Side 1 af 1

Dårligere brændstof økonomi

: 9. jan 2019, 09:46
af lassebm
Hej,

Jeg har de sidste måender oplevede en noget ringere km/L end tidligere. "Normalt" har jeg kørt 17-18 km/L, men her den seneste måned, eller 2, har bilen kun, kunne køre 14-16 km/L. Intet i kørselsmønsteret er ændret. Det er sku liiiige i underkanten, med en bil der var opgivet til 22-23 km/L.

Jeg kan godt få filen op på 17-18 stykker, hvis jeg virkelig leger morfar, men igen, det ligner ikke det "normale" kørselsmønster.

Jeg er klar over, vind og vejr har indflydelse, men har ikke set dette tidligere, i samme perioder, og det er alligevel over lang tid, og mange tankefulde.

Bilen er en G7 2.0 TDI, og har ikke været en del af dieselgate.

Nogen der har nogen idéer ?

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 9. jan 2019, 10:12
af GranTurismo
Kører du med samme dæk og dæktryk som normalt? Der kan være en forskel i brændstoføkonomi på både dæk (sommer/vinter, nye/gamle) og dæktryk (for lavt : mere rullemodstand og dårligere brændstoføkonomi).

Sammenligner du med forbruget i sommers eller med andre vintre med tilsvarende vejr? Der er mere vindmodstand i koldt vejr...

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 9. jan 2019, 11:42
af HHKP
Enig med GranTurismo
samt, tanker du samme sted ?
bremser der hænger ?
Husk at el varmen mm. bruger rigtigt meget strøm og det kommer kun et sted fra.....

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 9. jan 2019, 12:45
af preben76
Min bror der er mekaniker mener også at vinterdiesel som er frostsikret har noget at sige. Jeg oplever det samme og det starter som regel i begyndelsen af november og stopper igen i midten af marts.
De første på tanke efter skift til vinterdæk er som regel ikke noget problem med kortere på literen og heller ikke selv om jeg kommer ind i april på vinterdæk.
Så tror har har ret i at der er noget med det frostsikrede diesel ikke gør noget godt for brændstofforbruget.

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 9. jan 2019, 16:40
af lassebm
tak for svarene.
Dæk, tanksted mm er det samme. Tvivler på det er bremserne, det har jeg oplevet før på den gamle bil, og der var intet at være i tvivl om, medmindre det kun lige præcis "snitter" ?

Bremstofsforbruget, har stort altid ligget her, uagtet om det var sommer eller vinter, i hvert fald som jeg husker det.

Jeg tror jeg må vente her til efter marts/april og se om det fortsætter efter der. Uanset, så synes jeg dog det rimelig deprimerende at kører 14-15 km/L i i en diesel slæde. :!: :D

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 9. jan 2019, 16:42
af preben76
lassebm skrev:
9. jan 2019, 16:40
tak for svarene.
Dæk, tanksted mm er det samme. Tvivler på det er bremserne, det har jeg oplevet før på den gamle bil, og der var intet at være i tvivl om, medmindre det kun lige præcis "snitter" ?

Bremstofsforbruget, har stort altid ligget her, uagtet om det var sommer eller vinter, i hvert fald som jeg husker det.

Jeg tror jeg må vente her til efter marts/april og se om det fortsætter efter der. Uanset, så synes jeg dog det rimelig deprimerende at kører 14-15 km/L i i en diesel slæde. :!: :D
Tjaa. Min touran ligger på 13.3pr liter over 60000km. Højeste er 15km pr liter.

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 9. jan 2019, 17:23
af Korreborg
En G7 2.0TDI DSG er kun opgivet til 18,5km/l

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 9. jan 2019, 19:59
af KBoesen
Tror altså det er helt normalt det du oplever. Jeg kører også ca. 1-1,5 km/l kortere literen, når vi ned omkring frysepunktet i min 17'er Leon 2,0 TDI.

Jeg tænker den største faktor er ren og skær den tungere luft og at olien i motor og gearkasse er væsentligt længere om at komme op i arbejdstemperatur. :-)

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 10:42
af lassebm
Korreborg skrev:
9. jan 2019, 17:23
En G7 2.0TDI DSG er kun opgivet til 18,5km/l Billede
Faktisk ikke. Iflg bogen, så er der flg tal :D :
by,landevej,blandet: 19,2, 2 5 ,22,2

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 12:50
af Ghettoadam
De tal er overhovedet ikke realistiske. Jeg har en Jetta 2.0 tdi fra 12, med motorkode cffb, den er opgivet til at kunne køre 20,2 eller 20,8 km/l.
Jeg kører i snit ca 18 på langture med fartpilot og ved bykørsel ca 14. Det er normalt på denne årstid, at man har et dårligere tal på forbruget.
Der skal bruges en del energi, på at varme bilen op, varme olie op og på at få en fornuftig temperatur i kabinen.

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 13:38
af lassebm
Jeg er enig at "liste" tallene er ubrugelige, men har alligevel med morfar kørsel og rygvind osv på den over 20 km/L på motorvejen, på en 60-70 km tur. Spørgsmålet var også bare om der "var noget galt" når forbruget pludselig var så meget forringet.

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 14:37
af knuden
Oliefyr som starter ved ca 5 g, bruger 1 l i timen så det skal i huske at tage med

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 16:49
af ac242
lassebm skrev:
10. jan 2019, 10:42
Korreborg skrev:
9. jan 2019, 17:23
En G7 2.0TDI DSG er kun opgivet til 18,5km/l Billede
Faktisk ikke. Iflg bogen, så er der flg tal :D :
by,landevej,blandet: 19,2, 2 5 ,22,2
De 18,5 er vel efter den nye norm. min Octavia er gået fra 22,2 til 19,2 og det er enda med den nye 7 trins dsg :-O

min sagde så 12,67 km/L da jeg tankede forleden. den har jeg også svært ved at forstå da mit hidtil dårligste resultat var 14,53 km/L. eneste ting for mit vedkommende er at den har ikke kørt langt siden december og har glemt at tjekke dæktryk siden jeg skiftede til vinterdæk i november. det bliver så tjekket i dag.

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 16:53
af HAF
Det længste jeg nogensinde har kørt målt på en tankefuld er 20,4... I snit ligger mit samlet forbrug på 14,8... Men jeg kører også meget by, korte ture og bruger fyret i vildskab.

Og forbruget er klart lavere når det bliver koldt.. Den dårligste måling jeg har er 9,8., tror det var i februar sidste år

Jes

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 17:34
af HamSjelv
knuden skrev:
10. jan 2019, 14:37
Oliefyr som starter ved ca 5 g, bruger 1 l i timen så det skal i huske at tage med
Energiindholdet i en liter dieselolie er ca. 10 kWh... Det er et noget voldsomt personbils-oliefyr der henvises til der.


* Vinterdæk, højere rullemodstand
* Højere rullemodstand som følge af vand, sne, grus, salt m.v. på vejene
* Længere opvarmningstid på motor og drivlinje
* Højere varmetab fra motor og drivlinje - kompenseres med et større dieselforbrug
* Tungere atmosfærisk luft - højere 'cw-værdi'
* Oliefyret
* Elektriske forbrugere: lys, varme, ventilation, ....
* Højere friktionskoefficenter på alt (knokkelled, kuglelejer, ribremme, ...)

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 19:01
af jencka
HamSjelv skrev:
10. jan 2019, 17:34
knuden skrev:
10. jan 2019, 14:37
Oliefyr som starter ved ca 5 g, bruger 1 l i timen så det skal i huske at tage med
Energiindholdet i en liter dieselolie er ca. 10 kWh... Det er et noget voldsomt personbils-oliefyr der henvises til der.

* Højere rullemodstand som følge af vand, sne, grus, salt m.v. på vejene
Er det for nørdet at foreslå, at der også er en højere luftmodstand pga en koldere luft temperatur?

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 10. jan 2019, 22:17
af holberg19
jencka skrev:
10. jan 2019, 19:01

Er det for nørdet at foreslå, at der også er en højere luftmodstand pga en koldere luft temperatur?
Det er vel det som HamSjelv kommer ind på når han skriver...
Tungere atmosfærisk luft - højere 'cw-værdi'

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 11. jan 2019, 12:58
af ejensen
Nemlig. Luften bliver tungere ved levere temperatur, massefylden større. Men som jeg lige husker det er det kun lige under 10% forskel fra 30 til 5 grader. Ved hovedsagelig motorvejskørsel kan det vel give ca. halvdelen af det øgede forbrug.

Andre muligheder:
Hvis der altid tankes fra samme stander kan standeren måske give for lidt
Hvis bilens tal bruges kan den vel også fejle.

Bliver bilen driftvarm som den plejer. Ellers kunne det måske være termostaten ved DSG kassen som er defekt, hvis din bil ellers har sådan en.

Regenerere den hyppiere

Ellers få en fejludlæsning af bilen.

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 22. mar 2019, 11:27
af lassebm
Skylder måske at sige at et par uger efter jeg skrev dette indlæg, er bilen begyndt at køre de normale 17-19 km/L igen.

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 22. mar 2019, 17:12
af Peder
Til sammenligning har jeg motoren i en Passat Variant anno 2016, og plejer at ligge på 17 om vinteren, nuværende tank ender i 18,5-19, så det tyder på at vi er på sommerdiesel igen :-D
Kører rimelig pænt, uden at være fanatisk.

Re: Dårligere brændstof økonomi

: 27. mar 2019, 21:43
af KBoesen
Peder skrev:
22. mar 2019, 17:12
så det tyder på at vi er på sommerdiesel igen :-D
Tror du har helt ret i denne antagelse.
For de sidste 2 tankfulde er jeg også kommet over de 20 km/l igen, efter at have kørt cirkus en 19 stykker de sidste 4-5 måneder.
Selvom vi ikke har haft decideret nattefrost over de sidste 2 tankfulde, har det jo stadig ikke været rigtigt varmt.
Så det betyder nok mere, end man lige tror med det sommer kontra vinter-diesel. :-)