Side 1 af 1

Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 19:06
af Moma
Hej alle sammen.

Så har vi vist lagt os fast på en Skoda Kodiaq 2,0 Diesel (ud fra kørselsmønster).
Budgettet er nok maks 400.000, og gerne lidt mindre. Så er spørgsmålet, hvor er skæringspunktet på, hvornår de bliver for "gamle" og de dyre reparationer begynder at komme? Vi har kig på en fra 2022, 63.000 km til 398.000 kr (privat). Vi har så overvejet en FDM reparationsforsikring da der så ikke er nogen forhandler garanti på den.
Men er ældre modeller til en billigere penge ligeså driftssikre nogle år endnu, ellers lyder førnævnte som en fornuftig deal?
Det skal siges det skal være en 7 personers.

Vi er "selvfølgelig" mest hooked på den nye faceliftede" model med det pænere interiør, men mindre kan måske også gøre det.

Er der nogen der har nogle gode råd og erfaringer?

Mvh Morten

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 19:21
af jansom
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Men jeg kunne aldrig drømme om at købe en to år gammel diesel bil til 400.000.

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 19:23
af Moma
jansom skrev:
7. jan 2024, 19:21
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Men jeg kunne aldrig drømme om at købe en to år gammel diesel bil til 400.000.
Hvorfor ikke?

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 19:26
af Moma
jansom skrev:
7. jan 2024, 19:21
Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål. Men jeg kunne aldrig drømme om at købe en to år gammel diesel bil til 400.000.
Er det prisen, eller bare Diesel bil du ikke ser en fremtid i?

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 19:30
af Henrik2800
En årgang 2022 skal vel cirka afskrives med 40.000kr. per år,
så hvis du ser på ældre årgange,
så skal prisen være 40.000kr. lavere per år.

Nogen tror på, at kun elbiler er fremtiden,
og så bliver diesel måske dyr i afskrivning.

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 19:36
af Moma
Henrik2800 skrev:
7. jan 2024, 19:30
En årgang 2022 skal vel cirka afskrives med 40.000kr. per år,
så hvis du ser på ældre årgange,
så skal prisen være 40.000kr. lavere per år.

Nogen tror på, at kun elbiler er fremtiden,
og så bliver diesel måske dyr i afskrivning.
Enig, men 7 personers el-bil har lange udsigter i den her prisklasse, specielt i modeller hvor der rent faktisk er plads til 7, og ikke kun en 3. Sæderække til pynt. Så måske den kunne holde prisen ok.

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 20:07
af SkodiaqDK
Har du et behov der kan dækkes af en diesel bil, så køb en diesel og behold den i nogle år.

1-2 år gamle, større biler med plads til 7 personer. Det er vist ikke nemt at finde meget billigere end 400.000.

Det svageste punkt er umiddelbart mechatronic, hvor der er flere 2018/2019'ere der nu oplever problemer med dem. Jeg fik skiftet skiver og klodser over det hele inden bilen havde kørt 60.000km.

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 22:27
af KBoesen
Jeg har sagt det gør og siger det igen, du finder næppe noget mere skudsikkert fra VAG gruppen end deres 2,0 TDI med DSG.

Det første og som regel eneste, i skal regne med, er et nyt svinghjul, som de plejer at have spist v. 250-300.000km. Men altså min gamle Superb Taxa havde kørt 485 tkm på samme, ja alt, bortset fra EGR ventil, så de kan sagtens køre fejlfrit længere.

Kodiaq kommer fra MQB platformen, som overordnet set er en meget gennemprøvet platform, uden problemer. :-)

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 22:30
af Monze1980
Så dem gir i bare kassen for, når trådstarter om nogle år skal af med den hos solgt.com :)

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 22:34
af Moma
Monze1980 skrev:
7. jan 2024, 22:30
Så dem gir i bare kassen for, når trådstarter om nogle år skal af med den hos solgt.com :)
Hej Monze1980. Har du noget input til mit oprindelige spørgsmål? Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din sidste kommentar.

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 7. jan 2024, 22:40
af KBoesen
Monze1980 skrev:
7. jan 2024, 22:30
Så dem gir i bare kassen for, når trådstarter om nogle år skal af med den hos solgt.com :)
Jeg kommenterer ikke på værdisætningen af bilen her, udelukkende i forhold til hvad han skal forvente af den drivlinje/model trådstarter er ved at købe.

Det lader til, at han har gjort sig tanker omkring alt andet. :)

Re: Skæringspunkt - alder/reparationer

: 8. jan 2024, 14:29
af majland
Når en ny Kodiaq tdi er oppe over 600.000kr så holder det jo også prisen lidt oppe på de brugte ....

Men mhs alder/km på et fast budget så antager jeg at skal køre meget siden i kigger på en diesel. Så ville jeg nok kigge mest på km der gerne skal være nok til at den ikke kun har kørt korte ture, men heller ikke højere kmtal end nødvendigt.

Og som en anden i tråden - bremser holder ikke ret langt.... Så kigger du på flere biler så gør de ten forskel over 10k på det snart er tid til en ny runde skiver ....

Største kritikpunkt på vores 2019'er er det elendige standard LED lys.... Men der er nok langt mellem brugte med Matrix.

Læg også mærke til om der er elvarme i sæderne på 2. række og tåbeligt nok var elopvarmede sprinklerdyser ikke standard da vi købte (men huskede det heldigvis)