Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 28. jan 2024, 15:37
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Jeg har for første gang i mit liv, besluttet mig for ikke at købe en bil i 10.000 kr. klassen.
Jeg er faldet for en Seat Leon 1,5 TSi DSG fra 2019, da jeg gerne vil have en lille bil med automatgear.
Jeg snakkede med en bekendt om et køb af denne bil, og han rådede mig til ikke at købe den, da jeg ikke køre så meget til hverdag da jeg har firmabil. Hans argument var at den er med tørkobling, som ved små ture et par gange om ugen, vil blive mere hurtigt slidt end ved længere ture hver dag. Og jeg derfor skulle finde en med vådkobling.
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget omkring dette her på siden eller andre steder, og er ikke selv den store bil nørd.
Kan nogen bekræfte dette? eller er han helt gal på den?
På forhånd tak.
Jeg er faldet for en Seat Leon 1,5 TSi DSG fra 2019, da jeg gerne vil have en lille bil med automatgear.
Jeg snakkede med en bekendt om et køb af denne bil, og han rådede mig til ikke at købe den, da jeg ikke køre så meget til hverdag da jeg har firmabil. Hans argument var at den er med tørkobling, som ved små ture et par gange om ugen, vil blive mere hurtigt slidt end ved længere ture hver dag. Og jeg derfor skulle finde en med vådkobling.
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget omkring dette her på siden eller andre steder, og er ikke selv den store bil nørd.
Kan nogen bekræfte dette? eller er han helt gal på den?
På forhånd tak.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster!
Din ven har ret i, at den bil du har kig på, er bestykket med den gearkasse der hedder DQ200 i daglig tale.
Jeg har til gengæld aldrig hørt at korte ture skulle være et særskilt problem for den gearkasse.
(eller for nogen anden gearkasse, for den sags skyld?)
Hvis du skal op og have en bil med DSG gearkasse med vådkoblinger, så bliver det
1) enten, en mere potent TSI --> noget større budget
2) eller, en TDI
I fald 2) vælges, så bliver korte ture til gengæld et tema.... i negativ forstand.
Jeg ville bare købe den 1.5TSI du har kig på. Vores nabo har en Golf7 med den motor og gearkasse, og den kører helt perfekt.
Din ven har ret i, at den bil du har kig på, er bestykket med den gearkasse der hedder DQ200 i daglig tale.
Jeg har til gengæld aldrig hørt at korte ture skulle være et særskilt problem for den gearkasse.
(eller for nogen anden gearkasse, for den sags skyld?)
Hvis du skal op og have en bil med DSG gearkasse med vådkoblinger, så bliver det
1) enten, en mere potent TSI --> noget større budget
2) eller, en TDI
I fald 2) vælges, så bliver korte ture til gengæld et tema.... i negativ forstand.
Jeg ville bare købe den 1.5TSI du har kig på. Vores nabo har en Golf7 med den motor og gearkasse, og den kører helt perfekt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 28. jan 2024, 15:37
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Mange tak! Så frem jeg køber den, kommer jeg nok til at bruge noget mere tid her
Ja okay, det er ikke lige TSI budgettet er til, og TDI eller nok heller ikke lige løsningen.
Det bliver nok den så
Ja okay, det er ikke lige TSI budgettet er til, og TDI eller nok heller ikke lige løsningen.
Det bliver nok den så
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Det troede jeg du havde afklaret med dig selv ? Da det er en 1.5 TSI du kigger på ....
Jeg skrev "en mere potent TSI".
For at få en DSG med vådkoblinger i en TSI, skal man op i en 2.0TSI som pga sin større ydelse kommer med en stærkere gearkasse.
Det hedder så en Cupra Leon når vi snakker 2.0TSI.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 28. jan 2024, 15:37
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Du har helt ret, det er TSI jeg kigger på
Jeg er som sagt i den store kender hvad dette angår.
Jeg er som sagt i den store kender hvad dette angår.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2610
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 617 times
- Been thanked: 350 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Mjahh.. TDI skal så være en 2.0. En 1.6 TDI er stadig med DQ200.HansH skrev:Hvis du skal op og have en bil med DSG gearkasse med vådkoblinger, så bliver det
1) enten, en mere potent TSI --> noget større budget
2) eller, en TDI
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Du har ret 2.0TDI havde været det rigtige at skrive.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 7. sep 2022, 22:06
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 3 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Skal ikke formane eller ødelægge begejstringen - men vær helt sikker på at få prøvet bilen i alle tænkelige situationer, på alle tænkelige vejbelægninger. Afprøv også manuel betjening på samme vilkår.
Jeg købte en næsten-ny Polo 1.0 med DSG, årgang 2021, med 6.000 km på tælleren, og fik desværre kun prøvet bilen på alle de fine, lange og glatte veje i Hillerød, omkring VW’s butik. Kørte fint. Skyndte mig bare at skrive under og få den hjem.
Vel hjemme i København, med mange, små, ujævne veje, utallige sving, accelerationer, nedbremsninger, brosten, grove overgange fra sidevej til hovedvej - vækkes DQ200’s sande sjæl til live. Kan skrive i timevis om hovedrystende skiftekarakteristikker, manglende komfort, mislyde osv - og efter 2 års ejerskab, og at have gennemlæst hver eneste indlæg om DQ200 her i forummet (flere gange), må det udledes at der samlet hersker 92% enighed i, at DQ200 er en lortegearkasse.
VW-koncernen er meget ihærdige med at vaske hænder, og slipper oftest afsted med at lukke klagesager ned, med forklaringer som “konstruktionsbetinget” og “seriestandard”. Men de har jo nok ret. Jeg har kørt 44.000 km i poloen nu, og gearkassen er ikke blevet meget dårligere end den var i starten, så den skal sikkert først have nye koblinger og Mechatronic når den runder 60.000 km….
Jeg tilslutter mig rådene om valg af større motorisering / at undgå DQ200.
Mvh Søren
Jeg købte en næsten-ny Polo 1.0 med DSG, årgang 2021, med 6.000 km på tælleren, og fik desværre kun prøvet bilen på alle de fine, lange og glatte veje i Hillerød, omkring VW’s butik. Kørte fint. Skyndte mig bare at skrive under og få den hjem.
Vel hjemme i København, med mange, små, ujævne veje, utallige sving, accelerationer, nedbremsninger, brosten, grove overgange fra sidevej til hovedvej - vækkes DQ200’s sande sjæl til live. Kan skrive i timevis om hovedrystende skiftekarakteristikker, manglende komfort, mislyde osv - og efter 2 års ejerskab, og at have gennemlæst hver eneste indlæg om DQ200 her i forummet (flere gange), må det udledes at der samlet hersker 92% enighed i, at DQ200 er en lortegearkasse.
VW-koncernen er meget ihærdige med at vaske hænder, og slipper oftest afsted med at lukke klagesager ned, med forklaringer som “konstruktionsbetinget” og “seriestandard”. Men de har jo nok ret. Jeg har kørt 44.000 km i poloen nu, og gearkassen er ikke blevet meget dårligere end den var i starten, så den skal sikkert først have nye koblinger og Mechatronic når den runder 60.000 km….
Jeg tilslutter mig rådene om valg af større motorisering / at undgå DQ200.
Mvh Søren
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Så må jeg tilhøre en lille minoritet, og påberåber mig derfor en passende grad af woke-særbehandling
Spøg til side.
Den procent bliver vi aldrig nogen sinde enige om herinde.
Skeptikerne siger at 92% er utilfredse med en DQ200.
De der ikke har oplevet problemer, siger at 92% er tilfredse.
Så kan man jo spille Ludo om det...
Jeg anerkender fuldt ud at der er problematikker, og jeg anerkender fuldt ud at mange har bøvlet med flere værkstedsbesøg og bl.a. koblingsskift, og jeg anerkender fuldt ud at VWs tilgang er "works as designed", og jeg anerkender fuldt ud at mange har haft rigtigt dårlige oplevelser / forløb med deres DQ200-bil, og har ønsket den hen hvor peberet gror.
Du bør også anerkende at der kører masser af DQ200-biler rundt, hvor ejerne er glade og tilfredse.
Om det så er fordi gearkassen faktisk virker perfekt, eller om det er fordi ejeren ikke bemærker noget, eller om det er fordi ejeren er ligeglad .. melder historien ikke noget om. Det er nok et mix af alle 3 muligheder.
For min egen del kan jeg kun sige, at jeg kender symptomerne og jeg er ikke ligeglad.
Vi har haft en DQ200 i huset i 12 år til sommer og den fungerer aldeles upåklageligt.
Som jeg nævnte tidligere i tråden - vores nabo's Golf VII kører helt perfekt.
Jeg er helt enig mht at prøvekøre den grundigt og være opmærksom på hvordan den agerer i forskellige scenarier.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 20
- Tilmeldt: 7. sep 2022, 22:06
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 3 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Enig i det hele!
Det rygtes jo også at dem som kører med 3 cylindre og DSG7, oplever mere støj og rykkeri, end dem som kører med 4 cylindre. Jeg skulle nok have prøvet noget med en cylinder mere, inden valget faldt på 1.0…. :-/
Det rygtes jo også at dem som kører med 3 cylindre og DSG7, oplever mere støj og rykkeri, end dem som kører med 4 cylindre. Jeg skulle nok have prøvet noget med en cylinder mere, inden valget faldt på 1.0…. :-/
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Rigtigt.
Vurderet ud fra tilbagemeldingerne herinde, så tegner der sig et billede af at de små 1.0 motorer har potentialet til at give den værste oplevelse.
Altså ikke sådan at forstå, at det kun er dem der har problemer. Der findes historier over hele spektret 1.0 - 1.8TSI og 1.6TDI. Men du har en pointe i at de små sjældent har fået vildt meget ros herinde..
De gode oplevelser jeg beskrev for eget vedkommende, relaterer sig således også til 1.4TSI og 1.5TSI. I parantes bemærket.
Vurderet ud fra tilbagemeldingerne herinde, så tegner der sig et billede af at de små 1.0 motorer har potentialet til at give den værste oplevelse.
Altså ikke sådan at forstå, at det kun er dem der har problemer. Der findes historier over hele spektret 1.0 - 1.8TSI og 1.6TDI. Men du har en pointe i at de små sjældent har fået vildt meget ros herinde..
De gode oplevelser jeg beskrev for eget vedkommende, relaterer sig således også til 1.4TSI og 1.5TSI. I parantes bemærket.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 501
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 40 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Men har du ikke også fået TVS opdateret din?.HansH skrev: ↑29. jan 2024, 11:34For min egen del kan jeg kun sige, at jeg kender symptomerne og jeg er ikke ligeglad.
Vi har haft en DQ200 i huset i 12 år til sommer og den fungerer aldeles upåklageligt.
Som jeg nævnte tidligere i tråden - vores nabo's Golf VII kører helt perfekt.
Jeg er helt enig mht at prøvekøre den grundigt og være opmærksom på hvordan den agerer i forskellige scenarier.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Naarrr... Landberg
Men!
Ingen ændring på koblingstryk.
Kun ændrede skiftepunkter i D så de passede til mit temperament.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 501
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 40 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Men var konklusionen ikke "delvist" at VW havde sat gearkassen lige stramt nok op i henhold til sejtræk at det formentlig var en medvirkende faktor til at koblinger osv lider "overlast" og derfor skal skiftes tidligere, glider osv?
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Tjo, altså det er jo ikke noget vi nogen sinde får bekræftet. Blot en af de teorier der har været luftet herinde.DangerDane skrev: ↑29. jan 2024, 22:31Men var konklusionen ikke "delvist" at VW havde sat gearkassen lige stramt nok op i henhold til sejtræk at det formentlig var en medvirkende faktor til at koblinger osv lider "overlast" og derfor skal skiftes tidligere, glider osv?
Og 99% af dem der kører rundt derude, og som ikke er utilfredse, kører jo med standard software.
Det med skiftepunkterne er jo nok en individuel sag.
Min kone skænkede det aldrig en tanke hvornår den skiftede gear. Det styrede den jo bare.. Hun trykkede bare på sømmet.
Mens jeg helt klart synes den skiftede alt for tidligt efter min smag, og derfor kørte jeg altid bare i Manuel og skiftede selv med palerne på rattet. Men jo lidt nedern når man nu har en bil med automatgear ...
Så da muligheden bød sig for at Thomas kunne customisere det præcis efter mine anvisninger, benyttede jeg den.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Gylgon
- Nyt medlem
- Indlæg: 288
- Tilmeldt: 5. feb 2011, 20:55
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Middelfart
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 29 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Som ejer af netop dette setup som Nicsk spørger til, har vi kun godt at sige om denne kombination
Altså DSG7 og 1,5 TSI 150 HK.
Det spiller ret godt sammen.
Vores rammer snart 90000 km, har ingen mislyde eller underlige skift.
Og som @HansH siger, så er der rigtig mange der er køre med DQ200, og som ikke har bøvl/problemer/er lige glade.
Mens dem der oplever irritation med DQ200, netop også gør opmærksom på de problemer der nu engang er med denne gearkasse.
For nej, den er ikke fejlfri, men det er der jo intet der er, heller ik mig
Vores vogn, ved igangsættelse når man triller ud fra en sidevej(stille og rolig acceleration)
holder 1. gearet ganske længe, så den skifter først til 2. gear ved omkring 2000-2500 omdr/m.
Ok ikke som tidligere modeller af DSG7, hvor den skiftede til 2. gear ved lige over tomgang/1000 omdr/m
Altså DSG7 og 1,5 TSI 150 HK.
Det spiller ret godt sammen.
Vores rammer snart 90000 km, har ingen mislyde eller underlige skift.
Og som @HansH siger, så er der rigtig mange der er køre med DQ200, og som ikke har bøvl/problemer/er lige glade.
Mens dem der oplever irritation med DQ200, netop også gør opmærksom på de problemer der nu engang er med denne gearkasse.
For nej, den er ikke fejlfri, men det er der jo intet der er, heller ik mig
Vores vogn, ved igangsættelse når man triller ud fra en sidevej(stille og rolig acceleration)
holder 1. gearet ganske længe, så den skifter først til 2. gear ved omkring 2000-2500 omdr/m.
Ok ikke som tidligere modeller af DSG7, hvor den skiftede til 2. gear ved lige over tomgang/1000 omdr/m
Kald mig bare "Just"
Vores siden nov. ´21
2020 VW T-Cross 1.5 TSI Style, DSG.
Vores siden nov. ´21
2020 VW T-Cross 1.5 TSI Style, DSG.
- jencka
- Medlem
- Indlæg: 803
- Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 160 times
- Been thanked: 121 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Altså min har nået en vis alder kan du se på min profil og kørt 120k.
Ingen probs whatsoever her, der skiftes totalt uden mærkbare "ting" eller oplevelser man vil være foruden. Fuldtsændigt problemløst.
Og jeg er altså stadig vildt fan af min motor - ved godt at mange noget mere motornørdede end mig er uenig.
Men I S og så fuld pedal på en tilkørsel - den snerren I love it og så rykker så dejligt op i fart.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne
-
- Medlem
- Indlæg: 501
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 40 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Den 1.4 TSI 160 Hestes jeg købte og ret hurtigt leverede tilbage sejtrak ihvertfald ved igangsætning og det synes jeg ihvertfald ikke var tilfredsstillende. Kva alle de "hvis og hvis" dårlige ting folk nævner så vil jeg ihvertfald IKKE have en DQ200 kasse ab standard. Og så lander jeg nok en i en manuel med mit nuværende budget . Men synes der var en herinde der skrev noget om at det findes "den gamle og den nye" version af DQ200, men er det rigtigt?. Og så er det jo så om de faktisk har løst nogen af problemerne. For undskyldningen med "at det skal den gøre" "og det må du forvente" og "jamen det er standard" det æder jeg simpelthen ikke for så er det ligefør at jeg hellere vil have en gammeldags automatgearkasseHansH skrev: ↑29. jan 2024, 22:39Det med skiftepunkterne er jo nok en individuel sag.DangerDane skrev: ↑29. jan 2024, 22:31Men var konklusionen ikke "delvist" at VW havde sat gearkassen lige stramt nok op i henhold til sejtræk at det formentlig var en medvirkende faktor til at koblinger osv lider "overlast" og derfor skal skiftes tidligere, glider osv?
Min kone skænkede det aldrig en tanke hvornår den skiftede gear. Det styrede den jo bare.. Hun trykkede bare på sømmet.
Mens jeg helt klart synes den skiftede alt for tidligt efter min smag, og derfor kørte jeg altid bare i Manuel og skiftede selv med palerne på rattet. Men jo lidt nedern når man nu har en bil med automatgear ...
Så da muligheden bød sig for at Thomas kunne customisere det præcis efter mine anvisninger, benyttede jeg den.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13362
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3258 times
- Been thanked: 4616 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Det kunne nok sagtens have været mig ..DangerDane skrev: ↑3. feb 2024, 13:49.. Men synes der var en herinde der skrev noget om at det findes "den gamle og den nye" version af DQ200, men er det rigtigt?.
Det beror på efterretninger fra Thomas, som fortæller at softwaren er bygget radikalt anderledes op hvis man sammenligner min 2010'er med MQB bilerne ... som vel kom med A3 og Golf 7 i 2012 eller der omkring.
En af konsekvenserne ved dette er, at han ikke kan lave "øget koblingstryk" på min.
Eller - det kan han sådan set godt (dog uden at vi nogen sinde fandt ud af om det virker).
Men det har den sideeffekt at gearkassen ikke længere kan genenemføre en grundjustering uden at aborte processen.
Og så bad jeg bare om at få det fjernet igen, for den sideeffekt kan jeg ikke acceptere.
Tricket, som virker på MQB bilerne, er at fifle med koblingens positionssensor ...... dvs justere offset, således styringen tror at koblingen ikke er trykket så langt ind som den egentlig er ... og derfor siger styringen: "Tryk lige lidt mere!".
Dvs det korte af det lange er, at det med "gamle og nye" udelukkende går på softwaren.
Om der er ændringer i hw ... ved jeg ikke noget om.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 501
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 55 times
- Been thanked: 40 times
Re: Seat Leon 1,5 TSi 150 DSG med lille kørselsbehov
Hvis det kun er SW så burde det vel være teknisk muligt at opdatere din gearkasse til tilsvarende. "Mener" bare jeg har haft set nogle af de forskellige tunere tilbyde gearkasse optimering, selv på DSG kasser før 2012, men kan så godt ske at den optimering IKKE medfører forøget koblingstryk.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)
VCDS + OBD11