Rune skrev: ↑5. apr 2024, 12:57
@BrianDS og @TorbenRasmussen
Håber I altid har så stor sikkerhedsmargin at I antager at alle i hele verden vil skulle kunne få leveret 2 kasser cola imorgen.
Vi er 4 rækkehuse der deler 63A. Dvs vi kan alle 4 lade en Tesla 3 uden problemer 24/7/ 363 om året. Vi er kun 2 der har en el bil.
Gennemsnittet pr dag er 20 Km, Dvs en gennemsnitlig familie med 2 voksne skal lade op til 40 km.
...
Gennemsnit er én ting, i gennemsnittet tæller også de der har en bil i fritiden og cykler på arbejde.
Der er også temmelig stor variation, og fx herude er der en hel del der kører en del mere end 20 km hver vej på arbejde.
Når det så er sagt, så er vi også mange der ikke sætter bilen i laderen HVER dag, men fx hver anden eller hver tredje, det øger naturligvis risikoen for længere ladetider, men selv hvis vi ladede hver dag, så vil det jo ofte være samtidig hvis man fx optimerer efter omkostningerne...
Hvis du så tager dine 63A, og fordeler på 4, så har i 15,75A pr fase pr husstand, så reelt kan i nok lade med cirka 13A, cirka 9 kW samtidig, uden at det går galt - så længe der ikke er nogen der starter en varmepumpe, eller komfuret.
Hvis vi sammenligner med os, så har vi 150A til 23 husstande, med 50+ biler, det er 6,5A pr husstand, og tager vi samme andel fra til husstandens forbrug, og ingen varmepumper, så har vi cirka 4A samtidig tilrådighed, altså omkring 2,5 kW kan der blive ladet, hvis hver husstand lader én bil samtidig, hvis alle biler i teorien skulle lade samtidig, og alle var elbiler, så ville det nærmere 1-2 kW (alt efter hvad andet der forbruger).
Så tager vi en rimelig buffer pr husstand så er det realitisk 5-6 biler samtidig - ud af de 50 biler.
peter w skrev: ↑5. apr 2024, 13:15
Heldigt, at de ikke har hørt om alle disse mange kapacitetsproblemer i Norge, der har betydeligt flere elbiler end vi, og som ikke har de opladningsproblemer I skitserer, der "helt sikkert" vil komme.
Også heldigt, at de ikke har hørt om, at elbiler er så distancedårlige i koldt vejr, og at de ikke kan anvendes til lange distancer.
P.s. der sælges overvejende elbiler i Norge. De er ikke rigtigt kloge de nordmænd ...
En kæmpe forskel for Norge er at de traditionelt har haft elbaseret opvarmning, det vil sige meget af infrastrukturen har de allerede, og de får mere overskud ved at skifte til varmepumper fremfor traditionel elbaseret opvarmning.