Fjernlys assistent blænder ikke ned

Besvar
impertus
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. dec 2019, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af impertus » 28. dec 2019, 11:24

Hej.
Har en passat 2017 comfortline+ hvor der er fjernlys assistent.

Men føler lidt jeg er en dårlig modkørende, da den har sit eget liv, nogle gange vil den godt blænde ned for fjernlys et, men andre gange vil den ikke.

Hvis der kommer 2 biler efterhånden vil den godt blænde ned for den første, men så blænder den op i hovedet på nr 2. Ikke særlig fedt.

Har en indstilling inde i radioen som hedder lys assistenter, hvor der er er punk som hedder tændingstidspunkt. (tidligt - mellem - sent)
har det noget med fjernlys et at gøre? Den står på tidligt.
Har sat den på tidligt(da jeg ikke ved om det er hvornår baglygterne tænder)

Nogle der kan hjælpe mig ud af denne her kattepine.

Mvh Mads

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af jencka » 28. dec 2019, 15:13

impertus skrev:
28. dec 2019, 11:24
Hej.
Har en passat 2017 comfortline+ hvor der er fjernlys assistent.

Men føler lidt jeg er en dårlig modkørende, da den har sit eget liv, nogle gange vil den godt blænde ned for fjernlys et, men andre gange vil den ikke.

Hvis der kommer 2 biler efterhånden vil den godt blænde ned for den første, men så blænder den op i hovedet på nr 2. Ikke særlig fedt.

Har en indstilling inde i radioen som hedder lys assistenter, hvor der er er punk som hedder tændingstidspunkt. (tidligt - mellem - sent)
har det noget med fjernlys et at gøre? Den står på tidligt.
Har sat den på tidligt(da jeg ikke ved om det er hvornår baglygterne tænder)

Nogle der kan hjælpe mig ud af denne her kattepine.

Mvh Mads
Min står på "mellem" og det fungerer perfekt for mig.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af vartaz » 28. dec 2019, 15:15

Nej den setting bestemmer kun hvor mørkt der skam være før lyset tænder

impertus
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23. dec 2019, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af impertus » 29. dec 2019, 11:32

Ved du hvordan man så ændre på det?

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af vartaz » 29. dec 2019, 19:46

Kalibrering /fejlsøgning hos Vw noget er gslt... tjek for fejl hvis ingen kør til vw og ved om en kalibrering af A5 samt lygteinstillkng

Brugeravatar
Fredrik
Medlem
Indlæg: 788
Tilmeldt: 16. maj 2013, 11:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Charlottenlund
Has thanked: 17 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af Fredrik » 5. jan 2020, 01:00

Min A3’er gør desværre ser samme til tider.

Lurede selv på indstillingerne i dag og kan kun aktivere eller deaktivere fjernlys assistenten.

Den anden indstilling du nævner er blot hvordan bilen automatisk tænder for lyset i forhold til mørke.

Kode: Vælg alt

Mvh
Fredrik

- VW Passat Variant R-Line 2.0 TDI 190HK 4Motion [2017]
- Skoda Citigo 1.0 Mpi 75 Hk 5-dørs Hatchback [2015]
- AUDI A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] SOLGT
- AUDI A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- AUDI A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af Søren K » 5. jan 2020, 05:22

Det er vist en kendt udfordring på mange passater med dla, min egen inkl. Har fået kalibreret lygter, og endda fået dem sat en kende lavere i et forsøg på at afhjælpe problemet, føler stadig jeg er et røvhul i trafikken

Men mon ikke en del af forklaringen også skal findes i modkørendes forventning til hvad der skal ske... Generelt lyser en led lygte selvfølgelig kraftigere end en gammel halogenlygte, dernæst når modkørende ikke oplever en direkte nedblændning fra langt til lavt lys, men blot en justering som de ofte ikke bemærker, så reageres der med et vip med lyskontakten?!

Har kørt audi/seat med automatisk nedblændning, og ikke dynamisk, det fungerer umiddelbart meget mere efter hensigten.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk

Vh Søren K


Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af Sonnesen » 5. jan 2020, 09:10

Fredrik skrev:Min A3’er gør desværre ser samme til tider.

Lurede selv på indstillingerne i dag og kan kun aktivere eller deaktivere fjernlys assistenten.

Den anden indstilling du nævner er blot hvordan bilen automatisk tænder for lyset i forhold til mørke.
Har oplevet det i alt lige fra a3, q3, q5 til rs6. Nye som gamle modeller... Tror der er mange variable, der spiller ind, såsom afstand og lysets skarphed fra modkørende, hældning og kurven på vejen. Det er i hvert fald nogle af de ting, jeg har lagt mærke til kan sætte systemet lidt ud.

Systemet er ikke perfekt, men det virker glimrende synes jeg. Jeg er personligt stoppet med at prøve at korrigere på den, og bare lade den styre det selv. Det kommer der mange mindre akavede situationer ud afBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Sonnesen for the post:
Fredrik
Audi S3 8V 2014

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af vartaz » 5. jan 2020, 10:20

Min passat gør intet af det. Den er lyn skarp til at blinde ned og ingen har nogensinde blinket af mig.... måske det virker bedre med DLA og A5 kameraet ? DLA er jo noget anderledes lg bedre ens alm fjernlys asss

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af tuxx » 5. jan 2020, 10:56

Vi har fjernlysassistent i vores, og jeg tager tit mig selv i at tænke "blænd ned, blænd ned, BLÆND SÅ NED FOR SATAN" ... så ofte slår jeg det bare fra og styrer det selv. Jeg har bemærket at det ofte er et problem på rigtig snoede veje hvor modkørende måske ikke rammer kameraet i en direkte vinkel, fx. venstresvingskurve. Det er aldrig et problem i en højresvingskurve.
Eller også at det er nogle gamle pishatte der kommer imod en (ej at forveksle med Passat) hvor lyset er så svagt, at systemet slet ikke opfatter det før de er tættere på end man normalt ville blænde ned. Møder jeg en med moderne lys, enten godt halogen eller LED eller lign, så er det ej heller et problem.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af Sonnesen » 5. jan 2020, 11:12

tuxx skrev:Vi har fjernlysassistent i vores, og jeg tager tit mig selv i at tænke "blænd ned, blænd ned, BLÆND SÅ NED FOR SATAN" ... så ofte slår jeg det bare fra og styrer det selv. Jeg har bemærket at det ofte er et problem på rigtig snoede veje hvor modkørende måske ikke rammer kameraet i en direkte vinkel, fx. venstresvingskurve. Det er aldrig et problem i en højresvingskurve.
Eller også at det er nogle gamle pishatte der kommer imod en (ej at forveksle med Passat) hvor lyset er så svagt, at systemet slet ikke opfatter det før de er tættere på end man normalt ville blænde ned. Møder jeg en med moderne lys, enten godt halogen eller LED eller lign, så er det ej heller et problem.
Men omvendt tror jeg også, at det er her man lige skal tænke, bliver de virkelig blændet her? Altså når vejen snor sig, og man i virkeligheden ikke nødvendigvis har snuden rettet med dem??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af tuxx » 5. jan 2020, 17:02

Sonnesen skrev:
5. jan 2020, 11:12
Men omvendt tror jeg også, at det er her man lige skal tænke, bliver de virkelig blændet her? Altså når vejen snor sig, og man i virkeligheden ikke nødvendigvis har snuden rettet med dem??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tror jeg du har helt ret i. Men det er næsten samme, hvis ikke den samme, tese som at folk bliver blændet på motorvejen fordi de ikke holder blikket i egen vognbane. Det kræver nok en holdningsændring over tid.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af Sonnesen » 5. jan 2020, 17:53

tuxx skrev:
Sonnesen skrev:
5. jan 2020, 11:12
Men omvendt tror jeg også, at det er her man lige skal tænke, bliver de virkelig blændet her? Altså når vejen snor sig, og man i virkeligheden ikke nødvendigvis har snuden rettet med dem??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tror jeg du har helt ret i. Men det er næsten samme, hvis ikke den samme, tese som at folk bliver blændet på motorvejen fordi de ikke holder blikket i egen vognbane. Det kræver nok en holdningsændring over tid.
Enig. Og nu skal vi slet ikke snakke fjernlysassistent på motorvejenBillede Der stikker det helt af nogen gange haha


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Sonnesen for the post:
tuxx
Audi S3 8V 2014

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af perw » 5. jan 2020, 17:56

På min Skoda tænder fjernlys assistenten stort set ikke for fjernlyset på motorvejen.

For at den gør, så skal der ikke være nogen modkørende eller nogen foran. Så stort set ubrugeligt

Brugeravatar
Sonnesen
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 2. sep 2019, 10:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 15 times

Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af Sonnesen » 5. jan 2020, 18:00

perw skrev:På min Skoda tænder fjernlys assistenten stort set ikke for fjernlyset på motorvejen.

For at den gør, så skal der ikke være nogen modkørende eller nogen foran. Så stort set ubrugeligt
Jeg oplever dog også, at kvaliteten svinger meget fra model til model. Nu kan jeg kun tage udgangspunkt i Audi, hvor jeg har oplevet det. Men i en 2019 Q5 virker det langt bedre end i en 2019 A3. Så tænker alligevel, at der må ligge nogle forskelle alt efter hvilken model det er. Om det er software eller kamera ved jeg ikke Billede

Edit: Kan selvfølgelig være noget med højdeforskel?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi S3 8V 2014

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Fjernlys assistent blænder ikke ned

Indlæg af perw » 5. jan 2020, 18:03

Jeg ser det ikke som det store problem for LED lyset lyser meget langt frem foran bilen.

Besvar

Tilbage til "Kodning af styreenheder/ekstraudstyr"