Høj fart med A/C i varmt vejr

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af pwh » 26. jul 2019, 08:19

DanielSan skrev:Nå, lille opdatering. Man skulle ikke tro, at der ikke var aircon i bilen. I dag med 36 graders varme omkring Neumünster virkede det så ringe, at jeg troede, at noget var helt galt, så vi holdte den på ca 120km/t, men det hjalp næsten ikke. Nu hvor temperaturen faldt til under 31 grader, så kunne vi kører afsted med ca. 190 og kølig aircon, men jeg var noget skuffet over dens præstation ved de 36 grader. Den har nok haft lidt svært med at køle, men ellers intet at komme efter. Tak for de gode inputs, og de få dårlige... :-)
Der er virkelig ingen grund til at sænke hastigheden fordi den køler dårligt. Det vil kun gøre problemet endnu større (dårligere køling af kondensator + færre omdrejninger på A/C kompressoren).

Et A/C service vil med stor sandsynlighed vise at du mangler kølemiddel. 36 grader udendørs må ikke være et problem...

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk


Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af DanielSan » 26. jul 2019, 13:44

pwh skrev:
DanielSan skrev:Nå, lille opdatering. Man skulle ikke tro, at der ikke var aircon i bilen. I dag med 36 graders varme omkring Neumünster virkede det så ringe, at jeg troede, at noget var helt galt, så vi holdte den på ca 120km/t, men det hjalp næsten ikke. Nu hvor temperaturen faldt til under 31 grader, så kunne vi kører afsted med ca. 190 og kølig aircon, men jeg var noget skuffet over dens præstation ved de 36 grader. Den har nok haft lidt svært med at køle, men ellers intet at komme efter. Tak for de gode inputs, og de få dårlige... :-)
Der er virkelig ingen grund til at sænke hastigheden fordi den køler dårligt. Det vil kun gøre problemet endnu større (dårligere køling af kondensator + færre omdrejninger på A/C kompressoren).

Et A/C service vil med stor sandsynlighed vise at du mangler kølemiddel. 36 grader udendørs må ikke være et problem...

Sendt fra min CLT-L29 med Tapatalk
Hmm, ja det giver vel mening, men den er blevet serviceret for kort tid siden og fik skiftet kondensor, hvilket jeg mener var i December. Måske har jeg ikke brugt det nok, som andre skriver kan være problemet.
Det er som om blæseren bliver svag, da den næsten ikke blæser luft selvom man kan høre den, så det er sku spøjst. Det virker ellers fint, når bilen står i tomgang efter et par minutter. Virkelig mærkeligt!

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af Blackfinger » 26. jul 2019, 14:00

Er pollenfiltret nyt?

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af Bopjensen » 26. jul 2019, 16:45

Det ved jeg godt hvad er.
Hvis den puster fint i starten, men flow stopper efter noget tid, så er det forde din fordamper iser til. Ny temp føler til udgang temp måling så kører det igen.
Klassisk fejl på de årgange.
These users thanked the author Bopjensen for the post:
DanielSan

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af DanielSan » 26. jul 2019, 18:26

Bopjensen skrev:Det ved jeg godt hvad er.
Hvis den puster fint i starten, men flow stopper efter noget tid, så er det forde din fordamper iser til. Ny temp føler til udgang temp måling så kører det igen.
Klassisk fejl på de årgange.
Uha, tak for tippet.

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af Bopjensen » 26. jul 2019, 18:30

Du skal diagnostisere med VCDS.
Hvis luft til føderne f.eks er -7 men fordamper temp er 5 så er den gal.

Mener den koster ca. 300 og det tager 10 min at skifte (På en Audi A3 8PA)

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af Mike H » 26. jul 2019, 18:54

I weekender kan man godt holde en høj gennemsnitshastighed - men på hverdag er det næsten umuligt. Jeg er for 2 dage siden kørt retur fra Garda søen. Selv om jeg lå med 170-190 ved fri hastighed (når jeg kunne) - så gør vejarbejde, campingbusser der lige skal ud i 3. vognbane for at overhale de 2 første (som er fuld af lastbiler) etc, at gennemsnitshastigheden ikke er til at drive ret langt over 100! Derned (søndag var det intet problem med 120 i snit).
Aircon virkede fint ved 37 grader - så der må være noget galt med trådstarters system.
Man bliver så træt af vejarbejder på 10-20 km længde med max hastighed på 60-80 km/t :evil:
Blev blitzet i Schweiz - heldigvis kun med +9 km/t i en 80-tunnel ved Luzern... pås på hvis i selv kommer derned ... den er ikke på Saphe ... det er mange af de andre i Tyskland, Schweiz, Frankrig og Italien.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af DanielSan » 26. jul 2019, 22:29

Bopjensen skrev:Du skal diagnostisere med VCDS.
Hvis luft til føderne f.eks er -7 men fordamper temp er 5 så er den gal.

Mener den koster ca. 300 og det tager 10 min at skifte (På en Audi A3 8PA)
Det lyder billigt. Jeg må vente med diagnosticering til næste uge, og jeg håber at det bare er det.

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af vartaz » 26. jul 2019, 22:46

Hindrede n280 ventilen...
Kompressoren laver ikke en skid
Min golf v kølede kabinen ned i 37c i dag i solen på ti min i tomgang ... sådan skal der være

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af vartaz » 26. jul 2019, 23:12

Hindrede n280 ventilen...
Kompressoren laver ikke en skid
Min golf v kølede kabinen ned i 37c i dag i solen på ti min i tomgang ... sådan skal der være

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af Søren K » 27. jul 2019, 05:08

DanielSan skrev:
Bopjensen skrev:Du skal diagnostisere med VCDS.
Hvis luft til føderne f.eks er -7 men fordamper temp er 5 så er den gal.

Mener den koster ca. 300 og det tager 10 min at skifte (På en Audi A3 8PA)
Det lyder billigt. Jeg må vente med diagnosticering til næste uge, og jeg håber at det bare er det.
Som en anden skriver, og som du ikke umiddelbart forholder dig til, sæt luften i kabinen til at recirkulere så anlægget ikke konstant skal køle nyt varmt luft ned, det duer! Billede

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk

Vh Søren K


Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af Bopjensen » 27. jul 2019, 15:51

Det er ikke nødvendigt hvis du ønsker f.eks 21 grader. Det kan et velfungerende klima fint levere i 37 grader.

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af DanielSan » 28. jul 2019, 22:50

Bopjensen skrev:Det er ikke nødvendigt hvis du ønsker f.eks 21 grader. Det kan et velfungerende klima fint levere i 37 grader.
Jeg tror du kan have ret med din tidligere diagnosticering af en ny temp føler. Den er lige så kold på 18 grader som på 26. Normalt har jeg den på 22 grader, men jeg synes også, at den virker lidt køligere end normalt.

steinar
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 30. nov 2018, 12:18
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Høj fart med A/C i varmt vejr

Indlæg af steinar » 13. aug 2019, 13:59

jeg har nettopp skiftet G263 sensor på min touran , og er blitt kvitt noen irriterende symtomer,
1 forbruk i Mfa er nå tilbake til 0,8 l\t på tomgang etter å ha vært på 1,1 l/t
2 endelig kommer det luft igjennom klima på lange kjøreturer konstant( hadde en tendens til å bli svakere og svakere )
3 det kommer ikke dug på vindu i regnvær

Etter å ha lett og lett i lang tid uten å finne feil begynner jeg nå å tro at feilen er funnet,

med VCDS ble det målt 12 grader på tempføler etter fordamper, ved luft dyse ned på benene 6 grader, etter skifte er de like,
jeg tror at denne feil måling ved fordamper har fått kompressor til å gå konstant og dermed fått anlegget til å fryse igjen , rørene ute i motorommet var også fulle av rim selv ved teperatrer på 6-8 grader utetemp, mener at det da ikke er særlig behov for kjøling fra kompressor ,

fremdeles tar det litt tid å få skikkelig kjøling og må nok se på om jeg trenger å skifte regulatorventilen i Kompressoren

tusen takk till alle som satte meg på rett spor
These users thanked the author steinar for the post:
carstenhjorth

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"