Efter knap 3 år med vores alt for store og praktiske Polo 6C BlueGT begyndte vi for et par måneder siden, at kigge efter ny bil. Oprindeligt var vi meget interesseret i at gå el-bilsvejen, og var ret hooked på en Audi E-tron SUV. Økonomien i den var dog stadigvæk for usikker, men det springende punkt var, at vi ikke kan lade herhjemme - vores ejerforening (som jeg sidder i bestyrelsen for) vil ikke bekoste en opladerstander, og de gængse firmaer er ikke interesseret i at sætte en op.
Derfor begyndte vi at kigge lidt andre veje. Først var vi ude og se på Passat GTE, især den nye, men igen sprang den manglende mulighed for at kunne lade herhjemme bomben under den idé.
Benzin-vejen måtte det blive, og kravene var automatgear, ACC og minimum 170 heste, så vi ikke kom til at savne Polo'en for meget.
Den almindelige, men faceliftet, Passat var vi også interesseret i, men den er bare for kedelig i begge vores øjne. Det er en lækker bil, men prisen på en ny stikker hurtigt af, uden du får så meget sjov med, når motoren skal være over de 150 hk. En Tiguan var også et super godt bud, men igen synes vi det indvendige var for mondænt, og i 150 HK udgaven er den bare for sløv til os.
Et par uger gik, og vi begyndte så at snuse lidt til Skoda. Vi fik prøvet en Kodiaq RS, og var solgt på stedet.. Den var alt for dyr ifht det er en Skoda, men den er sgu fed. Havde sælgeren i Brøndby været smartere end han var, så havde vi skrevet under på én der. Vi tog til Skoda ringsted (efter anbefalinger herinde fra) i stedet, og fik en god lang salgsnak med dem dernede. Inden da var vi egentlig nogenlunde overbevist om, at Sportlinen godt kunne lade sig gøre. Men jf sælger var produktionstiden bare for lang. Vi fandt også ud af, at den ACC den kørte med, var samme som den i Polo'en, og den er god, men ikke specielt intelligent. På vejen hjem, med et rigtig fint tilbud i hånden, var vi dog ikke helt overbeviste. Prisen på svinet var 740.000 kr. Det er saftsuseme mange penge for en Skoda. Også selvom den er fed, stor og laver 4x hjulspind i LC.. Vi kiggede derefter lidt videre i bilen, og for sjovt, kiggede vi på nogle Audi A4'ere. Og dér var den. Smuk, sort og med alt det rigtige udstyr. Vi var sgu solgt. Vi ringede ind og så den 5 minutter i lukketid, skrev under dagen efter, og nu står den så på p-pladsen og venter. Åh sikke en god start på sommeren.
Facts
Bilfabrikant: Audi
Model: A4 Avant
Modelår: 2019 (B9)
Udstyrsvariant: Sport
Motor/HK: 2.0 TFSI, 190 HK (Audi-lingo: 40 tfsi)
Gearkasse: S-tronic 7g - DL382
Farve: Mythos sort
Udstyr:
- Assistentpakke Tour (Predictive ACC m. Kø-assistent, Fjernlys-assistent, Vejskiltevisning, Lane Assist)
- MMI Navigation Plus m. MMI touch (8,3" skærm, 3 års Audi Connect)
- Audi Virtual Cockpit
- Elektrisk bagklap
- Multifunktionsrat plus
- 3-zoners komfortklima
- PDC for og bag
- Sort himmel
- El-klap spejle + nedblændeligt bakspejl
- Connectivity-pakke m. CarPlay
- Drive Select
- Sports-forsæder i sort stof
Planlagte ændringer:
Fælge: Dem der er på nu, skal have vinterdæk på. Så er der bestilt 19" 10-eget Audi Sport-fælge i stedet (8W0601025BE).
Bakkamera: Der er næsten bestilt tid hos Cartrends til installation af bakkamera high.
Rudetoning: Bagruderne skal tones.
Forskydelige solvisir: Krav fra kæresten. Kan se det er en rimelig tilforladelig tilføjelse
Beskyttelsesfolie: På dør-falser og bagagerums-kanten.
Pedaler: Stål må der til. Skal se om jeg denne gang formår at få installeret mere end 1 pedal
Hovedstøtte Plus: Også et krav fra kæresten. Er vidst også rimelig nemt.
Auto-hold: Er på grænsen mellem nice-to-have og slet ikke nødvendigt.. Men altså en tom knap er grim jo.
Småtterier der skal købes: Autostolssædecover, låsebolte, org. bagagerumsbakken, org. vinter-måtter, alu-ventilhætter, hjul-covers, sol-afskærmning
Ønsket ændringer(Her skal kæresten overtales lidt ekstra...)
LED-baglygter: Hvis det er muligt, så ville dem fra B9,5'eren være lækre. Ellers de mørk-tonet fra RS4'eren.
S-line sideskørter: Har endnu ikke fundet den rette guide til, hvor nemt det.. Kunne se at selve skørterne ikke koster så meget endda, men kan ikke lure om det kan installeres nemt.
Sænkning: Den er, jf forhandleren, sænket 20 mm som Sport-model. Synes jeg dog ikke jeg kan se.. Lige nu er den meget komfortabel, men når de større fælge kommer på, så ændres det nok lidt. Så det bliver besluttet til den tid..
Blind-spot: Det er nok for dyrt (15.000 kr. hos René), men ville være lækkert..
Phone-box: Kan ikke lure om det er nice eller lige-gyldigt..
TPMS: På nogle fora lyder det til, at blot man installere senderne i dækkene, så kan styring og modtager aktiveres via VCP (eller VCDS). Jeg tvivler lidt, men ville være fint hvis det kunne.
Matrix-lygter: De er langt nede på listen over hvad jeg kan overtale kæresten til. Men hvis man ikke sigter efter stjernerne..
Disclaimer
Bilen er ikke vores endnu. Den er købt som demo-bil, men da vi skrev under havde den kørt 93 km. Lige nu lejer vi den af forhandleren på en fordelagtig ordning, og midt/slut-juni der overtager vi den officielt. Der får den også en polering og noget coating, samt de nye fælge på. Derfor er der også stadigvæk reklamer på bilen.
Fotos