Snekæder på quattro
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Snekæder på quattro
Hej derude,
Vi skal for første gang nordpå på skiferie til vinter og selvom A4'eren er udstyret med Quattro skal jeg ikke holde og danse rundt uden snekæder. Better safe than sorry.
MEN hvordan er det nu lige det fungerer med snekæder og permanent Quattro (Torsen)? Skal der monteres snekæder på alle hjul eller er det kun på det ene akselsæt? Som jeg husker det kører den med en kraftfordeling 60(bag) og 40(for).
Vi skal for første gang nordpå på skiferie til vinter og selvom A4'eren er udstyret med Quattro skal jeg ikke holde og danse rundt uden snekæder. Better safe than sorry.
MEN hvordan er det nu lige det fungerer med snekæder og permanent Quattro (Torsen)? Skal der monteres snekæder på alle hjul eller er det kun på det ene akselsæt? Som jeg husker det kører den med en kraftfordeling 60(bag) og 40(for).
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Snekæder på quattro
Det sidste sted man kigger er vel i brugsanvisningen...
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Snekæder på quattro
Jeg havde både snesokker og kæder med til Sälen et år... 3 meter sne og -20 grader. Har dem stadig, ubrugte...
Når begge intercoolere på en S4 B5 er pakket med sne kan der altså suges noget luft skal jeg hilse at sige
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
Når begge intercoolere på en S4 B5 er pakket med sne kan der altså suges noget luft skal jeg hilse at sige
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 431
- Tilmeldt: 22. apr 2009, 21:28
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 26 times
Re: Snekæder på Quattro
Så skal du da vidst ha rettet din signatur
Citroen Grand C4 SpaceTourer 2.0 BlueHDI EAT6
Fiat Punto 1.2 2000
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009
Fiat Punto 1.2 2000
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 30 times
Re: Snekæder på quattro
Tænkte jeg også først, men ikke hvis du læser 1 gang til hvad han skriver
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Snekæder på quattro
Korrekt, i min manual står "Quattro" med stort overalt og bilen skulle være rullet af båndet i december 1981. Det er lidt svært at rette dokumentation med tilbagevirkende kraft.
Vi havde snakken *) på audiclub.dk i sin tid, så jeg skrev til Audi AG. Christian ringede så tilbage næste dag og vi fik os en fornuftig snak om URQuattro'er. Tilsyneladende er de schweiziske biler bedst til import pga. deres anale periodesyn - min Quattro stammer så tilfældigvis fra Schweiz.
*) på audiclub.dk's phpBB forum bruger man "oversætteren" så alt "Quattro" bliver til "quattro" med små bogstaver og f.eks. "Opel" bliver til "blød hat" ...
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 30 times
Re: Snekæder på quattro
- These users thanked the author hodel for the post:
- Passatg 3c
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Snekæder på quattro
Jeg var i Hemsedal i år i min Land Rover Discovery, jeg havde ret slidte vinterdæk, men den kørte uden problemer op af en ski-pist da vi blev ledt forkert af google Maps.
Den eneste gang jeg havde lidt problemer var på vej ned af bakke hvor jeg tabte bagenden i et sving.
Den kørte op hvor biler med forhjuls træk og snekæder knapt kom op, og hvor de ikke kunne sætte i gang hvis de skulle starte fra 0km/t
Var på ski i Val d’Isère i år hvor der faldt masser af sne. Der var kontrol om man skulle ind og have snekæder på, med mindre man havde 4x4 og vinterdæk, det havde den 520xd vi lejede og vi fik lov at køre, den kørte op uden problemer.
Ergo 4x4 og vinterdæk, så skal det være helt vildt slemt før du får behov for kæder.
Jeg har aldrig haft behovet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Den eneste gang jeg havde lidt problemer var på vej ned af bakke hvor jeg tabte bagenden i et sving.
Den kørte op hvor biler med forhjuls træk og snekæder knapt kom op, og hvor de ikke kunne sætte i gang hvis de skulle starte fra 0km/t
Var på ski i Val d’Isère i år hvor der faldt masser af sne. Der var kontrol om man skulle ind og have snekæder på, med mindre man havde 4x4 og vinterdæk, det havde den 520xd vi lejede og vi fik lov at køre, den kørte op uden problemer.
Ergo 4x4 og vinterdæk, så skal det være helt vildt slemt før du får behov for kæder.
Jeg har aldrig haft behovet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Mikael M109R
- Nyt medlem
- Indlæg: 441
- Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 22 times
Re: Snekæder på quattro
Det mange med 4WD glemmer er at de bremser ligeså dårligt som alle andremortenmol skrev: ↑19. nov 2018, 13:52Jeg var i Hemsedal i år i min Land Rover Discovery, jeg havde ret slidte vinterdæk, men den kørte uden problemer op af en ski-pist da vi blev ledt forkert af google Maps.
Den eneste gang jeg havde lidt problemer var på vej ned af bakke hvor jeg tabte bagenden i et sving.
Den kørte op hvor biler med forhjuls træk og snekæder knapt kom op, og hvor de ikke kunne sætte i gang hvis de skulle starte fra 0km/t
Var på ski i Val d’Isère i år hvor der faldt masser af sne. Der var kontrol om man skulle ind og have snekæder på, med mindre man havde 4x4 og vinterdæk, det havde den 520xd vi lejede og vi fik lov at køre, den kørte op uden problemer.
Ergo 4x4 og vinterdæk, så skal det være helt vildt slemt før du får behov for kæder.
Jeg har aldrig haft behovet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Snekæder på quattro
Muligvis dårligere, da de ofte er tungere
Jeg tabte nu bagenden uden alt for høj hastighed, men grundet manglende mønster.
Ved højere rotation slynges sneen væk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg tabte nu bagenden uden alt for høj hastighed, men grundet manglende mønster.
Ved højere rotation slynges sneen væk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Snekæder på quattro
'nuff said.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Snekæder på quattro
Hvordan spiller vægten ind med dårligere vejgreb ?mortenmol skrev:Muligvis dårligere, da de ofte er tungere
Jeg tabte nu bagenden uden alt for høj hastighed, men grundet manglende mønster.
Ved højere rotation slynges sneen væk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Snekæder på quattro
Højere vægt = længere bremselængde, da det er mere masse der skal stoppes?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Snekæder på quattro
Højere vægt = mere greb. Det er 1:1mortenmol skrev:Højere vægt = længere bremselængde, da det er mere masse der skal stoppes?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Snekæder på quattro
Dybsø fjord 2009
Audi S4 B5 Avant
Conti TS830P 225/45-17
2 personer i bilen
Døm selv...
Audi S4 B5 Avant
Conti TS830P 225/45-17
2 personer i bilen
Døm selv...
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Snekæder på quattro
Grebet er ligeglad med om du bremser eller accelererer eller drejer. Det stiger proportionalt sammen med den øgede energi der skal ændrer retning. Så ja.mortenmol skrev:Også når man skal bremse?? Ah...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Farten til gengæld er en anden sag. Der stiger energien med kvadratet. Så dobbelt hastighed=4x bremselængde.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Snekæder på quattro
Dit teoretiske greb er meget fint.
Der er bare andre faktorer der indvirker hvor godt en bil bremser, og de påvirkes negativt af en højere vægt.
Der er vel en grund til en f1 bil bremser markant bedre end en lastbil.
Den kinetiske energi stiger med vægten.
Et legemes kinetiske energi er bestemt som en halv gange legemets masse gange kvadratet på legemets hastighed.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er bare andre faktorer der indvirker hvor godt en bil bremser, og de påvirkes negativt af en højere vægt.
Der er vel en grund til en f1 bil bremser markant bedre end en lastbil.
Den kinetiske energi stiger med vægten.
Et legemes kinetiske energi er bestemt som en halv gange legemets masse gange kvadratet på legemets hastighed.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Snekæder på quattro
På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Snekæder på quattro
Og du mener heller ikke at vægt har nogen indvirkning?JKBP skrev:På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Den samme bil med en chauffør intet andet ekstra vægt vs. samme bil med 5 personer og fuld ferieoppakning ved samme hastighed, der mener du den med fuld oppakning vil holde stille først?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2761
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Snekæder på quattro
Helt sikkert ikke, der kræver det en del bedre greb fra dækkene.mortenmol skrev: ↑19. nov 2018, 20:11Og du mener heller ikke at vægt har nogen indvirkning?JKBP skrev:På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Den samme bil med en chauffør intet andet ekstra vægt vs. samme bil med 5 personer og fuld ferieoppakning ved samme hastighed, der mener du den med fuld oppakning vil holde stille først?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 477
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 100 times
Re: Snekæder på quattro
Muligvis. Men også:
Højere vægt = mere energi der skal stoppes.
De 2 ligninger stiger ikke ens. Energien i vogntoget stiger hurtigere end du får øget greb af vægten
Er du i tvivl kan du jo prøve at teste bremselængden i din bil fra 100-0 med hhv. kun dig og 5 mennesker i bilen på glat vej
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Snekæder på quattro
De 2 ligninger stiger ens. Og har lavet testen mange gange. Resultatet er det samme hver gang. Sjovt nok ændres de fysiske love sjældent.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- Sgh2008ejs
- Nyt medlem
- Indlæg: 477
- Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydfyn
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 100 times
Re: Snekæder på quattro
Ser gerne en form for teoretisk formel eller korrekt udført og opmålt eksperiment der understøtter
2022 Tesla Model 3
2019 Seat Mii Style
2019 Seat Mii Style
- Martin1986
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2361
- Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 105 times
Re: Snekæder på quattro
Der må da ligge nogle beregninger på nettet.. spændende debat ellers
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Nuværende bil: BMW F11 530D
- Martin1986
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2361
- Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Herning
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 105 times
Re: Snekæder på quattro
Læs og konkluder:
https://www.google.dk/amp/s/www.researc ... he_car/amp
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
https://www.google.dk/amp/s/www.researc ... he_car/amp
Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Nuværende bil: BMW F11 530D
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Snekæder på quattro
Som sagt så er det uden betydning. I teorien i hvert fald da ligningen er uafhængig af massen.
Som du selv var inde på er der meget der spiller ind i den virkelige verden. Men på sne og is hvor det eneste "svage" led er vejgrebet, har det ingen betydning om bilen er tung eller let.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Som du selv var inde på er der meget der spiller ind i den virkelige verden. Men på sne og is hvor det eneste "svage" led er vejgrebet, har det ingen betydning om bilen er tung eller let.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
- mortenmol
- Medlem
- Indlæg: 855
- Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 241 times
Re: Snekæder på quattro
Så dobbelt vægt = dobbelt vejgreb?JKBP skrev:Som sagt så er det uden betydning. I teorien i hvert fald da ligningen er uafhængig af massen.
Som du selv var inde på er der meget der spiller ind i den virkelige verden. Men på sne og is hvor det eneste "svage" led er vejgrebet, har det ingen betydning om bilen er tung eller let.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Hvorfor er det så altid lastbiler der ikke kan sætte igang, fx på en motorvejsfrakørsel når det er glat?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 323
- Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 27 times
Re: Snekæder på quattro
Præcis. Fordi de har vægten det forkerte sted.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk