Grøn ejerafgift er med i regnearketholm7 skrev:Glem ikke den højere grønne afgift pr. halvår og evt. merprisen på indkøb af dieselbil.BrianDS skrev: ↑28. jan 2019, 17:10Enig - hvis det skal være dobbelt så dyrt, og han vel at mærke kører øko-kørsel konstant for at nå de 17 km/l.
Nu har du så også taget vinter priserne på brændstof, der er som regel lidt større forskel om sommeren end 1 krone.
Men hvis vi holder de priser, så skal dieselbilen stadig ned på 16 km/l mod de 17 km/l for at det er billigere at køre benzin bil.
Hvis jeg så bruger dit regneark og vælger 16 km/l i snit for benzin og 20 for diesel, så skal du ned omkring 5.000 km/år før benzin er billigst i det daglige - så er der så forskel i indkøbspris man også kan tage højde for.
Men man sparer omkring 5.000 kr/år ved diesel ved 16 vs 20 km/l og 35.000 km.
Hvis vi siger 16 vs 18 km/l så skal man køre 8.000 km/år før regnskabet tipper.
Merprisen afhænger af modellen - sidst jeg købte bil ville forskellen på den model jeg ville vælge i diesel hhv benzin være under 5.000 kr, og forrige gang var den 1.000 kr.
Med de nye afgifter og VW’s model-/motor program er den benzin jeg ville have valgt slet ikke tilgængelig længere.
Men diesel har fået er ordentligt hak i den forkerte retning på prisen efter de nye afgifter, og nogle benzinmodeller er udgået, så ved ny bil kan det blive afgørende.
På fx Octavia er forskellen meget lille