DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Alt vedr. gear, kobling mv.
Besvar
Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3528
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 118 times
Been thanked: 117 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Flamiq » 16. mar 2020, 17:33

kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:25
KBAndersen skrev:I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
Vores skifter helt efter mit hovede i N. Men i S... Hold da op for noget klyt programmering! Fint nok at den går længere ud i gearene og skiftet lidt mere aggressivt ned. Men hvorfor blive hængende i lavt gear ved jævn fart og ingen acceleration? Bras!
Er du sikker på, at der overhovedet er fremdrift i “N” ;)
These users thanked the author Flamiq for the post:
gudhjem
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: 2024 Tesla Model Y, L.R. Baghjulstræk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2615
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 618 times
Been thanked: 352 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 16. mar 2020, 17:37


Engolf_R skrev:Er du sikker på, at der overhovedet er fremdrift i “N” ;)
Hæ! Den skifter sgu nok ikke ikke for sent op der... :)
Men ja, i D er jeg meget tilfreds.
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt :)


Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2312
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 49 times
Been thanked: 206 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peder » 16. mar 2020, 20:26

kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:37
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt :)
Perfekt - så for sølle 350.000 kr kan jeg få den dq200 oplevelse nogle snakker om 😎
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2615
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 618 times
Been thanked: 352 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af kGlerup » 16. mar 2020, 21:05

Peder skrev:
kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:37
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt :)
Perfekt - så for sølle 350.000 kr kan jeg få den dq200 oplevelse nogle snakker om Billede
Ja ja, ingen begrænsninger der!
Kollega har lige fået en demo passat 1.5 TSI DSG. Fuldstændig samme opførsel..
300km gammel Audi A3 1.0 TSI DSG i Belgien sidste uge. Samme opførsel, men i meget svag grad.
Samme tur: Kunde havde en ét år gammel Ibiza 1.0 TSI DSG. Sørme om den ikke også lige skulle varme op før den kørte godt..
Så ja, rig mulighed for den fede DQ200 oplevelse derude...

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 200 times
Been thanked: 310 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 16. mar 2020, 21:23

Peder skrev:
16. mar 2020, 20:26
kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:37
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt :)
Perfekt - så for sølle 350.000 kr kan jeg få den dq200 oplevelse nogle snakker om 😎
God humor:)

TheNewGuy
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 6. jun 2019, 20:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af TheNewGuy » 22. mar 2020, 17:10

Gruppe søgsmål? Hive fabrikanten i retten måske?

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 200 times
Been thanked: 310 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 22. mar 2020, 21:59

TheNewGuy skrev:
22. mar 2020, 17:10
Gruppe søgsmål? Hive fabrikanten i retten måske?
Der er vist nok at henvise til i hvert fald. Kan se i andre tråde folk nævner DQ200 også som dårlig oplevelse (der ikke har skrevet i denne). Jeg har dog ikke en mere, køre lykkelig i multitronic og DQ250 :)

JonasNJ
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 23. okt 2010, 09:56
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af JonasNJ » 27. mar 2020, 12:43

JonasNJ skrev:
12. feb 2020, 10:35
Jeg har også en Passat B8, 2018 model med problem at omdrejningerne stiger når bilen trækker.
VW Næstved påstår hårdnakket at VW har informeret om at denne fejl ikke findes på B8 2018 modellen, men har anerkendt den fandtes på tidligere modeller.

Pt. er vi ude i VW Næstved har haft bilen først i 3 dage til at bekræfte problemet, hvilket endte ud i de ikke kunne fremtvinge fejlen.
Jeg har video dokumenteret den, og VW Næstved har sagt til mig den bestemt gør noget den ikke skal.

Bilen var inde igen igår og få læst log filer ud? Disse skal nu sendes til VW for sammenligning og diagnose.
Hvis VW ikke kan udlæse noget af log filerne, så vil VW Næstved igen have bilen og prøve at bevise fejlen.

VW Næstved har sagt af flere omgange at de er overbevist om bilen har denne fejl, men de mangler accept fra VW som jeg forstår det. Og mine videoer virker ikke som om det er nok bevis.

Hvordan har i andre håndteret dette? Jeg er ved at være lidt træt...
Så er der endeligt nyt i min sag her.
Efter at have kæmpet siden November 2019 hvor fejlen blev indrapporteret, så er det nu lykkedes at overbevise VW om den er go' nok.
VW Næstved har været rigtig skarpe til at holde mig opdateret med status osv. Og lige så snart meldingen kom at VW Accepterede den, så kaldte de bilen ind til rep.

De fik den onsdag aften (1,5 uge efter VW accepterede) og skal hente den idag.
Der er skiftet koblinger og den er "kørt ind". De melder selv den kører som den skal nu.

Så må vi se hvad VW mener med "Den kører som den skal".

Freddyp
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Freddyp » 27. mar 2020, 18:35

Ohhh hvor jeg nyder at køre i min gamle Touran 2.0 TDI DSG fra 2006 med 400.000km på tælleren. Den skifter stadig som en drøm.
Vi har også en Touran IQ-Drive 1.6 TDI DSG fra 2019. Den er mere underholdende når det kommer til gearkassen. Glider ikke de 500 rpm som mange beskriver, men har alle de andre problemer der skrives om her. Jeg vil ikke komme ind på det i denne skrivelse, da jer er i tråden langt bagud fra her. Ærgrer mig bare at VW ikke tager det særligt alvorligt, og kommer med brugbare løsninger, der kan forventes at holde på sigt.
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019

larsfv
Medlem
Indlæg: 806
Tilmeldt: 17. jun 2008, 10:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Søborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 29 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af larsfv » 1. apr 2020, 11:23

Har lige været hos cartrends og fået motor og dsg software på min Octavia 1,5 tsi det har gjordt en kæmpe forskel ingen fedteri heller ikke når den er kold og så bruger den 1. Gearet det er en fornøjelse tak til Landberg og Rene


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author larsfv for the post (total 7):
pomfritHansHjcnSunnyPeter Nkwsmagnussen

saintie123
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. nov 2014, 21:17
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af saintie123 » 24. apr 2020, 16:02

2019 polo tdi her. Har også lige fået nye koblingsplader i. Den glider stadig helt afsindig når den er kold især, men også varm. Har så også gået 18000 så det kan jo heller ikke holde evigt. Fik en benzin udgave som lånebil der havde gået 4000. Den gled også de berømte 5-700 omdrejninger ved hvert skifte. Min glider så 1500 ved kold motor. Flot vw. Så glæder mig til hvad de nu vil skifte

Freddyp
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Freddyp » 24. apr 2020, 21:58

Har skiftet 1.6 TDI DSG 2019 IQdrive ud med en magen til bare 2.0 Dsg. Dyrt men det virker. Tror ikke VW nogen sinde tager DQ200 alvorligt og løser problemerne. SW opdatering - fint - men det burde VW der tilbyder den! Til dem der har en sådan der virker - fint nok - held og lykke 🙃
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019

King_Neumann
Nyt medlem
Indlæg: 377
Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 18 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af King_Neumann » 27. apr 2020, 20:57

Hvis man tæller kunder med, som får grundindstillet deres DQ200, så er fejlraten betydelig højere... for der går kun ganske kort tid, så opfører bilen sig igen “normalt” :geek:
Konstruktionen dq200 er med salgstal for øje dræbende for gearkassens levetid pga jagten på højt km/L.. de æder lejer og koblinger, især for dem som kører meget bykørsel, knap så meget for dem, der kører langt og på motorvej. Deri er nok forskellen nok på den samlede oplevelse af produktet.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6640
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 564 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af i-s » 28. apr 2020, 16:08

Har en kollega der havde en Golf 7 med 1.6TDI / DQ200. Han har også fået nok nu og den er lige blevet byttet ud med en brugt Golf 7.5 med 2.0TDI / DQ381. Han er også blevet fyldt med den ene røverhistorie efter den anden hos VW.
/Søren.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 200 times
Been thanked: 310 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 28. apr 2020, 16:35

Men det er kun promille...
These users thanked the author claussor for the post:
kGlerup

Freddyp
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Freddyp » 29. apr 2020, 08:18

Hvor ser man DQxxx nummeret?
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 29. apr 2020, 08:26

Freddyp skrev:
29. apr 2020, 08:18
Hvor ser man DQxxx nummeret?
Det står ingen steder hvor den "almindelige bilejer" kan se det. Det er også tvivlsomt om det hjælper at spørge en sælger.

Man udleder det ud fra bil/model, årgang, motortype (diesel/benzin) og motorstørrelse (slagvolumen).
Så hvis du poster de oplysninger, så kan forum hjælpe med at identificere din gearkasse.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 29. apr 2020, 08:26

Freddyp skrev:
29. apr 2020, 08:18
Hvor ser man DQxxx nummeret?
Skriv din bil :-)

men som udgangspunkt, har du under 250 nm, så har du ret sikkert en DQ200, har du over har du typisk en DQ250 eller DQ381 alt efter alder på bilen

Freddyp
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Freddyp » 29. apr 2020, 10:05

Touran 2.0 TDI DSG7 Okt.2019 IQdrive
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af martinta » 29. apr 2020, 10:14

Freddyp skrev:
29. apr 2020, 10:05
Touran 2.0 TDI DSG7 Okt.2019 IQdrive
Vil skyde på DQ381, det er i hvert fald ikke en DQ200

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 29. apr 2020, 10:15

martinta skrev:
29. apr 2020, 10:14
Freddyp skrev:
29. apr 2020, 10:05
Touran 2.0 TDI DSG7 Okt.2019 IQdrive
Vil skyde på DQ381, det er i hvert fald ikke en DQ200
Uden tvivl en DQ381.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5622
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 340 times
Been thanked: 377 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 29. apr 2020, 12:47

saintie123 skrev:
24. apr 2020, 16:02
2019 polo tdi her. Har også lige fået nye koblingsplader i. Den glider stadig helt afsindig når den er kold især, men også varm. Har så også gået 18000 så det kan jo heller ikke holde evigt. Fik en benzin udgave som lånebil der havde gået 4000. Den gled også de berømte 5-700 omdrejninger ved hvert skifte. Min glider så 1500 ved kold motor. Flot vw. Så glæder mig til hvad de nu vil skifte
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

saintie123
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. nov 2014, 21:17
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af saintie123 » 2. maj 2020, 17:29

Den blev også grundjusteret af vw. Allerede dagen efter var den gal igen. Gled 1000/1500 omdrejninger ved gearskift. Dog med den lille bonus, at den nu også rusker imellem 3-4 gear. Fandt dog efter lang tids søgning på Google løsningen. Bilen er solgt

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2312
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 49 times
Been thanked: 206 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af Peder » 2. maj 2020, 22:36

GranTurismo skrev:
29. apr 2020, 12:47
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.
These users thanked the author Peder for the post (total 4):
claussorkGlerupmalerngudhjem
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af tuxx » 3. maj 2020, 09:27

kGlerup skrev:
16. mar 2020, 17:25
KBAndersen skrev:I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
Vores skifter helt efter mit hovede i N. Men i S... Hold da op for noget klyt programmering! Fint nok at den går længere ud i gearene og skiftet lidt mere aggressivt ned. Men hvorfor blive hængende i lavt gear ved jævn fart og ingen acceleration? Bras!
Fordi du er i sport! Bilen forventer du giver den kniven any given moment, så derfor er den klar i et gear med omdrejninger og overskud.
These users thanked the author tuxx for the post (total 2):
malernGranTurismo
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5622
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 340 times
Been thanked: 377 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af GranTurismo » 3. maj 2020, 13:38

Peder skrev:
2. maj 2020, 22:36
GranTurismo skrev:
29. apr 2020, 12:47
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.
At omdrejningerne stiger under gearskifte har ikke noget at gøre med at koblingen glider/hakker som denne tråd omhandler. Det ene fænomen sker i forbindelse med aktivering af koblingen. Det andet sker mens koblinger er (burde være) i indgreb.

Problemet med stigende omdrejninger under gearskifte er et kendt fænomen på alle DSG-gearkasser - ikke kun den med tørkobling.

Der er stor uenighed om gearkassen tilpasser sig efter grundjustering. Om den gør det eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved at TVS, som nogle af de førende indenfor DSG, påstår den tilpasser sig på de første 180 km efter en grundjustering.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 200 times
Been thanked: 310 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 3. maj 2020, 13:48

GranTurismo skrev:
3. maj 2020, 13:38
Peder skrev:
2. maj 2020, 22:36
GranTurismo skrev:
29. apr 2020, 12:47
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.
At omdrejningerne stiger under gearskifte har ikke noget at gøre med at koblingen glider/hakker som denne tråd omhandler. Det ene fænomen sker i forbindelse med aktivering af koblingen. Det andet sker mens koblinger er (burde være) i indgreb.

Problemet med stigende omdrejninger under gearskifte er et kendt fænomen på alle DSG-gearkasser - ikke kun den med tørkobling.

Der er stor uenighed om gearkassen tilpasser sig efter grundjustering. Om den gør det eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved at TVS, som nogle af de førende indenfor DSG, påstår den tilpasser sig på de første 180 km efter en grundjustering.
Den tilpasser sig efter slitage og den slags. Nogle værksteder prøver at få det til at lyde som om det er ens kørsel den adapterer efter og det er noget fis. Hvis den adapterede efter ens kørsel ville skiftemønstre mv. ændre sig. Det er også derfor den virker rigtig godt typisk efter en grundjustering i en kort periode da den kører med højt tryk i koblingen, indtil den er justeret ind og så er det tilbage i det gamle trummerum igen. Hvis man gad, kunne man købe en OBD Eleven og køre en Basic Transmission adjust (eller hvad den hedder) efter hver optankning, så kører den i grundjusterings"mode" konstant :D

Jeg har prøvet det et par gange i min mors Polo og jep, så stopper den med at glide i koblingen i ca. 500 km. Den er fra 2019.
These users thanked the author claussor for the post (total 2):
GranTurismokGlerup

saintie123
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27. nov 2014, 21:17
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af saintie123 » 4. maj 2020, 06:07

Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen 😂

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af HansH » 4. maj 2020, 07:25

saintie123 skrev:
4. maj 2020, 06:07
Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen 😂
Det er - præcis som claussor skriver - en gang fis.. :)

Grundindstillingen tjekker at den mekanisme der skifter gearene ("Gangsteller", ved ikke hvad den hedder på dansk), kan sætte gearkassen i Neutral, samt koble alle gearene R, 1-7 ind.

Dernæst kobler den til nogle gange på hver kobling, for at finde ud af hvornår den pågældende kobling bider.
Processen foregår med håndbremse trukket og bremsepedal nedtrykket så bilen ikke kan bevæge sig, og man mærker tydeligt når den finder bite point ... omdrejninger falder og motoren brummer, og det rykker svagt i bilen. Akkurat som når man på en bil med manuel kasse kobler så meget til at koblingen bider, mens man holder bilen på bremsen .. som når man skal sætte i gang på en stigning.

På dette tidspunkt er der også blevet sat to tællere (en for hver kobling) til værdien 3.
Det tal udtrykker "antal tilbageværende adaptioner", og anvendes i forhold til den tilpasning der skal ske under kørsel.
Ross-Tech har en detaljeret beskrivelse af en foruddefineret testkøre-procedure - Ross-Tech DQ200 testkørsel

Når bilen har befundet sig i forskellige omdrejningsområder i et vist stykke tid, og udsættes for forskellige accelerationer, lærer gearkassen hvor meget koblingerne skal trykke for at kunne overføre kræfterne.
Når den har lært hvad den skal lære, og er tilfreds med et givet testområde, tælles tælleren for den pågældende kobling ned.
Når tælleren går på 0 er gearkassen tilfreds, og den har ikke flere udeståender i form af tilpasning. Den har lært alt hvad den behøver at vide for at kunne styre transmission og kobling.

Ross-Tech anbefaler at man gennemfører testmønstrene umiddelbart efter grundindstilling, således at alt er helt afsluttet når man begynder at køre "rigtigt" i bilen ... men det er på ingen måde et krav. Hvis man umiddelbart efter grundindstilling bare tager bilen i brug, venter den blot på at man under normal kørsel rammer de mønstre den søger efter. Det gør man jo før eller siden. Og når det sker, så suger gearkassen den viden den behøver, og så skrives tælleren også ned. Og på et tidspunkt rammer den også 0 på denne måde.

Tællerne for koblingerne ligger i hver sin måleblok (180.1 og 200.1) så det er nemt med VCDS at se hvor tæt den er på at være tilfreds :)

TVS' info om at der skulle være en grænse på 180km kørsel involveret kan jeg hverkan be- eller afkræfte. Det har jeg ikke hørt om før.
Min erfaring (og påstand) er, at man rammer de nødvendige mønstre inden for relativt kort tid, dvs længe før 180km kørsel.
Selvfølgelig afhængigt af hvordan éns daglige kørselsmønster ser ud.

Det vigtige at pointere er, at hele denne proces absolut intet har med "førerens kørestil" at gøre. Det er simpelt hen tågesnak :)
Gearkassens logik leder efter nogle helt bestemte mønstre. Mønstrene er en kombination af gear, omdrejninger og requested torque - dvs hvor kraftigt bilen skal trække.
Disse mønstre er de samme uanset hvem der sidder bag rattet, og når den "ser" dem, tillærer den hvad den har brug for.
Mønstrene er som sagt fint beskrevet i Ross-Tech linket.

Det er altså ikke føreren, gearkassestyringen skal lære at kende.... Den skal såmænd bare lære sin egen mekanik at kende. :)

Og sådan er det..
These users thanked the author HansH for the post (total 5):
SacekGlerupGranTurismoSunnypoppo2003
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1843
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 200 times
Been thanked: 310 times

Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration

Indlæg af claussor » 4. maj 2020, 08:12

saintie123 skrev:
4. maj 2020, 06:07
Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen 😂
Ha ha ha er der virkelig en forhandler der har påstået det? De er desperate. Gad vide om de har deres eget lukkede forum et sted hvor de græder snot over problemerne og finder på underlige bortforklaringer?

Besvar

Tilbage til "Transmission"