Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
Mickerdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. nov 2014, 11:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af Mickerdk » 15. jul 2015, 19:12

Jeg har netop modtaget et bakkamera til min Golf 5, jeg skal have monteret i logoet på bakklappen. Jeg har en Android HU med OBD så HU'en selv hopper over på reverse in, når bilen sættes i bakgear.
Hvor skal man tage strømmen til kameraet. Ved baklyset? Der går rygter om at næsten alt 12v spænding til diverse ting i bagenden af bilen er ustabil (nummerpladelys osv), hvilket kan få billedet til at flimre. Er der nogen der har erfaringer her?
Næste spørgsmål. På signalkablet (standard composit), er der monteret en løs strømledning ved stikket i begge ender af kablet. Er det nødvendigt at montere fast stel i begge ender af et signal kabel?
Jeg lever i Hi-Fi verdenen, og der lyder det helt skørt at montere stel i begge ender af sådan et kabel.
Senest rettet af Mickerdk 26. jul 2015, 17:26, rettet i alt 1 gang.

Mickerdk
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26. nov 2014, 11:36
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bakkamera i Golf 5

Indlæg af Mickerdk » 26. jul 2015, 17:25

Nå nu prøvede jeg at sætte det til lidt midlertidigt, med signalkabel hængende igennem kabinen. Det virker når man tager strøm, plus og minus, fra baklyset KUN MED TÆNDING, så snart motoren kører skriver den No Signal.
Kameraet bruger ca 1,2 watt, det burde ikke at være noget problem. Kan det være det signalkabelets løse "strøm" ledninger har jeg ikke prøvet andet end at sætte til stel.
Der må være nogle kloge mennesker med nogle gode svar derude.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (141.49 KiB) Vist 1265 gange

Brugeravatar
Dasker
Aktiv medlem
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 18. jun 2008, 03:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vinderup
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af Dasker » 2. aug 2015, 12:15

Du ska finde et mere stabilt sted at tage 12v.
Da biler ikke kører med stabil 12 v på lamper.

De røde ledninger er ikke til noget.

Bilen skifter selv radioen over på bakkamera, når den er kodet til det. Dette signal kommer med canbussen.

Hvis du prøver med en seperat 12v strømforsyning er det nemmere at få til at virke.
Så kan du altid finde det rigtige 12v senere.
mvh:
Kenneth Askov Hansen

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter: :)
VCDS Altid nyeste version.

Brugeravatar
mbirkely
Medlem
Indlæg: 600
Tilmeldt: 30. jul 2008, 17:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gerding
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af mbirkely » 2. aug 2015, 23:21

Jeg har på min Octavia lavet en ekstra sikring med 12v med tænding og trukket den om i bagklappen da jeg jo alligevel skulle have video signal trukket.

Jeg har brugt et lidt bedre kabel til video signalet. Således bruger jeg ikke de røde ledninger!

Mit fungere perfekt.

Det er ikke nædvendigt
/Morten Birkely

[Solgt] Skoda Octavia 1,6 TDi Ambiente Combi, 2012, http://www.bilgalleri.dk/galleri/billed ... e-combi-fl
[Solgt] Skoda Fabia 1,4 16V 101 Comfort Combi 5d, 2002
[Solgt] Skoda Octavia 1,9 TDi Ambiente Combi 5d, 2007, http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.asp ... ipc=678360
[Solgt] Seat Leon 1,9 TDi Stylance SportUp, 2006

MysTiC
Medlem
Indlæg: 978
Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af MysTiC » 2. aug 2015, 23:42

De gange jeg har monteret bakkamera har jeg brugt et relæ.
Styrestrøm fra baklys, fast + fra evt cigaret stik hvis man har sådan et i bagenden af bilen.

Men jeg monterede også trådløs cam med lys.
Derfor har baklyset jo nødvendigt ellers ville kameraet jo lyse konstant

3cpeter
Nyt medlem
Indlæg: 278
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:56
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af 3cpeter » 3. aug 2015, 14:09

Det bedste er et 12v relæ hen over.
Det er fordi dine pære er overvåget af canbus. "pærekontrol" .Det forstyrer signalet når motor er startet.
Find 12v direkte fra sikringsboks til sluttekontakt på relæ.
Og baklys hen over spolen på relæ. Så virker det. :D
mvh.
Peter

Brugeravatar
Dasker
Aktiv medlem
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 18. jun 2008, 03:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vinderup
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af Dasker » 3. aug 2015, 16:44

Hvorfor relæ.
Det der lille kamera tager da ikke skade af at være tændt altid.
Bare der er tænding på.
Canbussen ska da nok finde ud af at sætte radioen til at vise kamera ved bak.
mvh:
Kenneth Askov Hansen

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter: :)
VCDS Altid nyeste version.

MysTiC
Medlem
Indlæg: 978
Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af MysTiC » 3. aug 2015, 20:09

Hvis man som mig har et camera med lys i ser det jo tåbeligt ud derfor relæ da pærerne kører pwm

Brugeravatar
Dasker
Aktiv medlem
Indlæg: 2339
Tilmeldt: 18. jun 2008, 03:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vinderup
Has thanked: 7 times
Been thanked: 2 times

Re: Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af Dasker » 3. aug 2015, 20:13

Ja ok. Det kan jeg godt se.
mvh:
Kenneth Askov Hansen

Skoda Octavia 2.0 TDi Elegance 2014. Men en masse dejlige ting. bla: KEESY, xenon lygter med LED. 220v stik. Canton.
Ting der er kodet indtil videre :TPMS High, Tågelygter til CH/LH, LED nrpladelys, trailer kontrollampe i instrument, Needle sweep, Mindre sprinkler på lygter, Led stribe slukket ved blink. Visning af blæser ved auto. MIB 2,5 Columbus monteret. Klapspejle med nedblænding. RVC High. En lille chipning. Virtual Cockpit.
Kommende projekter: :)
VCDS Altid nyeste version.

Bigbrossi1968
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 14. jul 2020, 18:51
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bakkamera i Golf 5 - kun billede når motor ikke kører

Indlæg af Bigbrossi1968 » 14. jul 2020, 19:41

Ved godt at dette er en gammel tråd, men vil alligevel komme med et indspark i tilfælde af, at der skulle være nogen i present time har lignende problemer.

Jeg har pt bøvlet i 2 dage med at få mit bakkamera til at virke med min android radio i min VW Touran 1.9 tdi.
Ligesom trådstarter, havde jeg også kun billed på, når bilen stod med tænding på...og billedet forsvandt, når jeg startede bilen.

Jeg fandt ud af at trigger wiren fra kamera siden, skulle kobles på +siden af baklyset. I den anden ende (oppe ved radioen), sidder der en canbus decoder, som går ind i radioen. En af ledningerne i denne decoder (i mit tilfælde farven pink), er dedikeret til baklys. Så der skal den anden trigger wire så kobles på....og voila...nu virker skidtet også når bilen er startet 😊

Der er godt nok lidt forstyrrelses streger på skærmen. Men ikke noget der overordnet har en betydning for brugen.
Men jeg tænker at jeg vil prøve forsøget med at indsætte et relæ og se om stregerne så forsvinder helt 😊

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"