Jeg har købt en Skoda 1.9TDI 90HK som jeg skal have fejlfundet et problem på. Jeg undskylder på forhånd det lange indlæg, men mener det er vigtigt at bringe så mange data frem i lyset som muligt.
Symptomer:
Motor er rigtig sløv over 2.000 omdr. og er meget lang tid om at komme op i fart. En 0-100 test tager over 30 sekunder. Jeg kan ikke svare på om det er kommet pludseligt, da jeg ved prøvekørsel ikke fik testet den ordenligt med fuld gas og kørte bare stille og roligt.
Jeg er usikker på Turboen. Den siger MEGET mere end min gamle Golf 1.9 TDI (AGR-model) omkring 2100-2200 begynder den at pive/hyle. IKKE som et udrykningskøretøj som ellers er et symptom beskevet i dette forum, men jeg kan tydligt høre en høj fløjte/pive lyd.
Om bilen:
Mærke: Skoda
Model: Octavia Combi MK1
Årgang: 2004
Motor: 1.9 TDI
Motorkode: ALH
KM: 303.000
Købt engros hos en forhandler. Er umiddelbart flot og velholdt. Har overholdt alle services for hver 10.000 km(!), er undervognsbehandlet flere gange og har installeret oliefyr - så den lugter lidt af pendlerbil.
Ting som virker:
- Benzin økonomien er fin med 20+ km/l på motorvej ved 110 kmt. ca 2.400 omdr.
- Bilen kører fremragende hvis jeg ikke kører med mere end 1/3 - 1/2 gas. Den trækker som jeg forventer op til 2.000 omdr. hvor jeg så skifter til næste gear - alle er glade.
- Kan fint komme op til 5.000 mdr ude af gear
Ting som er prøvet af:
- Haft en billig fejlmåler på som viste ingen fejl
- Haft stikket pillet ud af LMM. Det gav kun en ganske lille (næsten umærkbar) forringelse af power og jeg kan først høre turboen ved 3.000 i stedet for 2100.
Har bestilt et VCDS HEX-V2 stik som kommer i løbet af denne eller næste uge, som skal vise om der er nogle fejl.
Ville det første step være at måle værdierne fra LMM for at se om de ser ud som de skal? Jeg har fundet en guide her som jeg vil starte med https://www.myturbodiesel.com/d2/1000q/ ... ix-TDI.htm - giver det mening?
Jeg har bestilt BellAdd Service 2D+ rens til indsugningen og tænker måske den bare skal have noget pedal over en længere periode? Kan den bare være kørt sløv?
Det skal siges at jeg ikke har den store erfaring med at fejlsøge på motorer, men synes det er spændende og vil gerne lære noget nyt.
Mvh
Karsten