Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
jamez
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. sep 2008, 20:27
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af jamez » 5. apr 2009, 00:10

Hej

Jeg har købt en aktiv sub til min golf 6 med Dynaudio Excite, dvs en forstærker under forsædet.

Jeg tænkte det ville være en smal sag lige at koble sig på højtaler udgangene på den forstærker, men nej, gik igang i solen idag og fandt et stort massivt combi stik som pluggede ind i forstærkeren uden mulighed for at komme til ledningerne.

Nu er min plan at enten
1. grave højtaler ledningerne frem ved stikket.
Dette kræver at jeg ved hvilke ende af stikket jeg skal kigge efter de 8 højtaler kabler samt hvilke farver der er + og -, har en ide om det er den med de små tynde wires da der er 8 lednignger samlet (+ - til 4 speaks).

2. bare lokalisere 1 sæt højtaler wires og coble en Connection SLI2 ind som så generere 2 line outs og et remote on. Kræver igen som overfor at jeg identificere farverne for et sæt speaker wires.

Så er der nogen der kan hjælpe mig med diagram over dette stik eller noget tilsvarende?

På forhånd tak

EDIT:
Så blev jeg selv klogere...

Sidder med et udskrift fra forhandler over Strømskema ved Dynaudio.
Her fremgår det således:

R20 Left Front Treeble (+) White/Red
R20 Left Front Treeble (-) Blue/Red
R21 Left Front Bass (+) Brown/Green
R21 Left Front Bass (-) Brown/Blue

R22 Right Front Treeble (+) Green/White
R22 Right Front Treeble (-) Grey/White
R23 Right Front Bass (+) Brown/Red
R23 Right Front Bass (-) Brown/Black

R14 Left Rear Treeble (+) Blue/Black
R14 Left Rear Treeble (-) Brown/Black
R15 Left Rear Bass (+) Red/White
R15 Left Rear Bass (-) Brown/White

R16 Right Rear Treeble (+) Green
R16 Right Rear Treeble (-) Brown/Green
R17 Right Rear Bass (+) Red/Purple
R17 Right Rear Bass (-) Brown/Purple

jamez
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. sep 2008, 20:27
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af jamez » 7. apr 2009, 16:16

Editeret hoved tråden med nye data

Brugeravatar
Nisted
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 14. jul 2008, 21:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af Nisted » 7. apr 2009, 20:56

Jeg tror du får et problem det at tappe højttalersignal fra dynaudio forstærkeren, da signalet allerede er delt gennem delefiltre, og du derfor ikke kan samle det igen i hvert fald ikke med en SLi-2 eller 4. Hvis du tapper bass, så får du ikke diskant med, og omvendt..
Enten skal du have fundet signalet før det rammer forstærkeren, ellers skal du overveje en JL audio CL-SSI og en CL441dsp. Det er en dyr løsning men også det eneste rigtige hvis du ikke kan finde et rent signal.

http://dev15.sites.dk/produkt.asp?id=6037 + http://www.audio-tech.dk/produkt.asp?id=6035&pk=715

samlet løber det op i over 5000,- men desværre eneste løsning hvis man har et system med aktiv deling.. -der er flere andre mærker der laver samme løsning, men prisen bliver ikke anderledes..

der er selvfølgelig penge at spare på at få det hjem fra f.eks. UK, har fundet sættet til ca 3k ex fragt http://www.incarexpress.co.uk/catsearch ... Processors
Den hvide varevogn er solgt, og fornuften sejrede -
Nu: 2014 Leon SC 1.6TDi DSG som er godt for.... -brændstoføkonomien :)

jamez
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. sep 2008, 20:27
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af jamez » 8. apr 2009, 08:23

Jeg kan godt se på tegningen der er nogle filtre på, tror nu ikke det bliver et problem uden brug af SLI og hvis jeg bare tapper bass ledningerne til highpass indgangen på den aktive sub. Det er jo netop kun bass signaler den skal spille. Vi får se hvordan det går :)

Brugeravatar
Nisted
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 14. jul 2008, 21:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af Nisted » 8. apr 2009, 13:21

Du kan ikke sammenligne den deling der forgår mellem det aktive system og den du vil lave passivt.

Hvis du tager det høje signal, så vil det typisk være delt over 1000hz, og altså over stemme lyde, og kun sige s og t lyde. det er KUN meningen det skal til diskanten.
Hvis du kun skal montere en forstærker i bilen til subben, og lader dynaudiosystemet køre videre på de 8 højttalere i bilen, så kan du godt tappe en af bas udgangene, men du vil belaste forstærkerudgangen unødigt, da du ohm'er den ned ved både at køre SLi-2'eren + højttalerene på forstærkeren samtidig. Jeg ville anse det som en nødløsning..
Den hvide varevogn er solgt, og fornuften sejrede -
Nu: 2014 Leon SC 1.6TDi DSG som er godt for.... -brændstoføkonomien :)

jamez
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. sep 2008, 20:27
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af jamez » 8. apr 2009, 15:18

Vil jeg have samme problem ved slet ikke at bruge SLI2 over hovedet som beskrevet? dvs kun bruge de 4 bass signaler til high level input på amp, der er 4 stk highlvl input på amp og manualen beskriver at man fobinder fron og rear left/right til dem...

Brugeravatar
Nisted
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 14. jul 2008, 21:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af Nisted » 8. apr 2009, 20:16

jamez skrev:Vil jeg have samme problem ved slet ikke at bruge SLI2 over hovedet som beskrevet? dvs kun bruge de 4 bass signaler til high level input på amp, der er 4 stk highlvl input på amp og manualen beskriver at man fobinder fron og rear left/right til dem...
Hvis du ikke tager højttalerne fra, så er det samme problem. Man kan ikke bare koble ekstra højttalere på forstærkeren parallelt for halverer modstanden hver gang, noget forstærkeren ikke kan holde til. Da SLi-2 og andre produkter magen til er lavet til at udgøre det for højttalere, så er de også lavet til at belaste højttalerudgangene på samme måde som en egentlig højttaler..

Forstærkeren kan typisk klare at bliver belastet i 4 ohm.
Højttaler = 4 ohm.
SLi-2 = 4 ohm
højttaler + SLi-2 i parallel = 2 ohm (vil skabe forvrængning og i værste tilfælde brænde forstærkeren af)
højttaler + SLi i serie = 8 ohm (lydstyrke i højttalere og sub vil være halveret - og bære mere støj i signalet)

Det er en rigtig unfair kamp at forsøge at sakse noget ind i de nyere fabriksmonterede anlæg desværre.
Den hvide varevogn er solgt, og fornuften sejrede -
Nu: 2014 Leon SC 1.6TDi DSG som er godt for.... -brændstoføkonomien :)

jamez
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. sep 2008, 20:27
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af jamez » 8. apr 2009, 23:11

ok, men nu har jeg egentlig skrevet 2 indlæg om ikke at bruge SLI2, jeg antager du mener et sæt highpass indgange på en forstærker har samme effekt som SLI2 dvs. det vil halvere modstanden og vil belaste den oprindelige forstærker.

det er nu engang sådan det er beskrevet i manualen fra infinity at man skal "splice" sig på signalet til de 4 højtalere, som illistreret nedenfor (sakset fra manualen) så må forstærkeren briste eller bære...
highpass.jpg
highpass.jpg (43.78 KiB) Vist 745 gange

Brugeravatar
Nisted
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 14. jul 2008, 21:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af Nisted » 9. apr 2009, 10:50

jamez skrev:ok, men nu har jeg egentlig skrevet 2 indlæg om ikke at bruge SLI2, jeg antager du mener et sæt highpass indgange på en forstærker har samme effekt som SLI2 dvs. det vil halvere modstanden og vil belaste den oprindelige forstærker.

det er nu engang sådan det er beskrevet i manualen fra infinity at man skal "splice" sig på signalet til de 4 højtalere, som illistreret nedenfor (sakset fra manualen) så må forstærkeren briste eller bære...
highpass.jpg
Hvis manualen siger det, så er det helt sikkert fordi det kan lade sig gøre uden problemer :D - basslinkens indre modstand er formentlig afstemt, så der ikke sker en egentlig belastningsforandring for forstærkeren - så det er bare i gang:D
Den hvide varevogn er solgt, og fornuften sejrede -
Nu: 2014 Leon SC 1.6TDi DSG som er godt for.... -brændstoføkonomien :)

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af RIX » 12. apr 2009, 17:06

jamez skrev:ok, men nu har jeg egentlig skrevet 2 indlæg om ikke at bruge SLI2, jeg antager du mener et sæt highpass indgange på en forstærker har samme effekt som SLI2 dvs. det vil halvere modstanden og vil belaste den oprindelige forstærker.

det er nu engang sådan det er beskrevet i manualen fra infinity at man skal "splice" sig på signalet til de 4 højtalere, som illistreret nedenfor (sakset fra manualen) så må forstærkeren briste eller bære...
highpass.jpg
det der er vist er så heller ikke dynaudio anlæg men std. uden forstærkere, så lad nu hver med at hvine herinde når smc ikke vil give dig en ny på garanti fordi du har pillet i noget du ikke helt har styr på ;)

VH.

jamez
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 28. sep 2008, 20:27
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp til farvekoder på højtalerkabler i Golf 6 med Dynaudio

Indlæg af jamez » 14. apr 2009, 08:26

Konstruktivt indlæg, tak.

Kan ikke lige se hvorfor en 3. parts leverandør skulle kunne have et VAG Dynaudio diagram i sin manual, det der vises er et billede af hvordan man kobler sig på højtalerledninger fra en source, om det er en forstærker eller en headunit er lige meget - det handler om at tappe det signal der sendes til højtaler enhederne.

Jeg indrømmer det ville være en del nemmere med lineout fra HU, men det åbenbart ikke noget VAG går op i, selv dynaudio forstærkeren under sædet bruger highpass indgange fra headunit.

Men alle ledninger er ved at være trukket, nu vil jeg lige sikre mig jeg kan få et signal fra at splice mig på ledningerne ved at koble en lille overskuds højtaler enhed på og se om der kommer lyd.

Ingen fare for dynaudio delen, den spiller fint med at alle ledninger som de er nu. Skulle det fejle så er det jo bare en god grund til at hive det hele ud og smide noget ordentligt i :)

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"