Side 1 af 1

Rusten Ankerplade/Stænkskærm løst

: 12. jan 2019, 19:33
af landlykke
Er der nogen der ved om en bil kan synes med rustne og en er lidt gennemtæret i bunden af ankerpladen/stænkskærm
på min seat Ibiza 1.4tdi eco 2009 kan de ik fjernes uden man skal tage hjullejet af og det virker som en stor/dyr omgang
og da de 3 skruer der holder dem også er rustne og svære at fjerne skal de sikkert bores ud og måske skæres nyt gevind.

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 12. jan 2019, 19:38
af JerrilD
er ret sikker på du ikke kan få den igennem syn med en gennemtæret ankerplade.

Been there and done that.

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 12. jan 2019, 19:50
af landlykke
Tænkte det nok snøft hvis de så bare havde lavet det så man kunne tage dem af uden at skulle fjerne hjullejet .

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 12. jan 2019, 21:55
af preben76
Kan de ikke skæres op og så monteres og så en lilke svejseklat til at samle dem med bagefter? Det er set før at der er nogen der har lavet det trick.

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 13. jan 2019, 09:28
af janny
Altså, det kommer jo an på hvor meget tæret de er og hvor meget der mangler.
Det er korrekt at en synsmand uden tvivl kan kassere den hvis der mangler noget af stænkklappen, men jeg har fået synet mange hvor de både er tæret og der mangler en del. Sågar biler hvor hele stænkklappen manglede.
Et omsyn koster jo 250-300 kr. så det er vel det værste de kan ske ved at prøve lykken. Du kan jo sørge for at alt andet er iorden så kan man jo være heldig :)

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 13. jan 2019, 10:19
af Henrik2800
Hvis det kun er et lille hul, kan du også rense for rust og lukke hullet, og slutte af med rustbeskyttelse.

Hvis du vil skifte ankerplade, så mener jeg at hjullejet er spændt med 50 Nm + 30 grader,
så det kræver en ekstra lang skraldenøgle eller luftværktøj at løsne det.
Men ellers er det let at de-monterer/gen-monterer,

https://www.youtube.com/watch?v=H5ESqMqivSg

Billede
‒ Lower vehicle until the wheels touch ground.
‒ Tighten 12-point nut to 200 Nm and then loosen one turn.
‒ Tighten 12-point nut to 50 Nm.
‒ → Mark one of the 12-points on the nut with a line -arrow A-.
‒ Mark a 2nd line (arrow B) on the edge of the wheel hub above the next 12-point.
‒ Turn 12-point nut further until both lines align.

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 13. jan 2019, 10:41
af A3
Det kommer vist an på synsmanden. Min har en rimelig afslappet holdning til det. Mangler der noget i kanten, så er den der jo stadig...… Og så er der visse biler (franske vistnok), der slet ikke har disse plader. Burde de så ikke kunne synes?

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 13. jan 2019, 12:34
af Henrik2800
Tidligere kunne man demonterer stænkskærmene og stadig få bilen synet.
Det kan man ikke mere, hvis synsmanden følger reglerne.
Hvis den er der fra ny, så skal den også være der ved syn.

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 15. jan 2019, 21:05
af rasmuzzen
Ved ikke om den er gængs min metode, og om den kan bruges på din, min fars Bora havde samme problem bag på x 2 dette ved stænkpladen, jeg skar et lille udsnit i den nye plade så den kan gå ind over akslen, de 4 støttepunkter / huller er stadig intakt i pladen. De 4 bolte kom kun af med luftværktøj, og jeg måtte en størrelse ned i top da rusten havde gjort sit indtog.

MVH

Re: Rusten Ankerplade/Stænkskærm

: 18. jan 2019, 18:12
af DrDice
Mine ankerplader var også rådne på min Bora og forhørte mig hos synsmanden inden syn (mange steder tilbyder de gratis synstjek) som sagde den ikke kunne gå igennem.

Endte med at ofre nye komplette lejer samt ankerplader. Det blev ialt 300kr pr hjul


Sent from my iPhone using Tapatalk