Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13359
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Samletråd for alt relateret til ladeløsning for elbil, såvel ude som hjemme.
- These users thanked the author HansH for the post:
- donfetaful
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 631
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 68 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Nu har vi holdt ferie på Bornholm. Elbiler burde jo give utrolig god mening på en begrænset størrelse ø, ingen motorveje, landeveje med lav hastighed.
Men jeg fornemmer at der næsten ikke er nogen blandt de fastboende. Det er turisternes biler vi ser, og ladestandere er heller ikke opsat i noget stort antal.
Nu kunne det måske godt være et sted, hvor kapaciteten på elnettet kunne blive udfordret. Gamle byer på klippegrund med gamle installationer og besværlig tilgang for opgradering.
Hvor kommer strømmen overhovedet fra? Selvforsyning eller havkabel?
Men jeg fornemmer at der næsten ikke er nogen blandt de fastboende. Det er turisternes biler vi ser, og ladestandere er heller ikke opsat i noget stort antal.
Nu kunne det måske godt være et sted, hvor kapaciteten på elnettet kunne blive udfordret. Gamle byer på klippegrund med gamle installationer og besværlig tilgang for opgradering.
Hvor kommer strømmen overhovedet fra? Selvforsyning eller havkabel?
- _Jensen
- Medlem
- Indlæg: 1385
- Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 88 times
- Been thanked: 423 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Søkabel, ellers kommer strøm fra Bornholms Energi & Forsyning. Der er planer om flere ladere. Men ja, pt er udvalget ikke prangende.nielshm skrev:Nu har vi holdt ferie på Bornholm. Elbiler burde jo give utrolig god mening på en begrænset størrelse ø, ingen motorveje, landeveje med lav hastighed.
Men jeg fornemmer at der næsten ikke er nogen blandt de fastboende. Det er turisternes biler vi ser, og ladestandere er heller ikke opsat i noget stort antal.
Nu kunne det måske godt være et sted, hvor kapaciteten på elnettet kunne blive udfordret. Gamle byer på klippegrund med gamle installationer og besværlig tilgang for opgradering.
Hvor kommer strømmen overhovedet fra? Selvforsyning eller havkabel?
Jeg bor på Bornholm, har en GTX på vej. Har selv købt en kvalitet lader, som jeg i den grad glæder mig til at tage i brug. Grundet øens størrelse vil jeg kun lade hjemme.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 395
- Tilmeldt: 17. nov 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 100 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Har også selv opladet Bornholm og manglende lade infrastruktur, de eneste ladere vi kom i nærheden af var Spirii fra FDM, så er det jo lige fedt om man har ladebrik til Clever eller EON..nielshm skrev:Nu har vi holdt ferie på Bornholm. Elbiler burde jo give utrolig god mening på en begrænset størrelse ø, ingen motorveje, landeveje med lav hastighed.
Men jeg fornemmer at der næsten ikke er nogen blandt de fastboende. Det er turisternes biler vi ser, og ladestandere er heller ikke opsat i noget stort antal.
Nu kunne det måske godt være et sted, hvor kapaciteten på elnettet kunne blive udfordret. Gamle byer på klippegrund med gamle installationer og besværlig tilgang for opgradering.
Hvor kommer strømmen overhovedet fra? Selvforsyning eller havkabel?
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 307
- Tilmeldt: 18. aug 2020, 08:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 87 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Så 2 steder på øen hvor der kan foretages quickcharge med 50 kW DC. Til gengæld er der så en del 22kW AC-ladere som de færreste elbiler kan udnytte...._Jensen skrev: ↑7. aug 2021, 10:46Der nu alligevel en del muligheder - https://bornholm.info/offentlige-ladestandere-bornholm/
Det synes underligt det ligesom er blevet 'elbilstandard' der kun er implementeret 11kW AC onboard lader, mens ladestanderejerne 'altid' tilbyder 22kW AC. Mon de to aktører har talt sammen?
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg havde besøg af elektrikeren (mig selv) Igår og nu er vi klar til familien forøgelsen
- Vedhæftede filer
-
- 27D7F559-59DA-48AE-9F75-52463ECC8B50.jpeg (180.38 KiB) Vist 7736 gange
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 290
- Tilmeldt: 9. apr 2017, 15:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 159 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Guud jeg troede det var DanielB12 som havde skrevet det indlæg…. Øv.Dennis2k skrev:Jeg havde besøg af elektrikeren (mig selv) Igår og nu er vi klar til familien forøgelsen
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Håber det gik op for dig da du så det lækre elektriker arbejde
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- soulniz
- Nyt medlem
- Indlæg: 192
- Tilmeldt: 31. aug 2012, 11:14
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Næstved
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 20 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Hej
Jeg søger lidt vejledning ift køb af elbil og det med ladestander.
Først lidt facts:
Bor ved Køge i en lejlighed på en ridegård.
Har 13 km til arbejde hver vej.
Kører ca 15-20.000 km om året
Størstedelen af mine ture er hjem til Næstved for at besøge mine forældre eller til København.
Jeg overvejer derfor en el-bil, da den jo burde kunne klare de ture jeg kører indenfor rækkevidden.
Jeg er dog lidt i tvivl ift hvad man skal have af ladestander, abonnement mm. Jeg håber lidt at min udlejer er villig til at få sat en ladestander op på hendes regning og jeg så kan betale et månedligt gebyr til hende for servicen. Er der nogen der har erfaring med det?
Er også lidt i tvivl om hvorvidt det skal være abonnementsløsning eller om det bare skal være betaling for hver kWh.
Hvad siger panelet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg søger lidt vejledning ift køb af elbil og det med ladestander.
Først lidt facts:
Bor ved Køge i en lejlighed på en ridegård.
Har 13 km til arbejde hver vej.
Kører ca 15-20.000 km om året
Størstedelen af mine ture er hjem til Næstved for at besøge mine forældre eller til København.
Jeg overvejer derfor en el-bil, da den jo burde kunne klare de ture jeg kører indenfor rækkevidden.
Jeg er dog lidt i tvivl ift hvad man skal have af ladestander, abonnement mm. Jeg håber lidt at min udlejer er villig til at få sat en ladestander op på hendes regning og jeg så kan betale et månedligt gebyr til hende for servicen. Er der nogen der har erfaring med det?
Er også lidt i tvivl om hvorvidt det skal være abonnementsløsning eller om det bare skal være betaling for hver kWh.
Hvad siger panelet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nuværende bil:
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.
Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 hk
Org. Bi-xenon, RNS 510, multifunktionsrat, regnsensor, CH/LH lys, nedblændeligt bakspejl, fodrumsbelysning, gråmetal.
Tidligere biler:
2018 VW Golf VII 1.0 TSI 85 hk
2004 VW Touran 1.9 TDI 100 hk Van
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2796
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 516 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Du kan tage en clever løsning - de tilbagebetaler uagtet hvordan du afregnerNicklossi skrev: ↑15. aug 2021, 21:16Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
- These users thanked the author Dennis2k for the post (total 2):
- Abyssinier • BrianDS
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10891
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 668 times
- Been thanked: 1916 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Som en anden er inde på, giver Clever 1,95kr/KWh i refusion pt. Så det kan være en fin forretning med elbil og jordvarme, hvis man kører nok.Nicklossi skrev: ↑15. aug 2021, 21:16Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2021
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 298 times
- Been thanked: 495 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Elbil, jordvarme og Clever løsningen benytter jeg mig afGaSelle skrev: ↑15. aug 2021, 21:54Som en anden er inde på, giver Clever 1,95kr/KWh i refusion pt. Så det kan være en fin forretning med elbil og jordvarme, hvis man kører nok.Nicklossi skrev: ↑15. aug 2021, 21:16Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38
Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6079
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6524 times
- Been thanked: 1656 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er endnu værre hvis du har solceller, så kan du ikke få refusion, selvom du lader bilen om natten når solcellerne lidt ineffektiveNicklossi skrev:Dvs hvis jeg har et hus med elvarme og reduceret afgift over 4000 kWh, så kan jeg ikke få refusion? Det troede jeg faktisk jeg kunne.Dennis2k skrev: ↑15. aug 2021, 13:38Med dit årlige kørselsbehov så er det formentlig bedst at vælge “egen” lader og betale for hver kWh - Det kræver så at den ejendom du bor på har mulighed for at søge om el refusion.
Det er nr. 1 at undersøge. Hvis der i forvejen er nedsat el afgift feks. pga. elvarme eller jordvarme, så kan man ikke søge refusion.
Hvis du selv afregner din strøm direkte til energi selskabet, så kan du sagtens få refusion.
Med elvarme får du jo allerede den rabat som en refusion giver, men Clever betaler rigtigt nok hele beløbet uanset om du har elvarme eller solceller.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4962
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4458 times
- Been thanked: 1966 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
https://pro.ing.dk/mobilitytech/article ... poet-ud-af
(Den er nok bag en paywall, og men *nogen* har tabt den i bunden af indlægget...)
Men shit det virker som idiotisk lovgivning. Forstår slet ikke hvordan det hænger sammen med deres ambitioner..
Der er mange ting der stikker ud, men særligt at kommunens ladere ikke må bruges af offentligheden er da totalt tosset.
Og så at det kan tage op til 2 udbud, før end der kan opstilles en ladestander med støtte.. og det så lige skal varsles i 2 år inden da..
Det er godt nok gakket...
(Den er nok bag en paywall, og men *nogen* har tabt den i bunden af indlægget...)
Men shit det virker som idiotisk lovgivning. Forstår slet ikke hvordan det hænger sammen med deres ambitioner..
Der er mange ting der stikker ud, men særligt at kommunens ladere ikke må bruges af offentligheden er da totalt tosset.
Og så at det kan tage op til 2 udbud, før end der kan opstilles en ladestander med støtte.. og det så lige skal varsles i 2 år inden da..
Det er godt nok gakket...
- Vedhæftede filer
-
- ups.pdf
- (580.28 KiB) Downloadet 173 gange
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6079
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6524 times
- Been thanked: 1656 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Sådan er der jo stort set med alt der kommer fra Folketinget, især de dele der fokuserer på mere skat og flere regler.DanielB12 skrev:https://pro.ing.dk/mobilitytech/article ... poet-ud-af
(Den er nok bag en paywall, og men *nogen* har tabt den i bunden af indlægget...)
Men shit det virker som idiotisk lovgivning. Forstår slet ikke hvordan det hænger sammen med deres ambitioner..
Der er mange ting der stikker ud, men særligt at kommunens ladere ikke må bruges af offentligheden er da totalt tosset.
Og så at det kan tage op til 2 udbud, før end der kan opstilles en ladestander med støtte.. og det så lige skal varsles i 2 år inden da..
Det er godt nok gakket...
- These users thanked the author BrianDS for the post (total 4):
- Target • Morten Hedensted • DanielB12 • jansom
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg har valgt Teslas egen lader, bi-måler og refusion fra evdk.dk til min Tesla, derudover en aftale med Elforbundet. Så resten af året koster det mig 0,54kr pr KWH + 62kr om måneden for hjemmeladning.
Sig endelig til hvis du har brug for indspark omkring hjemmeladning, jeg har brugt meget energi på det de sidste måneder
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- jespert
- Medlem
- Indlæg: 700
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 159 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg vil super gerne have indspark. Skal have en lader op herhjemme. Både til vores Tesla 3 og snart også Taycan. Vil gerne have en refusions løsning og en pæn lader.Dennis2k skrev:Jeg har valgt Teslas egen lader, bi-måler og refusion fra evdk.dk til min Tesla, derudover en aftale med Elforbundet. Så resten af året koster det mig 0,54kr pr KWH + 62kr om måneden for hjemmeladning.
Sig endelig til hvis du har brug for indspark omkring hjemmeladning, jeg har brugt meget energi på det de sidste måneder
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har samlet nok flasker...!
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tak for input. Del meget gerne mere infoDennis2k skrev:Jeg har valgt Teslas egen lader, bi-måler og refusion fra evdk.dk til min Tesla, derudover en aftale med Elforbundet. Så resten af året koster det mig 0,54kr pr KWH + 62kr om måneden for hjemmeladning.
Sig endelig til hvis du har brug for indspark omkring hjemmeladning, jeg har brugt meget energi på det de sidste måneder
Måske ikke en dårlig idé med bimåleren - det gør udvalget af ladere noget større end de ‘pakkeløsninger’ der er fra flere udbydere…
Jeg kigger efter en måde hvorpå jeg kan få to udtag - ét til Ellerten og ét til min Zero DSR motorcykel. Denne lader kun med 1 fase så de burde godt kunne deles om de 16amp der er til rådighed… dog ser det disse dobbeltløsninger ud til at være ret dyre…
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
-
- Medlem
- Indlæg: 760
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 359 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Meget interessant mht Elforbundet.Dennis2k skrev: ↑28. aug 2021, 21:06
Jeg har valgt Teslas egen lader, bi-måler og refusion fra evdk.dk til min Tesla, derudover en aftale med Elforbundet. Så resten af året koster det mig 0,54kr pr KWH + 62kr om måneden for hjemmeladning.
Sig endelig til hvis du har brug for indspark omkring hjemmeladning, jeg har brugt meget energi på det de sidste måneder
Dét var jeg ikke faldet over.
Så vidt jeg kan læse mig til så ligger de med en fastpris på selve el-delen på 18,75 øre/kWh i 2021.
Hertil selvfølgelig afgifter, men de er jo de samme uanset leverandør.
Jeg får 1,10kr refunderet via serviceaftale hos Zapp.
Lige nu har jeg Barry - og selvom den rå elpris i kortere perioder godt kan falde ned under 18,75øre/kWh, så vil det være klart billigere med fastpris via Elforbundet.
Nu har jeg taget uforpligtende kontakt, så må jeg lige se hvad de fremsender.
Tak for tippet.
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Det er godt nok noget af en jungle ift. opladere... Det er vist noget der kræver at man kender sit behov, og får den rigtige løsning (eller har penge nok til at prøve sig frem )
Mine tanker går i denne retning (i første omgang - indtil vi er mere spidse på behovet... Bilen kommer til at holde i indkørslen hver nat og har derfor umiddelbart god tid til at lade)
Jeg har allerede et CEE-stik på sin egen gruppe i carporten som jeg bruger til at oplade min Zero DSR Motorcykel (denne har et J1772/Type 1. stik så jeg har ikke stor glæde af fastmonteret type-2 kabel). Jeg får en elektriker til at sætte en bi-måler før dette dedikerede CEE-stik i tavlen og tegner et abonnement hos EVDK.dk til de nævnte 63kr/mdr. der giver adgang til refusion af el-afgiften. Da 'Mormor-laderen' alene er 1-faset kan begge ladere fint trækkes over samme gruppe ved en CEE-splitter, og derved begge komme med ind over refusionen. Det daglige ladebehov bliver omkring 12-15kwh på bilen, så det kan den fint nå over natten (hvis mormorladeren trækker de forventelige 3,5kw)
www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/ ... _da_EU.pdf
Mine tanker går i denne retning (i første omgang - indtil vi er mere spidse på behovet... Bilen kommer til at holde i indkørslen hver nat og har derfor umiddelbart god tid til at lade)
Jeg har allerede et CEE-stik på sin egen gruppe i carporten som jeg bruger til at oplade min Zero DSR Motorcykel (denne har et J1772/Type 1. stik så jeg har ikke stor glæde af fastmonteret type-2 kabel). Jeg får en elektriker til at sætte en bi-måler før dette dedikerede CEE-stik i tavlen og tegner et abonnement hos EVDK.dk til de nævnte 63kr/mdr. der giver adgang til refusion af el-afgiften. Da 'Mormor-laderen' alene er 1-faset kan begge ladere fint trækkes over samme gruppe ved en CEE-splitter, og derved begge komme med ind over refusionen. Det daglige ladebehov bliver omkring 12-15kwh på bilen, så det kan den fint nå over natten (hvis mormorladeren trækker de forventelige 3,5kw)
www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/ ... _da_EU.pdf
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 207 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Her er en fin oversigt over de forskellige ladeløsninger, der findes.
Jeg kan ikke huske hvor jeg har fundet den, måske er det her i tråden, i så fald beklager jeg for at poste det igen
https://baltzer.eu/ladepriser/
Oversigten tager dog ikke højde for en evt. førstegangsydelse, som ved nogen af operatørerne er mere end 10k.
Jeg har haft Clever siden Januar 2018 ifm. kørsel i PHEV. Jeg får mig en e-Golf om en uges tid, og der bliver Clever løsningen skiftet ud med noget billigere.
Jeg kører simpelthen ikke nok til at forsvare en månedlig udgift på 799kr.
Jeg kan ikke huske hvor jeg har fundet den, måske er det her i tråden, i så fald beklager jeg for at poste det igen
https://baltzer.eu/ladepriser/
Oversigten tager dog ikke højde for en evt. førstegangsydelse, som ved nogen af operatørerne er mere end 10k.
Jeg har haft Clever siden Januar 2018 ifm. kørsel i PHEV. Jeg får mig en e-Golf om en uges tid, og der bliver Clever løsningen skiftet ud med noget billigere.
Jeg kører simpelthen ikke nok til at forsvare en månedlig udgift på 799kr.
- These users thanked the author Jannik for the post (total 3):
- karstein • Tor Morrison • Morten Hedensted
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Koster en E golf ikke kun 369 hos Clever ca.Jannik skrev: ↑29. aug 2021, 19:56Her er en fin oversigt over de forskellige ladeløsninger, der findes.
Jeg kan ikke huske hvor jeg har fundet den, måske er det her i tråden, i så fald beklager jeg for at poste det igen
https://baltzer.eu/ladepriser/
Oversigten tager dog ikke højde for en evt. førstegangsydelse, som ved nogen af operatørerne er mere end 10k.
Jeg har haft Clever siden Januar 2018 ifm. kørsel i PHEV. Jeg får mig en e-Golf om en uges tid, og der bliver Clever løsningen skiftet ud med noget billigere.
Jeg kører simpelthen ikke nok til at forsvare en månedlig udgift på 799kr.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 207 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Den koster desværre 799kr/md
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1757
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 710 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Check lige det med bimåler i eltavle - CEE stik. Synes jeg har læst noget om, at man ikke accepterer bimåler i eltavlen, da CEE stikket så kan bruges til alt muligt andet og forbrug på bimåler derfor ikke nødvendigvis er brugt på elbil (som du jo også indikerer at du selv har tænkt dig).karstein skrev: ↑29. aug 2021, 18:54Jeg har allerede et CEE-stik på sin egen gruppe i carporten som jeg bruger til at oplade min Zero DSR Motorcykel (denne har et J1772/Type 1. stik så jeg har ikke stor glæde af fastmonteret type-2 kabel). Jeg får en elektriker til at sætte en bi-måler før dette dedikerede CEE-stik i tavlen og tegner et abonnement hos EVDK.dk til de nævnte 63kr/mdr. der giver adgang til refusion af el-afgiften. Da 'Mormor-laderen' alene er 1-faset kan begge ladere fint trækkes over samme gruppe ved en CEE-splitter, og derved begge komme med ind over refusionen. ....
Du kan evt. få en lader med indbygget måler, som kan sættes i CEE stik.
- karstein
- Medlem
- Indlæg: 710
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 31 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Tak for hintet. Det må jeg læse op på så det bliver efter bogen! Alternativt må det blive en fast installation / boks i stedet og evt. en adapter til motorcyklen.Thor-thor skrev:Check lige det med bimåler i eltavle - CEE stik. Synes jeg har læst noget om, at man ikke accepterer bimåler i eltavlen, da CEE stikket så kan bruges til alt muligt andet og forbrug på bimåler derfor ikke nødvendigvis er brugt på elbil (som du jo også indikerer at du selv har tænkt dig).karstein skrev: ↑29. aug 2021, 18:54Jeg har allerede et CEE-stik på sin egen gruppe i carporten som jeg bruger til at oplade min Zero DSR Motorcykel (denne har et J1772/Type 1. stik så jeg har ikke stor glæde af fastmonteret type-2 kabel). Jeg får en elektriker til at sætte en bi-måler før dette dedikerede CEE-stik i tavlen og tegner et abonnement hos EVDK.dk til de nævnte 63kr/mdr. der giver adgang til refusion af el-afgiften. Da 'Mormor-laderen' alene er 1-faset kan begge ladere fint trækkes over samme gruppe ved en CEE-splitter, og derved begge komme med ind over refusionen. ....
Du kan evt. få en lader med indbygget måler, som kan sættes i CEE stik.
Reglerne fra SKAT omtaler rigtig nok kun el-biler - og ikke el-køretøjer… det virker dog besynderligt hvis en el-motorcykel ikke skulle være omfattet. Og taget i betragtning at der vel kun er solgt ca. 50stk i alt i Danmark er det nok usandsynligt få et svar herpå…
Kan også se at den har brugt 314kwh på at køre over 6000km det sidste år - så det er bestemt ikke store penge der er på spil
Senest rettet af karstein 30. aug 2021, 18:54, rettet i alt 1 gang.
Nu 100% elektrificeret...
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Jeg syntes Tesla wallcharger, Eease og EvBox er de pæneste. Men det er jo op til vurdering
Fordel ved Teslas er at kablet er længere end "normalt", men derimod skal man manuelt indbrette kWh forbrug for refusion.
De 2 andre ladere kan selv indberette forbruget og derved sker refusionen automatisk.
Jeg syntes egentlig bare du skal kigge på evdk.dk - De kan lave en samlet løsning.
Hvis du sværger til Tesla laderen, så skal du købe den hos Tesla og en elektriker til at stå op opsætning af lader samt bi-måler.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
-
- Medlem
- Indlæg: 877
- Tilmeldt: 8. jul 2010, 15:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 111 times
- Been thanked: 351 times
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Præcis - Udvalget er meget større, men til gengæld kræver det lidt arbejde med selv at indberette hver 6. måned.karstein skrev: ↑29. aug 2021, 06:00
Måske ikke en dårlig idé med bimåleren - det gør udvalget af ladere noget større end de ‘pakkeløsninger’ der er fra flere udbydere…
Jeg kigger efter en måde hvorpå jeg kan få to udtag - ét til Ellerten og ét til min Zero DSR motorcykel. Denne lader kun med 1 fase så de burde godt kunne deles om de 16amp der er til rådighed… dog ser det disse dobbeltløsninger ud til at være ret dyre…
Jeg havde i dit tilfælde overvejet at sætte 2 ladere op i stedet - Der findes dobbeltudtags ladere, men de er mere end dobbelte så dyre
Hvis du sætte 2 ladere op, feks. EVbox - Så fordeler de selv strømforbruget hvis de begge bliver brugt samtidigt.
Men så skal du næsten sætte en bi-måler foran den fælles forsyning, ellers bliver 2 opkrævet 2 refusions abonnementer.
‘21 - Tesla Model Y Long Range AWD, Solid Black.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
‘21 - Tesla Model 3 SR+ RWD, Pearl White.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4962
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4458 times
- Been thanked: 1966 times
- Kontakt:
Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.
Shit du fisker efter ting at brokke dig over, Brian.. Men det er jo ikke nyt, om det er polo'er, touraner eller teslaer...
anyhow - der fulgte ikke et Type 2 <> Type 2-kabel med bimmeren. Var oprigtigt ikke klar over, at man selv skulle bruge det, til at lade ude i byen. Det er jo tosset.
Nå, men kan jeg bare stikke dette i shoppingposen?
https://evbiler.dk/shop/type2kabler/sol ... ladekabel/
Ville tage 32A i 5 m. til 1099 kr.
anyhow - der fulgte ikke et Type 2 <> Type 2-kabel med bimmeren. Var oprigtigt ikke klar over, at man selv skulle bruge det, til at lade ude i byen. Det er jo tosset.
Nå, men kan jeg bare stikke dette i shoppingposen?
https://evbiler.dk/shop/type2kabler/sol ... ladekabel/
Ville tage 32A i 5 m. til 1099 kr.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.