VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Besvar
VonSchmedegaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 7. feb 2019, 22:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 3 times

VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Indlæg af VonSchmedegaard » 8. feb 2019, 11:03

Hej alle
Jeg er ny mht kodning og tilpasning. Jeg blev rådet til at købe VCP frem for VCDS løsningen, for at være helt sikker på at alt var muligt - den er indkøbt og jeg har nørdet lidt rundt med den.
Men der er ikke meget info omkring VCP brug på nettet ....der kommer dog mere og mere.

Mit spørgsmål er så:
Er der nogle her på sjælland der er flittig bruger af VCP og kan sætte mig lidt ind i brugen af denne?

Det er den her jeg har købt: https://vcpsystem.com/index.php

På forhånd tak
Kenneth
VW GolfVII 1.2 TSI / AudiA5 3.0 TDI / VW Touareg V10 TDI
VCDS & VCP

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Indlæg af GaSelle » 8. feb 2019, 11:12

Hvem har rådet dig til det?

Mit indtryk er helt klart, at til "os glade amatører" er VCDS helt klart nr. 1. VCP kan mere, som fx at flashe styreenheder, men det er ikke i nærheden af at være lige så brugervenligt og supporteret på nettet, som VCDS. Jeg har brugt VCDS en del, men jeg kan slet ikke se "hoved eller hale" i VCP.

Herinde tror jeg primært, at VCP brugerne er de professionelle/"semi-professionelle", der gør sig i eftermontering af ekstraudstyr. De er næppe villige til, eller har tid til, at holde kurser i brugen af værktøjet. Men det er selvfølgelig ikke umuiligt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Indlæg af HansH » 8. feb 2019, 11:26

Pyh... den er svær, synes jeg.
Efter min mening kommer det meget an på hvad opgaven går ud på, og hvilken bil du vil kode på.
VCDS og VCP har hver sine styrker.

På ældre biler kommer du rigtig langt med VCDS og det er også mere brugervenligt.
Her foregår meget af det du kan lave v.hj.a. "kodning" .. man sætter og fjerner nogle flueben. Disse flueben er for langt de flestes vedkommende dokumenteret i VCDS, dvs der er en lille tekst der beskriver hvad hvert enkelt flueben gør, og derfor er det rimeligtvis til at gå til for sådan nogle som os.

Med nyere biler er meget af den kodning flyttet ind i tilpasningskanaler og parameterisering af styreenhederne.
Fluebenene findes stadig, men meget af deres funktion er som sagt flyttet et andet sted hen.
Dette "andet sted" er i et vist omfang understøttet af VCDS med nogenlunde beskrivende tekster ... men det er blevet langt mere indviklet at gå til end i gamle dage, hvor man bare satte eller fjernede et flueben.
VCP er ikke bedre til at dokumentere de kanaler end den altid har været, men her kommer VCP med en anden styrke: man kan købe fiks og færdige scripts som aktiverer/deaktiverer funktion XYZ. Disse scripts købes inde fra selve programmet, ligesom du køber ekstra liv til dit spil i AppStore :) Så det er på den måde brugervenligt.
Det kræver at du har den betalte/licenserede version af VCP, samt at du betaler et årligt vedligeholdelsesfee.

VCP kan flashe styreenheder med nyt firmware. Det har VCDS aldrig kunnet.

Så jeg synes ikke man kan råde til det ene eller det andet. Det kommer an på opgaven.
Hvis man vil være helt dækket ind til at kunne klare det hele, skal man nok have begge ... samt ODIS for den sags skyld.
Men så stikker det lidt af for privatmennesker som os, der måske kun roder en lille smule med vores egen og måske naboens bil. Det giver mere mening for de professionelle som lever af disse sager.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

VonSchmedegaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 58
Tilmeldt: 7. feb 2019, 22:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 14 times
Been thanked: 3 times

Re: VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Indlæg af VonSchmedegaard » 8. feb 2019, 13:26

Tak for svar

Det er i grunden til at lave eftermonteringer på min egen Golf VII (14), som er en Trendline med DK-pakke der kræver lidt mere udstyr :lol:

Ydermere skal jeg kunne aflæse og kode på noget Touareg(03) og en A5(08)

Jeg tror nu ikke at det er så svært at bruge VCP, når først man er sat ind i den, men det kan godt være at jeg har skudt lidt for højt her og skulle ha´ valgt en VCDS i stedet, hvor der er væsentlig mere support på.

Indtil videre har jeg VCP med et års abonnement - så jeg må sætte mig ind i den og suge til mig af viden, når den byder sig :idea:
VW GolfVII 1.2 TSI / AudiA5 3.0 TDI / VW Touareg V10 TDI
VCDS & VCP

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Indlæg af HansH » 8. feb 2019, 13:30

Ud fra hvilke biler du skal arbejde på, og som jeg fornemmer opgavernes indhold, så er jeg helt enig med GaSelle - du ville alt andet lige være bedre stillet med VCDS.

Vær obs på at din Golf VII er omfattet af component protection.
Dvs hvis du putter nye styreenheder i den, så skal de parres sammen med bilen et autoriseret sted før det virker.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14497
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 842 times
Kontakt:

Re: VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Indlæg af Watcher » 8. feb 2019, 20:16

Vcp dur ikke rigtig til at kode med da der er begrænset med hjælpefiler til de forskellige styreenheder.

Vcp er go til tilpasninger og til at flashe styreenheder med ny sw, parameter filer osv.. men ren kodning der intet som slår vcds stadig.. slet ikke et v2 kabel som er lynhurtigt.

Roder du meget så er både vcds, vcp samt odis et must


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Indlæg af diskoboy » 8. feb 2019, 20:35

Jeg har begge (VCP og VCDS). VCP bruger jeg kun til flash og parameter filer. Ganske få gange til kodning
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: VCP - er der nogen brugere af VCP her?

Indlæg af kws » 9. feb 2019, 10:21

Jeg tilslutter mig de andre her. Jeg har selv hele pakken og VCP er ikke for begyndere. Du kan lyn hurtigt fucke noget op med VCP, hvor VCDS er nærmest bulletproof samt du har en debug mappe til at redde dig, hvis du får lavet noget rod.
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Besvar

Tilbage til "Brugen af VCDS/VAGCom"