Er du sikker på, at der overhovedet er fremdrift i “N”kGlerup skrev: ↑16. mar 2020, 17:25Vores skifter helt efter mit hovede i N. Men i S... Hold da op for noget klyt programmering! Fint nok at den går længere ud i gearene og skiftet lidt mere aggressivt ned. Men hvorfor blive hængende i lavt gear ved jævn fart og ingen acceleration? Bras!KBAndersen skrev:I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3528
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 118 times
- Been thanked: 117 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: 2024 Tesla Model Y, L.R. Baghjulstræk
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: 2024 Tesla Model Y, L.R. Baghjulstræk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2615
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 618 times
- Been thanked: 352 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Hæ! Den skifter sgu nok ikke ikke for sent op der...Engolf_R skrev:Er du sikker på, at der overhovedet er fremdrift i “N”
Men ja, i D er jeg meget tilfreds.
Vi er lige flyttet, så bilen er i opvarmet garage nu. Det har heldigvis reduceret slip i ulige gear en del når gearkassen er kold, så det er også skønt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2312
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 206 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Perfekt - så for sølle 350.000 kr kan jeg få den dq200 oplevelse nogle snakker om
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2615
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 618 times
- Been thanked: 352 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Ja ja, ingen begrænsninger der!
Kollega har lige fået en demo passat 1.5 TSI DSG. Fuldstændig samme opførsel..
300km gammel Audi A3 1.0 TSI DSG i Belgien sidste uge. Samme opførsel, men i meget svag grad.
Samme tur: Kunde havde en ét år gammel Ibiza 1.0 TSI DSG. Sørme om den ikke også lige skulle varme op før den kørte godt..
Så ja, rig mulighed for den fede DQ200 oplevelse derude...
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
God humor:)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Der er vist nok at henvise til i hvert fald. Kan se i andre tråde folk nævner DQ200 også som dårlig oplevelse (der ikke har skrevet i denne). Jeg har dog ikke en mere, køre lykkelig i multitronic og DQ250
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 55
- Tilmeldt: 23. okt 2010, 09:56
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Så er der endeligt nyt i min sag her.JonasNJ skrev: ↑12. feb 2020, 10:35Jeg har også en Passat B8, 2018 model med problem at omdrejningerne stiger når bilen trækker.
VW Næstved påstår hårdnakket at VW har informeret om at denne fejl ikke findes på B8 2018 modellen, men har anerkendt den fandtes på tidligere modeller.
Pt. er vi ude i VW Næstved har haft bilen først i 3 dage til at bekræfte problemet, hvilket endte ud i de ikke kunne fremtvinge fejlen.
Jeg har video dokumenteret den, og VW Næstved har sagt til mig den bestemt gør noget den ikke skal.
Bilen var inde igen igår og få læst log filer ud? Disse skal nu sendes til VW for sammenligning og diagnose.
Hvis VW ikke kan udlæse noget af log filerne, så vil VW Næstved igen have bilen og prøve at bevise fejlen.
VW Næstved har sagt af flere omgange at de er overbevist om bilen har denne fejl, men de mangler accept fra VW som jeg forstår det. Og mine videoer virker ikke som om det er nok bevis.
Hvordan har i andre håndteret dette? Jeg er ved at være lidt træt...
Efter at have kæmpet siden November 2019 hvor fejlen blev indrapporteret, så er det nu lykkedes at overbevise VW om den er go' nok.
VW Næstved har været rigtig skarpe til at holde mig opdateret med status osv. Og lige så snart meldingen kom at VW Accepterede den, så kaldte de bilen ind til rep.
De fik den onsdag aften (1,5 uge efter VW accepterede) og skal hente den idag.
Der er skiftet koblinger og den er "kørt ind". De melder selv den kører som den skal nu.
Så må vi se hvad VW mener med "Den kører som den skal".
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Ohhh hvor jeg nyder at køre i min gamle Touran 2.0 TDI DSG fra 2006 med 400.000km på tælleren. Den skifter stadig som en drøm.
Vi har også en Touran IQ-Drive 1.6 TDI DSG fra 2019. Den er mere underholdende når det kommer til gearkassen. Glider ikke de 500 rpm som mange beskriver, men har alle de andre problemer der skrives om her. Jeg vil ikke komme ind på det i denne skrivelse, da jer er i tråden langt bagud fra her. Ærgrer mig bare at VW ikke tager det særligt alvorligt, og kommer med brugbare løsninger, der kan forventes at holde på sigt.
Vi har også en Touran IQ-Drive 1.6 TDI DSG fra 2019. Den er mere underholdende når det kommer til gearkassen. Glider ikke de 500 rpm som mange beskriver, men har alle de andre problemer der skrives om her. Jeg vil ikke komme ind på det i denne skrivelse, da jer er i tråden langt bagud fra her. Ærgrer mig bare at VW ikke tager det særligt alvorligt, og kommer med brugbare løsninger, der kan forventes at holde på sigt.
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019
-
- Medlem
- Indlæg: 806
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 10:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Søborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 29 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Har lige været hos cartrends og fået motor og dsg software på min Octavia 1,5 tsi det har gjordt en kæmpe forskel ingen fedteri heller ikke når den er kold og så bruger den 1. Gearet det er en fornøjelse tak til Landberg og Rene
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 27. nov 2014, 21:17
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
2019 polo tdi her. Har også lige fået nye koblingsplader i. Den glider stadig helt afsindig når den er kold især, men også varm. Har så også gået 18000 så det kan jo heller ikke holde evigt. Fik en benzin udgave som lånebil der havde gået 4000. Den gled også de berømte 5-700 omdrejninger ved hvert skifte. Min glider så 1500 ved kold motor. Flot vw. Så glæder mig til hvad de nu vil skifte
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Har skiftet 1.6 TDI DSG 2019 IQdrive ud med en magen til bare 2.0 Dsg. Dyrt men det virker. Tror ikke VW nogen sinde tager DQ200 alvorligt og løser problemerne. SW opdatering - fint - men det burde VW der tilbyder den! Til dem der har en sådan der virker - fint nok - held og lykke
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 377
- Tilmeldt: 17. jan 2016, 16:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 18 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Hvis man tæller kunder med, som får grundindstillet deres DQ200, så er fejlraten betydelig højere... for der går kun ganske kort tid, så opfører bilen sig igen “normalt”
Konstruktionen dq200 er med salgstal for øje dræbende for gearkassens levetid pga jagten på højt km/L.. de æder lejer og koblinger, især for dem som kører meget bykørsel, knap så meget for dem, der kører langt og på motorvej. Deri er nok forskellen nok på den samlede oplevelse af produktet.
Konstruktionen dq200 er med salgstal for øje dræbende for gearkassens levetid pga jagten på højt km/L.. de æder lejer og koblinger, især for dem som kører meget bykørsel, knap så meget for dem, der kører langt og på motorvej. Deri er nok forskellen nok på den samlede oplevelse af produktet.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6640
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 564 times
- Been thanked: 947 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Har en kollega der havde en Golf 7 med 1.6TDI / DQ200. Han har også fået nok nu og den er lige blevet byttet ud med en brugt Golf 7.5 med 2.0TDI / DQ381. Han er også blevet fyldt med den ene røverhistorie efter den anden hos VW.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Hvor ser man DQxxx nummeret?
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det står ingen steder hvor den "almindelige bilejer" kan se det. Det er også tvivlsomt om det hjælper at spørge en sælger.
Man udleder det ud fra bil/model, årgang, motortype (diesel/benzin) og motorstørrelse (slagvolumen).
Så hvis du poster de oplysninger, så kan forum hjælpe med at identificere din gearkasse.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Skriv din bil
men som udgangspunkt, har du under 250 nm, så har du ret sikkert en DQ200, har du over har du typisk en DQ250 eller DQ381 alt efter alder på bilen
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 29
- Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Touran 2.0 TDI DSG7 Okt.2019 IQdrive
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Uden tvivl en DQ381.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5622
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.saintie123 skrev: ↑24. apr 2020, 16:022019 polo tdi her. Har også lige fået nye koblingsplader i. Den glider stadig helt afsindig når den er kold især, men også varm. Har så også gået 18000 så det kan jo heller ikke holde evigt. Fik en benzin udgave som lånebil der havde gået 4000. Den gled også de berømte 5-700 omdrejninger ved hvert skifte. Min glider så 1500 ved kold motor. Flot vw. Så glæder mig til hvad de nu vil skifte
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 27. nov 2014, 21:17
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Den blev også grundjusteret af vw. Allerede dagen efter var den gal igen. Gled 1000/1500 omdrejninger ved gearskift. Dog med den lille bonus, at den nu også rusker imellem 3-4 gear. Fandt dog efter lang tids søgning på Google løsningen. Bilen er solgt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2312
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 206 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.GranTurismo skrev: ↑29. apr 2020, 12:47Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Fordi du er i sport! Bilen forventer du giver den kniven any given moment, så derfor er den klar i et gear med omdrejninger og overskud.kGlerup skrev: ↑16. mar 2020, 17:25Vores skifter helt efter mit hovede i N. Men i S... Hold da op for noget klyt programmering! Fint nok at den går længere ud i gearene og skiftet lidt mere aggressivt ned. Men hvorfor blive hængende i lavt gear ved jævn fart og ingen acceleration? Bras!KBAndersen skrev:I skriver at gearkassen skifte for tidligt op i gear.
Nu er min en FR model og sætter jeg den i sportmode, køre den en del længere ud i gearene.
Den har det også med at stå fast i feks 5 gear, selvom jeg tænker nu kunne den godt skifte. Sætter jeg fartpilot til, skifter den så til det mest økonomiske gear.
- These users thanked the author tuxx for the post (total 2):
- malern • GranTurismo
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5622
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 340 times
- Been thanked: 377 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
At omdrejningerne stiger under gearskifte har ikke noget at gøre med at koblingen glider/hakker som denne tråd omhandler. Det ene fænomen sker i forbindelse med aktivering af koblingen. Det andet sker mens koblinger er (burde være) i indgreb.Peder skrev: ↑2. maj 2020, 22:36Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.GranTurismo skrev: ↑29. apr 2020, 12:47Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.
Problemet med stigende omdrejninger under gearskifte er et kendt fænomen på alle DSG-gearkasser - ikke kun den med tørkobling.
Der er stor uenighed om gearkassen tilpasser sig efter grundjustering. Om den gør det eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved at TVS, som nogle af de førende indenfor DSG, påstår den tilpasser sig på de første 180 km efter en grundjustering.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Den tilpasser sig efter slitage og den slags. Nogle værksteder prøver at få det til at lyde som om det er ens kørsel den adapterer efter og det er noget fis. Hvis den adapterede efter ens kørsel ville skiftemønstre mv. ændre sig. Det er også derfor den virker rigtig godt typisk efter en grundjustering i en kort periode da den kører med højt tryk i koblingen, indtil den er justeret ind og så er det tilbage i det gamle trummerum igen. Hvis man gad, kunne man købe en OBD Eleven og køre en Basic Transmission adjust (eller hvad den hedder) efter hver optankning, så kører den i grundjusterings"mode" konstantGranTurismo skrev: ↑3. maj 2020, 13:38At omdrejningerne stiger under gearskifte har ikke noget at gøre med at koblingen glider/hakker som denne tråd omhandler. Det ene fænomen sker i forbindelse med aktivering af koblingen. Det andet sker mens koblinger er (burde være) i indgreb.Peder skrev: ↑2. maj 2020, 22:36Det omhandler denne tråd nu også, da de ting oftest hører sammen. Det at den mikroslipper voldsomt ligefør opgearing er også et udbredt dq200 problem.GranTurismo skrev: ↑29. apr 2020, 12:47Hvis den glider under gearskifte, så er det ikke det problem som denne tråd omhandler. En grundjustering burde kunne afhjælpe stigning af omdrejninger under gearskifte.
Ligesom at man tror en grundjustering løser noget, det indser man er bullshit når vw gentager samme smøre omkring grundjustering for femte gang og “bilen skal lære din kørsel efter grundjustering.
Problemet med stigende omdrejninger under gearskifte er et kendt fænomen på alle DSG-gearkasser - ikke kun den med tørkobling.
Der er stor uenighed om gearkassen tilpasser sig efter grundjustering. Om den gør det eller ej skal jeg ikke kunne sige. Men jeg ved at TVS, som nogle af de førende indenfor DSG, påstår den tilpasser sig på de første 180 km efter en grundjustering.
Jeg har prøvet det et par gange i min mors Polo og jep, så stopper den med at glide i koblingen i ca. 500 km. Den er fra 2019.
- These users thanked the author claussor for the post (total 2):
- GranTurismo • kGlerup
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 27. nov 2014, 21:17
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Det er - præcis som claussor skriver - en gang fis..saintie123 skrev: ↑4. maj 2020, 06:07Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen
Grundindstillingen tjekker at den mekanisme der skifter gearene ("Gangsteller", ved ikke hvad den hedder på dansk), kan sætte gearkassen i Neutral, samt koble alle gearene R, 1-7 ind.
Dernæst kobler den til nogle gange på hver kobling, for at finde ud af hvornår den pågældende kobling bider.
Processen foregår med håndbremse trukket og bremsepedal nedtrykket så bilen ikke kan bevæge sig, og man mærker tydeligt når den finder bite point ... omdrejninger falder og motoren brummer, og det rykker svagt i bilen. Akkurat som når man på en bil med manuel kasse kobler så meget til at koblingen bider, mens man holder bilen på bremsen .. som når man skal sætte i gang på en stigning.
På dette tidspunkt er der også blevet sat to tællere (en for hver kobling) til værdien 3.
Det tal udtrykker "antal tilbageværende adaptioner", og anvendes i forhold til den tilpasning der skal ske under kørsel.
Ross-Tech har en detaljeret beskrivelse af en foruddefineret testkøre-procedure - Ross-Tech DQ200 testkørsel
Når bilen har befundet sig i forskellige omdrejningsområder i et vist stykke tid, og udsættes for forskellige accelerationer, lærer gearkassen hvor meget koblingerne skal trykke for at kunne overføre kræfterne.
Når den har lært hvad den skal lære, og er tilfreds med et givet testområde, tælles tælleren for den pågældende kobling ned.
Når tælleren går på 0 er gearkassen tilfreds, og den har ikke flere udeståender i form af tilpasning. Den har lært alt hvad den behøver at vide for at kunne styre transmission og kobling.
Ross-Tech anbefaler at man gennemfører testmønstrene umiddelbart efter grundindstilling, således at alt er helt afsluttet når man begynder at køre "rigtigt" i bilen ... men det er på ingen måde et krav. Hvis man umiddelbart efter grundindstilling bare tager bilen i brug, venter den blot på at man under normal kørsel rammer de mønstre den søger efter. Det gør man jo før eller siden. Og når det sker, så suger gearkassen den viden den behøver, og så skrives tælleren også ned. Og på et tidspunkt rammer den også 0 på denne måde.
Tællerne for koblingerne ligger i hver sin måleblok (180.1 og 200.1) så det er nemt med VCDS at se hvor tæt den er på at være tilfreds
TVS' info om at der skulle være en grænse på 180km kørsel involveret kan jeg hverkan be- eller afkræfte. Det har jeg ikke hørt om før.
Min erfaring (og påstand) er, at man rammer de nødvendige mønstre inden for relativt kort tid, dvs længe før 180km kørsel.
Selvfølgelig afhængigt af hvordan éns daglige kørselsmønster ser ud.
Det vigtige at pointere er, at hele denne proces absolut intet har med "førerens kørestil" at gøre. Det er simpelt hen tågesnak
Gearkassens logik leder efter nogle helt bestemte mønstre. Mønstrene er en kombination af gear, omdrejninger og requested torque - dvs hvor kraftigt bilen skal trække.
Disse mønstre er de samme uanset hvem der sidder bag rattet, og når den "ser" dem, tillærer den hvad den har brug for.
Mønstrene er som sagt fint beskrevet i Ross-Tech linket.
Det er altså ikke føreren, gearkassestyringen skal lære at kende.... Den skal såmænd bare lære sin egen mekanik at kende.
Og sådan er det..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: DSG DQ200 glider/hakker ved acceleration
Ha ha ha er der virkelig en forhandler der har påstået det? De er desperate. Gad vide om de har deres eget lukkede forum et sted hvor de græder snot over problemerne og finder på underlige bortforklaringer?saintie123 skrev: ↑4. maj 2020, 06:07Sjovt du nævner det. Det var præcis forklaringen på hvorfor lånebilen der havde få kilometer på klokken gled i koblingen. Mange forskellige folk der kørte i den, og derfor havde bilen svært ved at adaptere sig til kørestilen