1.6 TDI - afleveringssyn

Alt vedr. tuning af dieselmotorer
Besvar
hrjonas
Helt nyt medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af hrjonas » 17. feb 2019, 07:51

Hej med jer

Jeg ved, at en leaset bil bliver tjekket en masse ved afleveringssyn. Her vil de opdage en chiptuning.

Er der nogle chiptunere, der kan lave bilen tilbage til standard, så de ikke opdager det ved afleveringssyn? Jeg synes jeg har læst noget om bl.a. checksums, der skal stemme, ellers kommer der et rødt flag.

Så, er der nogen chiptunere, der er så skarpe, at de kan omgå de tjek, der bliver foretaget til et afleveringssyn?

Svar venligst kun, hvis du positivt VED noget om ovenstående, fx i kraft af at være chiptuner eller mekaniker på et VAG værksted.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: 1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af HansH » 17. feb 2019, 08:50

Altså - det jeg VED, er at de chiptunere JEG kender lidt til (=Landberg og Rittersport) kan begge uden problemer lægge standard software i en bil.
Og det uanset hvor den er blevet chippet.
Så hvis jeg var dig, ville jeg bare gå til din foretrukne tuner (ham der har tunet den i sin tid f.eks.?) og spørge om han ikke lige kan fikse den lille sag.

På teknikken:
Checksum er et tal der altid skal stemme, når du lægger nyt software i bilens ECU. Og det er uanset om det er standard software eller om det er chippet software. Hvis ikke det tal stemmer sammen med resten, så nægtes indlæsning ganske enkelt.

Dét tal der fortæller om der har været indlæst nyt software i ECU'en, er flash counteren. Den opdateres med +1 hver gang man loader software i ECU'en, og det er uanset om det er standard eller chippet software.
Dvs uanset hvad du gør på nuv. tidspunkt, så vil din flash counter komme til at stå på et eller andet +++ tal, når du afleverer den efter leasingudløb.
Dette tal er ikke et fældende bevis, da det lige så godt kunne være aut. værksted der har lagt opdateringer på i bilens levetid.
Meeen... det sker alligevel ikke ret tit, så hvis flash counter står på f.eks. 6, så er det et meget, meget kraftigt indicium på at bilen har været chippet.

Og det kan du ikke komme af med.
Hvis bilen har været chippet, så vil flash counter være talt op på nuv. tidspunkt, og den vil tælle +1 igen når du får lagt standard sw i.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

hrjonas
Helt nyt medlem
Indlæg: 91
Tilmeldt: 17. aug 2015, 12:41
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af hrjonas » 18. mar 2019, 20:52

HansH skrev:
17. feb 2019, 08:50
Altså - det jeg VED, er at de chiptunere JEG kender lidt til (=Landberg og Rittersport) kan begge uden problemer lægge standard software i en bil.
Og det uanset hvor den er blevet chippet.
Så hvis jeg var dig, ville jeg bare gå til din foretrukne tuner (ham der har tunet den i sin tid f.eks.?) og spørge om han ikke lige kan fikse den lille sag.

På teknikken:
Checksum er et tal der altid skal stemme, når du lægger nyt software i bilens ECU. Og det er uanset om det er standard software eller om det er chippet software. Hvis ikke det tal stemmer sammen med resten, så nægtes indlæsning ganske enkelt.

Dét tal der fortæller om der har været indlæst nyt software i ECU'en, er flash counteren. Den opdateres med +1 hver gang man loader software i ECU'en, og det er uanset om det er standard eller chippet software.
Dvs uanset hvad du gør på nuv. tidspunkt, så vil din flash counter komme til at stå på et eller andet +++ tal, når du afleverer den efter leasingudløb.
Dette tal er ikke et fældende bevis, da det lige så godt kunne være aut. værksted der har lagt opdateringer på i bilens levetid.
Meeen... det sker alligevel ikke ret tit, så hvis flash counter står på f.eks. 6, så er det et meget, meget kraftigt indicium på at bilen har været chippet.

Og det kan du ikke komme af med.
Hvis bilen har været chippet, så vil flash counter være talt op på nuv. tidspunkt, og den vil tælle +1 igen når du får lagt standard sw i.
Tusind tak for svar. Bilen er ikke tunet, og bliver det nok heller ikke. Venter til jeg køber een i stedet ☺️

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 87 times
Been thanked: 413 times

Re: 1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af _Jensen » 18. mar 2019, 22:49

Jeg vil på ingen måde være bekymret, som i overhoved ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

jimmys89
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18. nov 2019, 21:03
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af jimmys89 » 27. nov 2019, 17:25

Mht. OBD tuning? Eller boks?
Har TD1 advarsel nogen betydning hos VW DK eller Leasing selskaber?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: 1.6 TDI - afleveringssyn

Indlæg af i-s » 15. feb 2020, 12:40

jimmys89 skrev:
27. nov 2019, 17:25
Mht. OBD tuning? Eller boks?
Har TD1 advarsel nogen betydning hos VW DK eller Leasing selskaber?
Glem boks ... Dårlig løsning og de holder ikke det halve af hvad de lover.
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Dieseltuning"