TDI 1.9 ALH er meget sløv/dødkørt - LØST!

Besvar
kallekaj
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. maj 2020, 18:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

TDI 1.9 ALH er meget sløv/dødkørt - LØST!

Indlæg af kallekaj » 12. maj 2020, 10:49

Hej Experter :)

Jeg har købt en Skoda 1.9TDI 90HK som jeg skal have fejlfundet et problem på. Jeg undskylder på forhånd det lange indlæg, men mener det er vigtigt at bringe så mange data frem i lyset som muligt.

Symptomer:
Motor er rigtig sløv over 2.000 omdr. og er meget lang tid om at komme op i fart. En 0-100 test tager over 30 sekunder. Jeg kan ikke svare på om det er kommet pludseligt, da jeg ved prøvekørsel ikke fik testet den ordenligt med fuld gas og kørte bare stille og roligt. :roll:

Jeg er usikker på Turboen. Den siger MEGET mere end min gamle Golf 1.9 TDI (AGR-model) omkring 2100-2200 begynder den at pive/hyle. IKKE som et udrykningskøretøj som ellers er et symptom beskevet i dette forum, men jeg kan tydligt høre en høj fløjte/pive lyd.

Om bilen:
Mærke: Skoda
Model: Octavia Combi MK1
Årgang: 2004
Motor: 1.9 TDI
Motorkode: ALH
KM: 303.000

Købt engros hos en forhandler. Er umiddelbart flot og velholdt. Har overholdt alle services for hver 10.000 km(!), er undervognsbehandlet flere gange og har installeret oliefyr - så den lugter lidt af pendlerbil.

Ting som virker:
  • Benzin økonomien er fin med 20+ km/l på motorvej ved 110 kmt. ca 2.400 omdr.
  • Bilen kører fremragende hvis jeg ikke kører med mere end 1/3 - 1/2 gas. Den trækker som jeg forventer op til 2.000 omdr. hvor jeg så skifter til næste gear - alle er glade.
  • Kan fint komme op til 5.000 mdr ude af gear

Ting som er prøvet af:
  • Haft en billig fejlmåler på som viste ingen fejl
  • Haft stikket pillet ud af LMM. Det gav kun en ganske lille (næsten umærkbar) forringelse af power og jeg kan først høre turboen ved 3.000 i stedet for 2100.
Næste skridt:
Har bestilt et VCDS HEX-V2 stik som kommer i løbet af denne eller næste uge, som skal vise om der er nogle fejl.

Ville det første step være at måle værdierne fra LMM for at se om de ser ud som de skal? Jeg har fundet en guide her som jeg vil starte med https://www.myturbodiesel.com/d2/1000q/ ... ix-TDI.htm - giver det mening?

Jeg har bestilt BellAdd Service 2D+ rens til indsugningen og tænker måske den bare skal have noget pedal over en længere periode? Kan den bare være kørt sløv?

Det skal siges at jeg ikke har den store erfaring med at fejlsøge på motorer, men synes det er spændende og vil gerne lære noget nyt.

Mvh

Karsten
Senest rettet af kallekaj 12. jun 2020, 07:51, rettet i alt 1 gang.

kallekaj
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. maj 2020, 18:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: TDI 1.9 ALH er meget sløv/dødkørt

Indlæg af kallekaj » 13. maj 2020, 08:23

Opdatering
Jeg gik lige hurtigt henover vakumslanger og kunne se at de var sat forkert sammen og en af enderne ikke sad på EGR ventilen, men blot var lukket af! Har i set det før? (nr 1 på diagram gik ingen steder og den anden ende var lukket af)

Udover det var der også en ventil som sad omvendt og var fyldt med støv:
https://www.autodoc.dk/vaico/8005527?foundByGa=761

T-stykkerne var også fyldte med støv og jeg kunne ikke puste igennem.

Jeg venter lige og ser hvad VCDS giver mig af fejl, men regner med at skulle skifte alle vakumslanger samt ladetryksregulatorventil og tester at N75 og N18 virker som de skal. Jeg kan se at ved at danne undertryk så skal armen på aktuator bevæge sig op og ned.
Vedhæftede filer
16872254906_166acf578c_b.jpg
ALH vakumdiagram
16872254906_166acf578c_b.jpg (81.87 KiB) Vist 523 gange
2020-05-12 16.34.41.jpg
Lukket vakumslange
2020-05-12 16.34.41.jpg (50.42 KiB) Vist 523 gange

kallekaj
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. maj 2020, 18:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: TDI 1.9 ALH er meget sløv/dødkørt

Indlæg af kallekaj » 15. maj 2020, 19:51

Så fik jeg mit VCDS Hex stik med posten og har kørt en test tur.

Jeg har omdirigeret vakuumslangerne så N75 ventilen fødes direkte fra den ventil ved vakuum pumpen. Det har jeg gjort for at teste om det skulle hjælpe på at få turboen igang - og det gør det! Så turboen virker, men bliver lukket ned af ECUen når den bliver presset.

Omkring 140 sekunder inde i testen får bilen 100% gas fra 1200 omdr. til 4000 i 3. gear opad en lille stigning hvor bilen trækker rimeligt efterfulgt af et markant drop i power fordi fejlkoden dukker op. Går ud fra det er motorstyringen som lukker det ned fordi den får fejl? Efterfølgende 4 og 5 gear har ingen træk eller moment.

LMM synes at følge med turboen, men den har en underlig høj "tomgang"/lav punkt på ca. 500

Fejlkoder
17964 - Charge Pressure Control
P1556 - 35-10 - Negative Deviation - Intermittent

19586 - EGR System
P3130 - 35-10 - Regulation Range Exceeded - Intermittent
Vedhæftede filer
turbo-boost.png
Turbo
turbo-boost.png (154.22 KiB) Vist 478 gange
LMM.png
MAF/LMM
LMM.png (217.59 KiB) Vist 478 gange

kallekaj
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. maj 2020, 18:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: TDI 1.9 ALH er meget sløv/dødkørt

Indlæg af kallekaj » 12. jun 2020, 07:50

Fandt fejlen!

Efter at have skiftet vakumslanger og testet aktuatoren med en vakuum tester viste det sig, at vakuum slangen som går fra pumpen til bremse forstærker var tilstoppet og kunne ikke danne vakuum nok til resten af systemet.

Nu kører alt som en drøm ☺️

Underboost fejlen kom fordi N75 ventil ikke fik vakuum nok og kunne derfor ikke styre turboen som den skulle.
These users thanked the author kallekaj for the post (total 4):
magnussenHansHcarstenhjorthKBoesen

Decolour
Nyt medlem
Indlæg: 360
Tilmeldt: 10. nov 2010, 12:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 17 times

Re: TDI 1.9 ALH er meget sløv/dødkørt - LØST!

Indlæg af Decolour » 12. jun 2020, 08:31

godt du fandt fejlen og fint du kommer med update på det.

De kører faktisk rigtig godt de gamle ALH maskiner

andre dyser og så få den chippet til 130hk/300nm så går de rigtig fint.

Og de kan næsten kører for evigt hvis de er passet som det lyder til den er.

Jeg savner faktisk stadig min gamle.

Mvh Kim

kallekaj
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. maj 2020, 18:35
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: TDI 1.9 ALH er meget sløv/dødkørt - LØST!

Indlæg af kallekaj » 12. jun 2020, 10:30

Hej Kim

Tak for svar.

Ja jeg er selv igang med at lave et stage 1 tun med WinOLS. Sigter nok efter 115hk og 275nm. Synes at have læst at dobbeltmasse svinghjul og kobling ikke kan holde til mere.

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"