Syntes alt det her er lidt "spændende". Med de "nye" værktøjer politiet nu har fået til rådighed kan de begynde at tilbageholde alt hvad de har lyst til ved mistanke.
Det er rimeligt sort/hvidt det emne. Een ting er folk der fjerner kat/dpf/egr off osv osv, noget andet er når bilen ikke forurener mere end før modificering af software. Selvfølgelig begge ulovligt, men stadig til at klare sig gennem "normalt" syn af bil ved at holde sig under forureningsnormer.
Der er meget af det der er lidt en gråzone. Hvad bliver fremgangsmetoden ved folk der har bokstuning monteret? Får de også konfiskeret deres styreboks, den er jo original, med original software? Som der kan læses så virker det lidt til af når flashcounter har talt en gang mere end hvad værksted mener den har skulle (TD1 flag whatever), så er bilen modificeret. Så er det ligegyldigt at der nu er oem software på igen? Der er jo kæmpe økonomisk gevinst i det for det værksted bilen bliver fragtet til. Der skal godt nok til at bestilles styrebokse hjem til lager for værkstederne. Det kommer de til at skovle penge ind på når politiet kommer rigtigt i gang med det her.
Jeg har erhvervet mig en bil sidste år som værkstedet siger er "chippet", de vil ikke opdatere softwaren på den og henviser til en tuner der kan gøre det. Men det kan jo så i teorien være totalt ligegyldigt, for når først der har været andre end autoriseret værksted der har skrevet til ecu, så er den nu ulovlig og kan aldrig blive lovlig igen.
Watcher skrev: ↑3. mar 2022, 19:30
Det kan godt back to stock uden spor. Man kan smide en orig .frf fil i med vcp eller odis E så er checksum, alt data osv 100% originalt. Eneste der tæller er flashcounter, men den tæller også ved forhandler opdatering.......
Hvordan fungerer det egentligt hvis man tager f.eks Chiptuning.nu / BSR / x forhandlere der har bokse man kan skifte mellem oem software og modificeret. Den tæller vel bare en enkelt gang i counter, eller er det mere avanceret.