg gå igang stille og roligt.. Vurdere hvad jeg ville lave...
1. Vokse bilen, hvis den ikke har for mange vaske ridser, og jeg kun har 1-2 timer
2. Polerer bilen.. Der er KÆMPE forskel i arbejdsmængden, så sæt lige lidt mere tid af ik :)

Hvis du polerer kan du følge nedenstående tricks - jeg starter med vandslib, og kører derfra hele vejen til det færdige produkt..
Jeg har brugt mine egne produkter, det kunne dog også være nogle andre af de udemærkede produkter derude, MAKITA/FLEX polerings maskiner & Polerings Pads fra LAKE COUNTRY PADS

FØRST VANDSLIB - KAN UDELADES - Men denne her var HELT i stykker. LAD VÆRE MED DETTE MED MINDRE DU ER EN NINJA!! det har SLEMME EFFEKTER PÅ LAKKEN OG SLIDER GANSKE VILDT PÅ LAKKEN.

Billede

Billede

Billede

Billede

Så tager jeg en CUTTING PAD - en hård polere pude, og bruger en GROV slibepasta. Start med LAV hastighed, og opbyg når produktet er begyndt at skifte karakter, typisk bliver de mere gennemsigtige når de er varme. på en flex, starter jeg ved laveste, og bygger op til omkring 4,000

Billede

Billede

Her er resultatet efter 2 korte overløb på cirka 3-4 minutter.
Lakken og lakken i close up.

Billede

Billede

En finere polishing pad - og et FINT let slibemiddel.

Billede

Billede

Slutteligt - en finishing pad, og en helt fin polish.

Billede

Billede

Lidt lakforsegling. påføres i hånden, og tørres af når det er hærdet

Billede

Sådan skulle det gerne se ud til sidst :)

Billede

til JEPSEN, Stor tak for linket og kommentaren om mit produkt, det var sådan set derfor jeg lige fandt jeres forum.
til spejderdrengen - slibespor .- løsningen findes i det ovenstående! :)
til ham der foreslog håndpolering - håndpolering af en bil, er i min verden en umulighed. Med mindre man er karate kit, med 3 mdrs sommerferie

Håber det var til hjælp... Jeg tager MEGET gerne imod kritik og bud på hvordan det gøres lettere.
E70 3,0SD Mtech
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI

Brugeravatar
Low T
Nyt medlem
Indlæg: 309
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:07
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Low T » 17. apr 2009, 10:05

Så har jeg været ude at investere i lidt produkter, til polering..

Jeg har købt følgene:
- AutoGlym Paint Renovator
- AutoGlym Ultra Deep Shine (til sort lak)
- Selita polerer klude

Men hvad skal jeg gøre ved de stenslag som bilen har i fronten? Kan jeg give dem lidt lak, inden jeg begynder at polerer eller hvordan får jeg det bedste (amatør) resultat?
//Thomas

Nuværende bil: Mercedes C220D T Edition C '18

Tidligere: 106 1,6 XSI '94 | Seat Altea 2,0 TDI Sport Up '06 | Audi A3 1,6 Ambition '97 | Golf 4 1,8 Highline '99 | Bora V5 Highline '99 | 206 S16 '03 | Polo 6n2 1,4 16V '00 | Opel Insignia 2,0 CDTI Cosmo '09 | Volvo V40 D2 Momentum '13 | Mercedes A200d Urban DCT '16

Jesper
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 17. jun 2008, 14:00
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af Jesper » 17. apr 2009, 19:33

Gubbi skrev:
Jesper skrev:Jeg har for ikke længe siden fået en lille guide fra Poleringskongen af dem alle (Gubbi)

Kan poste den her, hvis han lige giver sin tilladelse..?!?

M.v.h.

Jesper

du copy-paster bare, Jesper :-)

gubs
Som skrevet af Gubbi (Og det virker skal det lige siges)

Hey Jesper

Jeg bruger en maskine jeg har købt igennem en ven som arbejdede for http://www.Cartec.dk - der er et link på vagcars til et tysk firma, det ligner næsten den maskine jeg bruger på en prik fra den tyske hjemmeside. Mener AP Folmer startede tråden i sin tid.

Når du skal have en maskine, skal den være nem og handy at benytte. De store tunge maskiner gør bare, at man "japper" igennem det, fordi den bliver for tung at arbejde med og man kan ikke rigtig styre den, hvis du forstår.

Der medfølger 3 pads til den maskine fra den tyske hjemmeside kan jeg huske - det er altid godt at købe nogle ekstra, så du har nogle liggende (kommer an på om du får smag for det og begynder at polere i fritiden, hehe).

Du kan evt. købe maskinen hos Metalinas - de sælger også til private. Iøvrigt nogle fine maskiner de har.

Jeg har brugt både Metalinas, 3M, Cartec, Turtle og selvfølgelig Sonax. Jeg kan sende dig et par billeder af bl.a. en sort Alfa 156 som udelukkende er blevet poleret op med Sonax produkter, som du kan få i f.eks. A-Z. De har en lakrens i en rød beholder som du bør købe, den er effektiv. Dernæst brugte jeg Sonax 3, da lakken var lidt træt i det, hvorefter den fik Sonax 1 (voks). Man kan også købe en lakforsegler fra Sonax, som er rigtig god til at "holde" på voksen. Men, den behøver du ikke købe, hvis du køber voksen (Sonax 1) og bruger efter du har poleret bilen med Sonax 2 eller 3.

Basta har også lavet en nano-serie, både med lakrens, polermiddel/voks som virker super godt.

Jeg bruger dog sjældent en egentlig lakforsegler, men det er fordi jeg vokser 1 gang om måneden, hehe, så derfor bruger jeg ikke den dyre lakforsegler fordi der går så kort tid imellem Kan ikke gøre for det, tror jeg er født med 6-volt fra fabrikken af.

Når jeg vokser så ofte er det dog per håndkraft. Jeg bruger en blød og fugtig vaskesvamp hertil. Husk, altid i cirkler.

Turtle er også kommet med en serie med nano (rød/sort beholder) ligesom Sonax produkterne og det Turtle halløj virker bare - samme flotte resultat som Sonax produkterne.

Det er vigtigt at bilen er vasket og ren når du starter. Giv dig god tid til at "køre" lakrensen ind i lakken så du får fjernet mange af de små overfladeridser/vaskeridser og snavs/skidt. Lad det sidde 20-25 min før du tørrer det af.

Hernæst polerer du bilen grundigt (du polerer den ikke ren, men arbejder med lakken med polermidlet, som du kører ind i lakken). Det gør IKKE noget hvis du lader polermidlet sidde 20-25 min før du tørrer den af inden du giver voks.

Som nævnt, så er det tid til voksen, som også gerne må sidde på bilen i 20-25 min før du tørrer den af.

Selve lakrensen / polermidlet / voksen skal helst være tørt før du tørrer det af. Hvis det stadigvæk er fugtigt / vådt så er der en hinde tilbage - man kan sige det lige skal nå at "hærde" inden næste step. Man kan tjekke det ved at køre en 100% bomuldsklud / fiberklud et sted på lakken og se om den efterlader en hinde.

Sørg for at polere langs med bilen og ikke hoppe og danse op og ned, for så undgår du at trække spor i lakken, så den flakker når du ser på den, så man ikke får varmet lakken op. Det samme gælder med at polere den ved for høj hastighed / polere samme sted i længere tid, så lakken bliver varm, som igen gør at du kan lave spor i lakken.

Jeg ser tit biler ved forhandlere (specielt mørke farver), som har spor i lakken efter en poleringstosse (som kalder sig selv proff), der har lavet spor i lakken. Det ser pokkers ud, rent ud sagt.

De ryste"sataner" fra Harald N. virker umiddelbart gode nok og man kan lave et fint resultat, men de proff maskiner er simpelthen suveræne og 10 gange bedre.

Når man kører med f.eks. 1200 rpm (kan indstilles på siden), så arbejder man stille og roligt fra side til side - ikke noget med flyve og fare rundt på bilen, lakrens / polermidlet / voks eller lakforsegler skal arbejdes stille og roligt ind i lakken for at opnå den største effekt.

Det er lakrensens sammensætning der afgør hvor meget du kommer i bund - der er det helt fine kemiske til det grove 3M lakrens hvor du kan mærke slibekorn i lakrensen. Nogle vandsliber f.eks. motorhjelm og polerer op bagefter. Det er dog noget du bør overlade til de professionelle og kun til en lak der er træt.

Der er forskellige pads alt afhængig af om det er lakrens, polering, lakrens mv. til proff maskiner.

Normalt tørrer jeg af manuelt (husk kun 100% bomuld og eller en fiberklud), undtagen hvis den får den helt store tur, så polerer jeg det af med en af de bløde pads, når den har fået en god omgang voks og / eller lakforsegler. Der er næsten ingen forskel sådan set, det er bare lidt hurtigere / effektivt at stå med maskinen og "kæle" for lakken og være sikker på at man får alt med og der ingen hinder er tilbage (hvis voksen f.eks. ikke er helt tør), så tager maskinen lige det sidste og sætter prikken over i'et

Nogle gange får den lov at stå 1 time med voks, så den bare er 100% klar til at blive tørret af

EbbeJ
Nyt medlem
Indlæg: 193
Tilmeldt: 13. okt 2008, 19:05
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Bilvask.Nu
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Polering - sommeren er oppe over os...

Indlæg af EbbeJ » 14. maj 2009, 00:34

DeCain skrev:Bar spørg Watcher. Han er expert i at få poleret sorte biler :D
Billede
Billede

Heh, men OMG... Enten har han ikke renset lakken ordentligt før polering, hvilket gør, at overfladeskidtet bliver opfanget af polerepuden og derefter kørt godt og grundigt rundt på lakken. Eller, så har han ikke forstået, at en polish altså skal nedbrydes.. Hæh.

Men, ren terror at se på i hvert fald.. Den ligner en bil at SMC biler kunne have klargjort. Ikke ligefrem noget eftertragtet.


Venligst,

Ebbe

Besvar

Tilbage til "Detailing"