Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Besvar
Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af Stenskrog » 29. nov 2009, 13:01

Hej

Jeg har for et par måneder siden købt min første bil, en Polo fra 1991.

Jeg bruger den vel i snit en gang om ugen, og ellers holder den på en p-plads under åben himmel.

Jeg har døjet med et ruderne duggede lidt, og har efterfølgende smurt ruderne ind i sprinklervæske indvendigt. Derudover har jeg læst et råd med at man skal sørge for at få en masse koldt luft ind i bilen lige inden man parkerer.

De sidste 14 dage har jeg døjet med at ruderne er direkte våde indvendigt - hvad kan det være?

Fx:
Fredag aften kørte jeg en kort tur for li at få den tanket op. Her er forruden pænt våd, solskærm i føresiden samt beklædningen på soltaget har nogle få "fugtige løbere", men kun meget lidt - ikke noget som kan tørres væk i den forstand (tror ikke soltaget er utæt!). Speedometeret duggede sågar.

Lørdag morgen tar jeg den så på arbejde (2 km).
Da jeg får fri er ruderne generelt våde hele vejen rundt. Nå, jeg tørrer dem over med et vaskeskin og kører godt 60 km på motorvej hjem til mine forældre.

Her til formiddag, søndag, har jeg så lige været ude og sidde i den, og ruderne er knas tørre :)

Der har selvfølgelig været ret så fugtigt og regnfuldt rent vejrmæssigt, og så er det måske bare helt naturligt når vi snakker en gammel bil der holder uden tag over hovedet?

Eller er det fordi den er utæt et sted? (Det er en importeret tysker og umiddelbart ser den rigtig fin og sund ud, også nedenunder).

Eller er det fordi den er for tæt - man ser jo at der kommer kondens på ruderne i huset, hvis ellers ikke det er nogle meget gamle ruder.

De tre måneders 100 % garanti er ved at løbe ud, så vil gerne ha fundet ud af, om der er noget der skal laves, eller om det er helt naturligt :?:

- med til historien hører at jeg i sidste weekend opdagede at der kom vand ind i bagagerummet, men efter at den ene baglygte har været taget af, og listen er blevet fikset, så er der ingen problemer der. Bagagerums måtten har lagt til tørre efterfølgende og er stadig ikke lagt i, så det er ikke pga. fugt i den at ruderne dugger.

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af Prodigy » 29. nov 2009, 13:23

det lyder til at der kommer vand ind i kabinen et sted, siden du har så meget fugt på ruderne!
Prøv at mærke på gulvtæppet i hele bilen og på det nederste af alle dørsiderne om den er våd nogen af de steder..
Medlem siden: 2003/05/14

Brugeravatar
PuUd
Nyt medlem
Indlæg: 249
Tilmeldt: 16. jun 2008, 17:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skive
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af PuUd » 29. nov 2009, 16:08

Tjek vandkassen, de har det med at rådne derinde bag handskerummet, under batteriet

Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af Stenskrog » 29. nov 2009, 16:28

Ok, det vil jeg også tjekke.
Jeg har haft batteriet ude for et stykke tid siden for at få det ladet helt op - og i den forbindelse rustbeskyttede jeg det stykke det står på.
Men det var rigtig fint - ingen rust. (derfor kan der måske nok være noget inde bag ved - generelt er det bare mit indtryk at den står "99 % rustfri" :))

Amollers
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. okt 2009, 15:26
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af Amollers » 29. nov 2009, 16:35

vand kanalerne til at lede vandet væk fra soltaget kan muligvis være stoppet?

kumse
Nyt medlem
Indlæg: 401
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 20 times

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af kumse » 29. nov 2009, 17:46

Ja eller noget så simpelt som kombinationen af møre vindueslister, og huller i dørplastic'en. På den måde kan der også komme masser af vand ind! Check også om der mangler en bundprop hist og her

Mvh Thomas

Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af Stenskrog » 29. nov 2009, 18:28

Så fik min far og jeg leget lidt med vandslange og lommelygte :mrgreen:
Problemet var ikke så stort - bare den gummidims i venstre side hvor ledningerne går mellem bagklap og bil, som ikke sad ordenligt i selve karossen, så der løb self en masse vand ind der.

Men mange tak for alle jeres bud! ;)

detskodaløwn
Nyt medlem
Indlæg: 244
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lunderskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af detskodaløwn » 29. nov 2009, 18:48

Det er ikke kun gamle biler der har problemer.

Fandt en hel sø i reservehjulsbrønden i min 3 år gamle Skoda Fabia Combi idag. :cry: Måtte have et par bundpropper ud. Det skal der vidst lige holdes øje med.
Vh Michael Pagh

Søholmen
Nyt medlem
Indlæg: 129
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:03
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 4295 Stenlille
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af Søholmen » 30. nov 2009, 00:20

Stenskrog... Når nu der har været så meget fugt i bilen og du tilsyneladende har udbedret problemet, så se om du ikke kan finde et sted hvor den kan stå inde et par dage. Her mener jeg en lukket fugtfri garage. Og så lån eller lej en affugter. Det tror jeg den vil have godt af. Og tjek lige gulvtæpper ordentligt efter at de ikke er fugtige. Også støjdæmpningen nedenunder.

Jeg har næsten lige fået min bil tilbage fra maler, og spaden havde haft den stående udenfor så den var fyldt med vand. Men den har stået med affugter på i et stykke tid nu og det har hjulpet meget.

Brugeravatar
Stenskrog
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 19. feb 2009, 13:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Polo fra 1991 og fugt? (Ja generelt ældre biler og fugt)

Indlæg af Stenskrog » 12. dec 2009, 10:09

Jeg vil klart prøve med en affugter.... Tak for forslaget. Klart bedre end den varmeblæser jeg ellers havde tænkt mig at stille bag i den :)
- men først skal jeg lige have fundet et sted mere hvor der åbenbart kommer vand ind. :/ Har en kollega der mener det kan være fra bagruden. At limen har løsnet sig - men det vil jeg lige ha tjekket op på i dag.

Besvar

Tilbage til "Karosseri"