Forklaring på auto-funktion i Touran
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 8. aug 2019, 21:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Forklaring på auto-funktion i Touran
Hej.
Jeg har lige købt en Touran fra 2018. Har kørt Ford i mange år. Jeg er super glad for bilen, men klima-anlægget driller mig lidt. Når Auto er slået til, kommer der kun luft ud af de 4 spjæld i instrumentbrættet og IKKE også ved forruden eller ved fødderne for og bag. Er det normalt? I de forskellige Ford, jeg har kørt i, kom luften lige så stille ud alle steder i auto-funktion. I Touranen kommer der en del mere luft ud og det er så koldt for hænderne, at jeg må slå auto-funktionen fra og manuelt tilvælge både spjældene ved fødder, instrumentbræt og forrude.
Jeg ved godt, at jeg kan vælge “svag/mellem/høj” blæser-kraft.
Jeg har lige købt en Touran fra 2018. Har kørt Ford i mange år. Jeg er super glad for bilen, men klima-anlægget driller mig lidt. Når Auto er slået til, kommer der kun luft ud af de 4 spjæld i instrumentbrættet og IKKE også ved forruden eller ved fødderne for og bag. Er det normalt? I de forskellige Ford, jeg har kørt i, kom luften lige så stille ud alle steder i auto-funktion. I Touranen kommer der en del mere luft ud og det er så koldt for hænderne, at jeg må slå auto-funktionen fra og manuelt tilvælge både spjældene ved fødder, instrumentbræt og forrude.
Jeg ved godt, at jeg kan vælge “svag/mellem/høj” blæser-kraft.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Når den står på "auto", så finder bilen selv ud af, hvor der er behov for luft og hvornår. Den justerer i forhold til temperaturen i kabinen og i forhold til hvor varm luften i blæsersystemet er.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 8. aug 2019, 21:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Nå, jeg googlede videre i nat og læste lidt om grund-justering af klimaanlægget (trykke på AC + "midter-spjælds-knappen") og prøvede det her til morgen. Umiddelbart tror jeg, at det virker nu. Det er i hvert fald som om, at der nu både kommer luft forneden, i midten og foroven. Så må vi se, om det også spiller, når jeg kommer ud til en varm bil i eftermiddag;-)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 8. aug 2019, 21:26
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Det nævnte mekanikeren hos VW godt. Synes bare, det var mærkeligt, at der kun kom luft ud af de midterste dyser. Selv i 40 graders varme (= 50 grader i bilen) i Italien for 14 dage siden. Kan da ikke tro, at der da ikke har været behov for luft ved fødderne eller oppe ved foruden? Og det var som om, at når det kun var de midterste spjæld/dyser, der skulle klare hele jobbet, så var det bare sindsygt koldt for hænderne, det luft, der kom ud, selvom anlægget stod på fx. 23 grader. Og det samme gjaldt også herhjemme så sent som igår, hvor det ikke var 40 grader;-)
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Min erfaring fra flere forskellige biler er at når systemet står på 'Auto' og bilen skal køle, så kommer luften hovedsageligt ud i midten. Om vinteren, når den varmer, så kommer det ud ved fødderne.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 246
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 34 times
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
I min bil kommer der også kun luft ud fra midterdyserne når den køler, men det synes jeg virker fint.
Peger dyserne direkte ned mod dine hænder siden de bliver kolde?
Peger dyserne direkte ned mod dine hænder siden de bliver kolde?
'21 iX3 Charged plus
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4948
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4438 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Når bilen er meget varm, så er midterdyserne størst og mest effektive, også fordi, hvis den bruger de øverste, så vil meget af kulden blive brugt til, at køle ruden og loftet ned, og ved fødderne, så er det gulvtæppet der køles ned. Ved midterdyserne, er der ikke rigtig noget der spærre vejen, så den kolde luft kan komme rundt i hele bilen.
Om vinteren er det anderledes - der er det mere effektivt først at varme ruden op, pga dug og fødderne, fordi de nok er kolde og våde.
Sådan har jeg fået det at vide i hvert fald :-kr
Om vinteren er det anderledes - der er det mere effektivt først at varme ruden op, pga dug og fødderne, fordi de nok er kolde og våde.
Sådan har jeg fået det at vide i hvert fald :-kr
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Om ikke andet kan du prøve et "nulstille" alle luftspjæld m.v.
Jeg kan ikke huske hvordan man gør - tryk på to knapper - men søg her på sitet, og du vil finde anvisning dertil.
Jeg kan ikke huske hvordan man gør - tryk på to knapper - men søg her på sitet, og du vil finde anvisning dertil.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Det er da kun spjældnes yderpositioner du grundjusterer. Det ændrer ikke noget ved retningen.kanten skrev: ↑9. aug 2019, 07:46Nå, jeg googlede videre i nat og læste lidt om grund-justering af klimaanlægget (trykke på AC + "midter-spjælds-knappen") og prøvede det her til morgen. Umiddelbart tror jeg, at det virker nu. Det er i hvert fald som om, at der nu både kommer luft forneden, i midten og foroven. Så må vi se, om det også spiller, når jeg kommer ud til en varm bil i eftermiddag;-)
/Søren.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1626
- Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holte
- Has thanked: 143 times
- Been thanked: 201 times
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Ikke forstået i-s. Hvad er det du prøver at sige?
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13243
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3207 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Jeg tror det i-s mener med sit indlæg er, at en grundjustering ikke ændrer ved klimaanlæggets logik for fordelingen af luftstrømmen bund/midt/top.
En grundjustering lærer blot spjældmotorerne i klimaanlægget hvor yderpositionerne på flaps er.
Præcis som når man "grundjusterer" elruderne ved at køre dem til top/bund. Så lærer dørelektronikken hvor yderpunkterne er.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: Forklaring på auto-funktion i Touran
Præcis. Tak til Hans for at formulere mit indlæg pædagogisk .HansH skrev: ↑9. aug 2019, 11:26Jeg tror det i-s mener med sit indlæg er, at en grundjustering ikke ændrer ved klimaanlæggets logik for fordelingen af luftstrømmen bund/midt/top.
En grundjustering lærer blot spjældmotorerne i klimaanlægget hvor yderpositionerne på flaps er.
Præcis som når man "grundjusterer" elruderne ved at køre dem til top/bund. Så lærer dørelektronikken hvor yderpunkterne er.
/Søren.