H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Besvar
Transporter-Tossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. sep 2023, 01:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Transporter-Tossen » 25. nov 2023, 01:49

https://www.ebay.de/itm/304566496564?_t ... 3053895780

Er det lovligt at montere sådan nogen pærer her i DK ?

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Avatar » 25. nov 2023, 08:43

Hvis lyskilden er LED, så er svaret nej

Hvis lyskilden er baseret på en glødetråd, så ja.

ELY
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. jan 2020, 20:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 6 times
Been thanked: 14 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af ELY » 25. nov 2023, 11:09

Åbn dette link:
https://www.rundtombilen.dk/shop/osram- ... 4876p.html
Her er præciseret at H4 LED GEN2 ingen E godkendelse har og dermed ikke godkendt til udskiftning/erstatning af oprindelige H4 glødepære.
Det betyder du ikke kan få synet bilen med H4 LED pærer.
Mener Osram vedr. H7 har gang i et program med ECE godkendte H7 LED pr. bil model/type. Altså er der ikke en standard H7 LED lyskilde der generelt kan/må anvendes uanset biltype.
Passat B8 2,0 TDI SCR 150 Variant DSG7 Reflex Silver Metallic 7/2018

ELY
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. jan 2020, 20:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 6 times
Been thanked: 14 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af ELY » 25. nov 2023, 11:20

Vedr. H7 LED åbn dette link:
https://www.osram.com/ecat/LEDriving%20 ... P_4059095/
Ej heller H7 LED har en ECE godkendelse, og er ikke tilladt at udskifte med H7 glødetråds typen!
Passat B8 2,0 TDI SCR 150 Variant DSG7 Reflex Silver Metallic 7/2018

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Carsten Nielsen » 25. nov 2023, 12:06

Det er kun lovligt i broderlandet mod syd på nogle biler. En ordning hvor man har en seddel i bilen der viser det er godkendt til den aktuelle bil.
Osram og Philips har godkendelser. Efterhånden er listerne over godkendte biler lange.
Jeg har prøvet Philips H7 og H4 LED. De giver rigtig godt skarpt hvidt lys og lys/mørke grænsen står knivskarpt.
Jeg er ikke sikker på markedet i Danmark er stort nok til besværet med at få dem godkendt. Det er jo også kun en overgangsperiode indtil størstedelen af bilerne har fabriksmonterede LED lygter.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af QT1410 » 25. nov 2023, 19:06

Osram og Phillips kan lave alle de tests de vil, Færdselsstyrelsen accepterer kun hvad lygten oprindeligt er godkendt til, nemlig halogen.

Præcis som med træk til Up! og Aygo og deres respektive trillinger. Det gik i 2 år, så ændrede Færdselsstyrelsen til deres nuværende praksis, hvor kun fabrikantens angivelser ved køretøjets introduktion gælder. Påhængsvægt = 0kg

Osram H4 LED, som er testet og godkendt i Tyskland, bl.a. specifikt til forlygten på min K75RT og til vores Up! fungerer fremragende, så må vi jo tage en evt. bøde.
These users thanked the author QT1410 for the post:
akaup

Transporter-Tossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. sep 2023, 01:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Transporter-Tossen » 2. dec 2023, 05:57

QT1410 skrev:
25. nov 2023, 19:06
Osram og Phillips kan lave alle de tests de vil, Færdselsstyrelsen accepterer kun hvad lygten oprindeligt er godkendt til, nemlig halogen.

Præcis som med træk til Up! og Aygo og deres respektive trillinger. Det gik i 2 år, så ændrede Færdselsstyrelsen til deres nuværende praksis, hvor kun fabrikantens angivelser ved køretøjets introduktion gælder. Påhængsvægt = 0kg

Osram H4 LED, som er testet og godkendt i Tyskland, bl.a. specifikt til forlygten på min K75RT og til vores Up! fungerer fremragende, så må vi jo tage en evt. bøde.
Hvor lang tid har du kørt med dem i din UP,? tænker jeg godt kunne leve med at pille mine pærer ud når den skal til syn hvert 2 år, for kan næsten ikke leve med det lys der er på min Transporter T6 fra fabrikken det er satte ringe, og originale LED lygter ville jeg da gerne have men det vil min pengepung ikke lige pt
Så vis man ikke blir stoppet af politiet for udskifte dem så kunne man jo godt skifte dem til led fra Osram,

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af larslyn » 2. dec 2023, 08:32

Transporter-Tossen skrev:
2. dec 2023, 05:57
QT1410 skrev:
25. nov 2023, 19:06
Osram og Phillips kan lave alle de tests de vil, Færdselsstyrelsen accepterer kun hvad lygten oprindeligt er godkendt til, nemlig halogen.

Præcis som med træk til Up! og Aygo og deres respektive trillinger. Det gik i 2 år, så ændrede Færdselsstyrelsen til deres nuværende praksis, hvor kun fabrikantens angivelser ved køretøjets introduktion gælder. Påhængsvægt = 0kg

Osram H4 LED, som er testet og godkendt i Tyskland, bl.a. specifikt til forlygten på min K75RT og til vores Up! fungerer fremragende, så må vi jo tage en evt. bøde.
Hvor lang tid har du kørt med dem i din UP,? tænker jeg godt kunne leve med at pille mine pærer ud når den skal til syn hvert 2 år, for kan næsten ikke leve med det lys der er på min Transporter T6 fra fabrikken det er satte ringe, og originale LED lygter ville jeg da gerne have men det vil min pengepung ikke lige pt
Så vis man ikke blir stoppet af politiet for udskifte dem så kunne man jo godt skifte dem til led fra Osram,
jeg havde bare smidt dem i.. hvis man justerer lygterne korrekt og måske et klik eller to ned i højde generer du ingen... har kørt med det +5 år og har intet hørt for det
These users thanked the author larslyn for the post:
Transporter-Tossen

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af QT1410 » 2. dec 2023, 10:23

Jeg pillede dem ud igen. Det var jo et sæt, men skulle bruge en af pærerne til motorcyklen. Måske skulle jeg sætte dem over i UP!'en her i vintersæsonen, hvor motorcycklen står stille.

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Carsten Nielsen » 2. dec 2023, 12:16

En bagdel ved H4 LED i disse frosne dage. Frontglasset på lygten tør ikke op. Jeg må tænde tågelygterne med glødepærer for optøning.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Carsten Nielsen for the post:
QT1410
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Brugeravatar
Melle
Nyt medlem
Indlæg: 154
Tilmeldt: 23. mar 2022, 14:55
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Als
Has thanked: 39 times
Been thanked: 47 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Melle » 2. dec 2023, 14:38

Jeg har samme problem med Passaten (B8 med H7) :( Det blev lidt bedre da jeg satte Phillips H7 e-xtremevision i, men det er stadig ikke super :(

Spurgte sidst til syn om LED H7 erstatning, svar: "næ de er ikke lovlig, men jeg må jo ikke skille noget ad og kigge efter, så hvis dine lygter ellers står rigtigt og lyser som de skal såååhhheee......................................"

Så jeg har tænkt at det skal prøves, f.eks. dem her:
https://liontuning-carparts.de/Beleucht ... 94152.html

De skulle i følge denne liste kunne monteres uden canbus-adapter:
https://www.philips.de/c-e/au/autolampe ... olf-7.html

Udover at det ikke er lovligt er der så noget jeg overser?
En lille drøm udlevet, er bedre end en stor kun drømt

Transporter-Tossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. sep 2023, 01:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Transporter-Tossen » 10. jan 2024, 01:30

Så er de blevet lovlige.

AFSNIT 6
6a. Montering af LED-lyskilder uden E-godkendelse
Ny mulighed for godkendelse af LED-lyskilde i lygter til belysning
Dokumentationen for myndighedens godkendelse kan udgøres af én af følgende: • Myndighedens godkendelse af LED-lyskilden og dens montering.
Ifølge gældende regler for lygter til belysning er det ikke tilladt at anvende anden lampe (lys-
kilde) end den, som lygten er beregnet til eller e- eller E-godkendt med.
LED-lyskilder må – uanset lyskilden ikke er e- eller E-godkendt – monteres, hvis monteringen er
godkendt af en myndighed i et EU-land, f.eks. KBA i Tyskland.
Monteringen må kun foretages på de køretøjstyper (mærke, model, evt. variant og evt. årgang),
hvortil LED-lyskilden er godkendt af myndigheden. Der kan ikke godkendes LED-lyskilder, der er
så kraftige, at de kræver eftermontering af lygtevasker.
• En oversigt fra producenten af LED-lyskilden, hvor der oplistes, hvilke køretøjstyper (mærke,
model, variant og evt. årgang) LED-lyskilden er godkendt til af en myndighed i EU.
Ejeren har ikke pligt til straks at køre til syn hos en synsvirksomhed og få indskrevet ændringen
af lyskilden i Køretøjsregisteret (DMR) som en konstruktiv ændring.
Når et køretøj, der har fået eftermonteret LED-lyskilde i lygter beregnet til halogenlyskilder,
kommer til et syn første gang efter udskiftningen, skal fremstilleren fremvise ovennævnte doku-
mentation (én af de to muligheder), og udskiftningen indsættes i Køretøjsregisteret (DMR) som
Meddelelse nr. 2040
Side 5
en Konstruktiv ændring. Det beskrives i DMR, hvilken LED-lyskilde, der er tale om, og hvilken
dokumentation for godkendelsen, der har været til rådighed, og dokumentationen uploades til
Færdselsstyrelsens Dokumentportal.
Hvis ejeren endnu ikke har fået registreret ændringen i DMR, anbefales brugeren at medbringe
den ovennævnte dokumentation i køretøjet, som så kan fremvises for politiet, ved vejsidesyn og

Avatar
Nyt medlem
Indlæg: 302
Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 85 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Avatar » 10. jan 2024, 08:11

Transporter-Tossen skrev:
10. jan 2024, 01:30
Så er de blevet lovlige.

AFSNIT 6
6a. Montering af LED-lyskilder uden E-godkendelse
Ny mulighed for godkendelse af LED-lyskilde i lygter til belysning
Dokumentationen for myndighedens godkendelse kan udgøres af én af følgende: • Myndighedens godkendelse af LED-lyskilden og dens montering.
Ifølge gældende regler for lygter til belysning er det ikke tilladt at anvende anden lampe (lys-
kilde) end den, som lygten er beregnet til eller e- eller E-godkendt med.
LED-lyskilder må – uanset lyskilden ikke er e- eller E-godkendt – monteres, hvis monteringen er
godkendt af en myndighed i et EU-land, f.eks. KBA i Tyskland
.
Monteringen må kun foretages på de køretøjstyper (mærke, model, evt. variant og evt. årgang),
hvortil LED-lyskilden er godkendt af myndigheden. Der kan ikke godkendes LED-lyskilder, der er
så kraftige, at de kræver eftermontering af lygtevasker.
• En oversigt fra producenten af LED-lyskilden, hvor der oplistes, hvilke køretøjstyper (mærke,
model, variant og evt. årgang) LED-lyskilden er godkendt til af en myndighed i EU.
Ejeren har ikke pligt til straks at køre til syn hos en synsvirksomhed og få indskrevet ændringen
af lyskilden i Køretøjsregisteret (DMR) som en konstruktiv ændring.
Når et køretøj, der har fået eftermonteret LED-lyskilde i lygter beregnet til halogenlyskilder,
kommer til et syn første gang efter udskiftningen, skal fremstilleren fremvise ovennævnte doku-
mentation (én af de to muligheder), og udskiftningen indsættes i Køretøjsregisteret (DMR) som
Meddelelse nr. 2040
Side 5
en Konstruktiv ændring. Det beskrives i DMR, hvilken LED-lyskilde, der er tale om, og hvilken
dokumentation for godkendelsen, der har været til rådighed, og dokumentationen uploades til
Færdselsstyrelsens Dokumentportal.
Hvis ejeren endnu ikke har fået registreret ændringen i DMR, anbefales brugeren at medbringe
den ovennævnte dokumentation i køretøjet, som så kan fremvises for politiet, ved vejsidesyn og

Det er for simpelt at sige på den måde.

Jeg har fremhævet den del-sætning du skal være særlig opmærksom på...

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af QT1410 » 10. jan 2024, 09:37

Transporter-Tossen skrev:
10. jan 2024, 01:30
Så er de blevet lovlige.
...
Ja, det var mig der breakede historien den 22. december: viewtopic.php?f=83&t=152199#p1916176

Hvis din Transporter er en 6.1 må du bruge Osrams H7 LED i nærlyset, hvis der står E9 22767 på lygten.

T6.1 (California, Kombi, Mulitvan,Transporter)2019- E9 22767

Pære: 64210DWNB H7-LED 12V 19W 6,000K EAN 4062172155045

Transporter-Tossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. sep 2023, 01:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Transporter-Tossen » 19. jan 2024, 07:30

Avatar skrev:
10. jan 2024, 08:11
Transporter-Tossen skrev:
10. jan 2024, 01:30
Så er de blevet lovlige.

AFSNIT 6
6a. Montering af LED-lyskilder uden E-godkendelse
Ny mulighed for godkendelse af LED-lyskilde i lygter til belysning
Dokumentationen for myndighedens godkendelse kan udgøres af én af følgende: • Myndighedens godkendelse af LED-lyskilden og dens montering.
Ifølge gældende regler for lygter til belysning er det ikke tilladt at anvende anden lampe (lys-
kilde) end den, som lygten er beregnet til eller e- eller E-godkendt med.
LED-lyskilder må – uanset lyskilden ikke er e- eller E-godkendt – monteres, hvis monteringen er
godkendt af en myndighed i et EU-land, f.eks. KBA i Tyskland
.
Monteringen må kun foretages på de køretøjstyper (mærke, model, evt. variant og evt. årgang),
hvortil LED-lyskilden er godkendt af myndigheden. Der kan ikke godkendes LED-lyskilder, der er
så kraftige, at de kræver eftermontering af lygtevasker.
• En oversigt fra producenten af LED-lyskilden, hvor der oplistes, hvilke køretøjstyper (mærke,
model, variant og evt. årgang) LED-lyskilden er godkendt til af en myndighed i EU.
Ejeren har ikke pligt til straks at køre til syn hos en synsvirksomhed og få indskrevet ændringen
af lyskilden i Køretøjsregisteret (DMR) som en konstruktiv ændring.
Når et køretøj, der har fået eftermonteret LED-lyskilde i lygter beregnet til halogenlyskilder,
kommer til et syn første gang efter udskiftningen, skal fremstilleren fremvise ovennævnte doku-
mentation (én af de to muligheder), og udskiftningen indsættes i Køretøjsregisteret (DMR) som
Meddelelse nr. 2040
Side 5
en Konstruktiv ændring. Det beskrives i DMR, hvilken LED-lyskilde, der er tale om, og hvilken
dokumentation for godkendelsen, der har været til rådighed, og dokumentationen uploades til
Færdselsstyrelsens Dokumentportal.
Hvis ejeren endnu ikke har fået registreret ændringen i DMR, anbefales brugeren at medbringe
den ovennævnte dokumentation i køretøjet, som så kan fremvises for politiet, ved vejsidesyn og

Det er for simpelt at sige på den måde.

Jeg har fremhævet den del-sætning du skal være særlig opmærksom på...
De pærer jeg linker til på EBay øverst i tråden er godkendt i Tyskland, så når jeg skriver så er de blevet lovlige er det vel korrekt nok?

Transporter-Tossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 8. sep 2023, 01:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times

Re: H4 LED pærer Osram Night breaker til Transporter T6 er de lovlige?

Indlæg af Transporter-Tossen » 19. jan 2024, 07:32

QT1410 skrev:
10. jan 2024, 09:37
Transporter-Tossen skrev:
10. jan 2024, 01:30
Så er de blevet lovlige.
...
Ja, det var mig der breakede historien den 22. december: viewtopic.php?f=83&t=152199#p1916176

Hvis din Transporter er en 6.1 må du bruge Osrams H7 LED i nærlyset, hvis der står E9 22767 på lygten.

T6.1 (California, Kombi, Mulitvan,Transporter)2019- E9 22767

Pære: 64210DWNB H7-LED 12V 19W 6,000K EAN 4062172155045
Mirakler sker åbenbart stadig, troede sku aldrig vi fik lov at montere dem i DK 😊

Besvar

Tilbage til "Lys/Lygter"