Navigation: Hastighed med anhænger

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 9. maj 2019, 17:16

Fik midt i februar leveret en Skoda Karoq med bl.a. Amundson navigation og skiltegenkendelse.

Man kan sætte systemet til at bruge anhænger skilte/hastighed, når der køres med anhænger - det er jo sådan set fint nok.

Men I DK bruger den udelukkende:

Byområde 50 km/t, Motortrafik- og landevej 70 km/t, Motorvej 80 km/t.

Selvom man i systemet sætter max hastighed med trailer til 100km/t.

Synes det var træls, men tænkte sådan er det nok.

Var så i Tyskland med campingvognen - og opdagede at dernede virkede det fint nok.

Skrev så til sælger da jeg kom hjem, som spurgte importøren, som gav dette svar:


"Når anhængerregistreringen er aktiveret i navigations systemet tages der højde for ankomsttidspunktet ved rutenavigering. Her anvendes de landespecifikke oplysninger der er lagret for det pågældende land i navigationskortmaterialet. For DK er det: Byområde 50 km/t, Motortrafik- og landevej 70 km/t, Motorvej 80 km/t "

Hmm for snart 3 år siden fik vi ændret reglerne i DK, så det stort set er en kopi af de tyske regler.
Følger de ikke med hos Skoda ?? Hvorfor skal man som bruger gøre opmærksomme på den type fejl ?

Får man godkendt anhængeren til tempo 100, må man kører 50 / 80 / 100 km/t.

I DK viser skiltegenkendelse 50 / 70 / 80 - og disse hastigheder bruges til beregning af ankomst tid.
Synes det er træls, at man så hele tiden får advarsel om at man kører for stærkt - når man jo rent faktisk ikke gør det.

I DE viste skiltegenkendelse tilladt hastighed op til 100km/t (50 / 80 / 100)- og brugte dette til beregning af ankomst tid.

DAP kanal ikoner
Også her er de slet ikke opdateret i DK :x
Oplevede ikke nogen fejl i DE.

Er klar over at DE er et større marked, men man bør da kunne forvente bare nogenlunde service/opdatering heri DK ??

Har man personalisering, skal man manuelt ind i hver eneste profil for at opdatere ikoner.
Laver man en opdatering af kanaler, så går den tilbage til de oprindelige og forkerte ikoner :x

Synes det er for ringe, at Skoda importøren ikke får fixed dette problem.
Nemmere og sætte en person til en general rettelse af fejl, end samtlige Skoda ejere selv skal bøvle med sådanne problemer.

Dansk tale:
Både i Navigation og tale genkendelse virker det ikke med Dansk :o

Igen utrolig ringe service overfor det danske marked :cry:
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af DJ_Gran » 9. maj 2019, 21:10

Du kan da bare selv stille den? Hvis du gerne vil køre 100 med trailer så skriver du da bare det under indstillinger så regner den ud fra det? Men selve skiltet her du ret i altid vil vise 80 her i dk.
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 9. maj 2019, 22:53

DJ_Gran skrev:
9. maj 2019, 21:10
Du kan da bare selv stille den? Hvis du gerne vil køre 100 med trailer så skriver du da bare det under indstillinger så regner den ud fra det? Men selve skiltet her du ret i altid vil vise 80 her i dk.
Det gør den så ikke - har sat den til 100km/t

Fra Harzen til Grænsen passede det stort set
Fra Grænsen og hjem til Fyn regnede den med 70km/t i gns. - næsten udelukkende motorvej , og ankom væsentlig før den oprindeligt beregnede ankomst tid.

Skodas skrev:Når anhængerregistreringen er aktiveret i navigations systemet tages der højde for ankomsttidspunktet ved rutenavigering. Her anvendes de landespecifikke oplysninger der er lagret for det pågældende land i navigationskortmaterialet. For DK er det: Byområde 50 km/t, Motortrafik- og landevej 70 km/t, Motorvej 80 km/t
Man kan sætte den til 100, men hvis navigationsmaterialet ikke er opdateret med at man i DK gerne må køre 80/ 100km/t - så bruger den ikke informationen til noget som helst.

Skilte siger stadig 50 / 70 / 80, hvilket betyder at der med jævne mellemrum kommer advarsel, hvis man kører 80 på landevej, og 90-100 på motorvejen - TRÆLS.
Som Skoda skriver, bruger den også "landespecifikke oplysninger" - som er næsten 3 år gamle

I Tyskland siger skilte 50 / 80 / 100 - så ingen advarsler, hvis man holder sig til disse hastigheder.

Det er jo næsten 3 år siden, at vi fik tempo 100 - så hvorfor er det ikke gået op for Skoda endnu, så kortene er blevet rettet ?

I øvrigt også ret træls at speedometer viser næsten 10% for meget - utroligt med GPS, at den så ikke aut. kan kalibrere speedometer.
Det kan min cykelcomputer gøre helt aut. - uanset hvilken cykel/hjulstørrelse jeg montere den på.
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af AU-R8 » 10. maj 2019, 06:50

Det med Dansk er så småt på vej.
Imponerende Semler ikke blot betaler VAG for det.
Men den har vi haft før herinde.
These users thanked the author AU-R8 for the post:
Katborg

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af DJ_Gran » 10. maj 2019, 07:03

Må være fordi det er amundsen så, virker fint med Discover pro fx.
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af DanielB12 » 10. maj 2019, 07:18

AU-R8 skrev:
10. maj 2019, 06:50
Det med Dansk er så småt på vej.
Imponerende Semler ikke blot betaler VAG for det.
Men den har vi haft før herinde.
Kommer med den nye Passat, blandt andet. Men ja, er pinligt når de sælger så mange biler i dk. Der må simpelthen være tale om håndøre..


Til topic, så synes jeg det er fint nok den ikke tager udgangspunkt i at man har tempo100-godkendelse. Det er vel de færreste trailere der har det, selvom det har været muligt i lang tid.
Men underligt man ikke kan slå det fra så, eller ændre advarslen. Men er advarslen ikke bare, at vejskilte-ikonet blinker 5-6 gange?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 10. maj 2019, 10:49

DanielB12 skrev:
10. maj 2019, 07:18

Til topic, så synes jeg det er fint nok den ikke tager udgangspunkt i at man har tempo100-godkendelse. Det er vel de færreste trailere der har det, selvom det har været muligt i lang tid.
Men underligt man ikke kan slå det fra så, eller ændre advarslen. Men er advarslen ikke bare, at vejskilte-ikonet blinker 5-6 gange?
Som udgangspunkt står den også til std. hastighed (50/70/80) - hvilket jeg også synes er helt fint.
Det skulle iøvrigt blive lavet om fra næste år til 50/80/80 - spændt på om der så går 3-4 år, før det går op for Skoda ?

Der er så lavet et punkt i menuen, hvor man selv kan vælge en højere hastighed med trailer - Super funktion tænkte jeg så.
Så ville man få korrekte skilte i display, alarmer på de rigtige tidspunkter og korrekt beregnede ankomsttider i navigationen.

Men der tages bare ikke hensyn til dette i DK :cry:
Da kortmaterialet ikke er sat til at kunne bruge tempo 100 - som har været lovligt i snart 3 år.

Hastigheds alarmen blinker 5-6 gange midt i displayet - dvs. det man have i forvejen fx. navigation) forsvinder mens der er advarsel.
Jeg kan selvfølgelig slå advarslen fra, eller ændre så den først kommer ved +28/30km/t
Den viser jo næsten 8% (sommerdæk)/ 10% (vinterdæk) for meget, så jeg skal kører knap 110km/t efter speedometer, for at holde 100km/t.

Det vil så betyde at jeg ikke får korrekte advarsler i by/landevej
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4435 times
Been thanked: 1954 times
Kontakt:

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af DanielB12 » 10. maj 2019, 10:52

Forstår så godt frustrationen, når alarmen er så dominerende. Har kun prøvet det i en touareg og nu i vores A4, og begge var det bare selve hastighedsskiltwt der blinkede, så det forstyrre ikke
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Katborg
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 31. jul 2019, 07:39

Havde håbet på at fejlen med "Hastighed med anhænger" i Danmark var rettet i de nye kort - når man nu havde gjort forhandler og Skoda Danmark opmærksom på fejlen.
Tempo 100 bliv indført i Danmark for mere end 3 år siden, men Skoda Danmark har altså ikke fået rettet dette i navigationen endnu :shock:
Resultat forkert skiltegenkendelse, hastigheds advarsler OG! FORKERT beregning af ankomsttid i navigationen.

Nu skriver "Teknisk afdeling" Skoda Danmark så:
”Som svar på din henvendelse er det i følge teknisk afdeling, at navigationen tager højde for de danske regler/fartgrænser, den kan ikke vide om bilen er godkendt til Tempo 100”
Den lader vi lige stå lidt :!:

1. Det er IKKE bilen, som skal tempo 100 godkendes, det er anhænger!
2. Derudover skal føreren af bilen, så vide/kontrollere om bil+anhænger opfylder betingelserne.
a. Udfra om bilens køreklare vægt er høj nok ift. anhængerens tilladte totalvægt. (Vægtangivelser fra reg. attest)

Nej, bilen kan ikke vide, om vogntoget opfylder tempo 100 reglerne, da det jo kræver input fra reg. attester., det er vel derfor man har denne indstilling i Amundsen ”Hastighedsgrænse for anhængere”.
Som virker efter hensigten i Tyskland, men altså ikke i Danmark.


Hastighedsgrænse for anhængere.jpg
Hastighedsgrænse for anhængere.jpg (38.97 KiB) Vist 5911 gange
Smart funktion, hvis det eller virker 😊

Hvis man ikke indsætter en værdi, fungere det ens i Tyskland og Danmark.]
Tyskland:
Skilte 80 km/t på landevej og motorvej. (Man må kører op til 80km/t i Tyskland på motor- og motortrafikveje + andre veje
Navigation bruger disse hastigheder til beregning af ankomsttid.
Danmark : 70km/t på landevej og 80km/t på motorvej
Navigation bruger disse hastigheder til beregning af ankomsttid

Sætter man nu hastigheden til 100km/t med trailer fungerer det forskelligt i Tyskland og Danmark.
Selvom der gælder samme regler for godkendelse af tempo 100.

Tyskland:
Skilte 80 km/t på landevej og 100km/t på motorvej.
Navigation bruger disse hastigheder til beregning af ankomsttid.
Danmark : 70km/t på landevej og 80km/t på motorvej.
Navigation bruger disse hastigheder til beregning af ankomsttid
Lovlig hastighed i DK med tempo 100 er nøjagtig som i Tyskland. 80 km/t på landevej og 100km/t på motorvej.

Så hvorfor virker denne indstilling som den skal i Tyskland, men ikke i Danmark?
Mit gæt er fejl i kort/ software ? Og hvornår forventer man at få dette ændret?!

Fra manual står der jo at man kan indtaste hastighedsgrænse for anhængere.
Tempo 100, så er det jo 80/100km/t og ikke 70/80km/t.
Hvorfor skulle man lave sådan en indstillingsmulighed, som ikke bruges i Danmark, men bruges i Tyskland?

Da jeg sender denne forklaring til Skoda Danmark, svarer de:
Vores tekniske afdeling anbefaler, at hvis det ikke virker som anvist i instruktionsbogen - må du kontakte din ŠKODA servicepartner for en tid på værkstedet som har mulighed for, at kontrollere bilen, og kan sende en forespørgsel til teknisk afdeling som så kan forhører sig hos producenten.
Tak, startede med at skrive til ŠKODA servicepartner, hvor jeg har købt bilen. De siger den er sendt videre til ŠKODA teknisk afdeling - som så åbenbart ikke har registreret dette, eller mener der skal gøres noget ??
Der er ihvertfald intet sket, og de henviser ikke til at de er igang med at se på sagen.
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

perw
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af perw » 31. jul 2019, 08:27

Jeg kan så sige at jeg har en Octavia 2018 med Amundsen navigation.

Jeg kan indstille at navigationen skal tage højde for at jeg kører med anhænger, men det ændret intet på ankomst tidspunktet. Og menuen hvor jeg kan angive max hastighed med anhænger har jeg ikke.

Jeg har så forespurgt sælger for nogle uger siden. Men intet hørt.

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 31. jul 2019, 08:40

OK, det er da mærkeligt at du kan indstille navigationen til at tage højde for anhænger, men at den så ikke gør det alligevel ??

Hvor tager helt sikkert højde for det.

Fra Harzen til Grænsen, med campingvogn passede ankomst tiden stort set - med tillæg af køkørsel,

Fra Grænsen til hvor vi bor på Fyn, ankom vi mindst 30 min. før den oprindelige ankomsttid - da vi jo kører stærkere end de 80km/t på motorvejen.

Det er beklageligvis kun tidsmæssigt den tager højde for anhænger.
Der tages ikke højde for det ved valg af rute i fx Østrig. Har testet en rute til Schluga, hvor ruten går over et bjergpas, hvor kørsel med anhænger frarådes / ikke tilladt.
ADAC ruteplaner på nettet, og Navigon på min iPhone vælger anden vej - når jeg ændre profil fra bil til bil+campingvogn.
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 31. jul 2019, 12:15

Katborg skrev:
31. jul 2019, 08:40
Vores tager helt sikkert højde for det.
Skulle der have stået :oops:
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

perw
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af perw » 31. jul 2019, 15:01

Vores gør slet ikke. Vi ankommer 3-4 timer efter, så ankomsttidspunktet er helt ubrugeligt.

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 6. aug 2019, 12:25

Er der ikke andre Skoda ejere, med Amundsen Navigation, som kører med trailer - og bruger denne "tempo 100" indstilling ?

Virker det ? Eller virker det ikke ?

Mit er fejlmeldt til lokalt ŠKODA servicepartner, som har fået svar tilbage, at de skulle teste på flere andre, for at tjekke om fejlen kun er på min bil, eller flere andre ?

Der er åbenbart ikke nogen hos ŠKODA Danmark (teknisk afdeling), som kører i Skoda og trækker med trailer :D
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 6. aug 2019, 12:26

perw skrev:
31. jul 2019, 08:27
Jeg kan så sige at jeg har en Octavia 2018 med Amundsen navigation.

Jeg kan indstille at navigationen skal tage højde for at jeg kører med anhænger, men det ændret intet på ankomst tidspunktet. Og menuen hvor jeg kan angive max hastighed med anhænger har jeg ikke.

Jeg har så forespurgt sælger for nogle uger siden. Men intet hørt.
Hvis du mangler menu'en, til angive max hastighed med anhænger, kan det være der findes en software opdatering til din Amundsen ?
Har du installeret de nyeste kort ?
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

perw
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af perw » 6. aug 2019, 12:31

Katborg skrev:
6. aug 2019, 12:26
perw skrev:
31. jul 2019, 08:27
Jeg kan så sige at jeg har en Octavia 2018 med Amundsen navigation.

Jeg kan indstille at navigationen skal tage højde for at jeg kører med anhænger, men det ændret intet på ankomst tidspunktet. Og menuen hvor jeg kan angive max hastighed med anhænger har jeg ikke.

Jeg har så forespurgt sælger for nogle uger siden. Men intet hørt.
Hvis du mangler menu'en, til angive max hastighed med anhænger, kan det være der findes en software opdatering til din Amundsen ?
Har du installeret de nyeste kort ?
Jeg har inst. de nyeste Europa kort. Men jeg håber da Skoda Hillerød vender tilbage.

Men jeg synes heller ikke at den tager max hastighed for det land man er i med hænger. Når jeg har sat hænger på og sætter den i R, så kommer der er et billede frem i Amundsen med en anhænger, så bilen har reg. at der hænger på. Men om navigationen har???

perw
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 224 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af perw » 6. aug 2019, 15:36

Da jeg kom hjem satte jeg lige campingvognen på (elektrisk stik) og så bedste jeg om at kører fra Brøndby til Bindslev. 474 km og det vil tá 4:36. Så det er gennemsnitsfart på 105 km/t.

Så der bliver slet ikke taget højde for hænger.
These users thanked the author perw for the post:
Katborg

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Bnielsen » 7. aug 2019, 21:35

Min tager heller ikke højde for det. Jeg ser ingen ændring overhoved, uanset om krydset er der eller ej. Har heller ikke ekstra menupunkter, jeg har opdaget.


—————-
bnielsen
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2019
Touran 1.4 TSI DSG 2016 (solgt maj 2019)

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 10. aug 2019, 12:15

På vej til Middelfart med campingvogn.
49km tilbage.
Med “Tag højde for anhænger” aktiveret, er der 50 min til ankomst. Og 42 min uden.
Sætter man “Hastighedsgrænse for anhængere” til 100km/t ændre det intet på hverken skiltevisning eller ankomsttiden..

Kører man fx. I Tyskland, vises der 100km/t på motorvej, og ankomsttiden ændres tilsvarende.

Hos vores ŠKODA servicepartner har en ansat testet dette i hans egen Skoda, hvor det heller ikke virkede med tempo 100.
Dette er nu blevet accepteret som en fejl hos Skoda, og vil blive fejlmeldt hos kortleverandør.
Det er kun 3 år siden at tempo 100 blev indført i Danmark. Så imponerende at det ikke er blevet rettet endnu :(

I DK kan systemet heller ikke genkende 120km/t skilte. Det kan det i fx. Tyskland og Frankrig. Skulle være en fejl i kamera software? Også fejlmeldt til Skoda.
Vedhæftede filer
98A5ACEA-536B-41EB-9B3D-085587D5BC61.jpeg
98A5ACEA-536B-41EB-9B3D-085587D5BC61.jpeg (292.66 KiB) Vist 5595 gange
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Bnielsen » 10. aug 2019, 14:45

Katborg skrev:På vej til Middelfart med campingvogn.
49km tilbage.
Med “Tag højde for anhænger” aktiveret, er der 50 min til ankomst. Og 42 min uden.
Sætter man “Hastighedsgrænse for anhængere” til 100km/t ændre det intet på hverken skiltevisning eller ankomsttiden..

Kører man fx. I Tyskland, vises der 100km/t på motorvej, og ankomsttiden ændres tilsvarende.

Hos vores ŠKODA servicepartner har en ansat testet dette i hans egen Skoda, hvor det heller ikke virkede med tempo 100.
Dette er nu blevet accepteret som en fejl hos Skoda, og vil blive fejlmeldt hos kortleverandør.
Det er kun 3 år siden at tempo 100 blev indført i Danmark. Så imponerende at det ikke er blevet rettet endnu :(

I DK kan systemet heller ikke genkende 120km/t skilte. Det kan det i fx. Tyskland og Frankrig. Skulle være en fejl i kamera software? Også fejlmeldt til Skoda.
Hvilken radio har du i?
Jeg har slet ikke de punkter i min Amundsen (2019 Kodiaq)


—————-
bnielsen
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2019
Touran 1.4 TSI DSG 2016 (solgt maj 2019)

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 10. aug 2019, 15:15

Bnielsen skrev:
10. aug 2019, 14:45
Hvilken radio har du i?
Jeg har slet ikke de punkter i min Amundsen (2019 Kodiaq)
Også en Amundsen i en 2019 Karoq.

Har du originalt monteret træk?

Menupunktet fremgår af manualen i Karoq
1AB3D6E0-CC3B-4B32-892C-1BF20392AB0F.jpeg
1AB3D6E0-CC3B-4B32-892C-1BF20392AB0F.jpeg (119.26 KiB) Vist 5567 gange
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Bnielsen » 10. aug 2019, 16:21

Mit træk er eftermonteret, men bilen er forberedt fra fabrikken.

Jeg tjekker lige manualen


—————-
bnielsen
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2019
Touran 1.4 TSI DSG 2016 (solgt maj 2019)

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af kws » 10. aug 2019, 16:30

Min Karoq kan godt genkende 120 km/t skiltet uden problemer.

Fandt denne TPI

TPI 2049715/4 vedr:
Fjernlysassistent, vejskiltegenkendelse, vognbaneassistent delvist uden
funktion.

Kundens udtalelse:
• På displayet i instrumentenheden vises ofte tekstmeddelelsen Rengør forruden ; og/eller
• Vognbaneassistenten og fjernlysassistenten fungerer nogle gange ikke, selv om der er gode vejog
linjeforhold. Kontrollampen til vognbaneassistent (Lane Assist) lyser gult; og/eller
• Registreringen af vejskilte er for dårlig. Vejskiltene registreres kun sjældent automatisk.

Værkstedets konklusion:
• En eller flere af kundeudtalelserne kan bekræftes.
• Der kan hverken konstateres snavs eller beskadigelser på forruden eller i området for
frontkameraets synsfelt.
• Der er ikke gemt nogen relevante hændelsesregistreringer i hændelseslager A5, der indikerer en
afvigelse i vejskiltegenkendelsen, fjernlysassistenten eller vognbaneassistenten.
• Fejlen C110400/symptom: 1293 kan eventuelt være gemt i A5-hændelseslageret.
• I hændelseslager 13 er følgende hændelsesregistreringer gemt:
U112300/symptom: 858; og/eller
U112100/symptom: 1236

Teknisk baggrund:
Årsagen er en hardwarebetinget afvigelse i styreenheden til forreste kamera til assistentsystemer
(00A5).
Denne TPI gælder kun for biler produceret i perioden fra 1.4.2017 til 18.6.2019.

Tiltag:
Kontrol af det forreste kamera til assistentsystemer ved hjælp af Guidet fejlfinding (ODIS)
Fremgangsmåden til kontrol af det forreste kamera er gemt under ODIS:
• Start Guidet fejlfinding.
• Vælg "Egen kontrol".
• Systemer med selvdiagnose.
• Vælg diagnoseadresse 00A5 - frontsensorer til førerassistentsystemer.
• Vælg 00A5 - kamera til førerassistentsystemer, funktioner
• Vælg R242 – informationer kamerabillede.
• Overtag indstillingerne i kontrolplanen.
• Foretag kontrollen.
• Følg anvisningerne i Guidet fejlfinding. Kontrolprogrammet vil i det videre forløb udlæse data fra
kameraet og vise en registreret måleværdi som resultat.
‒ Hvis gennemsnitsværdien ligger under 70, skal det forreste kamera til assistentsystemer
udskiftes i henhold til reparationshåndbogen og ETKA.
‒ Hvis gennemsnitsværdien ligger over 70, er yderligere arbejde på det forreste kamera til
assistentsystemer ikke nødvendigt. Brug i denne situation informationerne i instruktionsbogen
til bilen for at forklare kunden assistentsystemernes funktion og systemgrænser.

Afregningsanvisninger:
KD-nummer/skadesart/producentkode:
9638 / T040 / BOO
Arbejdsposition:
0150 0000 – TE i henhold til diagnoseprotokol
9638 5550 – TE i henhold til det aktuelle arbejdspositionskatalog
Senest rettet af kws 10. aug 2019, 16:56, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author kws for the post:
Katborg
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
Katborg
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 31. jul 2008, 08:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 45 times
Been thanked: 9 times

Re: Navigation: Hastighed med anhænger

Indlæg af Katborg » 10. aug 2019, 16:53

Vores er produceret i den periode, så måske det er kameraet.

Medarbejder har en Octavia fra 2018. Den kan heller vise 120km/t i DK, men kan i Tyskland og Frankrig. Han havde fået at vide at det er software i kamera skulle have en database med skilte i de enkelte lande. Af en eller anden mærkelig årsag findes 120 skilt ikke i database med danske skilte ?

Vores har for nyligt meldt om fejl i Lane assist. Slukkede/startede bil. Hjalp ikke. Slog Lane assist fra/til, så virkede det igen??

Så måske vores kamera skal skiftes?
Skodâ Karoq 2.0 Tdi Adblue 150 4x4 Dsg7
  • 7 airbags, ESC, El-førersæde med memory, Metallak - Lava Blue, Digitalt cockpit, Opvarmet bagsæde, Personalisering og 3. nøgle, Dynamisk chassiskontrol med off-road funktion, Opvarmet forrude, Svingbart anhængertræk, Panoramasoltag, Sportssæder i stofindtræk, VarioFlex sæder på bagsædet, Style plus pakke

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"