DSG spørgsmål

Alt vedr. gear, kobling mv.
Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 8. dec 2011, 10:33

Hej gutter,

Nu har jeg efterhånden haft min Passat 06 med automatboks i et par uger og har lidt spørgsmål.

Det første længere spørgsmål går på gearingen. Jeg synes den skifter sent ved bykørsel. Det sker konsekvent ved 22-2400 omdrejninger. Den kan sagtens finde på at blive ved 2100 RPM i stedet for at geare ned til 14-1500. Det lyder ikke rigtigt i mine øre. Derfor

1. Er det muligt at nulstille køreprofilen i DSG'en? Hvis ja, hvordan?
2. Kan man opdatere software/styreenhed? Hvad vil det medvirke?
3. Hvorledes nulstilles kørecomputeren? (Personprofilen)

Vil ét eller flere af punkterne ændre gearingstidspunkterne?

Yderligere har jeg bemærket nogle klonke/metalliske lyde under gearskift. Specielt hvis jeg tvinger nedgearing eller ved opbremsning til lyskryds. Føles ikke som styrestænger eller kugler. Kan mærke skiftene i speeder eller bremepedel. Nogle idéer?

Mange tak!

Mvh
Henrik
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 8. dec 2011, 12:41

1. Er det muligt at nulstille køreprofilen i DSG'en? Hvis ja, hvordan?
I første omgang vil jeg bare lade bilen uden batteri over natten så bliver den nulstillet. (soft nulstilling kan man kalder den).
Næste dag lad bilen varme op inden du køre så gearkasse olien er ikke helt kold.
Ellers skal du har en VCDS kabel :
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... DSG/02E%29

2. Kan man opdatere software/styreenhed? Hvad vil det medvirke?
Ja, man kan opgradere software hvis en nyere software er lavet til din gearbox men ellers kan VW ikke opgradere eller skifte, men dt kan jeg :)

3. Hvorledes nulstilles kørecomputeren? (Personprofilen)
Du skal bare læsse manualen :) Hold OK knappen ned indtil den bliver nulstillet.

Ang klunk lyder ... kan være flere ting. Er dette en voldsom "klong" eller noget du bare høre fordi du har radio slukket ? Skær det medlem 4-3 , 3-2 eller 2-1 nedgearing.
Kan være ingenting at bekømre dig over kan også være at du skal har en ny mechatronic (gearbox elektronik) men dette skal lige testes inden du begynder at investere penge. Kan være ogsa svinghjul men kan også være at gearkassen skal bare nulstilles.

Jeg har set et par biler med den "klunk" lyd ved nedskifning hvor gearkassen var næsten nyt og nogen som har gjørt det sammen også efter udskiftning af mechatronik. Men som sagt kan ikke sige noget for jeg har lidt flere detaljer.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 8. dec 2011, 12:57

Hej Gigel,

1. Du siger altså at gearskifteprofilen nulstilles hvis jeg kobler batteriet fra? Hvor lang tid skal der gå? Og er der forskel på soft og hard-reset?

2. Hvad kan det betyde for kørslen at den bliver opdateret? Det er nok ikke sket siden den blev købt i '06. Desværre er der en anelse langt til Sønderjylland. Måske kan Kenneth klare den i Rødovre :) Vil det betyde den skifter ved 17-1800 RPM?

3. Her tænkte jeg på at den skal kende mit køremønster. På en 1/3 tank har jeg allerede fået 60 km mere ud af den end den gættede sig frem til ved tankning. Stiller den sig hurtigt om til mig (altså efter 2-3 tankninger)?

Lydene høres kun hvis radioen er slukket. Det er mest følelsen i pedalerne jeg er bekymret for. Følsen som om jeg kan mærke koblingerne slå til og fra i foden. Dog rasler den også i foden ved bykørsel hvis vejen er ujævn - hvilket jeg igen mærker i pedalerne. Der er også raslen ved nedbremsning og lidt ujævne skift ved nedskift i rattet :(
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 8. dec 2011, 13:15

1. Ved soft reset laver du ikke en reset af Transmission Tolerances kun Clutch Adaptation reset.
Den skal står uden strøm i hver fald over 1 time. De første 10-20km skal du prøve at køre dem under 3000rpm og hvis muligt i Manual.

2. VW har lavet nyere software DSG gearkasser hvis de fik for mange klage fra kundene om det og dat osv ... lige som software producenter udgiver hotfixes eller patches :) Så ny software vil 100% fikser nogen problemer som den gamle software har kørt med.

3. Du skal bare nulstille den og køre 600-1000km men du skal ikke kigge efter den første 1/2 af tanken :) Jeg kunne ikke har min til at køre over 1100km per tank uanset hvordan jeg kørte.


Kenneth kan måske høre på den men ved ikke hvad er hans erfaring med gearkasser efter han har smardet motoren :) Hans DSG står ned ved mig :)

Hvis den RASTLER ved lav omdrejning så vil jeg prøve at høre den når den står i tomgang. Rastler den også der ? Raslen kan kun kommer fra svinghjul så skal du har en ny svinghjul. Kenneth har kørt med det rastle lyd over 1 år hvis jeg kan huske dette rigtig uden at skifte svinghulet.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 8. dec 2011, 13:51

1. Jeg må vide mere om Transmission Tolerances og Clutch Adaptation. Det lyder pisse interessant! Uddyb gerne :)

1.1 Hvis jeg tager strømmen, kører manuelt og skifter konsekvent ved 17-1800 omdrejninger - vil DSG'en så gøre det samme? Kan den forstå forskel på bykørsel (skift ved 17-1800) og acceleration (skift ved 22-2400) efter denne øvelse?

2. Det skal jeg bare have!

3. OK. Troede man kunne fabriksnulstille kørecomputeren. Jeg er nok bare utålmodig! Har ikke engang kørt én tank eller hældt noget i dieselen endnu 8-)

Har intet hørt i tomgang. Det er meget lavt. Primært fordi jeg kan mærke det i foden. Det er ved små bump og visse nedgearinger. Ved godt det er svært at diagnosticere over nettet!

Ellers må jeg jo på kroophold i Sønderjylland ;)
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 8. dec 2011, 14:15

1. Google is your friend :)
Når du laver nulstilling så lære den igen kobling punkter osv. Den lære IKKE din kørestil :)

2. Skal bare har en VCDS udlæsning af din gearkasse så kan je se om det er en opdatering til dette eller nej.

3. Det tage lidt tid og lidt diesel :)

Nogen DSG-er er bar lidt mere "noisy" end nogen andre.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
Kenneth J
Aktiv medlem
Indlæg: 4461
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Naviparts/Milltek/Ampire
Geografisk sted: Rødovre - Islev
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Kenneth J » 8. dec 2011, 14:33

Jeg forstår meget lidt af de DSG gearkasser, mest fordi jeg aldrig selv har haft problemer, så jeg har ikke rigtig gravet i det. :)
Tag du bare på kro ophold i Jylland, og snak med George (Gigel) - hvis du ka forstå hvad han siger til dig. :lol: :lol:
MVH Kenneth
Naviparts.dk Milltek.dk Ampire.dk Følg os også på Facebook!
Salg og eftermontering af originalt ekstraudstyr! Altid rabat til VAGcars.dk brugere!

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 8. dec 2011, 15:03

Gigel skrev:Når du laver nulstilling så lære den igen kobling punkter osv. Den lære IKKE din kørestil :)
Hvad mener du med at den lære koblingspunkterne? Hvordan kan de være forkerte? :-)

Og du kan tro der skal Googles !!
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 8. dec 2011, 15:47

Er der forresten en DSG-guru i Københavnsområdet? Jeg når bestemt ikke til Jylland i December :-( !
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 8. dec 2011, 15:51

Kenneth : Jeg snakker da ikke Dansk, han må lære Engelsk :) .. og jeg menner at jeg srive lidt bedre end mange andre fra denne her forum :P

Laioz: DSG gearkassen har 2 koblinger som køre i olie. Når man laver en reset på gearkassen så skal den lære igen når den skal skifte medlem de 2 koblinger og hvonår den skal skifter op og ned.
Jeg har lavet reset på mine gearkasser rigtig MANGE gange og jeg kan med sikkerhed siger at den skifte lidt anderles hvis du køre den i manuelt efter reset eller i automatisk. Har også oplevet at sammen gearkasse med sammen mechatronik kan godt laver nogen "klunk" lyder når man skifter ned efter en reset men ikke laver nogen "klunk" efter den næste reset.
Har også testet med sammen gearkasse mend 2 forskællige mechatronic enheder med SAMMEN software i begge 2 og den skifte også anderles.

Også efter udskifning af svinghjul, uden reset, skifter den på det sammen måde som inden svinghjul skiftning.

Men back to basics .... De deller som findes i gearkassen bliver slidt med tiden, derfor kobling punkt ændres sig med tiden. Derfor laver man nogen gange reset af både kobling og transmission så gearkassen kan lære den tollerance ved slitage. DSG gearkasser er også meget følsome over for olie kvalitet, tryk og olie niveau derfor man skifter filter og olie hver 60000km.

Så jeg vil helt bestemt starte med at skifte DSG olie + filter + laver en nulstilling af gearkassen med VCDS eller meg VAS ved VW værksted. Kan skaffe DSG olie + filter til ca. 550-600kr
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 8. dec 2011, 15:53

Laioz skrev:Er der forresten en DSG-guru i Københavnsområdet? Jeg når bestemt ikke til Jylland i December :-( !
http://www.bos.dk/ - prøv og snak med dem men som sagt jeg vil starte med en reset eller en olieskiftning plus reset. Og jeg tror de vil også prøve at skifte din svinghjul eller kobling ind i gearkassen ... som ikke altid hjælper.

Ellers må du bare køre sådan indtil den siger KABUM ... men tror ikke du har en chance at køre den i stykke.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 8. dec 2011, 16:29

Gigel skrev:
Laioz skrev:Er der forresten en DSG-guru i Københavnsområdet? Jeg når bestemt ikke til Jylland i December :-( !
http://www.bos.dk/ - prøv og snak med dem men som sagt jeg vil starte med en reset eller en olieskiftning plus reset. Og jeg tror de vil også prøve at skifte din svinghjul eller kobling ind i gearkassen ... som ikke altid hjælper.

Ellers må du bare køre sådan indtil den siger KABUM ... men tror ikke du har en chance at køre den i stykke.
Hahaha. Den lyd håber jeg ikke jeg skal høre lige foreløbig. Jeg har set din besked og fanger dig fluks i morgen til en DSG snak :-)

God aften til alle!
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 18. dec 2011, 18:04

Et par hurtige opfølgende spørgsmål efter en køretur i en kollegas 170HK med DSG (common rail). Jeg synes min egen skifter meget sent (22-2400 RPM) og hænger i gearet indtil den når nævnte omdrejninger. Skal faktisk slippe speeder hvis den skal skifte omkring 2000.

Min kollegas kører i området 12-1800 RPM og det vil jeg også have!

Spørgsmål:

1. Er der forskel på skiftetidspunkterne mellem 140 og 170'eren?
2. Hvornår bør DSG'en skifte ved jævn kørsel?
3. Vil reset hjælpe på koblingspunkterne?

Tak!
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 19. dec 2011, 22:22

1. Ikke noget du kan mærke, men ja.
2. Forskællig fra bil til bil og fra bilist til bilist men medlem 1600-2200 ved normalt kørsel.
3. Hvis de er ude af tollerance helt sikker JA.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 20. dec 2011, 12:56

Gigel skrev:1. Ikke noget du kan mærke, men ja.
2. Forskællig fra bil til bil og fra bilist til bilist men medlem 1600-2200 ved normalt kørsel.
3. Hvis de er ude af tollerance helt sikker JA.
Perfekt, tak. Forstår simpelthen ikke hvorfor den VIL op til 2200 hver gang. Den skal ligge mellem 13-1800 ved jævn kørsel!

Gør klar til snarlig ankomst af Københavner ;-)
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

SKYVW
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 30. sep 2010, 23:27
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Den grønnedel af Vestegnen 2635
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af SKYVW » 3. feb 2012, 20:23

Nå Nå er du faret vild derover i det mørke eller er der ingen bedring i gear problemmet ??? Jeg tror der er mange som venter spændt ;)
Vw Passat 2,0 Variant Comfortline Aut.gear og Webasto 2002 135xxx km
Til Salg !!!!!!

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 3. feb 2012, 20:59

Ditto :) Hørt ikke fra ham siden vi har snakket i telefonen :)
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Dikal » 3. feb 2012, 22:50

Har selv en DSG fra 2007. Og oplever nogle gange (især i 3.) at den, selv ved stille og rolig kørsel, skal op over 2200.
Så tænkte, at jeg ville prøve metoden med at pille batteriet fra.
Men kan det ikke give andre problemer med elektronikken, hvis man piller batteriet fra natten over?
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 3. feb 2012, 22:57

Kun din ur og trip tæller vil resettes.
Mens det er så kold, når du sætter den til igen så lad den køre i tomgang eller lidt sprittet en gang i medlem for at varme olien samt gearkasse olien ellers vil den ikke kalibrere som den skal.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af ClausP » 3. feb 2012, 23:06

Glem nu bare det der batteri fis, det vil ikke hjælp dig, det er fuldstændigt det samme, så intelligent er DSG heller ikke. :mrgreen:

Det er bare dig der skal blive bedre til at forstå det, og bruge din speederfod til at fortælle hvad du vil opnå.
Hvis den kører længere op og tøver med at geare ned, så er det fordi et du har opført dig på en sådan måde (altså med speederfoden) at DSG måske tror at du vil accelerer yderligere, så indser den pludselig at de ville du ikke og så geare den op.

Jeg har kørt med DSG nu i halvandet år (knap 40.000 km) og havde også lidt svært ved at se logikken i starten.
Men har efterhånden lært at signalere mine hensigter med speederen.
Vil du f.eks ikke accelere mere og gerne have den i højeste gear i en fart, så let foden lidt, så skifter den med et samme op. Og vil du køre den lidt længere op i gear så vip lidt med foden.
Rolige speederbevægelser fordrer altid tidlige gearskifte og omvendt.

Har du skiftepaler på rattet kan du også bare bruge dem, efter få sekunder går den tilbage i D.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 3. feb 2012, 23:31

ClausP skrev:Glem nu bare det der batteri fis, det vil ikke hjælp dig, det er fuldstændigt det samme, så intelligent er DSG heller ikke. :mrgreen:
Hvis manden ikke har en VCDS til at lave en justering via den så HJÆLPER dette med batterien 100% ! Men hvis mechatronic enheden er slidt op så vil problemen kommer igen.
Jeg har nu kørt med DSG ca. 100000km og har splittet og genbygget mange mechatronic enheder og prøvet rigtig mange kombinationer af gearkasse og mechatronic enheder og DSG-en er lidt mere intelligent end du tror :lol:
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Dikal » 3. feb 2012, 23:47

Har nu haft Skodaen i små 2 år og små 80.000km
Så mener selv, at jeg kender den ret godt efterhånden.

Typisk er det i 3. gear, at den holder sig.
Faktisk kan den nogle gange runde 2500o/m før den skifter op.
Og med min morfarkørsel (kører 17,8km/l selvom den officielt skulle køre 16,4), så er det ikke fordi den regner med, at jeg skal accellere fra de andre ud af lyskrydsene.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 3. feb 2012, 23:51

Det er nogen her i forum som har oplevet dette pga en defekt ABS føler. Så tjeck dem også. Find en med en VCDS kabel og læs alle fejlkoder mens du nulstiller den :)
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af ClausP » 4. feb 2012, 16:36

Gigel skrev:[
Jeg har nu kørt med DSG ca. 100000km og har splittet og genbygget mange mechatronic enheder og prøvet rigtig mange kombinationer af gearkasse og mechatronic enheder og DSG-en er lidt mere intelligent end du tror :lol:
Jo jo, jeg er skam godt klar over at den laver en vis tilpasning, men det er altså ikke sådan at bare fordi han har givet gas et par gange så tror den at han er Nikki Lauda :mrgreen:

I bund og grund gør den som softwaren foreskriver ud fra en given adfærd og belastning, hvis man får fornemmelse for hvordan det fungere så kan man selv have en vis indflydelse på hvordan den gør. Det er der bare nogen der aldrig lærer (kvinder!) og så har man tendens til at give mekanikken skylden :lol: Men ingen software er jo perfekt, så der vil altid opstå nogle situationer hvor den gør noget uventet.

Så hvis han har problemer med at den hænger i gearene, så er det nok ikke kun en nulstilling i form af batteri af og på der skal til, det vil ikke løse noget.
Det jeg ville frem til er at det enten er et adfærds problemer, eller en mekanisk fejl.
Nulstillinger har det med at måske virke i en kort periode, indtil at alle tillærte værdier er på plads igen.

Iøvrigt findes der er hel samling af SW patches til at løse forskellige problemer med DSG alt efter type, årgang og fejl, så jeg ville da tage den på et værksted og se om de kan hjælpe.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 4. feb 2012, 17:00

ClausP skrev:
Gigel skrev:[
Jeg har nu kørt med DSG ca. 100000km og har splittet og genbygget mange mechatronic enheder og prøvet rigtig mange kombinationer af gearkasse og mechatronic enheder og DSG-en er lidt mere intelligent end du tror :lol:
Jo jo, jeg er skam godt klar over at den laver en vis tilpasning, men det er altså ikke sådan at bare fordi han har givet gas et par gange så tror den at han er Nikki Lauda :mrgreen:

I bund og grund gør den som softwaren foreskriver ud fra en given adfærd og belastning, hvis man får fornemmelse for hvordan det fungere så kan man selv have en vis indflydelse på hvordan den gør. Det er der bare nogen der aldrig lærer (kvinder!) og så har man tendens til at give mekanikken skylden :lol: Men ingen software er jo perfekt, så der vil altid opstå nogle situationer hvor den gør noget uventet.

Så hvis han har problemer med at den hænger i gearene, så er det nok ikke kun en nulstilling i form af batteri af og på der skal til, det vil ikke løse noget.
Det jeg ville frem til er at det enten er et adfærds problemer, eller en mekanisk fejl.
Nulstillinger har det med at måske virke i en kort periode, indtil at alle tillærte værdier er på plads igen.

Iøvrigt findes der er hel samling af SW patches til at løse forskellige problemer med DSG alt efter type, årgang og fejl, så jeg ville da tage den på et værksted og se om de kan hjælpe.
Ja og nej :P

Ja: Som du også siger, hvis dette er en mekanisk fejl så vil den kommer igen inden for ikke så lang tid , garanteret !

Nej : VW har ikke ALTID tid til at rette alle fejl i deres software og hvis der er ikke nok folk som klage over en bestemt problem så bliver den aldrig rettet.

For eks. for min egen bil som køre med en software 1127 vw har aldrig lavet en opdatering fordi de var ikke nok folk til at klage for en bestemt type problem. Og når jeg har begyndt at har problemer med den så gik jeg også til VW og sagt jeg vil har en opdatering. De kunne ikke, selvom jeg vist godt det findes en anden nyere software som var lavet for en anden type gearkasse som køre på det sammen bil med det sammen motor.

Så VW kan ikke altid hjælper.
Men det kan laves custom software som vil hjælpe meget på en gearkasse med en list slidt kobling eller med lidt slitage på de mekaniske deller i Mechatronic. VW ved godt at nogen mechatronic enheder vil fejler på en eller anden tidspunkt pga. en dårlig mekanisk ventil, men de vil helst skifte helle mechatronic enhed end at reparere fejlen. Så nogen Mechatronic enheder KAN repareres hvis det er ikke selve ECU som er brandt af.

Men symptomet med den defekte mekanisk ventil er anden en den problem han beskrive her. Det er meest en fejl en anden sted på bilen som har indflydelse på gearkassen.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 4. feb 2012, 17:07

Claus (Off topic) : Skal jeg ikke prøve at lave en custom software til din DSG så du kan mærke at du køre i en sportsbil ? :D
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Audi R8
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 1. aug 2011, 18:29
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Audi R8 » 4. feb 2012, 17:40

Glem nu bare det der batteri fis, det vil ikke hjælp dig, det er fuldstændigt det samme,,,Jeg Gir ClausP ret at det ikke hjælper noget,, jeg har selv prøvet det,,jeg har også en Touran hvor den ryster når den accelerer jeg begyndte med skifter Gearolie+filter uden special værktøj det kan lade sig gør :) men dog brugt en wow tester for se olie temperaturen i gearkassen,,men jeg kan hører den ''Klunk'' lyde når bilen står i tomgang så tror jeg helt sikkert svinghjul gået på pension bilen har kørt 200k på klokken men jeg kører indtil den ikke kan mere..men jeg har et sporgesmål

Hvad har en defekt abs føler med DSG gearkassen og gøre siden nogen skriver at den skal tjek om der fejl på abs??

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 4. feb 2012, 22:11

Her er den > http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=55417
Iflg. sorengf hans problem er løst.

Og hvis hans gearkasse er kun ude af tollerance vil dette "fiss" med batteriet hjælper, hvis ikke så vil den ikke hjælper.
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Laioz
Nyt medlem
Indlæg: 172
Tilmeldt: 25. nov 2011, 10:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Laioz » 30. mar 2013, 21:19

Jeg er ked af at jeg aldrig vendte tilbage. En trist historie i familien satte en stopper for projektet.

Nu er jeg kommet videre og kan igen irritere mig over gearkassen som stadig ikke opfører sig rigtigt.

Plan: Min fars nabo har en Passat 170 fra '09 som jeg vil prøve på mandag. Så skal den testes igennem for skiftetider og mærkelig *klonk* ved nedskift/opbremsning.

Yderligere har jeg på fornemmelsen at svinghjulet er lidt slidt, måske det har betydning for følelsen af metal mod metal ved opbremsning og ikke DSGen.

Jeg vender stærkt tilbage og undskylder den manglende tilbagemelding når I har været flinke at hjælpe til!
Passat 3C 140 Highline Variant DSG

Brugeravatar
Gigel
Medlem
Indlæg: 870
Tilmeldt: 28. jun 2008, 01:24
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 26 times
Kontakt:

Re: DSG spørgsmål

Indlæg af Gigel » 23. apr 2013, 23:01

Update ?
DSG / Multitronic Mechatronic Reparation, Opdatering, Nedgradering. Model og biltypen kan ændres i DSG Software.
Custom Sofware til DSG Gearkasser , DSG Tuning Software.
FRF /SGO to BIN and BIN to SGO / FRF konvertering for alle DSG Gearkaser ! (for ORI eller Tuned filer)

http://www.evosoft.dk/tech.html
http://www.dsgfiles.com

Besvar

Tilbage til "Transmission"