Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Alt vedr. dæk
Besvar
Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af ReneBo » 14. apr 2011, 18:09

Hey derude..
Konen har netop været nede og hente lidt take-away, hvorefter hun ser bilen er punkteret på bagdækket. Sprit nye dæk/fælge kørt max 1500km :( Det viser sig at være en skrue hun er kørt over. Hun ved dog ikke hvor længe hun har kørt med dækket sådan. :(

Da jeg skifter til reservehjul kan jeg se dækket har slidt på inderkant af fælg (sidder lidt gummirester på kanten).

Skal selvfølgelig forbi en dækmand i morgen og få det klaret. Er bare nervøs for dækket er dødt pga det netop har slidt på siden af fælgen. Er der store chancer for sæderyggen (eller hvad den hedder) er død = dødt dæk? Eller skal jeg ikke være bekymret selvom der sidder de gummirester på kanten?

PFT
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af Seth-Enoch » 14. apr 2011, 18:38

Lad mig se... Et nyt dæk koster fra 800-2000kr. En begravelse render nemt i 30.000kr.

Der er jo ikke så meget at være i tvivl om ;)

Anyways, det er ca. umuligt at vurdere dækkets tilstand, uden at have haft det mellem fingrene. Men et godt bud er, at du aldrig vil få en dækmand til at sige OK for det dæk igen, hvis det ham der skal ligge røv til, når/hvis det dæk fejler en dag pga. en defekt fra at køre fladt.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Franke75
Nyt medlem
Indlæg: 162
Tilmeldt: 22. sep 2010, 20:08
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Espe
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af Franke75 » 14. apr 2011, 20:43

Jeg har set dæk indvendigt efter man har kørt med alt fot lidt/ingen luft i dækket, og der er man ikke i tvilv at dækket skal kasseres
Polo BM Jan 2011, RCD 510, DK pakke, Aircon, Lys og Syn pakke, Lygtevask, Opvarmede sprinklerdyser, Split bagsæder og Oliefyr

Old Car: Golf GTD 1,9TD

Brugeravatar
Mollos
Nyt medlem
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11. apr 2011, 08:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Horsens
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af Mollos » 15. apr 2011, 08:35

Det er svært at sige indtil at man står med dækket i hånden. Men så snart der er synlige skader udvendig på dækket ville jeg væde med at skaderne invendig er en del værre da de indvendige dæksider har det med at "nullere" på hinanden (og ikke på den rare måde) derved slides dækket fra hinanden invendig, stål og nilon bælterne tager skade, bæreevnen ødelægges i karkassen, og så SKAL dækket kasseres. Det er i hvertfald min erfaring i langt de fleste tilfælde, hvor at der er blevet kørt i længere tid på et fladt dæk. Det er som Seth-Enoch skriver træls at spare et dæk, kontra at suse i autoværnet med 150km/t hvis dækket springer :)

Men selvfølgelig, hvis ikke det fejler noget, så på med det igen.

Correct Me If I'm Wrong
Er stoppet med at bruge blinklys -det rager ikke folk hvor jeg skal hen!! Scirocco 2,0 TSI DSG www.bilgalleri.dk/galleri/232215-volkswagen_scirocco

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af ReneBo » 15. apr 2011, 13:56

Som værst antaget var dækket kaput. Dækmanden ville godt prøve at lappe, men dækket vil kunne springe - netop pga tabt bæreevne i siden. Og de fandme helt nye! Ar pis! :(
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af Seth-Enoch » 15. apr 2011, 14:29

ReneBo skrev:Som værst antaget var dækket kaput. Dækmanden ville godt prøve at lappe, men dækket vil kunne springe - netop pga tabt bæreevne i siden. Og de fandme helt nye! Ar pis! :(
"De"? Er der ikke kun tale om ét dæk? Køb ét nyt dæk og så er den skid slået. Ja, det er sq lidt træls, men hva' faen. Ting man ikke er herre over, skal man bare være ligeglad med :mrgreen: Nyd det gode vejr i stedet for! 8-)
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af vw4ever » 15. apr 2011, 15:00

Husk dækkontrol i din næste bil ;)

Kvinder kan af erfaring køre meget længe på et flat dæk :)
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af ac242 » 15. apr 2011, 15:03

pfft, jeg punkterede 2 gange sidste år på mine vinterdæk. dog kunne de lappes :-P

da bilen var næsten ny røg der et lille stykke træ op i dækket. sad yderligt og kunne ikke lappes :roll:

fik samme år vinterdæk på bilen og en afbalanceringsklods røg op i dækket :roll: stort hul som heller ikke kunne lappes.

sjovt nok har jeg ikke punkteret en eneste gang med mine 17* sommerhjul hverken med det gamle sæt bridgestone eller det nuværende hankook :o
så gætter på 15* dæk er noget skidt :lol:

ude på mit arbejde var der en gut som havde lånt en caddy og kørt temmelig langt på et punkteret hjul før han opdagede det... hele siden på dækket var nærmest smeltet. kunne hvertfald ikke læse hvad dæk det var :lol:
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af Seth-Enoch » 15. apr 2011, 16:12

vw4ever skrev:Husk dækkontrol i din næste bil ;)

Kvinder kan af erfaring køre meget længe på et flat dæk :)
Øhm, det kan mænd også(læs: mig). :oops:

Jeg kørte ~16km på fladt baghjul i en MB sprinter. Det mest mystiske var, at ingen dyttede eller blinkede til mig, men jeg opdagede det selv da jeg åbnede vinduet og hørte samme underlige lyd, som jeg havde hørt 16km før. Det var by kørsel. Fik det dog skiftet med det samme jeg opdagede det.

Dækket havde tre store huller i siden(profilen) og der stod en fandens masse røg ud. Det mest sjove, var da jeg kørte til det dækcenter vi normalt bruger og sagde jeg havde et dæk jeg godt ville have lappet, "Jamen, lad os se på det..." var hans svar. Da jeg så viser ham dækket stod han bare :shock:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

mrverybig
Medlem
Indlæg: 1192
Tilmeldt: 18. jun 2008, 07:44
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: kerteminde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af mrverybig » 15. apr 2011, 18:09

He he - fed joke :lol:

er helt enig med Jer - et nyt dæk på og vær glad for at der ikke skete mere

Har pt en sag kørende med kommunen om et mega hul i en af de små biveje ude hvor jeg bor - mega frostskader gjorde at vejbanen er totalt smuldret og min datter røg ned i hullet med rimelig hastighed i januar måned - resultat : en pæn flænge i dækket på indersiden midt oppe på daksiden
PT skændes vi om hvorvidt det er deres ansvar at afmærke den slags megahuller og udbedre dem - evt ved at lægge køreplader over
ringer 1 gang om ugen og beder dem om at gøre noget ved hullet der stadig ikke er lappet - men der sker INTET

Regards

Viggo
Touran 2,0TDI 140hk BMT 2012 - 591.000 km Touran 2,0TDI IQ 2019 - 200.000 km
VW Polo 1,6 TDI BMT 2012 - 270.000 km Passat 1,9TDI 90 hk + det løse 1997 - 660.000 km - Skoda Fabia 1,4 TDI combi 2008 - 300.000 km ( solgt )vw Passat 2,0 TDI 2008 - 354.000 ( solgt )
vw Golf 7 2019 1,5 TSI 82.000 km Golf 3 1,8 90 hk - 1992 ( solgt ! ) Touran 2,0 TDI 136 hk 2003 Touran 1,9 TDI 105hk 2006 820.000 km + 1303 1974 ( sønnens )
Polo 6N 1,0 1995 VW Move UP 2013 ( datterens )

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af ReneBo » 16. apr 2011, 13:04

Seth-Enoch skrev:
ReneBo skrev:Som værst antaget var dækket kaput. Dækmanden ville godt prøve at lappe, men dækket vil kunne springe - netop pga tabt bæreevne i siden. Og de fandme helt nye! Ar pis! :(
"De"? Er der ikke kun tale om ét dæk? Køb ét nyt dæk og så er den skid slået. Ja, det er sq lidt træls, men hva' faen. Ting man ikke er herre over, skal man bare være ligeglad med :mrgreen: Nyd det gode vejr i stedet for! 8-)
Nej kun et dæk, heldigvis. Nyt er bestilt, og konen får lov til at ligge det af.. :)
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Passat2006
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. mar 2011, 21:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Punkteret og kørt på dæk - ødelagt?

Indlæg af Passat2006 » 16. apr 2011, 14:27

ReneBo skrev:
Seth-Enoch skrev:
ReneBo skrev:Som værst antaget var dækket kaput. Dækmanden ville godt prøve at lappe, men dækket vil kunne springe - netop pga tabt bæreevne i siden. Og de fandme helt nye! Ar pis! :(
"De"? Er der ikke kun tale om ét dæk? Køb ét nyt dæk og så er den skid slået. Ja, det er sq lidt træls, men hva' faen. Ting man ikke er herre over, skal man bare være ligeglad med :mrgreen: Nyd det gode vejr i stedet for! 8-)
Nej kun et dæk, heldigvis. Nyt er bestilt, og konen får lov til at ligge det af.. :)
Så husk at prisen var høj :lol:
3c 2006

Besvar

Tilbage til "Dæk"