Side 1 af 2

Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 18. jul 2009, 20:10
af Bo_R
IMG_0376_2.jpg
IMG_0376_2.jpg (249.28 KiB) Vist 52474 gange
Polering – lakbehandling
Trænger lakken til en kærlig hånd, eller du blot ønsker at beskytte lakken bedst muligt mod de daglige påvirkninger efter solens UV-stråler, vejrlig, vaskeridser og mindre stenslag, er det med at komme i gang med polermaskinen, mikrofiberkluden og dine foretrukne produkter. Der findes et utal af gode produkter og blandt de mest kendte er Menzerna og Meguires. De professionelle produkter er krævende, men giver også mulighed for et bedre resultat. Risikoen for at lave skader er bestemt tilstede, og jeg vil ikke anbefale, at man uden øvelse går i gang med polermaskinen, en grov pad og et kraftigt slibende polermiddel. Måske er det bedre at finde at par aflagte døre at øve sig på.

Lakken vil efter behandling fremstå mere blank end da bilen var ny.
Det er lidt af en påstand, men alligevel en påstand med hold i. En ny bil leveres som udgangspunkt fra fabrikken uden lakforsegling, hvorfor lakken, der er ubeskyttet er let modtagelig over for påvirkninger, der fra dag ét langsomt men sikkert nedbryder lakken. Ved lakforsegling fyldes lakkens porer med naturligt eller syntetisk voks. Overfladen vil i en periode herefter vil være beskyttet, idet lakforseglingen giver en hård, blank og glat overflade, der virker smudsafvisende. Lakken vil endvidere være mere modstandsdygtig over for vaskeridser og mindre stenslag, der vil "prelle af". En klar indikation på at lakken trænger til lakforsegling, er når vanddråberne samler sig i plamager i stedet for små vandperler. Lakforsegling bør fornyes hver 6. – 9. måned, med mindre du har brugt en naturlig voks, der i bedste fald holder det halve.
IMG_0374.jpg
IMG_0374.jpg (249.12 KiB) Vist 52474 gange
En velholdt lak vil afhængigt af tilstanden relativt nemt kunne bringes tilbage i nyvognsstand og efter polering med et fint polermiddel, vil lakken fremstå som ny. De velkendte vaskeridser og lette ”swirls” vil være poleret væk.

Ved mat, falmet eller ældre medtaget lak poleres lakken i flere omgange med forskellige slibende polermidler alt afhængig af lakkens tilstand. Poleringen, der renser i dybden fjerner overfladiske ridser i klarlakken, ligesom den ”døde” lak slibes ned. Arbejdet er omfattende og sviner. Selv med professionelt udstyr, skal der afsættes lang tid til opgaven, der er hård for armene og særdeleshed ryggen. Efter poleringerne fremstår lakken med fornyet dybde og farve, ligesom de overfladiske ridser vil være poleret væk. Lakken er nu helt blank og bør lakforsegles.

Som udgangspunkt er det tilstrækkeligt at polerere lakken én gang årligt og hvis lakforseglingen holdes ved lige, og lakken i øvrigt er i god stand, kan lakken uden den store arbejdsindsats holde sig pæn mellem de årlige behandlinger. Også selv om man ikke er i besiddelse af en polermaskine.
003.jpg
003.jpg (219.72 KiB) Vist 52474 gange
En af de almindeligt forekommende skader på lakken er ”swirls”. Swirls består af ridser i cirkulære mønstre, og ses ofte kun i direkte sollys (eller en kraftig lampe). Typisk opstår skaden når bilen køres i vaskehal, eller når skidtet ved håndvask tværes rundt på lakken med en svamp. Swirls ses også efter mislykket polering.
IMG_0311.JPG
IMG_0311.JPG (226.58 KiB) Vist 52474 gange
Vandpletter er når vandværksvand efterlades til at tørre på lakken. Hvis vandet over længere tid efterlades på lakken, kan de efterfølgende pletter være svære at fjerne, og selv med en maskine kan det være et problem. Lignende skader opstår efter fugleklatter.

Hologrammer er en ”3D-effekt” og en typisk lakfejl efter polering på mørke lakker. Fænomenet er et resultat af dårlig polering, men fortvivl ej, da fejlen vil kunne rettes ved fornyet polering med et finere polermiddel (compound).

Ridser kan som udgangspunkt poleres (eller vandslibes) væk hvis det ikke er muligt at ”fange neglen” i ridsen. Med dybere ridser må der fyldes lak i skaden, der vandslibes og efterfølgende poleres, men måske er det nemmere at køre en tur forbi en autolakkerer.

Oxyderede lakker er oftest kendt som de biler, der engang var røde og nu… ja, lyserøde eller måske endda hvide og matte efter i længere tids UV-stråling. Med en cutting-pad, et compound en og maskine er det muligt at polere lakken op igen.

Polerespor er striber i lakken efter forkert polering eller brug af for kraftige polermidler, der under poleringen ikke har fået tid til at blive tilstrækkeligt nedbrudt. Sporene kan fjernes med en ny polering med et finere polermiddel.

Stenslag er oftest svære at rette da de fleste er gået igennem lakken. Eneste mulighed er at ”dryppe” maling i skaden, vandslibe og polere, men igen, måske er det nemmere at køre forbi autolakereren.

Vask.
Forud for enhver polering går en grundig vask og afrensning af lakken. Bilvask er i sig selv en større videnskab, og efter at have afprøvet de fleste teknikker, vil jeg her give mit bud på en skånsom vask. Håndvask er sagen, og selv om mange tror mere på vaskehallens roterende børster, vaskeskind og hvad der ellers findes, er det min klare opfattelse, at håndvasken er den mest skånsomme hvis den udføres rigtigt. Med en lammeskindshandske (alternativt en blød børste med vandgennemstrømning) og en god autoshampoo er man nået langt, men selv ved brug af en højtryksrenser efterlades skidt på lakken. Fysisk berøring af lakken er uundgåelig og da højtryksrenseren i øvrigt nemt kan skade lakken, er det måske en bedre ide at lade den stå i skuret.

Indledningsvis skyldes bilen ren for større partikler, hvorefter man iblødsætter bilen ved brug af en skumudlægger som eksempelvis en ”foamlance” eller Gilmour’s ”foam-gun. Sidstnævnte monteres på vandslangen, mens den foamlancen monteres på højtryksrenseren. Skumudlæggeren giver med den rigtige type sæbe (skal være kraftigt skummende) et tykt lag skum, der bliver siddende på bilen, hvorved meget af skidtet opløses. Bilen skylles igen, hvorefter man ved brug af vaskehandsken (lang luv er sagen) eller en blød børste med vandgennemstrømning vasker ovenfra og nedefter. Undgå cirkulære bevægelser og før i stedet vaskehandsken eller børsten i bilens længderetning, hvorved eventuelle ridser bliver mindst synlige. Husk at vaske i skyggen og undgå at sæben tørrer ind på lakken. Hvis det er varmt i vejret må bilen skylles flere gange under vasken. Bilen skal tørres, og ikke efterlades til at tørre med vandværksvandet liggende på bilen, da det giver pletter og i øvrigt kan skade lakken. En blød silikoneskraber er effektiv og kan benyttes uden at ridse, hvorefter det resterende vand kan aftørres med mikrofiberklude.

Tjærepletter, insektrester, flyverust, bremsestøv og genstridige pletter skal fjernes inden polering. Der findes et utal af produkter, der fint gør jobbet, men med en god tjærefjerner og eventuelt en ”clay-bar” (der ikke er lavet af ler, men af gummi med slibende partikler) kan man komme langt. ”Lerklumpen” føres under smøring med specielolie (eller vand) hen over lakken, hvorunder de genstridige partikler på lakken fjernes. Leret ridser ikke hvis det bruges rigtigt – læs instruktionen!

Håndkraft eller maskine.
Af åbenlyse årsager kan det med håndkraft ikke lade sig gør at polere med 1500 omdrejninger i minuttet i fem minutter med det samme tryk, men når det er sagt, så kan man opnå ganske gode resultater med polering i hånden. Polering med håndkraft er hårdt arbejde, og hvis man forventer et lignende resultat som med maskinen bliver man slemt skuffet. Mindre lakfejl som helt lette ”swirls” kan med noget besvær poleres i hånden, men VAG er kendte for deres hårde lakker, der ikke ligefrem bidrager til en nem omgang. Maskinpolering på den anden side giver store muligheder for at rette lakfejl. Dog er maskinpolering ikke uden risici, og man kan i løbet af et ganske kort øjeblik polere klarlakken helt ned, ”koge” lakken på indfarvede plastlister eller skære igennem en kant. At ”brænde” igennem lakken kræver dog en helt speciel indsats, og hvis man overser de advarsler, der kommer undervejs, bør man nok holde sig fra at betjene el- eller luftværktøj.

Der findes et utal af polermaskiner, men hvis du vil undgå skuffelser så drop de billige, der er alt for motorsvage. Vinkelsliberen med en polerskive er heller ikke løsningen, da den kører med alt for mange omdrejninger.

Poler-pads findes i mange udgaver, men de mest almindelige er uldpads, der er meget grove og så skumpads i forskellige gradueringer fra faste ”cutting-pads” til bløde eksempelvis vaffelformede pads, der er beregnet afsluttende trin. Det er ikke for sjov at de grove pads er benævnt ”cutting”, så pas på!

Produkter.
Compounds, der findes i forskellige gradueringer er at betragte som flydende sandpapir, og bør kun bruges, når de mildere produkter ikke er tilstrækkelige. Compounds bruges til at fjerne større lakfejl, grovere swirlmarks og forsømt mat lak. En af egenskaberne ved de nyere polermidler er at de nedbrydes under brug, og herfor i mange tilfælde efterlader lakken uden behov for yderligere polering inden lakforsegling. Mørke lakker er dog en anden historie, og kræver en noget større arbejdsindsats. Compounds bruges på en polermaskine og et forsøg med håndkraft, vil hurtigt vise sig en uoverkommelig (umulig) opgave. Blot det at få polermidlet brudt ned vil kræve overarme på størrelse med Skipper Skræk.

Polish er finere og med mindre slibende effekt end compounds. Polish fungerer på samme samme måde som compounds, hvor produktet nedbrydes i forbindelse med poleringen. Polish kan fjerne mindre swirls og skader som efter fugleklatter. Noget polish indeholder fylder, der for en tid skjuler små ridser. Glæden er dog kortvarig, og når fylderen er fordsampet fra lakken, er ridserne synlige igen. Polish kan fint bearbejdes med håndkraft, mens endnu bedre resultat opnåes med maskine.
Glaze er som udgangspunkt uden slibende effekt, men selvfølgelig ingen regel uden undtagelse. Glaze vil for en periode kunne give lakken mere glans og skjule mindre lakfejl, men da produkterne ikke yder beskyttende virkning, bør lakken forsegles efterfølgende.
Voks eller syntetisk voks (sealant) er nemt at gå til, idet det er efter devisen ”wax on – wax of”. Nogle typer kræver at de tørrer op inden polering. Jeg vil ikke komme nærmere ind på de forskellige typer og egenskaber ved naturligt voks kontra syntetisk voks, da det er en videnskab i sig selv. Dog bør man være opmærksom på, at der findes forseglinger, der indeholder rensende egenskaber, mens andre indeholder let slibende egenskaber. Der er mange, der sværger til carnubavoks som det absolut bedste, mens andre hælder mere til de syntetiske forsegling, der er mere hårdfør end carnubavoks, der nok giver en smule mere dybde og glans. Hvordan og hvorledes de enkelte produkter opfører sig på plastik og gummilister er forskelligt, hvorfor det må afhænge af en prøve.

Inden selve poleringen går i gang bør alle gummi og plastlister afdækkes da afsprøjt kan være genstridigt at fjerne, men igen det er afhængigt af de enkelte produkter.

Øvelse gør som sagt mester, men pas nu på!


God fornøjelse.
008.jpg
008.jpg (223.42 KiB) Vist 52474 gange

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 18. feb 2010, 10:24
af Obel
Tak for en rigtig fin guide..

Har lige et enkelt spørgsmål til anvendelse af polermaskine. Kan måske lyde lidt dumt, men når man ikke har prøvet det rigtigt, synes jeg det kan være lidt svært at gennemskue..

Når man starter med polermaskinen - hvor længe skal man blive ved med at køre i produktet?? Skal det blot smøres på (Som man normalt gør med hånden) og derefter hærde og tøres af med klud?? Eller skal man blive ved med at polere indtil der ikke er mere?

Samme med den afsluttende voks... Bliver i ved med at køre med maskinen til resultatet er der eller stopper man og tørre af i hånden??

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 18. feb 2010, 15:27
af Mikael
Det vil jeg også gerne vide :-)
MIkael.

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 18. feb 2010, 16:20
af tossi
En super guide, hvis man er helt ny http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=66024

Men hvis vi snakker polish, får man ikke meget ud af at bare smøre det på og lad det tøre, man ønsker jo at de polerende dele i polishen får tid til at virke og altså fjerne noget lak og der med ridser osv. se evt dette lidt lange video klip http://www.youtube.com/watch?v=iPdShfeakzw Det er lidt svært at forklare hvor længe man skal køre produktet i lakken, det er næsten noget man får lidt lidt tiden men det vigtigste er at man får nedbrudt polishen ordenligt, men man skal heller ikke køre så længe at produktet brænder fast

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 18. feb 2010, 16:22
af Bo_R
Tja.. hvor længe, der skal arbejdes i produktet afhænger af mange ting, og det er ikke muligt at give en færdig opskrift herpå. Produktet i sig selv er én ting. Noget andet er polermaskinens hastighed, hvor hurtigt maskinen bevæges over lakken og det tryk hvori der arbejdes i produktet. Det er ikke noget der læres efter polering af hverken én eller to biler.

Som hovedregel kan man sige at der skal arbejdes så længe at produktet er nedbrudt, men stadig indeholder smørende olier.

Voks kan køres på med maskine eller i hånden. Holdbarheden er længere ved påføring med maskinen, men igen. Man risikerer at voksen "brænder" fast i lakken og så står man med et nyt problem.

Hvis du påtænker at polere din egen bil for første gang skal du nok lige overveje det igen - særligt hvis du ikke har prøvet det før. Jeg har rettet mange lakker efter mislykkede poleringer af såvel private, autoforhandlere og landsdækkende klargøringsfirmaer, der ellers ikke laver andet til hverdag.

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 19. feb 2010, 22:29
af Obel
tossi skrev:En super guide, hvis man er helt ny http://www.detailingworld.co.uk/forum/s ... hp?t=66024

Men hvis vi snakker polish, får man ikke meget ud af at bare smøre det på og lad det tøre, man ønsker jo at de polerende dele i polishen får tid til at virke og altså fjerne noget lak og der med ridser osv. se evt dette lidt lange video klip http://www.youtube.com/watch?v=iPdShfeakzw Det er lidt svært at forklare hvor længe man skal køre produktet i lakken, det er næsten noget man får lidt lidt tiden men det vigtigste er at man får nedbrudt polishen ordenligt, men man skal heller ikke køre så længe at produktet brænder fast
Så den laaange (reklame) video... Synes egentlig den giver et godt billede af hvordan det gøres.
Jeg har heldigvis en gammel æske jeg kan øve mig lidt på, før min "rigtige" bil får en tur.

Hvor køber i jeres produkter...??

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 20. feb 2010, 05:39
af tossi
Ja det er jo en typisk amrikansk reklame video som fortæller at Meguiars er verdens bedste og alt andet er noget tis og kun får din bil til at se dårligere ud ;) Men giver et meget godt inblik i hvordan man gør

Jeg plejer at købe ved http://www.cleanyourcar.co.uk/ eller http://www.chemicalguysuk.com/ eller http://www.i4detailing.co.uk/ for lige at nævne et par stykker

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 20. feb 2010, 10:33
af Obel
Tak for det... Dem vil jeg kigge lidt på.

Har allerede en markita polermaskine, som jeg fik i gave engang... Så er da lidt igang:-)

Men nu skal vi lige ha' lidt ordentligt vejr... så må jeg ha' indkøbt nogle produkter, så jeg kan øve mig lidt...

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 21. feb 2010, 11:11
af cod
Ville blot sige tak for denne informative tråd.

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 23. feb 2010, 01:01
af Dody
En rigtig fin guide, mange tak skal du have

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 8. apr 2010, 11:43
af mrverybig
Hejsa

Super tråd - har lige et spørgsmål i forbindelse med afskalning af klarlak på taget af min gamle bil

Købte en rød passat for nogle år siden og efter et par små stenslag på taget begyndte klarlakken at skalle af - det ser jo ikke ret godt ud især ikke når det underliggende bliver mat og kedeligt - kan man med meget fint vandslibepapir tage resten af klarlakken og så give hele taget en ny omgang eller er der noget kemisk man kan lege med og få klarlakken af med ?

Skal lige for en god ordens skyld nævne at den nu er kørt på aftægt som konebil og som sådan ikke skal ligne en ny bil men da gerne må se lidt pæn ud

Regards

Viggo

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 24. apr 2010, 17:55
af Bo_R
Hej Viggo,

Det lyder umiddelbart som en opgave for en maler - hvis det da ikke er noget du kan leve med i bilens sidste år.


Vh. Bo

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 16. nov 2012, 22:14
af Andy
Hvilket produkt kan anbefales til polering i hånden?

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 22. jan 2013, 22:11
af ebbe
bruger og kan anbefale 3m og Sonus
TurtleWax er ok - men træls at få på gummilister og plastik.

Men med hånden - det er håbløst mht. at polere ridser væk ;)
Bruger selv en Meguiars DA Polisher og har en anden rotating på vej.
Så er det gjort hurtigt og flot. DA'en er rimelig idiotsikker.

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 22. jan 2013, 22:18
af RIX
Andy skrev:Hvilket produkt kan anbefales til polering i hånden?
det høre 80érne til :lol:

VH:

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 1. feb 2013, 10:48
af HNTDI
Jeg har netop købt ny golf 7 i sort metallak.
De har ved klargøringen af bilen brugt en fiber klud, men åbenbart ikke ren klud, da hele bilen er fyldt med cirkel ridser især hjælmen.
Sælgeren har lovet vi ser på det, men mener det generelt er et problem med sorte biler, da dem i udstillingen også er ridsede. Men de har jo så også været i samme klargøringshal.
Hvad mener I jeg skal kræve/forlange. :(

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 1. feb 2013, 10:59
af Mester-C
HNTDI skrev:Jeg har netop købt ny golf 7 i sort metallak.
De har ved klargøringen af bilen brugt en fiber klud, men åbenbart ikke ren klud, da hele bilen er fyldt med cirkel ridser især hjælmen.
Sælgeren har lovet vi ser på det, men mener det generelt er et problem med sorte biler, da dem i udstillingen også er ridsede. Men de har jo så også været i samme klargøringshal.
Hvad mener I jeg skal kræve/forlange. :(
Der må stå en med røde ører i deres klargøringshal !!
Når man køber en spritny bil må man forlange den står fuldstændig fejlfri i lakken... jeg ville ikke acceptere andet i hvert fald !!!!

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 1. feb 2013, 11:38
af preben76
Det samme her. Ikke noget mindre end en total blank lak ville jeg mene var iorden på en fabriksny bil. Er der bare det mindste 3D effekt ville jeg bede dem om at fixe det. Og kan de ikke selv gøre det ville jeg ha lov til at køre ud til en i byen at få det gjort på deres regning.

Men betaler jo ikke i dyre domme for en bil der kommer med ødelagt lak og som man så selv skal til at smide 3-5000 efter eller måske endda mere for at få op og stå så den skinner.

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 6. feb 2013, 08:26
af HNTDI
Jeg skal til vurdering af ridser på fredag.
Hvis der skal foretages en kraftig polering med slibning, vil det så ikke gå ud over lak tykkelsen ?

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 8. feb 2013, 16:20
af HNTDI
SMC Horsens har så lovet en polering af hele bilen.

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 8. feb 2013, 16:32
af Mester-C
HNTDI skrev:SMC Horsens har så lovet en polering af hele bilen.
Perfekt... så må vi ikke håbe det er samme mand der kommer til at polere den igen :D

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 8. feb 2013, 17:28
af HNTDI
Jeg har ikke aftalt hvornår og hvor, men jeg talte med klargøringsmanden som siger det er SHELL"s vaskebørster der ridser ??
Det er sikkert fordi vaske hallen ligger i samme bygning som klargøring, praktisk ja, men for pokker find en anden vaskemaskine.
Sjovt nok skal der udstilles en sort Passat i forbindelse med Afrika indsamling. Den har de ude i byen for polering !!!

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 17. feb 2013, 12:58
af NielsHoeg
Kan du ikke bede om at få en uafhængig professionel ekspert til at afgøre skadernes omfang? Det er vel en smule risikabelt at overlade vurderingen til forhandleren?

Er der ikke en garanti mod sådan noget sjusk ved køb af ny bil??

Håber du finder en god løsning. Det må være lidt af en mavepuster når nu man sætter næsen op efter en sprit ny bil :roll:

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 17. feb 2013, 22:26
af HNTDI
De har nu selv poleret bilen og den står flot i dagslys, men under neonlys kan ridserne stadig ses.
Jeg har ikke endelig godkendt arbejdet, men jeg ved heller ikke, hvor meget mere jeg skal gøre ved sagen.
Bliver lakken ikke tyndere, hvis de skal fjerne ridserne helt ??

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 18. feb 2013, 14:43
af Syndicate
HNTDI skrev: Bliver lakken ikke tyndere, hvis de skal fjerne ridserne helt ??
Jo, polering er jo en slibeproces.

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 19. feb 2013, 19:20
af borgen
HNTDI skrev:Jeg har ikke aftalt hvornår og hvor, men jeg talte med klargøringsmanden som siger det er SHELL"s vaskebørster der ridser ??
Det er sikkert fordi vaske hallen ligger i samme bygning som klargøring, praktisk ja, men for pokker find en anden vaskemaskine.
Sjovt nok skal der udstilles en sort Passat i forbindelse med Afrika indsamling. Den har de ude i byen for polering !!!
Brug den ovre ved Peugeot. Den er god billig og ny! :-)

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 27. mar 2013, 22:58
af lasse_dc
Hej spændene læsning .. jeg tillader mig lige at spørge jer det kunne jo være i ved det..

findes der ikke et klargørings center i midt jylland vil gerne have min nye/brugte passat skulle have den helt store tur i kabinen ?

på forhånd tak

Mvh Lasse

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 28. mar 2013, 14:04
af HNTDI
Jeg kan varmt anbefale Lars Oxholm Jensen SONAX Horsens tlf. 21817949

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 15. apr 2013, 09:33
af Stallerz
HNTDI skrev:Jeg kan varmt anbefale Lars Oxholm Jensen SONAX Horsens tlf. 21817949

Han er DYGTIG ja. Men Kvalitet koster :)

Re: Tips og tricks om lakbehandling / polering.

: 15. apr 2013, 09:43
af 9had
Nogen i Vestsjælland besøget værd?
Synes nemlig min bil trænger til lidt kærlig hånd, og jeg har ikke rigtigt faciliteter til noget at selv at gøre, og så er jeg lidt doven til det også. :)