Tvivlsom afgift beregning
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 240
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Tvivlsom afgift beregning
Hej
Jeg har fået lavet adskillige forhåndsvurderinger lavet af forskellige firmaer på nettet som er godkendte til dette af SKAT. Jeg synes det bærer præg af, at de bare tager en gennemsnit pris af de danske biler (+ lidt ekstra) og så lægger beløb oveni som svare til det ekstra udstyr som den tyske model har.
Derved kommer bilen altid til samlet til at lægge over de danske biler når prisen på bilen og afgift er betalt.
Jeg prøvede for sjovt, at sende den samme bil til to forskellige firmaer og de var begge højere i samlet pris end de danske biler... dog var det ene firma 70.000 kr. dyrere i afgift end den anden (det var på en bil til 400-450.000 kr.)
Hvis det er det sande billede af de danske afgifter fatter jeg bare ikke hvordan især de danske bilforhandler i det sydlige Danmark valfarter til Tyskland og hiver den ene bil hjem efter den anden. For de skal tjene penge fra de beslutter sig til at hente en og til kunden har købt den samt 6 mdr. garanti.
Jeg har tidligere hentet et par biler hjem og dengang var der penge at spare (ca. 4 år siden).
Er det en af jer som har mulighed for at komme med jeres bud på denne bil:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 8f&ref=srp
... den kunne være sjovt og se hvad I når frem til. Så skal jeg nok afsløre hvad det firma der har beregnet afgiften kom frem til lidt senere.
Jeg har selv prøvet forskellige online beregner der i blandt SKAT... men den kom ud med noget helt mystisk.
Mvh.
Superbil
Jeg har fået lavet adskillige forhåndsvurderinger lavet af forskellige firmaer på nettet som er godkendte til dette af SKAT. Jeg synes det bærer præg af, at de bare tager en gennemsnit pris af de danske biler (+ lidt ekstra) og så lægger beløb oveni som svare til det ekstra udstyr som den tyske model har.
Derved kommer bilen altid til samlet til at lægge over de danske biler når prisen på bilen og afgift er betalt.
Jeg prøvede for sjovt, at sende den samme bil til to forskellige firmaer og de var begge højere i samlet pris end de danske biler... dog var det ene firma 70.000 kr. dyrere i afgift end den anden (det var på en bil til 400-450.000 kr.)
Hvis det er det sande billede af de danske afgifter fatter jeg bare ikke hvordan især de danske bilforhandler i det sydlige Danmark valfarter til Tyskland og hiver den ene bil hjem efter den anden. For de skal tjene penge fra de beslutter sig til at hente en og til kunden har købt den samt 6 mdr. garanti.
Jeg har tidligere hentet et par biler hjem og dengang var der penge at spare (ca. 4 år siden).
Er det en af jer som har mulighed for at komme med jeres bud på denne bil:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 8f&ref=srp
... den kunne være sjovt og se hvad I når frem til. Så skal jeg nok afsløre hvad det firma der har beregnet afgiften kom frem til lidt senere.
Jeg har selv prøvet forskellige online beregner der i blandt SKAT... men den kom ud med noget helt mystisk.
Mvh.
Superbil
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 34 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
har du købt et bindende svar eller et estimat
den koster 134k i afgift måske
den koster 134k i afgift måske
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1487
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 519 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Jeg har tit undret mig over præcis dét du skriver.
Kontrollerer SKAT alle afgiftfastsættelser fra forhandlere og andre, der kan fastsætte dem - eller tager de stikprøver?
Hvis man kommer til at betale for meget, og man efterfølgende kan se, at SKAT har fået mindre i afgift, er det så forskelligt fra firma til firma, om man får den for meget betalte afgift tilbage?
Og ligeledes omvendt, hvis der er betalt for lidt, skal man så betale den ekstra afgift til firmaet, som så videresender dem til SKAT?
Jeg har brugt Motorkompagniet, som laver gratis forhåndsvurderinger på elbiler.
I deres betingelser står der:
Kontrollerer SKAT alle afgiftfastsættelser fra forhandlere og andre, der kan fastsætte dem - eller tager de stikprøver?
Hvis man kommer til at betale for meget, og man efterfølgende kan se, at SKAT har fået mindre i afgift, er det så forskelligt fra firma til firma, om man får den for meget betalte afgift tilbage?
Og ligeledes omvendt, hvis der er betalt for lidt, skal man så betale den ekstra afgift til firmaet, som så videresender dem til SKAT?
Jeg har brugt Motorkompagniet, som laver gratis forhåndsvurderinger på elbiler.
I deres betingelser står der:
Det betyder vel, at sætter de afgiften for højt, beholder de selv pengene der er for meget indbetalt af kunden?Motorkompagniet ApS hæfter derfor alene overfor den endelig værdifastsættelse til Motorstyrelsen, og dermed vil kunden hverken opkræves eller erstattes yderligere registreringsafgift, såfremt der ved efterberegning findes grund til afgiftsændring
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Medlem
- Indlæg: 922
- Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Skovlunde
- Has thanked: 23 times
- Been thanked: 78 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Der har været nogle sager hvor de har sat og opkrævet afgiften for højt,og der har de måtte betale tilbage det,afgiften er en sag mellem skat og personen selv,der er vist lavet nogle krumspring for at undgå dette fra dem der beregner afgiftens side
A3 3,2 vr6
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 263
- Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 34 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
derfor vigtigt at man bruger seriøse, der har feks flg text
Derfor er du 100% sikret imod ekstraopkrævninger på registreringsafgift, når du anvender os, og SKAT har sikkerhed for afgiften i den sikkerhedsstillelse, vi har stillet overfor dem (lovkrav).
Med vores afgiftsgaranti er du sikret tilbagebetaling af for højt angivet registreringsafgift, såfremt SKAT sætter handelsprisen lavere, end vi har gjort.
Derfor er du 100% sikret imod ekstraopkrævninger på registreringsafgift, når du anvender os, og SKAT har sikkerhed for afgiften i den sikkerhedsstillelse, vi har stillet overfor dem (lovkrav).
Med vores afgiftsgaranti er du sikret tilbagebetaling af for højt angivet registreringsafgift, såfremt SKAT sætter handelsprisen lavere, end vi har gjort.
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1487
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 519 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Så der er en kontrol hos Skat, og "det eneste" man opnår ved at bruge firma er således hurtigere sagsbehandling?
Fandt den her ældre artikel der også belyser udfordringen.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-05-m ... rhandlerne
Fandt den her ældre artikel der også belyser udfordringen.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-05-m ... rhandlerne
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 240
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Ja…synes godt nok også, at det her afgift beregning virker lidt som en gavebod. Kunne være interesant hvis man kunne lave en statistik over hvor mange gange de firmaer satte afgiften for højt og fik penge retur kontra hvor mange gange der blev sendt penge retur til kunderne?
Iøvrigt kan jeg røbe at bilen blev vurderet til 202.000 kr. i afgift dvs. ca. 450.000 kr. ialt + hjemtransport og diverse gebyr, toldsyn, syn, plader osv.
Så det kan jo slet ik’ svare sig - og det undre mig bare når som sagt en masse bilforhandler hiver biler hjem og skal tjene på det igennem hele forløbet og 6 mdr. garanti sidst men ik’ mindst betale skat og moms.
Iøvrigt kan jeg røbe at bilen blev vurderet til 202.000 kr. i afgift dvs. ca. 450.000 kr. ialt + hjemtransport og diverse gebyr, toldsyn, syn, plader osv.
Så det kan jo slet ik’ svare sig - og det undre mig bare når som sagt en masse bilforhandler hiver biler hjem og skal tjene på det igennem hele forløbet og 6 mdr. garanti sidst men ik’ mindst betale skat og moms.
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4176
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 495 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
De gange jeg har hentet hjem fra tyskland, har jeg altid hentet 3 bindende vurderinger, og der har altid været forskel på de forskellige, men man skal være obs. på mange ting. Ofte kan udstyr slå markant udslagsgivende.
Men ved også at mange forhandlere køber i tyskland igennem forhandlernetværk som os private ikke har adgang til til formentlige markant anderledes engros priser.
Men ved også at mange forhandlere køber i tyskland igennem forhandlernetværk som os private ikke har adgang til til formentlige markant anderledes engros priser.
2020 Audi E-tron 55
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Virksomhederne er selvanmeldere. Dvs. afgiften de sætter er fast, medmindre Motorstyrelsen udtager dem til tjek. Her kan deres sag så blive op eller nedreguleret.Superbil skrev: ↑2. mar 2023, 20:28Ja…synes godt nok også, at det her afgift beregning virker lidt som en gavebod. Kunne være interesant hvis man kunne lave en statistik over hvor mange gange de firmaer satte afgiften for højt og fik penge retur kontra hvor mange gange der blev sendt penge retur til kunderne?
Iøvrigt kan jeg røbe at bilen blev vurderet til 202.000 kr. i afgift dvs. ca. 450.000 kr. ialt + hjemtransport og diverse gebyr, toldsyn, syn, plader osv.
Så det kan jo slet ik’ svare sig - og det undre mig bare når som sagt en masse bilforhandler hiver biler hjem og skal tjene på det igennem hele forløbet og 6 mdr. garanti sidst men ik’ mindst betale skat og moms.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 240
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 7 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Hvad jeg kan se så er det private selv import jo dødsdømt …en skam for det var sgu ellers meget sjovt og ofte også med temmelig stor økonomisk fordel.
Det er bare vildt at der ik’ er mere fokus på denne problemstilling …fedt hvis nogle tidligere medarbejder med insider viden stod frem. For det tyder på at det er total råddent og der fuskes Big time.
Det er bare vildt at der ik’ er mere fokus på denne problemstilling …fedt hvis nogle tidligere medarbejder med insider viden stod frem. For det tyder på at det er total råddent og der fuskes Big time.
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4176
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 495 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Nej det er ikke dødsdømt - jeg sad selv og beregnede for nylig på en golf gte som jeg overvejede til konen, og der kunne jeg få en hjem ca. 15-20% billigere end hvad de står til herhjemme. Men det kræver du finder nogle der er skarpt prissat sydpå.
2020 Audi E-tron 55
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 416
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 23 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
En kollega hvis bedre halvdel er jurist har sin daglige gang indenfor dette emne. Ikke i SKAT, men i det private for at hjælpe folk der bl.a. er kommet i klemme ved at bruge disse selvanmeldere. Hun gav mig en lang smøre omkring hele dette cirkus (som hun selv kaldte det) og jeg citerer:
Ingen af de brookere er i deres gode ret til at sige de er godkendte at SKAT til at må værdifastsætte biler. Det er der dybest set ingen udover SKAT der må kalde sig. Så lad være med at falde for teksten med at de er godkendte af SKAT til formålet.
At private såvel som forhandlere (der ikke er selvanmeldere) kan få vurderet en bil og få en afgift af vide der i 99% af tilfældene er noget lavere end SKAT selv vurdere afgiften til, burde ikke have gang på jord. Det opdages (desværre) kun i stikprøvekontroller. Så kan man være lodret uening med SKAT om deres vurdering, men sådan har det været i en menneske-alder.
Brookerne gør jo ikke arbejdet for deres blå øjnes skyld. De tjener kassen på at hjælpe dig med en YDELSE, fordi du ikke gider vente på SKAT. Ydelsen du betaler for skal der betales moms af. Det skal der ikke af afgiften. Derfor skal du fluekn*ppe din faktura fra brookeren og ikke mindst nærlæse kontrakten. Pengene de skovler ind kommer jo fra din lomme. Læs evt afgørelserne på de såkaldte FDM sager vedrørende importafgift.
Slå bilens stelnummer op inde på SKAT efter 1,5-2 måneder efter du har købt og betalt for ydelsen hos brookeren. Det endelige afgiftsbeløb kan først ses når brookerens månedsangivelse er opgjort og afsluttet.
Engang kunne selvanmeldere også vurdere eksport afgiften. Da SKAT begyndte at pille i dét, fandt de ud af der blev svindlet massivt. Det var jo også fremme i medierne.
Juristen er helt overbevist om at selvanmelder muligheden kører på lånt tid, på grund af særdeles tvivlsom afgiftsberigtigelse.
Ingen af de brookere er i deres gode ret til at sige de er godkendte at SKAT til at må værdifastsætte biler. Det er der dybest set ingen udover SKAT der må kalde sig. Så lad være med at falde for teksten med at de er godkendte af SKAT til formålet.
At private såvel som forhandlere (der ikke er selvanmeldere) kan få vurderet en bil og få en afgift af vide der i 99% af tilfældene er noget lavere end SKAT selv vurdere afgiften til, burde ikke have gang på jord. Det opdages (desværre) kun i stikprøvekontroller. Så kan man være lodret uening med SKAT om deres vurdering, men sådan har det været i en menneske-alder.
Brookerne gør jo ikke arbejdet for deres blå øjnes skyld. De tjener kassen på at hjælpe dig med en YDELSE, fordi du ikke gider vente på SKAT. Ydelsen du betaler for skal der betales moms af. Det skal der ikke af afgiften. Derfor skal du fluekn*ppe din faktura fra brookeren og ikke mindst nærlæse kontrakten. Pengene de skovler ind kommer jo fra din lomme. Læs evt afgørelserne på de såkaldte FDM sager vedrørende importafgift.
Slå bilens stelnummer op inde på SKAT efter 1,5-2 måneder efter du har købt og betalt for ydelsen hos brookeren. Det endelige afgiftsbeløb kan først ses når brookerens månedsangivelse er opgjort og afsluttet.
Engang kunne selvanmeldere også vurdere eksport afgiften. Da SKAT begyndte at pille i dét, fandt de ud af der blev svindlet massivt. Det var jo også fremme i medierne.
Juristen er helt overbevist om at selvanmelder muligheden kører på lånt tid, på grund af særdeles tvivlsom afgiftsberigtigelse.
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1487
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 519 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Den afgift, der står inde på SKAT.dk skal gerne være dét, der fremgår af fakturaen, hvorfor det er vigtigt, at afgiften er udspecificeret.
Endvidere er det vigtigt, at man kun bruger dem, der returnerer eventuel for meget betalt afgift, skulle vurderingen blive ændret.
Kan man vælge at bruge en "selvanmelder" og så når det er gjort, bede SKAT kontrollere afgiften?
Endvidere er det vigtigt, at man kun bruger dem, der returnerer eventuel for meget betalt afgift, skulle vurderingen blive ændret.
Kan man vælge at bruge en "selvanmelder" og så når det er gjort, bede SKAT kontrollere afgiften?
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Da Søren fra Jels Biler afgiftsvurderede den Passat jeg købte i 2016, forklarede han at SKAT tager stikprøver.
Det kunne så afstedkomme en diskussion/forhandling mellem ham og SKAT, hvis de havde udtaget en af hans sager og vurderede at afgift var for lav.
Så kunne Søren forsøge at argumentere for sin sag og SKATtemanden kunne tale for sin.
Måske kunne SKATtemanden overbevises ... og måske ikke. Og så havde han naturligvis det sidste ord, og i givet fald måtte Søren til lommerne og efter-indbetale det manglende beløb.
Logisk nok, så var metervare-bilerne sjældent til diskussion, da der var masser af referencer på det danske marked.
Diskussionerne opstod oftest omkring mere specielle biler, hvor man ikke kunne finde noget sammenligneligt mht model/udstyr/alder/km at henvise til, som allerede var i SKAT's register.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Kan du uddybe dødsdømt hvorfor? Spørger ærligt, da jeg ikke helt forstår hvad du mener Tidligere medarbejdere hvorfra? Selvanmeldere der ikke betaler afgift tilbage eller?Superbil skrev: ↑3. mar 2023, 13:40Hvad jeg kan se så er det private selv import jo dødsdømt …en skam for det var sgu ellers meget sjovt og ofte også med temmelig stor økonomisk fordel.
Det er bare vildt at der ik’ er mere fokus på denne problemstilling …fedt hvis nogle tidligere medarbejder med insider viden stod frem. For det tyder på at det er total råddent og der fuskes Big time.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Du kan altid lave en indberetning. Så ja det er korrekt. Der er dog ingen garanti for den bliver undersøgt.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Og hvis man er i tvivl om Motorstyrelsen har et stort arbejde, så bare tjek køretøjsvurderinger på diverse spændende biler. Interessant som handelspris kører op og ned trods rimelig ens kilometer. Selvanmelderne er en broget flok.HansH skrev: ↑9. mar 2023, 14:09Da Søren fra Jels Biler afgiftsvurderede den Passat jeg købte i 2016, forklarede han at SKAT tager stikprøver.
Det kunne så afstedkomme en diskussion/forhandling mellem ham og SKAT, hvis de havde udtaget en af hans sager og vurderede at afgift var for lav.
Så kunne Søren forsøge at argumentere for sin sag og SKATtemanden kunne tale for sin.
Måske kunne SKATtemanden overbevises ... og måske ikke. Og så havde han naturligvis det sidste ord, og i givet fald måtte Søren til lommerne og efter-indbetale det manglende beløb.
Logisk nok, så var metervare-bilerne sjældent til diskussion, da der var masser af referencer på det danske marked.
Diskussionerne opstod oftest omkring mere specielle biler, hvor man ikke kunne finde noget sammenligneligt mht model/udstyr/alder/km at henvise til, som allerede var i SKAT's register.
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4176
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 495 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Men det er også en døende mulighed med selvanmeldere. Jeg har en makker der arbejder i motorstyrelsen som jurist, og jf. ham er der ved at blive udarbejdet en standardautomatiseret program til afgiftsberegning, som på sigt alle skal bruge. dvs. skat og selvanmeldere så man på den måde får ens beregninger er værdiansættelser.
2020 Audi E-tron 55
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Det har eksisteret i 3 år og bruges alleredeRealtor skrev: ↑9. mar 2023, 15:16Men det er også en døende mulighed med selvanmeldere. Jeg har en makker der arbejder i motorstyrelsen som jurist, og jf. ham er der ved at blive udarbejdet en standardautomatiseret program til afgiftsberegning, som på sigt alle skal bruge. dvs. skat og selvanmeldere så man på den måde får ens beregninger er værdiansættelser.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Men hvasså ... Er det lige så succesfuldt som programmet til ejendomsvurderinger ?
Jeg er nysgerrig efter hvordan logikken i et sådant program virker.
Jeg er nysgerrig efter hvordan logikken i et sådant program virker.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Det udpeger sammenlignelige køretøjer og assisterer med en handelspris på køretøjet til brugeren. Meget kort sagt.
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2202
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 711 times
- Been thanked: 480 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Kan man som privat ende i saksen ved en efterregulering fra SKAT, hvis selvanmelderen ikke kan betale/går konkurs?
Det lader til at hvis en forhandler benytter en selvanmelder, så hænger de på regningen hvis selvanmelder ikke kan betale en evt. efterregulering jvf. autobranchen.
Motorkompagniet skriver f.eks
Det jo fint de alle skriver at der er et sikkerhedsnet og man ikke får et krav.... men så faktisk ikke er der alligevel og man kan ende med at stå med et krav fra SKAT...?
Det lader til at hvis en forhandler benytter en selvanmelder, så hænger de på regningen hvis selvanmelder ikke kan betale en evt. efterregulering jvf. autobranchen.
https://autobranchendanmark.dk/brug-af- ... rksom-paa/autobranchendanmark skrev: Faldgruber, når man vælger ekstern selvanmelder
Man skal som kunde hos en ekstern selvanmelder være meget opmærksom på, hvem man benytter, og hvordan de kører deres forretning. For selvom den eksterne selvanmelder indestår for betaling af en eventuel efterregulering af for lidt indbetalt afgift, så kan den falde tilbage på den bilforhandler, der har benyttet den eksterne selvanmelder. Dette kan fx ske, hvis den eksterne selvanmelder ikke kan betale eller går konkurs. Efter registreringsafgiftslovens §§ 19 og 20 hæfter en virksomhed nemlig solidarisk over for Motorstyrelsen. Både selvanmeldere og ikke-selvanmeldere. Det er derfor meget vigtigt, at man vælger en ekstern virksomhed med et godt ry og en solid likviditet. Man kan på www.virk.dk årligt tjekke den eksterne selvanmelders regnskaber for at holde øje med, at deres regnskaber ser fornuftige ud og fortsætter med det.
Motorkompagniet skriver f.eks
https://motorkompagniet.dk/forretningsbetingelser/Motorkompagniet skrev: 13.2 Motorkompagniet friholder Kunden for ethvert krav fra SKAT i forbindelse
med eventuelle reguleringer af værdifastsættelsen.
Det jo fint de alle skriver at der er et sikkerhedsnet og man ikke får et krav.... men så faktisk ikke er der alligevel og man kan ende med at stå med et krav fra SKAT...?
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Ja, det mener jeg at have forstået at man kan.
Det har været oppe og vende før, men i de tidlige dage af selvanmeldernes virke, var der specielt en sag på Kbh-egnen, hvor lidt for mange selvanmelder-firmaer gik konkurs.
Efter at have importeret meget dyre biler og vurderet afgiften alt for lavt.
Det førte til en stramning af reglerne, hvor en selvanmelder for at kunne blive godkendt af SKAT, skal stille en større bankgaranti som bolværk mod denne adfærd.
OG at køber hæfter solidarisk for en evt efterregulering.
Derudover kan man også få ørerne i maskinen hvis SKAT kan få medhold i at du som køber har været i ond tro.
Dvs hvis du har hentet en 6 mdr gammel Lambo, og fået afgiften vurderet til 5.000 ... så kan SKAT også komme efter dig.
I alle andre henseender hvor tingene foregår "efter bogen", vil det være selvanmelder der hænger på en evt efterregulering.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 789
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 180 times
- Been thanked: 132 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Da jeg var interesseret i at købe en Passat GTE var alle afgiftsberegninger, f.eks, fra Jels, markant højere end der var blevet betalt i afgift af tilsvarende biler jeg slog op på SKAT.
Utroligt at det dels ikke er automatiseret, dels at forhandlerne slipper afsted med at betale meget mindre i afgift end private
Utroligt at det dels ikke er automatiseret, dels at forhandlerne slipper afsted med at betale meget mindre i afgift end private
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2087
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 544 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Hvis du mener ASG er det jo vildt fejlbehæftet og meget tydeligt shit in - shit out. Er du gal, hvor har jeg set mange uforklarlige afgiftsvurderinger fra det system.
Herrebil: 2023 Mercedes EQE AMG 53 4-matic+ - Manufaktur hvid, Nappa læder, Hyperscreen, 4-hjulsstyring, Premium-plus, træk, Carbon interiør, alcantara-himmel oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
... men har du dermed ikke blot set en masse eksempler på den ulovlige praksis, hvor selvanmelder skjuler sit eget risikotillæg / håndteringsgebyr i den linje på kundens faktura, hvor der står "registreringsafgift" ?
Det er jo den praksis der har været så udbredt.
Kunden faktureres f.eks. 120.000 i reg.afgift.
Indberetning til SKAT og afregning fra selvanmelder er 110.000.
Den dif på de 10K er hvad selvanmelder vælger at beholde selv, så han har noget at stå imod med hvis han ryger i stikprøvekontrol og der bliver efterreguleret (opad).
Selvanmelder må beregne sig alt det risikotillæg, gebyr osv som han vil. Det skal blot stå som separate linjer på fakturaen.
Den linje der hedder "registreringsafgift" på kundens faktura _skal_ derimod matche indberetningen til SKAT.
Så kan man spørge - hvilken forskel gør det i den sidste ende, om et beløb har sin egen linje .. eller er indeholdt i en anden, på fakturaen.. ?
Forskellen er momsen.
Reg.afgift skal ikke momsberegnes, men det skal selvanmelderens egne ydelser.
Ved at "gemme" sine gebyrer og tillæg i linjen med reg.afgift, "snydes" SKAT således for momsen af disse ydelser.
Kunden sparer selvfølgelig dermed momsen af anmelders ydelser ... hehe Men... det bliver altså liiige lidt for jysk på den måde .. og er forkert / ulovlig praksis.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Motorstyrelsen bruger ikke ASG. De benytter Estimatic.superbeszzz skrev: ↑4. apr 2024, 05:39Hvis du mener ASG er det jo vildt fejlbehæftet og meget tydeligt shit in - shit out. Er du gal, hvor har jeg set mange uforklarlige afgiftsvurderinger fra det system.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2087
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 544 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Estimatic er/var endnu mere håbløs. Jeg er ganske ferm med ekstraudstyr osv i VAG-koncernens biler. Alligevel tog det over en time at lave en beregning på min Porsche Taycan, da jeg importerede den. Det er totalt urealistisk at tro, at det er vejen frem med mindre det bliver automatiseret i langt højere grad og systemet selv kan trække lister(hvilket det kan være nu). Estimatic synes også langt lettere at snyde med, idet alt forgår/foregik manuelt.claussor skrev: ↑4. apr 2024, 08:13Motorstyrelsen bruger ikke ASG. De benytter Estimatic.superbeszzz skrev: ↑4. apr 2024, 05:39Hvis du mener ASG er det jo vildt fejlbehæftet og meget tydeligt shit in - shit out. Er du gal, hvor har jeg set mange uforklarlige afgiftsvurderinger fra det system.
Herrebil: 2023 Mercedes EQE AMG 53 4-matic+ - Manufaktur hvid, Nappa læder, Hyperscreen, 4-hjulsstyring, Premium-plus, træk, Carbon interiør, alcantara-himmel oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2087
- Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Solrød Strand
- Has thanked: 326 times
- Been thanked: 544 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Det kan man i høj grad. Der er mange importører, der ansvarsfraskriver sig. De beregner også ofte en optisimitisk afgift og henter omsætningen andetsteds. Kunden kigger for det meste kun på bundlinjen og står potentielt med et problem efterfølgende. Man bør derfor KUN arbejde med importører, der indestår for afgiften og giver garanti herfor.KMDTHY skrev: ↑2. apr 2024, 23:08Kan man som privat ende i saksen ved en efterregulering fra SKAT, hvis selvanmelderen ikke kan betale/går konkurs?
Det lader til at hvis en forhandler benytter en selvanmelder, så hænger de på regningen hvis selvanmelder ikke kan betale en evt. efterregulering jvf. autobranchen.https://autobranchendanmark.dk/brug-af- ... rksom-paa/autobranchendanmark skrev: Faldgruber, når man vælger ekstern selvanmelder
Man skal som kunde hos en ekstern selvanmelder være meget opmærksom på, hvem man benytter, og hvordan de kører deres forretning. For selvom den eksterne selvanmelder indestår for betaling af en eventuel efterregulering af for lidt indbetalt afgift, så kan den falde tilbage på den bilforhandler, der har benyttet den eksterne selvanmelder. Dette kan fx ske, hvis den eksterne selvanmelder ikke kan betale eller går konkurs. Efter registreringsafgiftslovens §§ 19 og 20 hæfter en virksomhed nemlig solidarisk over for Motorstyrelsen. Både selvanmeldere og ikke-selvanmeldere. Det er derfor meget vigtigt, at man vælger en ekstern virksomhed med et godt ry og en solid likviditet. Man kan på www.virk.dk årligt tjekke den eksterne selvanmelders regnskaber for at holde øje med, at deres regnskaber ser fornuftige ud og fortsætter med det.
Motorkompagniet skriver f.ekshttps://motorkompagniet.dk/forretningsbetingelser/Motorkompagniet skrev: 13.2 Motorkompagniet friholder Kunden for ethvert krav fra SKAT i forbindelse
med eventuelle reguleringer af værdifastsættelsen.
Det jo fint de alle skriver at der er et sikkerhedsnet og man ikke får et krav.... men så faktisk ikke er der alligevel og man kan ende med at stå med et krav fra SKAT...?
Herrebil: 2023 Mercedes EQE AMG 53 4-matic+ - Manufaktur hvid, Nappa læder, Hyperscreen, 4-hjulsstyring, Premium-plus, træk, Carbon interiør, alcantara-himmel oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - BMW X5 e45, Porsche Taycan Cross Turismo, 2 x Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE
- KMDTHY
- Admin
- Indlæg: 2202
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Thisted
- Has thanked: 711 times
- Been thanked: 480 times
Re: Tvivlsom afgift beregning
Men f.eks. Motorkompagniet og afgiften.dk fraskriver sig jo IKKE deres ansvar. De skriver tværtimod at de "friholder Kunden for ethvert krav fra SKAT i forbindelse med eventuelle reguleringer af værdifastsættelsen." Det er jo fint....superbeszzz skrev: ↑4. apr 2024, 08:57Det kan man i høj grad. Der er mange importører, der ansvarsfraskriver sig. De beregner også ofte en optisimitisk afgift og henter omsætningen andetsteds. Kunden kigger for det meste kun på bundlinjen og står potentielt med et problem efterfølgende. Man bør derfor KUN arbejde med importører, der indestår for afgiften og giver garanti herfor.
Men nu kan jeg se at både afgiften.dk og motorkompagniet tidligere er gået konkurs/ophørt. Så hvad sker der med de reguleringer der evt. sker efter sådan en konkurs/ophør. Går SKAT direkte efter privatpersonen der ejede bilen på import tidspunktet? Man har da i så fald med noget af en risiko selv... selvom man måske endda har betalt en større eller mindre "risikotillæg" til selvanmelder. Det virker stadig til at være lidt et cowboy land det her selvanmelder.
Fx. Afgiften
Før: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/34161372
Nu: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/42991929
Motorkompagniet
Før: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/41921404
Nu: https://datacvr.virk.dk/enhed/virksomhed/44198932
2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |
2011 Superb TDI DSG Elegance 520.000 km
2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer.
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |