2.5 tdi v6 vp44 timing

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 17. aug 2019, 12:52

Har ikke af monteret dysser, den med føler sidder som Nr 3
Og de 2 stik er ens, men hvis stikket sad forkert ville den vel logge en fejl på den?

Har ikke rigtig skruet i sadan en maskine før..

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 17. aug 2019, 13:00

Mortenm91 skrev:
17. aug 2019, 12:52
Har ikke af monteret dysser, den med føler sidder som Nr 3
Og de 2 stik er ens, men hvis stikket sad forkert ville den vel logge en fejl på den?

Har ikke rigtig skruet i sadan en maskine før..
Hvor går den anden ledning hen ?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 17. aug 2019, 13:01

Til sensor for turbo"en

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 17. aug 2019, 13:51

Mortenm91 skrev:
17. aug 2019, 13:01
Til sensor for turbo"en
Så er vi nok der hvor en af forskellene er på kode AKN og BDG :shock:
Min har ingen sensor på turbo`en, der er bare den almindelige N 75 ventil som som sutter i vacumdåsen.
Jeg har uden held forsøgt at finde en måleblok med signalet fra G 80 :cry:
Men får du noget respons/fejl hvis du skiller stikket ad ?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 17. aug 2019, 13:57

Jeg har også kun n75 ventil der er forbundet til Westgaten men stikker på den er ens med den til dysse. Med den logger ingen fejl på det..
Hmm er ved at blive skør. :o

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 17. aug 2019, 13:59

Sys bare det virker som om jeg får nogle forkerte signaler fra det ene eller andet..
Ved sku ikke om jeg skal prøve med anden pumpe og få den kodet?

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 17. aug 2019, 14:14

Mortenm91 skrev:
17. aug 2019, 13:59
Sys bare det virker som om jeg får nogle forkerte signaler fra det ene eller andet..
Ved sku ikke om jeg skal prøve med anden pumpe og få den kodet?
Så koster det igen, har aldrig set dem på tilbud i Brugsen eller Netto........ :)
Hvis det er næste træk, vil jeg mene at det er bedst at lade et Bosch dieselværksted teste din nuværende pumpe. Det vil afsløre evnt. fejl. Derefter kan man så vurdere om den skal bringes i 100 % stand, eller der skal findes en anden.
Men når den står på mærkerne, hvad kan den så ikke ? (bortset fra at det så ikke passer med VCDS graferne).
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 17. aug 2019, 14:29

HJLarsen skrev:
17. aug 2019, 14:14
Mortenm91 skrev:
17. aug 2019, 13:59
Sys bare det virker som om jeg får nogle forkerte signaler fra det ene eller andet..
Ved sku ikke om jeg skal prøve med anden pumpe og få den kodet?
Så koster det igen, har aldrig set dem på tilbud i Brugsen eller Netto........ :)
Hvis det er næste træk, vil jeg mene at det er bedst at lade et Bosch dieselværksted teste din nuværende pumpe. Det vil afsløre evnt. fejl. Derefter kan man så vurdere om den skal bringes i 100 % stand, eller der skal findes en anden.
Men når den står på mærkerne, hvad kan den så ikke ? (bortset fra at det så ikke passer med VCDS graferne).
Den tager ikke gassen ordentligt under belastning.. Bosch service er heller ikke billigt 🙄

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 17. aug 2019, 16:45

Du kan hurtigt tjekke om de 2 stik er forbyttet. Når motoren går tomgang SKAL armen på turboreguleringen være trukket op mod vacumdåsen. Med andre ord, piller du slangen af skal der være sug i den........
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 17. aug 2019, 21:43

Så der opdate.

Efter at have fundet en original vagcom tester blev det noget andet. Efter jeg fik sat testern på og så fik jeg de første resultat. Billede 1
IMG_20190817_223316.jpg
IMG_20190817_223316.jpg (55.7 KiB) Vist 6142 gange
Så gik jeg ind i masblok 4 tdi timing og så blev det interessant. Billede 2
IMG_20190817_223414.jpg
IMG_20190817_223414.jpg (75.87 KiB) Vist 6142 gange
Gik så tilbage til masblok 4 billede 3
IMG_20190817_223431.jpg
IMG_20190817_223431.jpg (71.48 KiB) Vist 6142 gange
og efter dette logger den fejl 00550


Tror min pumpe er død... 😓

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 17. aug 2019, 21:45

Det skal også lige nævnes at pumpen ikke lyder så sund, bilen vil heller ikke over 2500 rpm :roll:

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 17. aug 2019, 22:21

Den logger også 01126 :shock:

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HamSjelv » 18. aug 2019, 08:53

Umiddelbart synes screendumps og vidoer af TDI timing at mangle noget:

Du skal være i MVB 000 (som det hedder i den danske VCDS) eller group 000 (engelsk) inden grundindstilling og TDI timing-vinduet åbnes. MVB 000 plejer at være 10 felter med decimale tal. Alt det du viser er der kun 4 felter som ikke ligner MVB 000.

DTC 01126 oversættes til 'engine speed sensor'.... g28? Er kendt som typisk fejlende komponent, især på benzinere (tilledning der rådner).

Max 2500 RPM er vel bare en motorstyreenhed der er i limp-home.

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 18. aug 2019, 09:42

Fejl 01126 går væk når man indstiller timing,

Hvordan siger du jeg skal gøre det i den danske?

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 18. aug 2019, 09:49

Mortenm91 skrev:
18. aug 2019, 09:42
Fejl 01126 går væk når man indstiller timing,

Hvordan siger du jeg skal gøre det i den danske?
Jeg gør som beskrevet https://www.ross-tech.com/vag-scope/TDIGraph.html
Så må det vel være rigtigt 😊

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 18. aug 2019, 09:56

Ved i hvilket program der kan læse pin koden til startspæren ud og hvilket program jeg kan bruge til at kode det i anden pumpe?

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 18. aug 2019, 20:50

Mortenm91 skrev:
18. aug 2019, 09:56
Ved i hvilket program der kan læse pin koden til startspæren ud og hvilket program jeg kan bruge til at kode det i anden pumpe?
Startspærren sidder i instrumentet, ikke i pumpen. Ved dog ikke om pumpen skal kodes i forhold til motorstyringen.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Allanxx » 18. aug 2019, 22:32

Det har faktisk undret mig at bilen overhovedet kunne starte med anden pumpe, for ved en A4 samme årgang skal pumpen kodes. VCDS kan du ikke bruge, vag tacho heller ikke.
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 19. aug 2019, 04:18

Allanxx skrev:
18. aug 2019, 22:32
Det har faktisk undret mig at bilen overhovedet kunne starte med anden pumpe, for ved en A4 samme årgang skal pumpen kodes. VCDS kan du ikke bruge, vag tacho heller ikke.
Som jeg har opfattet det, er det den pumpen fra den døde motor der er flyttet over på den "nye" motor. Så pumpe og styring "kender hinanden" i forvejen.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 19. aug 2019, 04:22

Mortenm91 skrev:
14. aug 2019, 05:52
Tandrem er skiftet på værksted i Litauen :|
Har du kontrolleret om knasterne er timet rigtigt ?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 19. aug 2019, 04:46

HJLarsen skrev:
17. aug 2019, 16:45
Du kan hurtigt tjekke om de 2 stik er forbyttet. Når motoren går tomgang SKAL armen på turboreguleringen være trukket op mod vacumdåsen. Med andre ord, piller du slangen af skal der være sug i den........
Har du checket om armen flytter sig ved start af motor ? Hvis armen ikke bliver trukket mod stilleskruen kommer der ingen ladetryk, hvilket igen er lig med meget reduceret effekt. Der kan det godt føles som om at den ikke tager gassen, men den får simpelthen ikke noget at leve af når ladetrykket ikke er tilstede. (har forsøgsvis prøvet at afmontere slangen på vacumdåsen, på den måde har jeg så pludselig en gammeldags sugemotor, og den er der altså ikke meget "godaw i")
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 19. aug 2019, 05:21

HJLarsen skrev:
19. aug 2019, 04:18
Allanxx skrev:
18. aug 2019, 22:32
Det har faktisk undret mig at bilen overhovedet kunne starte med anden pumpe, for ved en A4 samme årgang skal pumpen kodes. VCDS kan du ikke bruge, vag tacho heller ikke.
Som jeg har opfattet det, er det den pumpen fra den døde motor der er flyttet over på den "nye" motor. Så pumpe og styring "kender hinanden" i forvejen.

Jep har flyttet pumpen over, alt er tjekket og kontrolleret. Alt står på mærker 100%
Pumpen kan ikke rigtig indstilles om jeg så køre den ene eller anden vej, det som om den er helt død nu.

Så vil prøve at finde en anden, ved i om nummer på pumpen skal passe eller er det ligegyldigt hvis man får den kodet?

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 19. aug 2019, 11:08

Bosch i Herning vil have 16500+moms :o

En der evt. Har en pumpe til sådan en gammel dame? 😊

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 19. aug 2019, 20:38

Mortenm91 skrev:
19. aug 2019, 11:08
Bosch i Herning vil have 16500+moms :o

En der evt. Har en pumpe til sådan en gammel dame? 😊
Ja, det er sgu sur r.. :cry: Men jeg tror stadig at der mangler eller kommer et forkert signal et sted fra.
Kan den ikke starte nu ? Prøv at gå i "avancerede målinger". Der kan man se værdier/signaler fra de enkelte følere.
Har lige finjusteret min TDI timing, troede først den stod for sent, men det var faktisk for tidligt. Flyttede hjulet mindre end 1 mm. (målt på kanten). Det gav et par grader.
IMG_20190819_204805.jpg
IMG_20190819_204805.jpg (100.66 KiB) Vist 5943 gange
IMG_20190819_204801.jpg
IMG_20190819_204801.jpg (121.1 KiB) Vist 5943 gange
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 19. aug 2019, 21:08

Lige en søvnig teori her inden sengetid: Kan svinghjulet monteres forkert ????????, sandsynligvis ikke, men hvis det er tilfældet kommer signalet fra G28 jo helt forkert i forhold til topstilling. Har skiftet en del svinghjul på 4 cyl. , der kan der ikke monteres forkert. Men i V 6`en har jeg ikke haft fornøjelse af defekt svinghjul (endnu),aner ikke om det er et dual masse.
Som sagt bare en "towli" tanke :?
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 20. aug 2019, 05:28

HJLarsen skrev:
19. aug 2019, 21:08
Lige en søvnig teori her inden sengetid: Kan svinghjulet monteres forkert ????????, sandsynligvis ikke, men hvis det er tilfældet kommer signalet fra G28 jo helt forkert i forhold til topstilling. Har skiftet en del svinghjul på 4 cyl. , der kan der ikke monteres forkert. Men i V 6`en har jeg ikke haft fornøjelse af defekt svinghjul (endnu),aner ikke om det er et dual masse.
Som sagt bare en "towli" tanke :?
Ja nu fik jeg ikke lukket et øje hele natten :roll:

Jeg har kun en start krans da min har automat kasse, har skiftet den med over, der sidder bare 4 pin not ud fra den som følern måler på, tænker ikke det er så vigtigt hvordan den vender? Eller hvad 🙄

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 20. aug 2019, 06:00

Mortenm91 skrev:
20. aug 2019, 05:28
HJLarsen skrev:
19. aug 2019, 21:08
Lige en søvnig teori her inden sengetid: Kan svinghjulet monteres forkert ????????, sandsynligvis ikke, men hvis det er tilfældet kommer signalet fra G28 jo helt forkert i forhold til topstilling. Har skiftet en del svinghjul på 4 cyl. , der kan der ikke monteres forkert. Men i V 6`en har jeg ikke haft fornøjelse af defekt svinghjul (endnu),aner ikke om det er et dual masse.
Som sagt bare en "towli" tanke :?
Ja nu fik jeg ikke lukket et øje hele natten :roll:

Jeg har kun en start krans da min har automat kasse, har skiftet den med over, der sidder bare 4 pin not ud fra den som følern måler på, tænker ikke det er så vigtigt hvordan den vender? Eller hvad 🙄
Rettelse 5 pin not og 8 bolte til at skrue den fast, der er lige stor afstand i mellem dem, så man kunne godt sætte den anderledes men ved ikke om det gør nogen forskel da den kun måler omd.??

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 20. aug 2019, 12:44

Kunne du evt. Ligge nogle data op fra din, over g28 og g60 sensor så jeg har lidt at samlingen med.
Regner med at skifte alle dysser så er det ihvertifald også iorden, for har sku ikke flere idéer til hvad det kunne være ud over pumpen 🤯

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af HJLarsen » 20. aug 2019, 15:10

Mortenm91 skrev:
20. aug 2019, 12:44
Kunne du evt. Ligge nogle data op fra din, over g28 og g60 sensor så jeg har lidt at samlingen med.
Regner med at skifte alle dysser så er det ihvertifald også iorden, for har sku ikke flere idéer til hvad det kunne være ud over pumpen 🤯
Jeg måler lidt på skidtet, er ved at pumpe startluft 8-)
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Mortenm91
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 13. aug 2019, 19:45
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 2.5 tdi v6 vp44 timing

Indlæg af Mortenm91 » 20. aug 2019, 15:30

Startluft? :)

Besvar

Tilbage til "Motor"