Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
En lille billeddokumentation på opgaven med at skifte koblinger på vores Octavia 1.4TSI med DQ200.
Mekaniker på opgaven var norn
Bilen er 10 år gammel og har kørt 162.000km.
De sidste ca 1-1½ år er der ganske langsomt kommet en tendens til at den glider lidt i koblingen, når den er kold, og i særdeleshed når det er fugtigt i vejret. Så snart den er kørt varm, er der ingen problemer.
Jeg tilskriver dette almindelig slidtage. Bilen kører mest landevej og bykørsel, og har således sat i gang og skiftet gear rigtig mange gange.
Da vi samtidig har besluttet at vi gerne vil beholde den et par år endnu, giver det mening at ofre lidt på den.
Tråden her er således blot for almindelig nysgerrighed mht processen for sådan et koblingsskift på en DQ200.
(Tænker det er en manøvre flere aut. værksteder nok har god rutine i.. )
Koblingskittet der blev monteret hedder 0AM 198 142 L
1. Hjulene skal af, og ud med trækakslerne.
2. Tværarmen i venstre side skal af, for at kunne få gearkassen nedenud.
3. Motoren hænges op i kæde i den ene side, og der er også et kædetræk til at løfte gearkassen fri, og sænke den ned på gulvet.
4. Vupti! Så er kalorius fri og sænket ned på gulvet. Den vejer godt og vel 70 kg.
5. Nærbillede af koblingerne, som er en sammenbygget enhed. Man kan ikke skifte kun én kobling.
6. Man køber et værktøjssæt specielt beregnet til arbejde med koblinger på DQ200. Det indeholder bl.a. aftrækker.
7. Koblingerne er rykket ud. Lidt forklaring til de enkelte dele:
Blå pil = Drivaksel 1 (den "inderste"), som hænger sammen med kobling K1. Det er gearene 1,3,5,7
Rød pil = Drivsaksel 2 (den "yderste"), som hænger sammen med kobling K2. Det er gearene R,2,4,6
Grøn+gul pil = de "fingre" der trykker på de to koblinger
8. Her er "fingrene" pillet ud, og man kan se de hydrauliske aktuatorer, som drives af mechatronic'en, og som aktiverer koblingerne.
9. De to "fingre" ses her på bordet sammen med koblingsenheden.
10.
Indtil nu har det været rent mekanikerarbejde... men her går der lidt finmekanik og matematik i det.
For at koblingerne fungerer ordentligt, er det afgørende at afstanden fra "fingrene" til koblingerne er helt nøjagtig.
Dette reguleres med afstandsskiver.
Da der kan være slidtage og små tolerancer i materiellet, tager man nogle mål, som til sidst afgør hvor store afstandsskiver man skal bruge lige præcis til denne bils gearkasse. Det er altså ikke noget man kan bestille på forhånd. Det ved man først når man har fået det hele ud, og har målt.
Afstandsskiverne springer med 0,2mm.
Man skal måle afstanden fra enden af drivakslen og ned på det sorte stykke værktøj der er sat ind over som en "krave".
Det sorte stykke er en del af værktøjssættet til DQ200.
Man måler to punkter diametralt overfor hinanden på det sorte stykke, og så tager man gennemsnittet. På den måde bliver det præcist.
Det hele foregår med digitalt skydelære, der måler mm med to decimaler.
11.
Alle tallene sættes ind i nogle formler der er beskrevet ganske fint i Elsawin.
I de formler indgår også et tal der er præget på den nye kobling man har fået hjem. Det tal er forskellig fra kobling til kobling, så igen skal man også have den i hånden, for endegyldigt at kunne regne sig frem til hvilke afstandsskiver man skal bruge.
Hele proceduren gennemgås separat for hver kobling, K1 og K2.
Vi endte med at skulle bruge en skive på 1,80mm og en på 2,0mm. Disse blev bestilt hos AZF i Flensburg kl 15.00 fredag eftermiddag, og afhentet 2 timer senere. Tilfældigvis havde de dem hjemme som vi skulle bruge. Ellers havde de haft dem hjemme lørdag morgen kl. 8. Fin service.
12. I værktøjssættet indgår også redskaber til at trykke de nye koblinger på drivakslerne.
13. DMF blev tjekket. Det havde det fint, så det fik lov til at køre videre.
14. Så er der fine nye koblinger på.
15. ... og det hele er stort set samlet igen.
Tidsplan
Det tog ca 2 timer at afmontere det hele og få taget mål, beregnet afstandsskiver og bestilt disse hos AZF.
Det var fredag eftermiddag og vi havde ikke regnet med at AZF havde de skiver vi skulle bruge, så 2. del var planlagt til lørdag formiddag.
Imidlertid havde AZF de rigtige skiver .... men vi gad ikke mere. Der var jo også X-Faktor som Michael gerne ville se
Lørdag tog det små 3 timer at få det hele samlet igen.
Lille anekdote:
Gearkassen vejer som sagt lidt over 70kg.
Om fredagen tog Michael den selv nede på gulvet og løftede den op på bordet. Han sagde ikke noget.
Da den skulle ned igen lørdag, bad han mig tage ved i den ene side.
Da vi løftede den .... OKAY! Den var alligevel liiige lidt tung synes jeg nok! (men jeg er jo også kontormand)
Mig: "Øhh, Michael... var det den du lige selv satte op på bordet i går ?!??"
Michael: "Ja....... men æhh, e bor sku heller' it ha vat højer !!" (på synnejysk lingo)
Første tur i bilen
Gearkassen skal grundindstilles efter koblingsskift, så mechatronic'en kan adaptere sig til de nye koblinger.
Problemet er bare, at for at kunne udføre en grundindstilling, skal temperaturen i gearkasseolien være >30 grader.
Men... bilen er jo kold .... og kan kun blive varm ved at komme ud og køre
En klassisk gordisk knude.
Der er ikke andet at gøre end ud og køre (u-grundindstillet), til den er varm nok, og så må man lave grundindstilling når temp er kommet op.
Man kan med VCDS følge med i en måleblok hvor varm olien er i gearkassen.
Vi kørte rundt i ca 20 min inden olien var kommet op på 35 grader, og så kunne vi grundindstille.
Mens gearkassen ikke var grundindstillet, var det tydeligt at koblingerne bed tidligere end elektronikken regnede med.
Så det var nogle ret hårde gearskift, og igangsætning med ryk osv. Men den kunne da køre.
Michael fortalte, at han havde skiftet på en 1,6 TDI'er, hvor den ved første start simpelt hen stallede bilen i bakgear. Den smed koblingen så hårdt, at bilen gik ud. Det burde jo ikke kunne lade sig gøre med en DSG gearkasse... men det kan det altså, i lige præcis den situation
Grundindstillingen var som at drysse tryllestøv ud over bilen.. Derefter var den som forvandlet.
Super smooth igangsætning og skift, som da den var ny.
Ved koldstart om morgenen er der intet spor af glidning mere.
Alt i alt en vellykket operation
Mekaniker på opgaven var norn
Bilen er 10 år gammel og har kørt 162.000km.
De sidste ca 1-1½ år er der ganske langsomt kommet en tendens til at den glider lidt i koblingen, når den er kold, og i særdeleshed når det er fugtigt i vejret. Så snart den er kørt varm, er der ingen problemer.
Jeg tilskriver dette almindelig slidtage. Bilen kører mest landevej og bykørsel, og har således sat i gang og skiftet gear rigtig mange gange.
Da vi samtidig har besluttet at vi gerne vil beholde den et par år endnu, giver det mening at ofre lidt på den.
Tråden her er således blot for almindelig nysgerrighed mht processen for sådan et koblingsskift på en DQ200.
(Tænker det er en manøvre flere aut. værksteder nok har god rutine i.. )
Koblingskittet der blev monteret hedder 0AM 198 142 L
1. Hjulene skal af, og ud med trækakslerne.
2. Tværarmen i venstre side skal af, for at kunne få gearkassen nedenud.
3. Motoren hænges op i kæde i den ene side, og der er også et kædetræk til at løfte gearkassen fri, og sænke den ned på gulvet.
4. Vupti! Så er kalorius fri og sænket ned på gulvet. Den vejer godt og vel 70 kg.
5. Nærbillede af koblingerne, som er en sammenbygget enhed. Man kan ikke skifte kun én kobling.
6. Man køber et værktøjssæt specielt beregnet til arbejde med koblinger på DQ200. Det indeholder bl.a. aftrækker.
7. Koblingerne er rykket ud. Lidt forklaring til de enkelte dele:
Blå pil = Drivaksel 1 (den "inderste"), som hænger sammen med kobling K1. Det er gearene 1,3,5,7
Rød pil = Drivsaksel 2 (den "yderste"), som hænger sammen med kobling K2. Det er gearene R,2,4,6
Grøn+gul pil = de "fingre" der trykker på de to koblinger
8. Her er "fingrene" pillet ud, og man kan se de hydrauliske aktuatorer, som drives af mechatronic'en, og som aktiverer koblingerne.
9. De to "fingre" ses her på bordet sammen med koblingsenheden.
10.
Indtil nu har det været rent mekanikerarbejde... men her går der lidt finmekanik og matematik i det.
For at koblingerne fungerer ordentligt, er det afgørende at afstanden fra "fingrene" til koblingerne er helt nøjagtig.
Dette reguleres med afstandsskiver.
Da der kan være slidtage og små tolerancer i materiellet, tager man nogle mål, som til sidst afgør hvor store afstandsskiver man skal bruge lige præcis til denne bils gearkasse. Det er altså ikke noget man kan bestille på forhånd. Det ved man først når man har fået det hele ud, og har målt.
Afstandsskiverne springer med 0,2mm.
Man skal måle afstanden fra enden af drivakslen og ned på det sorte stykke værktøj der er sat ind over som en "krave".
Det sorte stykke er en del af værktøjssættet til DQ200.
Man måler to punkter diametralt overfor hinanden på det sorte stykke, og så tager man gennemsnittet. På den måde bliver det præcist.
Det hele foregår med digitalt skydelære, der måler mm med to decimaler.
11.
Alle tallene sættes ind i nogle formler der er beskrevet ganske fint i Elsawin.
I de formler indgår også et tal der er præget på den nye kobling man har fået hjem. Det tal er forskellig fra kobling til kobling, så igen skal man også have den i hånden, for endegyldigt at kunne regne sig frem til hvilke afstandsskiver man skal bruge.
Hele proceduren gennemgås separat for hver kobling, K1 og K2.
Vi endte med at skulle bruge en skive på 1,80mm og en på 2,0mm. Disse blev bestilt hos AZF i Flensburg kl 15.00 fredag eftermiddag, og afhentet 2 timer senere. Tilfældigvis havde de dem hjemme som vi skulle bruge. Ellers havde de haft dem hjemme lørdag morgen kl. 8. Fin service.
12. I værktøjssættet indgår også redskaber til at trykke de nye koblinger på drivakslerne.
13. DMF blev tjekket. Det havde det fint, så det fik lov til at køre videre.
14. Så er der fine nye koblinger på.
15. ... og det hele er stort set samlet igen.
Tidsplan
Det tog ca 2 timer at afmontere det hele og få taget mål, beregnet afstandsskiver og bestilt disse hos AZF.
Det var fredag eftermiddag og vi havde ikke regnet med at AZF havde de skiver vi skulle bruge, så 2. del var planlagt til lørdag formiddag.
Imidlertid havde AZF de rigtige skiver .... men vi gad ikke mere. Der var jo også X-Faktor som Michael gerne ville se
Lørdag tog det små 3 timer at få det hele samlet igen.
Lille anekdote:
Gearkassen vejer som sagt lidt over 70kg.
Om fredagen tog Michael den selv nede på gulvet og løftede den op på bordet. Han sagde ikke noget.
Da den skulle ned igen lørdag, bad han mig tage ved i den ene side.
Da vi løftede den .... OKAY! Den var alligevel liiige lidt tung synes jeg nok! (men jeg er jo også kontormand)
Mig: "Øhh, Michael... var det den du lige selv satte op på bordet i går ?!??"
Michael: "Ja....... men æhh, e bor sku heller' it ha vat højer !!" (på synnejysk lingo)
Første tur i bilen
Gearkassen skal grundindstilles efter koblingsskift, så mechatronic'en kan adaptere sig til de nye koblinger.
Problemet er bare, at for at kunne udføre en grundindstilling, skal temperaturen i gearkasseolien være >30 grader.
Men... bilen er jo kold .... og kan kun blive varm ved at komme ud og køre
En klassisk gordisk knude.
Der er ikke andet at gøre end ud og køre (u-grundindstillet), til den er varm nok, og så må man lave grundindstilling når temp er kommet op.
Man kan med VCDS følge med i en måleblok hvor varm olien er i gearkassen.
Vi kørte rundt i ca 20 min inden olien var kommet op på 35 grader, og så kunne vi grundindstille.
Mens gearkassen ikke var grundindstillet, var det tydeligt at koblingerne bed tidligere end elektronikken regnede med.
Så det var nogle ret hårde gearskift, og igangsætning med ryk osv. Men den kunne da køre.
Michael fortalte, at han havde skiftet på en 1,6 TDI'er, hvor den ved første start simpelt hen stallede bilen i bakgear. Den smed koblingen så hårdt, at bilen gik ud. Det burde jo ikke kunne lade sig gøre med en DSG gearkasse... men det kan det altså, i lige præcis den situation
Grundindstillingen var som at drysse tryllestøv ud over bilen.. Derefter var den som forvandlet.
Super smooth igangsætning og skift, som da den var ny.
Ved koldstart om morgenen er der intet spor af glidning mere.
Alt i alt en vellykket operation
- These users thanked the author HansH for the post (total 19):
- carstenhjorth • i-s • allannissen • Lau16 • Chr-Hj • Tommy • The Micktrix / Dk • norn • claussor • Per Doessing and 9 more users
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 117 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Fin historie og godt illustreret
Håber de (koblingerne) får et godt liv
Håber de (koblingerne) får et godt liv
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Godt indlæg
Hvad koster det i dele ?
Hvad koster det i dele ?
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
-
- Medlem
- Indlæg: 1112
- Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Super indlæg!
Kunne også godt tænke mig at høre prisen. Så har man den da i hovedet hvis husstandens DSG7 skulle have samme tur
Kunne også godt tænke mig at høre prisen. Så har man den da i hovedet hvis husstandens DSG7 skulle have samme tur
2021 Model 3
2020 e-Up!
2020 e-Up!
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Jeg kender ærligt talt ikke prisen på reparationssættet.
Michael giver mig en samlet pris på hele opgaven, og så bestiller han selv det nødvendige hos AZF.
Jeg vil helst bevare diskretionen i den sammenhæng, så mit forslag er at spørge ham i en PB.
Michael giver mig en samlet pris på hele opgaven, og så bestiller han selv det nødvendige hos AZF.
Jeg vil helst bevare diskretionen i den sammenhæng, så mit forslag er at spørge ham i en PB.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1592
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7100 Vejle
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 172 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Tak for et super godt beskrevet koblingsskift.
Man føler at ens bil, er i meget trygge hænder hos Michael
Man føler at ens bil, er i meget trygge hænder hos Michael
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 117 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Ved du, hvad reparationen ville have kostet ved Skoda
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Næh.. Det har jeg slet ikke indhentet pris på.
Jeg stoler meget på norn, og ikke mindst hans erfaring med de her VAG biler.
Og sidst, men ikke mindst, så får jeg selv mulighed for selv at være med og lære noget. Det gør jeg jo ikke på et aut. værksted.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 183
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 05:19
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 42 times
- Been thanked: 54 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
12000-ishEngolf_R skrev:Ved du, hvad reparationen ville have kostet ved Skoda
Sent from my iPad using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 372
- Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 27 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Her er priser fra autoriseret Audi værksted:
- Vedhæftede filer
-
- F6AA8990-F89F-4196-8A55-076D66866A54.jpeg (37.6 KiB) Vist 6985 gange
-
- E4A3B5F2-6FA7-48B7-9504-62E8E34CF0BD.jpeg (244.82 KiB) Vist 6985 gange
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981
- jan67
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Jeg fik et tilbud på skift på en superb 17000
Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7786
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Der er jeg slet ikke oppe
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 266
- Tilmeldt: 20. sep 2012, 11:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 30 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Æh - på foto vender værktøjet omvendt ihft. instruktionen?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Godt set!
Det samme stykke værktøj anvendes på begge aksler.
Først som du ser på billedet på den ene aksel.
Derefter vender man værktøjet en halv omgang, og så passer det ind over den anden aksel.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10892
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 668 times
- Been thanked: 1917 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Rigtig god beskrivelse, og imponerende at han lige kan lave sådan et skift "hjemme i perlegruset" på 5 timer. Skoda brugte en hel arbejdsdag (med to mekanikere på opgaven!) de gange, jeg fik skiftet kobling.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 13 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Fedt med beskrivelsen..... top karakter for denne guide.
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
For nogle mennesker tager det utrolig lang tid at stryge en skjorte... Får mekanikere overhovedet olie på fingrene mere... ?
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7786
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Vi var jo også to mekanikere på , mig og Hans
Hans siger godt nok at han er kontormus , men hænder vender den rigtige vej på ham
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10892
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 668 times
- Been thanked: 1917 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Nårh, det var glant
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5604
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 331 times
- Been thanked: 376 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Virkelig spændende tråd! Super detaljeret beskrivelse af punkterne og velskrevet synnejysk lingo. Jeg kunne nærmest høre det for mig.
Selvom Michael har en størrelse, der nok har været rigtig dyr i rugbrød, så må man alligevel tage hatten af for sådan lige løfte en DSG-gearkasse op på bordet ene mand.
Hvis jeg mod forventning skulle få behov for at få skiftet koblinger, så er det rart at vide at norn har værktøjet til det.
Selvom Michael har en størrelse, der nok har været rigtig dyr i rugbrød, så må man alligevel tage hatten af for sådan lige løfte en DSG-gearkasse op på bordet ene mand.
Hvis jeg mod forventning skulle få behov for at få skiftet koblinger, så er det rart at vide at norn har værktøjet til det.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Tusind tak for de positive og interesserede kommentarer.
Og mht effektiviteten;
Det gør i hvert fald indtryk på en amatør som jeg, hvor velbevandret man kan være i de her VAG-bilers mekanik.
F.eks. hjælper det jo ret godt, at det er paratviden hvor samtlige bolte og møtrikker sidder, hvilken rækkefølge de skal tages i, samt deres størrelse og tilgængelighed.
Michael kender dem udenad, så han skal ikke først prøve 2-3 toppe og forlængere osv (som jeg ville skulle) inden han har den rigtige.
Den rette kombination sidder på skruemaskinen i første forsøg.
Når det hele er skilt ad, så ligger samtlige bolte, møtrikker, skiver, beslag.. i én stor bunke på gulvet..
Det er sådan noget der får de små nakkehår på et systematik-væsen som mig til at rejse sig !
Jeg ville nok placere det hele i lige rækker på A4 papir, hvor jeg havde skrevet hvor det kom fra, og hvilken rækkefølge de sad osv
Det ville ligne noget i retning af en Nordkoreansk militærparade.
Og det ville selvfølgelig tage mig 20 gange så lang tid.
Og selvfølgelig ganske unødvendigt, hvis man bare ved hvor hver enkelt stump skal hen igen...
Jeg kan godt komme lidt i tvivl ... men jeg tror nu ikke at den viden er noget man er født med i Blans..
Det har nok taget adskillige tromler Plum/Swarfega at bygge den op
Og mht effektiviteten;
Det gør i hvert fald indtryk på en amatør som jeg, hvor velbevandret man kan være i de her VAG-bilers mekanik.
F.eks. hjælper det jo ret godt, at det er paratviden hvor samtlige bolte og møtrikker sidder, hvilken rækkefølge de skal tages i, samt deres størrelse og tilgængelighed.
Michael kender dem udenad, så han skal ikke først prøve 2-3 toppe og forlængere osv (som jeg ville skulle) inden han har den rigtige.
Den rette kombination sidder på skruemaskinen i første forsøg.
Når det hele er skilt ad, så ligger samtlige bolte, møtrikker, skiver, beslag.. i én stor bunke på gulvet..
Det er sådan noget der får de små nakkehår på et systematik-væsen som mig til at rejse sig !
Jeg ville nok placere det hele i lige rækker på A4 papir, hvor jeg havde skrevet hvor det kom fra, og hvilken rækkefølge de sad osv
Det ville ligne noget i retning af en Nordkoreansk militærparade.
Og det ville selvfølgelig tage mig 20 gange så lang tid.
Og selvfølgelig ganske unødvendigt, hvis man bare ved hvor hver enkelt stump skal hen igen...
Jeg kan godt komme lidt i tvivl ... men jeg tror nu ikke at den viden er noget man er født med i Blans..
Det har nok taget adskillige tromler Plum/Swarfega at bygge den op
- These users thanked the author HansH for the post (total 6):
- magnussen • kGlerup • GranTurismo • Monne • Kim B Olesen • Soner
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- larslyn
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2145
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Beerpiece
- Has thanked: 229 times
- Been thanked: 110 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
super beskrivelse af processen Hans, det med at dokumentere tænker jeg ofte når man roder med en af de lidt mere spændende opgaver, men det bliver bare ikke til noget i en travl hverdag....
Tak, og hatten af for Norn som roder rundt på gulvet med kassen
Tak, og hatten af for Norn som roder rundt på gulvet med kassen
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 115
- Tilmeldt: 10. jun 2017, 07:15
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 51 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Satme iorden indlæg
Lækkert med illustrationer og “hånd i hånd” info.
Thumbs up
Lækkert med illustrationer og “hånd i hånd” info.
Thumbs up
Vh Peter
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017
Volkswagen Golf GTI TCR 2019
(solgt)VW Polo BlueGT 1,4 TSI DSG7 2017
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Bilen har nu kørt 174.000km, dvs 12.000 på de nye koblinger.
I starten kørte den fint!
Men de sidste 5-6.000km har der lige så langsomt sneget sig et træls fænomén ind.
Den er begyndt at skurre i koblingen når der skal lidt 'træk på' - dvs ikke med helt blød speederfod, og heller ikke med hård, men det jeg vil kalde en "almindelig" acceleration i hverdagstrafikken.
Hvis man kører i f.eks. 3g med denne "almindelige" acceleration, så føles det som om koblingen kun er 98% indkoblet.
Dvs som om den slipper en lille bitte smule ... eller som om den hele tiden ligger lige på kanten af at ville slippe.
Det betyder IKKE at omdrejningstælleren hopper, som måske er det mest kendte symptom ved glidende DQ200 koblinger.
Omdrejningstælleren er rolig som den skal være.
Men der er altså denne skurrende fornemmelse og følelsen af at trækkraften ikke leveres ordentligt og giver en "ren" fremdrift.
Man kan høre det og man kan mærke det i benene og bagdelen, dvs det forplanter sig ligesom op i sædet.
Problemet er der umiddelbart kun, eller i hvert fald mest, i 3g + 4g og også lidt i 5g.
Det er lidt svært at sige om det også forekommer i de lave gear, for dem er man ret hurtigt ude af. Jeg synes umiddelbart ikke det føles som om den også gør det i disse gear, men er ikke 100% sikker.
Hvis man kører helt blød fod så bilen stiger lige så langsomt i omdrejninger, så mærkes det ikke.
Hvis man kører mere kontant/fast fod så den får noget havre, så er det som om at det heller ikke forekommer. Så tager den ligesom ordentligt "ved".
Som om at elektronikken godt ved, at - nu skal der overføres mere moment.. så tager jeg mig lige sammen
Har prøvet at grundindstille adskillige gange, uden at det har gjort nogen forskel. Hvilket faktisk undrer mig en smule...
Jeg havde forventet i det mindste at opleve en forbedring lige efter grundjusteringen, og så formodentlig tilbagefald over lidt tid.
Men altså ingen umiddelbar mærkbar effekt af grundjustering i forhold til dette.
De koblinger bilen var født med ab fabrik (bilen produceret 02.04.2010) har aldrig voldt de velkendte DQ200 problemer.
Koblingerne blev skiftet fordi de bare var slidte af almindelig brug, og var begyndt at glide i fugtigt vejr. Men det var noget der var kommet lige så stille, og altså ikke "medfødt". Derfor tilskrev jeg det ganske almindelig slidtage, og så skal de jo bare skiftes.
Nu virker det imidlertid som om jeg har købt mig til nutidens DQ200 problemer
Det koblings rep.kit man får når man bestiller anno 2020, er velsagtens samme som andre har problemer med.. og den gruppe har jeg altså tilsyneladende meldt mig ind i nu. Hm..
Da Thomas Landberg lavede custom software til mig, blev der IKKE ændret koblingstryk.
"Det kigger vi kun på hvis der er problemer", sagde Thomas.
Hvilket jeg er helt enig i. If it ain't broken, don't fix it. Og jeg har jo som sagt aldrig haft de kendte DQ200 problemer på de gamle koblinger.
Men nu har situationen ændret sig.
Jeg har åbnet en sag med Thomas, og han vil forsøge at lave en fil med øget koblingstryk. Så må vi se om det lykkes, og om det løser problemet.
Melder tilbage når der er nyt i sagen.
Derudover;
Er der også tilkommet et andet problem, som jeg beskriver nærmere og diskuterer i denne tråd
Sakset fra tråden:
Mht "hugget", så oplever jeg det når den skifter 3g --> 4g (her er det værst) og i mindre grad når den skifter 4g --> 5g.
Jeg kan sagtens eliminere det, ved blot at køre med helt blød fod, så omdrejningerne lige så forsigtigt nærmer sig skiftepunktet. Så gør den det ikke.
Men så snart jeg trykker 5 gram hårdere på speederen, så kommer hugget ved skift fra 3. til 4.
Jeg har planer om, i weekenden, at tage ud og prøve at logge speederstillingen med VCDS, og se om jeg kan definere indenfor hvilket område problemet forekommer, for det er helt klart afhængigt af stillingen på speederen.
Denne problematik har jeg valgt lige at sætte nederst på listen, og afvente hvilket resultat en evt custom fil med øget koblingstryk afstedkommer. Måske har det også en betydning for dette problem #2.
I starten kørte den fint!
Men de sidste 5-6.000km har der lige så langsomt sneget sig et træls fænomén ind.
Den er begyndt at skurre i koblingen når der skal lidt 'træk på' - dvs ikke med helt blød speederfod, og heller ikke med hård, men det jeg vil kalde en "almindelig" acceleration i hverdagstrafikken.
Hvis man kører i f.eks. 3g med denne "almindelige" acceleration, så føles det som om koblingen kun er 98% indkoblet.
Dvs som om den slipper en lille bitte smule ... eller som om den hele tiden ligger lige på kanten af at ville slippe.
Det betyder IKKE at omdrejningstælleren hopper, som måske er det mest kendte symptom ved glidende DQ200 koblinger.
Omdrejningstælleren er rolig som den skal være.
Men der er altså denne skurrende fornemmelse og følelsen af at trækkraften ikke leveres ordentligt og giver en "ren" fremdrift.
Man kan høre det og man kan mærke det i benene og bagdelen, dvs det forplanter sig ligesom op i sædet.
Problemet er der umiddelbart kun, eller i hvert fald mest, i 3g + 4g og også lidt i 5g.
Det er lidt svært at sige om det også forekommer i de lave gear, for dem er man ret hurtigt ude af. Jeg synes umiddelbart ikke det føles som om den også gør det i disse gear, men er ikke 100% sikker.
Hvis man kører helt blød fod så bilen stiger lige så langsomt i omdrejninger, så mærkes det ikke.
Hvis man kører mere kontant/fast fod så den får noget havre, så er det som om at det heller ikke forekommer. Så tager den ligesom ordentligt "ved".
Som om at elektronikken godt ved, at - nu skal der overføres mere moment.. så tager jeg mig lige sammen
Har prøvet at grundindstille adskillige gange, uden at det har gjort nogen forskel. Hvilket faktisk undrer mig en smule...
Jeg havde forventet i det mindste at opleve en forbedring lige efter grundjusteringen, og så formodentlig tilbagefald over lidt tid.
Men altså ingen umiddelbar mærkbar effekt af grundjustering i forhold til dette.
De koblinger bilen var født med ab fabrik (bilen produceret 02.04.2010) har aldrig voldt de velkendte DQ200 problemer.
Koblingerne blev skiftet fordi de bare var slidte af almindelig brug, og var begyndt at glide i fugtigt vejr. Men det var noget der var kommet lige så stille, og altså ikke "medfødt". Derfor tilskrev jeg det ganske almindelig slidtage, og så skal de jo bare skiftes.
Nu virker det imidlertid som om jeg har købt mig til nutidens DQ200 problemer
Det koblings rep.kit man får når man bestiller anno 2020, er velsagtens samme som andre har problemer med.. og den gruppe har jeg altså tilsyneladende meldt mig ind i nu. Hm..
Da Thomas Landberg lavede custom software til mig, blev der IKKE ændret koblingstryk.
"Det kigger vi kun på hvis der er problemer", sagde Thomas.
Hvilket jeg er helt enig i. If it ain't broken, don't fix it. Og jeg har jo som sagt aldrig haft de kendte DQ200 problemer på de gamle koblinger.
Men nu har situationen ændret sig.
Jeg har åbnet en sag med Thomas, og han vil forsøge at lave en fil med øget koblingstryk. Så må vi se om det lykkes, og om det løser problemet.
Melder tilbage når der er nyt i sagen.
Derudover;
Er der også tilkommet et andet problem, som jeg beskriver nærmere og diskuterer i denne tråd
Sakset fra tråden:
Mht "hugget", så oplever jeg det når den skifter 3g --> 4g (her er det værst) og i mindre grad når den skifter 4g --> 5g.
Jeg kan sagtens eliminere det, ved blot at køre med helt blød fod, så omdrejningerne lige så forsigtigt nærmer sig skiftepunktet. Så gør den det ikke.
Men så snart jeg trykker 5 gram hårdere på speederen, så kommer hugget ved skift fra 3. til 4.
Jeg har planer om, i weekenden, at tage ud og prøve at logge speederstillingen med VCDS, og se om jeg kan definere indenfor hvilket område problemet forekommer, for det er helt klart afhængigt af stillingen på speederen.
Denne problematik har jeg valgt lige at sætte nederst på listen, og afvente hvilket resultat en evt custom fil med øget koblingstryk afstedkommer. Måske har det også en betydning for dette problem #2.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Hmm... der er helt sikkert noget der ikke er som det skal være.
Der er sat denne fejl i DSG'en.
Tænker om det måske er noget i mechatronic'en ...
Det forekommer mig at problemet er værst i D programmet. Sætter man den i Manuel er det som om det reduceres en hel del..
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.clb
Part No SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 9059
Revision: 00040024 Serial number: TFK01003200657
Coding: 0000020
Shop #: WSC 00642 210 45725
VCID: 393A0F62706DD54E14-806C
1 Fault Found:
005981 - Clutch 1 Opens Unintentionally
Der er sat denne fejl i DSG'en.
Tænker om det måske er noget i mechatronic'en ...
Det forekommer mig at problemet er værst i D programmet. Sætter man den i Manuel er det som om det reduceres en hel del..
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.clb
Part No SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 9059
Revision: 00040024 Serial number: TFK01003200657
Coding: 0000020
Shop #: WSC 00642 210 45725
VCID: 393A0F62706DD54E14-806C
1 Fault Found:
005981 - Clutch 1 Opens Unintentionally
- P175D - 000 - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 6
Reset counter: 36
Mileage: 175426 km
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- jan67
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Jeg fik samme fejl på min.. Der var det mecatronic enheden der var færdig. Den kunne blandt andet ikke holde olie tryk og man kunne høre at. Pumpen køre underligt.
Jan
Jan
HansH skrev: ↑22. nov 2020, 11:34Hmm... der er helt sikkert noget der ikke er som det skal være.
Der er sat denne fejl i DSG'en.
Tænker om det måske er noget i mechatronic'en ...
Det forekommer mig at problemet er værst i D programmet. Sætter man den i Manuel er det som om det reduceres en hel del..
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans Labels: 0AM-927-769.clb
Part No SW: 0AM 300 048 L HW: 0AM 927 769 D
Component: GSG DSG AG7 402 9059
Revision: 00040024 Serial number: TFK01003200657
Coding: 0000020
Shop #: WSC 00642 210 45725
VCID: 393A0F62706DD54E14-806C
1 Fault Found:
005981 - Clutch 1 Opens Unintentionally
- P175D - 000 - - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100000
Fault Priority: 0
Fault Frequency: 6
Reset counter: 36
Mileage: 175426 km
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Mange tak for den opdatering Jan.
Jeg har selv tænkt tanken / mistænkt at det er trykakkumulatoren i mechatronic'en der er kaputski.
Hvad gjorde du ... fik du renoveret MT'en ? Eller blev det byt-til-nyt ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- jan67
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Gentofte
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 4 times
Re: Skift af DQ200 koblinger på 2010 Octavia
Jeg fik monteret en renoveret mecatronic. Hos dansk bil service. Det er nu små 20.000 km
Siden og der har ikke været problemer siden.
Jan
Siden og der har ikke været problemer siden.
Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi