Jeg har lige haft en vagcars bruger på besøg et par gange.
Bilen, en 2016 Superb sedan med 1.4TSI og ACT, kører i alle henseender aldeles fremragende. Virkelig dejligt køretøj med høj komfort.
2-cylinder mode ved byhastigheder ... dvs 50 km/t - ikke et problem.
Men ved højere hastigheder på landevej og motorvej bliver det virkelig træls. Den brummer og vibrerer mærkbart i hele bilen. Jeg sad kun i passagersædet på turene, men det var meget tydeligt.
Jeg tøvede ikke med at anbefale ham at få det slået permanent fra hos en tuner. Jeg ville slet ikke kunne acceptere at have en så fin bil, med den grad af rejsekomfort den i øvrigt byder på ... og så skulle leve med genen fra det åndssvage 2-cylinder fis
Hans umiddelbare reaktion:
"Enig. Men jeg synes det er for ringe at jeg ikke kan få hjælp hos aut. værksted. De kan intet gøre. Og så skal jeg til 3. part og købe ulovligheder for at få bilen til at gå ordentligt"
Tja... det er bare de barske realiteter. Samme gælder jo for DSGMOD.
De havde lagt en opdatering på hans DSG gearkasse ved seneste besøg.
Det havde ikke medført nogen forbedringer.
Til gengæld havde det medført at bilen havde en - for mig - hidtil uset igangsætningsteknik i S-programmet.
Man sætter den i S1 og giver gas. Omdrejninger stiger .. men der sker ingenting. Bilen bevæger sig ikke. Som om den var sat i N.
Når man kommer op på 2000 o/m begynder bilen at bevæge sig lige så langsomt fremad. En klassisk bedstemor-igangsætning med manuel kasse.
Og når den så har rullet 20 meter i S1 med 2500 o/m og halvt lukket kobling, skifter den til S2 - og først derfra tager den ordentligt ved, som den skal.
Det var virkelig, virkelig weird
Aut. værksted:
"Sådan skal den nok bare gøre iflg. softwaren"....
Den gode mand spurgte selvf aut. værksted om de så ikke bare kunne pille den opdatering af igen, og rulle ham tilbage til det han havde før, da denne "upgrade" ikke bragte noget godt - men kun tilbageskridt.
No can't do. Sorry......
Aut. kan ikke downgrade software. Det tillader deres tester ikke.
Så igen - eneste løsning: hen til 3. part og fifle.
VAG burde være lykkelige for at der findes de her 3. parts derude. De har reddet meget mere for deres kunder, end de har ødelagt.
De kompenserer og lukker hullerne for de nødvendige ting, som aut. ikke kan stille noget op med.
Er min påstand.