Udsættere Passat 2,0 TDI

Det gamle Teknik forum. Indlæg bliver flyttet herfra til de nye underfora. Det er ikke muligt at oprette nye emner, kun besvarer allerede oprettet emner her.
Besvar
Tomas
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. sep 2008, 12:17

Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af Tomas » 8. sep 2008, 12:53

Hej.
Har en Passat 2,0 TDI som jeg er rigtig glad for. Den har dog en træls fejl, VW ikke kan finde trods mange forsøg. Engang i mellem sætter den ud. Det er altid over 3600 omdrejninger den lige laver nogle udsættere.
Der kan gå 1 måned uden den gør det, ja så kommer det igen.
Luftmassemåler er udskiftet. Ingen forskel
Ladetryk kontrolleret. OK over hele omdrejningsfeltet
Brændstoffilter er skiftet
På et tidspunkt var den helt galt, og den gjorde det hele tiden. Der viste det sig at brændstof filteret var stoppet (ved 80.000 KM). Det er skiftet og fejlen er tilbage til at blot komme engang i mellem.
Det skal lige siges, at der ingen fejl er at finde med en tester. Heller ikke da brændstoffilteret var stoppet.
Ergo er det nok et mekanisk problem af en eller anden art.
Der har også været en teori om at o-ringe ved dyser skulle være defekte og foresage forbrændinggasser i diesel, men jeg har haft returledningen af på filteret for at se efter bobler, men der er intet at se.

Jeg gætter på, det er mangel på diesel. Måske en periodisk defekt højtryks diesel pumpe??
Håber på lidt gode råd
MVH Tomas

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af GolfTDI » 8. sep 2008, 13:48

Prøv at få udmålt dit brændstoftryk. Virker pumpen i tanken? Der skal ikke meget til før de står af.
Hvis du løsner bagsædet i højre side kan du høre om pumpen kører. Gør den ikke det skal der ny pumpe i.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af GolfTDI » 8. sep 2008, 13:49

Har i forresten set efter om der ligger en opdatering til motorstyreenheden?
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Tomas
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. sep 2008, 12:17

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af Tomas » 8. sep 2008, 16:16

Ja, den kører med den nyeste software.
Jeg har drøftet sagen igen i dag med VW. Værkføren mener også pumpen i tanken kunne være svag og ikke levere varen. Den koster blot 1800 plus moms og montering..... Måske kan jeg hente lidt kulance... Han udelukker iøvrigt højtrykspumpen. Tak for råd.

Tomas

Tomas
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. sep 2008, 12:17

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af Tomas » 8. sep 2008, 16:28

Hvilket tryk skal pumpen i tanken levere, hvis jeg nu skulle måle lidt på det?

ohaue
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 28. jun 2008, 15:47
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af ohaue » 8. sep 2008, 17:01

Lige et sidespørgsmål:

Har nemlig samme problem - slet ikke så slemt, men til gengæld over hele feltet. Kan mærke det når jeg køre på lige landevej med fartpilot. Så går den ofte ujævnt hvilket er træls og ind imellem giver nogle ryk i bilen.

Hvilken motorstyrringssoftware er den nyeste ?
Kan man udlæse nuværende version med VCDS ?

Mvh Otto
12' Golf 2,0 Highline med følgende tilføjelser:
Scirocco Sportsrat, Navi, Bakkamera, Alarm, Regn/lyssensor, Fjernlysassistent, LED/Xenon, LED baglygter, Webasto fyr.
Kommende/igangværende tilføjelser:
Baksensorer/OPS+PLA 2,0.
[/color][/size]

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af GolfTDI » 8. sep 2008, 17:06

Hvordan kan han udelukke højtrykspumpen? Har han målt trykket da? Man måler ikke trykket på pumpen i tanken. Du måler bare trykket ved højtrykspumpen, er det ok er den i tanken også, men derfor kan den måske svigte i perioder.
Hvis du piller slangerne af pumpen ved tanken og sætter til tænding, skal den pumpe diesel op. Gør den ikke det er den defekt! Hvis du gør det på den måde så lig lige en klud over så det ikke sprøjter mere end højest nødvendig.
Pumpen er sindsyg nem at skifte på sådan en. Tager maks 10 min.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Tomas
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. sep 2008, 12:17

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af Tomas » 8. sep 2008, 17:53

Jeg gætter på, han siger du fra erfaring. De har kun skiftet højtrykpumper p.g.a utætheder. Ikke p.g.a manglende tryk, der hvis iøvigt ikke sådan lige kan måles da alle kanaler ligger intern i topstykket. Til gengæld har de skiftet mange pumper i tanken. Min logiske sans siger mig, at højtrykspumpen er en mekanisk tandhjulspumpe, hvis den skal kunne levere højt tryk. Meeen man skal aldrig sige aldrig.
Skal pumpen i tanken ikke kunne levere et nestemt tryk? Hvis den pumpe slet ikke køre, så kører bilen slet ikke ifølge værkføren hos VW.
Hvis jeg evt målte trykket ved filteret, kunne det jo be- eller afkræfte teorien.

Tomas

Tomas
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. sep 2008, 12:17

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af Tomas » 8. sep 2008, 17:56

Til Otto
Jeg tror, det er 2 forskellige problemer. Hvis din gør det over hele omdrejningsområdet og kun med fartpiloten tror jeg nærmere, det er en fejl på fartpiloten.
MVH Tomas

Brugeravatar
hestech
Medlem
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd-Vestjylland

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af hestech » 8. sep 2008, 19:18

Tomas du skal ikke tro, du skal vide.

På din tamdempumpe som den også kaldes, er den en veldefineret procedure for trykmåling. Der findes en prop på siden af den hvori der monteres VAS 5187.

Tilslut kontrolapparatet til tandempumpen -VAS 5187-
– Monter luftfilterhuset igen.
– Start motoren, og øg omdrejningstallet til 4000/min.
– Hold øje med det viste tryk på manometret.
Foreskrevet værdi: min. 10,5 bar,(7,5 bar på andre end 170 HK) tandempumpen er i orden.
Hvis den foreskrevne værdi ikke opnås:
– Klem returslangen til med en slangeklemme mellem brændstoffiltret og tandempumpen.
– Gentag kontrollen.
Hvis den foreskrevne værdi opnås:
– Tandempumpen er i orden. Udskift O-ringen på pumpe-dyse-enhederne → Afsnit.
Hvis den foreskrevne værdi ikke opnås:
– Udskift tandempumpen → Afsnit.

Tomas
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. sep 2008, 12:17

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af Tomas » 8. sep 2008, 19:24

Hold da fast... det var rene ord for pengene..... Tak for det. Det bliver ikke mere konkret.
Ufatteligt VW ikke selv foresår dette.
Jeg tror lige, jeg smutter forbi VW, og får dem til at måle. Endnu engang tak.
Tomas

Brugeravatar
hestech
Medlem
Indlæg: 1244
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd-Vestjylland

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af hestech » 8. sep 2008, 20:03

Korrektion, 10,5 bar på 2,0 TDI... 7,5 bar på 1,9 TDI

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af GolfTDI » 8. sep 2008, 20:23

Det er helt korrekt det hestech skriver. Kommer vist også direkte fra etka :D
Vi har nu før haft nogle der godt kunne køre med defekt pumpe. Så det passer ikke helt det han siger.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Tomas
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. sep 2008, 12:17

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af Tomas » 9. sep 2008, 17:01

Perfekt.
Antyder du, at øsen ville kunne fortsætte, hvis fødepumpen i tanken er defekt?
Så vil det vel give en sporadisk fejl på pumpen med tester ville det ikke?

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af GolfTDI » 9. sep 2008, 19:24

Ja vi har haft flere hvor den har kørt med defekt pumpe, det kan give udsættere.
For et stykke tid siden lagde vi ny motor i en taxa. Den kunne køre og starte på den gamle motor, men den ville ingenting med den nye motor. Vi kontrollerede så pumpen og den var defekt. Jeg tror så den har kunne køre indtil, fordi den selv kan suge lidt diesel op af tanken. Men så snart det bliver adskilt og der kommer luft i, kan den ikke suge noget til sig.
Det er ihvertfald min teori, men som sagt har vi flere der er kørt på værksted med defekt pumpe.
De gange jeg har oplevet det, har der ikke været fejl i fejllageret. Ikke til jeg kan huske ihvertfald.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

Tomas
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 8. sep 2008, 12:17

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af Tomas » 10. sep 2008, 05:46

OK. Det vil sige fejlen både kan ligge i tandem pumpen, o-ringe ved dyser og fødepumpen.
Nu har jeg jo en helt konkret måde at teste tandem pumpe og o-ringe på... Så kan jeg efterfølgende få tjekket fødepumpe. Jeg kan iøvrigt ikke høre en lyd under bagsædet, når jeg sætter tænding på. Kun en svag hyletone fra motorrummet. Undrer mig blot over, jeg kan slæbe min campingvogn frem og tilbage til Italien uden problemer, hvis fødepumpen i tanken ikke kører.....

itrohs
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 25. apr 2010, 00:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja

Re: Udsættere Passat 2,0 TDI

Indlæg af itrohs » 31. jul 2014, 16:40

Hvad endte fejlen med at være i denne sag? :-)

Besvar

Tilbage til "Teknik"