Hjælp til xenon lygter

Besvar
Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 13. mar 2019, 10:35

Ved køb af ny bil, VW Bora fra 1999 der fulgte der et sæt xenon lygter med i handlen og sælgeren sagde at de er ulovlige og køre med.
Reglerne for eftermontering af xenon har jeg gransket en del igennem og tog så en tur i den lokale synshal for at høre hvad der skulle til for at han ville syne bilen med xenon.

Lygterne er godkendt med E1 mærke, bilen har lygtevask og der er monteret sensor på for og baghjulaksel. Det eneste som mangler er den velkendte TUV godkendelse

Og den skal jeg så have fundet nu.

På lygterne står der skrevet følgende ting:

Automotive Lighting ( det er det firma som har lavet lygterne) og jeg kan ikke skrive til dem uden jeg har et firma
Der står et nr på lygterne 1 305 305 911
https://www.amazon.co.uk/Bosch-13053059 ... B00F6IK3XA
Dette er det direkte link til hvordan lygterne ser ud.

Skulle der evt sidde en derude som har en kopi af TUV af disse lygter, så er jeg mere end villig til at købe en kopi af den TUV

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af styker » 13. mar 2019, 16:50

Der findes vel ikke nogen TUV da det jo er originale Golf 4 lygter, ergo er de jo en del af typegodkendelsen.
Så hvis de kan sættes på din Bora må den jo være ombygget til G4 front, også er det jo åbenlyst at den ikke er født med de lygter.

Men Bora kunne jo også fås med Xenon fra fabrikken, så opfylder den kravene med automatisk niveauregulering og lygtevasker så ville jeg bare køre til syn med den.
Så der kan jo udemærket være sat G4 xenon lygter/front på en Bora med xenon fra fabrikken.

Men selvfølgelig hvis den originale skrueknap til lygteregulering sidder inde i bilen så er det jo åbenlyst at bilen ikke er født med det.
Men ser det originalt ud og opfylder kravene er der ikke nogen synsmand der umiddelbart kan se om bilen er født med det og det kan nok heller ikke umiddelbart slåes op så gammel som den er.

Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 13. mar 2019, 18:41

Se det var et svar jeg kunne bruge til noget.

Jeg har været i kontakt med vw i dk og ham jeg snakkede med kunne fortælle mig den ikke var født med xenon, men jeg har en anden mening om den er født med xenon.

Den måde at sensoren på bagaksel og sensoren på forakselen sidder på, ligner ikke en amatør som har trukket det. Ledningerne er pænt gemt væk inde bag skærmene.
Der er lygtevasker på og der er INGEN skrueknap til lysregulering inde i bilen, kun til instrumentbrætlyset.

Jeg oploader lige et billede af den label som sidder på lygten.
Vedhæftede filer
20190313_183624.jpg
20190313_183624.jpg (244.46 KiB) Vist 1949 gange
20190312_144442.jpg
20190312_144442.jpg (141.52 KiB) Vist 1949 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af HansH » 13. mar 2019, 19:17

Prøv at gå herind og hak dit stelnr ind. Så vil du kunne se i listen af PR-koder om den er født med xenon.

https://carinfo.kiev.ua/cars/vin/volkswagen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 13. mar 2019, 19:51

Så blev man lige det klogere på sin egen bil.

Der står en del ting om min Bora, som jeg ikke helt forstår.

Listen siger den bla er uden cruisecontrol..det har min
den siger den er med manuel lysregulering, der er ingen manuel regulering ( det havde min Golf4 tdi )
den siger også at der ingen lygtevaskersystem på, det er der altså

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af HansH » 13. mar 2019, 20:16

Man kan vel ikke 100% udelukke at det system tager fejl... men..

Kunne man forestille sig at niveauregulering og lygtevask er eftermonteret ?
Du siger at ledningsnet mm ser prof ud, men vi har jo f.eks. firmaer som Cartrends der også eftermonterer ting så jeg tror man skal have et ret godt øje for at se at det ikke er ab fabrik.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Hej-Hej » 14. mar 2019, 05:04

som jeg læser det i "vejledning om syn af køretøjer" skal lygterne bare være e-godkendte, du skal have lygtevask og automatisk niveauregulering, de ting er der jo styr på! Det skal så registreres som en konstruktiv ændring i DMR, hvor der noteres om det er 25W eller 35W pærer, hvilket skal dokumenteres ved synet.
Så det burde altså ikke være noget problem at syne den med de lygter helt lovligt!
og omvendt så kan jeg heller ikke forestille mig at det nogensinde vil blive et problem hvis du bare triller den til syn uden at fortælle synsmanden at de lygter ikke er dem den er født med.

Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 14. mar 2019, 08:21

HansH

Jeg har været hos en mekaniker i sint id og har set en del amatøragtige metoder på at eftermontere forskellige ting, men eftermontere lygtevasker og lysreguleringen, det tror jeg ikke det er amatøre.

Grunden til jeg siger det er bla sensoren som sidder foran, det beslag som sensoren sidder fast på, det er monteret på inderskærmen med 2 bolte som sidder fast på skærmen og ikke 2 bolte der lige er myrret igennem.

Og igår var jeg lige ude skulle tjekke om kassen på mit venstre forhjul var ødelagt, der bemærker jeg at sensoren ikke havde det så godt og en ny er også fundet og det er en sensor fra VW/Audi.
Motoren til lygtevaskeren er også desværre afgået ved døden og sådan en nyere har jeg også fundet.

Så når de ting kommer hjem og bliver monteret og afprøvet, så tror jeg sgu jeg triller til syn med bilen og får ham til at godkende den med de 35w xenon pære som sidder deri.
Lygten er E godkendt og de andre ting er også på plads.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af HansH » 14. mar 2019, 08:37

Nalla skrev:
14. mar 2019, 08:21
Jeg har været hos en mekaniker i sint id og har set en del amatøragtige metoder på at eftermontere forskellige ting, men eftermontere lygtevasker og lysreguleringen, det tror jeg ikke det er amatøre.
Ja helt enig :)

Men jeg tror også at jeg fik formuleret mig virkelig kluntet i mit foregående indlæg.
Det jeg mener er, at hvis man overlader til et firma som Cartrends at eftermontere ting - også lygtevask og niveauregulering - så vil det se ud som fabriksmonteret.
De bruger kun originale dele og har lavet disse eftermonteringer - også lygtevask og niveauregulering - et utal af gange, på stort set alle biler i VAG familien.
Derfor tror jeg at man skal være skarp for at kunne finde de små ting der afslører at det måske var eftermonteret.. HVIS det er lavet hos et prof firma som Cartrends.

Det er mit indtryk at den Ukrainske database enten har snablen i live VAG data, eller også opererer på et udtræk derfra.
Alle de opslag jeg har lavet på den har været præcise, og jeg tror flere og flere her på vagcars efterhånden bruger den.
Vi har en tråd der hedder "udstyrsliste ud fra stelnummer", hvor vi får en der arbejder hos aut. forhandler til at trække PR-listerne. Den tråd er der faktisk ikke brug for længere.

Det kunne være lidt interessant at lave et krydstjek. Dvs få en med ægte online adgang til at trække din liste, og så sammenligne den med hvad det Ukrainske site siger ..... for at se om der virkelig skulle være forskel. Hvis aut. forhandlers system også siger at din bil ikke er født med xenon, fartpilot osv ... så må man vel erkende at det peger meget i retning af eftermonteret.
Prøv evt at smide stelnr herind, så kunne jeg evt lige prøve at lege lidt videre med det ... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 14. mar 2019, 09:00

HanS

Du er velkommen til at arbejde videre med søgningen.

WVWZZZ1JZYW426960

Men og betragte at bilen er 19 år gammel, så er jeg målløs over at læderstuen er så velholdt og farven på bilen black pearl står så flot på den.
Jeg er virkelig blevet opgraderet fra min gamle golf 4 tdi til denne smukke "unge" dame af en Bora.

Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 14. mar 2019, 13:51

I forbindelse med et opklaringsspørgsmål ang hvorfor der stod kontruktive ændringer fra 2013, så ringede jeg op til den synshal hvor den blev synet og her fik jeg af vide at der var sat geviindundervogn på, den gang og i samme forbindelse, så spurgte jeg vedkommende om det med xenon lygter og nu lød svaret at hvis de ting jeg oplyste, sad på bilen så kunne jeg godt få bilen synet med xenon lygter, HVIS jeg kom med en dokumentation på at pærene var på de 35w.

Jeg kunne vælge og sætte 25watt i, men de lyser knap nok, så kunne den gå direkte igennem syn.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af HansH » 14. mar 2019, 14:07

Nalla skrev:
14. mar 2019, 09:00
Men og betragte at bilen er 19 år gammel, så er jeg målløs over at læderstuen er så velholdt og farven på bilen black pearl står så flot på den.
Jeg er virkelig blevet opgraderet fra min gamle golf 4 tdi til denne smukke "unge" dame af en Bora.
Jeg kommer hermed uvilkårligt til at tænke på denne: viewtopic.php?f=64&t=143438

Godt nok en Golf, men må være fra omkring samme årgang som din Bora ? (Sælger nåede aldrig at få skrevet årgang i opslaget, inden bilen var solgt :) )
Men den står saftsuseme også imponerende flot! Ikke kun i lak ... men i alt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Hej-Hej » 14. mar 2019, 17:57

Nalla skrev:
14. mar 2019, 13:51
I forbindelse med et opklaringsspørgsmål ang hvorfor der stod kontruktive ændringer fra 2013, så ringede jeg op til den synshal hvor den blev synet og her fik jeg af vide at der var sat geviindundervogn på, den gang og i samme forbindelse, så spurgte jeg vedkommende om det med xenon lygter og nu lød svaret at hvis de ting jeg oplyste, sad på bilen så kunne jeg godt få bilen synet med xenon lygter, HVIS jeg kom med en dokumentation på at pærene var på de 35w.

Jeg kunne vælge og sætte 25watt i, men de lyser knap nok, så kunne den gå direkte igennem syn.
Så præcis som jeg har skrevet :mrgreen: hehe... nævnte han så også om der var specifikke krav til dokumentationen på hvor mange watt pærerne er på, eller det bare er den tomme æske pærerne kom i? Iøvrigt tåbeligt at man skal dolumterer når de er over 25 watt og skal skrives ind i DMR alligevel, men sådan er der så meget..

Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 14. mar 2019, 18:28

Hej-hej

Det er jo fuldstændigt tåbeligt, jeg kan bare hive en pære ud vise ham at de står philips 35w d2s og så kan han skrive det ind.

Men nej nej der skal foreligge dokumentation..

Måske har jeg en anden løsning på mit problem.. lad os lige se hvad mail´en giver af svar

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Hej-Hej » 14. mar 2019, 19:25

Ja det må man sige! Kunne forstå hvis man skulle dolumentere at de kun var på 25 watt og man dermed kunne slippe for bøvlet, men næ nej.. :) tit er sådan en original xenon pære bare noget bøvl lige at hive ud. Men så må synshallen jo kunne fortælle hvilken form for dokumentation de gerne vil se for at godkende skidtet!

-var du bare kørt til syn uden at nævne noget havde de helt sikkert bare godkendt den, men respekt for at gøre det den helt rigtige vej igennem ;)

Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 15. mar 2019, 12:05

Jeg kommer jo længst med ærlighed.

Nu hvor jeg er kommet så langt, så skal det da fryde mig så gevaldigt når jeg ser blå blink i bakspejlet og en mand siger at det er vidst ikke helt lovligt det lys, hvorpå jeg kigger køligt på ham og siger;

Slå du blot min nr plade op i DMR og se jeg har fået lyset godkendt

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af HansH » 15. mar 2019, 14:38

Nalla skrev:
14. mar 2019, 09:00
HanS

Du er velkommen til at arbejde videre med søgningen.

WVWZZZ1JZYW426960
Jeg fik en kontakt i netværket til at trække listen af PR-koder fra partslink24, som er et online system tilgængelig for 3. parts værksteder (mod betaling/abonnement).
Jeg rensede og sorterede de i alt 179 koder, og stillede dem op ved siden af hinanden.
De er *prik* identiske.

Der er således i hvert fald to systemer der er enige om at bilen ikke er født med fartpilot, niveauregulering, lygtevask og xenon.
Hvis de to systemer trækker data samme sted fra (det ved jeg ikke), så er det selvfølgelig ikke meget værd.

Men jeg vil sige det sådan:
Hvis du en dag går til aut. forhandler og bestiller en ny forkofanger på dit stelnr, og der kommer en hjem uden lygtevask, så har du en idé om hvorfor :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af styker » 15. mar 2019, 15:10

Mon ikke den Bora er en del ombygget, når den har golf 4 lygter/front.
Trådstarter kan så bare være glad for at der åbenbart er lavet et godt stykke arbejde.

Nalla
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 18. sep 2018, 16:17
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Hjælp til xenon lygter

Indlæg af Nalla » 15. mar 2019, 17:32

HansH.

Inden jeg bestiller en ny kofanger, så vil jeg helt klart gøre ham opmærksom på at den skal være med lygtevask, ellers må jeg fint igang med stiksaven og lave 2 identiske huller.

Jeg er også rigtig glad for at den forrige ejer af bilen, har ofret så meget på at ombygge den. Sat ting i som slet ikke burde sidde der.
Men det er i mine øjne en utrolig flot velholdt bil til de få kr jeg gav for den.

Det eneste minus som er ved bilen er at der er smidt en 5 trins gearkasse i, ifølge listen skulle der ligge en 6 trins.
Men det er da det mindste problem og skaffe sådan en 6 trins med slavecylinder til koblingen

Besvar

Tilbage til "Lys/Lygter"